brandstof E10
Moderator: GVN
brandstof E10
Blijkbaar verdwijnt S95 tegen begin 2017 en wordt vervangen door E10;
Mag en vooral kan men E10 tanken met een r1200gs van 2005 ?
Indien niet moet het de duurdere S98 worden
Wat denken jullie?
Mag en vooral kan men E10 tanken met een r1200gs van 2005 ?
Indien niet moet het de duurdere S98 worden
Wat denken jullie?
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
- Woonplaats: Lebbeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: brandstof E10
Hier kan je dat nagaan:
http://e10.febiac.be/public/e10.aspx?lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://e10.febiac.be/public/e10.aspx?lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
R 1200 GS LC
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: brandstof E10
Das brol. Rendement is lager. Schadelijk vr rubber. Uitvinding vd brandst fabr om meer winst te maken met minderwaardig produkt. Milieu is mr excuus. Ik tank 98 dan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Vl-Brabant
Re: brandstof E10
Je zal met E10 een iets hoger verbruik hebben, bovendien trekt ethanol water aan (luchtvochtigheid) waardoor bij lange stilstand het ethanol zoveel water opneemt dat het zich van de benzine afscheid en er onderaan in de tank een laagje ethanol-water vormt.
R1200GSLC / K1200RS
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: brandstof E10
Betreft over schakelen naar 98 een paar vraagjes.Dirk Pauwels schreef:Das brol. Rendement is lager. Schadelijk vr rubber. Uitvinding vd brandst fabr om meer winst te maken met minderwaardig produkt. Milieu is mr excuus. Ik tank 98 dan.
Zou dit op langere termijn brokken maken bij een R1100R ? kleppen?
Kan je met zelfde bougies blijven rijden ? (warmtegraad mss. anders?
Zijn kleine details maar .... ik stel mij daar vragen bij.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: brandstof E10
100% gelijk met bovenstaandeDirk Pauwels schreef:Das brol. Rendement is lager. Schadelijk vr rubber. Uitvinding vd brandst fabr om meer winst te maken met minderwaardig produkt. Milieu is mr excuus. Ik tank 98 dan.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
- Woonplaats: Holsbeek
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: brandstof E10
Ik tank altijd 98, een tweecilinder draait mooier en verbruik ligt lager hetgeen de meerprijs compenceert.
Re: brandstof E10
98 is voor de 1100 geen probleem, er rijden tig 11derdjes op 98 zonder zorgen.
De nieuwe brandstof eigenlijk ook niet als je (gokje en tijd zal het uitwijzen) elke zoveel jaar/km's een boel rubbers en misschien ook harde kunsstof delen zou vervangen.
Geen echte aanrader dus. 98 veroorzaakt dat niet en een gezonde motor heeft geen last aan zuigers noch kleppen van 98. De brandstofsuggestie van BMW luid ook meestal 95octaan "minimum" niet uitsluitend!
Behalve bij de oudere 1150 GSa waar een andere codeerstekker een optie was om op nog armer prul te rijden voor mensen die reisefieber hadden.
Ik heb verschillende 850 en 11honderdjes in mijn kennissenkring die al jaren 98 tanken omdat die er iets beter op loopt, de jouwe dan toch ook .....
De nieuwe brandstof eigenlijk ook niet als je (gokje en tijd zal het uitwijzen) elke zoveel jaar/km's een boel rubbers en misschien ook harde kunsstof delen zou vervangen.
Geen echte aanrader dus. 98 veroorzaakt dat niet en een gezonde motor heeft geen last aan zuigers noch kleppen van 98. De brandstofsuggestie van BMW luid ook meestal 95octaan "minimum" niet uitsluitend!
Behalve bij de oudere 1150 GSa waar een andere codeerstekker een optie was om op nog armer prul te rijden voor mensen die reisefieber hadden.
Ik heb verschillende 850 en 11honderdjes in mijn kennissenkring die al jaren 98 tanken omdat die er iets beter op loopt, de jouwe dan toch ook .....
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: brandstof E10
Oké , zo lang die te verkrijgen is rij ik met goedkopere 95 en van tijd (meestal elke rit) doe ik ook een Italian tune-up om de roetafzetting intern weg te houden.
De paardjes moeten toch eens allemaal te gelijk lopen
De paardjes moeten toch eens allemaal te gelijk lopen
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: brandstof E10
98 kan op elke benzine motor. Hoger mag ook, shell V power 100 bv. Afgas of race fuel hoger dan 100 octaan zou ik niet doen (tenzij vermengd met 98 bv), Lager dan 95 zou ik ook normaal niet doen, tenzij dan die paar 1150GSA's die die speciale code plug hebben.
@alfa
Destijds op circuit heb ik welleens afgas geprobeerd, of race fuel, was soms 110 octaan. Geen motorschade gehad, Voor dergelijke octaan gehaltes moet je idealiter wel een hogere compressie en een ietje ander onstekingstijdstip hebben. Motor blijft koeler, dus minder vermogenverlies.
Ook methanol 5 tot 10% of toluol geprobeerd (in de moto hé), gaf ook goeie resultaten, de toluol vrat wel rubber op dacht ik
@alfa
Destijds op circuit heb ik welleens afgas geprobeerd, of race fuel, was soms 110 octaan. Geen motorschade gehad, Voor dergelijke octaan gehaltes moet je idealiter wel een hogere compressie en een ietje ander onstekingstijdstip hebben. Motor blijft koeler, dus minder vermogenverlies.
Ook methanol 5 tot 10% of toluol geprobeerd (in de moto hé), gaf ook goeie resultaten, de toluol vrat wel rubber op dacht ik
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: brandstof E10
@Dirk Pauwels
Is een beetje muggenziften ,maar is het nodig om een bougie met andere warmtegraad te nemen bij benzine 98?
Is een beetje muggenziften ,maar is het nodig om een bougie met andere warmtegraad te nemen bij benzine 98?
BMW R1100R zonder KFR
Re: brandstof E10
Aangezien het octaangetal een maat is voor de weerstand tegen spontane ontbranding is hoger niet schadelijk,
mogelijk overbodig. Lager is uiteraard wel een probleem, behalve als je wil proberen om er een diesel van te maken.
Dat zal weliswaar lukken, maar niet voor lang...
mogelijk overbodig. Lager is uiteraard wel een probleem, behalve als je wil proberen om er een diesel van te maken.
Dat zal weliswaar lukken, maar niet voor lang...
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: brandstof E10
@ Alfa
Gewoon standaard warmtegraad.
Gewoon standaard warmtegraad.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project