brandstof E10

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

brandstof E10

Bericht door ronnyb »

Blijkbaar verdwijnt S95 tegen begin 2017 en wordt vervangen door E10;
Mag en vooral kan men E10 tanken met een r1200gs van 2005 ?
Indien niet moet het de duurdere S98 worden :-x
Wat denken jullie?
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: brandstof E10

Bericht door toeternietoe »

Hier kan je dat nagaan:

http://e10.febiac.be/public/e10.aspx?lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: brandstof E10

Bericht door Dirk Pauwels »

Das brol. Rendement is lager. Schadelijk vr rubber. Uitvinding vd brandst fabr om meer winst te maken met minderwaardig produkt. Milieu is mr excuus. Ik tank 98 dan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: brandstof E10

Bericht door Michelleke »

Je zal met E10 een iets hoger verbruik hebben, bovendien trekt ethanol water aan (luchtvochtigheid) waardoor bij lange stilstand het ethanol zoveel water opneemt dat het zich van de benzine afscheid en er onderaan in de tank een laagje ethanol-water vormt.
R1200GSLC / K1200RS
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: brandstof E10

Bericht door alfa »

Dirk Pauwels schreef:Das brol. Rendement is lager. Schadelijk vr rubber. Uitvinding vd brandst fabr om meer winst te maken met minderwaardig produkt. Milieu is mr excuus. Ik tank 98 dan.
Betreft over schakelen naar 98 een paar vraagjes.
Zou dit op langere termijn brokken maken bij een R1100R ? kleppen?
Kan je met zelfde bougies blijven rijden ? (warmtegraad mss. anders?
Zijn kleine details maar .... ik stel mij daar vragen bij.
BMW R1100R zonder KFR
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: brandstof E10

Bericht door Werner Von C. »

Dirk Pauwels schreef:Das brol. Rendement is lager. Schadelijk vr rubber. Uitvinding vd brandst fabr om meer winst te maken met minderwaardig produkt. Milieu is mr excuus. Ik tank 98 dan.
100% gelijk met bovenstaande
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Herman1200RT
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
Woonplaats: Holsbeek
Locatie: Vlaams Brabant

Re: brandstof E10

Bericht door Herman1200RT »

Ik tank altijd 98, een tweecilinder draait mooier en verbruik ligt lager hetgeen de meerprijs compenceert.
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: brandstof E10

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 05 dec 2016, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: brandstof E10

Bericht door alfa »

oke , maar hoe zit het met oudere brommers? R1100..
BMW R1100R zonder KFR
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: brandstof E10

Bericht door Danny »

98 is voor de 1100 geen probleem, er rijden tig 11derdjes op 98 zonder zorgen.
De nieuwe brandstof eigenlijk ook niet als je (gokje en tijd zal het uitwijzen) elke zoveel jaar/km's een boel rubbers en misschien ook harde kunsstof delen zou vervangen.

Geen echte aanrader dus. 98 veroorzaakt dat niet en een gezonde motor heeft geen last aan zuigers noch kleppen van 98. De brandstofsuggestie van BMW luid ook meestal 95octaan "minimum" niet uitsluitend!
Behalve bij de oudere 1150 GSa waar een andere codeerstekker een optie was om op nog armer prul te rijden voor mensen die reisefieber hadden.

Ik heb verschillende 850 en 11honderdjes in mijn kennissenkring die al jaren 98 tanken omdat die er iets beter op loopt, de jouwe dan toch ook .....
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: brandstof E10

Bericht door alfa »

Oké , zo lang die te verkrijgen is rij ik met goedkopere 95 en van tijd (meestal elke rit) doe ik ook een Italian tune-up om de roetafzetting intern weg te houden.
De paardjes moeten toch eens allemaal te gelijk lopen :wink:
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: brandstof E10

Bericht door Dirk Pauwels »

98 kan op elke benzine motor. Hoger mag ook, shell V power 100 bv. Afgas of race fuel hoger dan 100 octaan zou ik niet doen (tenzij vermengd met 98 bv), Lager dan 95 zou ik ook normaal niet doen, tenzij dan die paar 1150GSA's die die speciale code plug hebben.
@alfa
Destijds op circuit heb ik welleens afgas geprobeerd, of race fuel, was soms 110 octaan. Geen motorschade gehad, Voor dergelijke octaan gehaltes moet je idealiter wel een hogere compressie en een ietje ander onstekingstijdstip hebben. Motor blijft koeler, dus minder vermogenverlies.
Ook methanol 5 tot 10% of toluol geprobeerd (in de moto hé), gaf ook goeie resultaten, de toluol vrat wel rubber op dacht ik :-)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: brandstof E10

Bericht door alfa »

@Dirk Pauwels
Is een beetje muggenziften ,maar is het nodig om een bougie met andere warmtegraad te nemen bij benzine 98?
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: brandstof E10

Bericht door willy »

Aangezien het octaangetal een maat is voor de weerstand tegen spontane ontbranding is hoger niet schadelijk,
mogelijk overbodig. Lager is uiteraard wel een probleem, behalve als je wil proberen om er een diesel van te maken.
Dat zal weliswaar lukken, maar niet voor lang...
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: brandstof E10

Bericht door Dirk Pauwels »

@ Alfa
Gewoon standaard warmtegraad.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie