Windscherm XR

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW S1000RR, R1200S, R1100S, HP2 Sport

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ben Heylen
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2012, 16:43
Woonplaats: 3550
Locatie: Limburg

Windscherm XR

Bericht door Ben Heylen »

Beste XR-rijders,

Ik heb onlangs bij Winge Motors een uitgebreide testrit mogen doen met de XR. Vanaf de introductie van dit model was ik er weg van. Wat sommigen onder ons jaloers zou maken is mijn job op de motor. Hierbij ben ik wel wat vermogen gewoon, maar ook een deftige bescerming. Mijn dienstmotorfiets is de Yamaha Fjr 1300.
Waarom spreekt de XR mij aan? De verhoogde zitpositie, het vermogen van het gekende model s1000r dat ontegensprekelijk spectaculair is, en ik vind de XR gewoonweg bangelijk mooi.

Ik keek dus enorm uit naar de testrit! De eerste 10 minuten reed ik rustig aan over kleine wegen om ze te leren aanvoelen. Maar wanneer ik het gas opendraaide viel me 1 zaak meteen op...
Met het scherm op z'n hoogste stand kreeg ik alsnog veel wind op de helm met serieuze turbulenties.
Lag het daar aan dat mijn helm openstond? Of ligt het gewoon aan mijn lengte van 1m88?
Met de helm dicht ging het wel. Zeker wanneer er op kleine bochtige wegen af en toe eens werd doorgesleurd.
Maar de reden waarom ik iets met sjakossen zou willen kopen is net de mogelijkheid er ook woon- werkverkeer mee te doen, of ermee reizen. De garagehouder is verliefd op de XR en verzekerde me dat ook ik verkocht zou zijn.

Als speelmoto inderdaad: beestig maschien, rijdt heel licht, stuurt snel, ....
Maar op de snelweg aan een illegale kruissnelheid van 140km/u vond ik het al snel heel onaangenaam worden. De turbulenties waren gewoon niet te doen. Vanaf 160 kreeg ik het gevoel als wou de XR 'mijne kop eraf sleuren'.
Dat vond ik enorm teleurstellend. Er zullen waarschijnlijk opties bestaan om daar iets aan te doen, zoals bv een ander scherm. Maar om de moto bijna dagelijks 200km te gaan gebruiken, ben ik wat onzeker geworden over de XR.

Ik heb heel wat ervaring met de K1600Gt en vind het een droom, maar die is dan weer net dat te zwaar wil je je in de ardennen eens echt gaan amuseren.
Met de laatste generatie Rt of Gsa heb ik helaas nog niet kunnen rijden, maar daar vrees ik dan weer op termijn wat vermogen te kort te komen...

Alle raad of hints of meningen zijn welkom...
Alvast bedankt
Momenteel een R100s...
Flat Twin Power

Re: Windscherm XR

Bericht door Flat Twin Power »

Vermogen te kort met een RT of een GSA ? Om mee te doen aan de 24h van Le Mans misschien wel ja. Om gewoon dagdagelijks aan een illegale kruissnelheid van 140 te rijden heb je meer dan vermogen genoeg. En ga eens met uwe FJR in de Ardennen achter een RT gaan hangen. Je zal het rap weten.
Senpuppy
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:20
Woonplaats: Putte
Locatie: Antwerpen

Re: Windscherm XR

Bericht door Senpuppy »

MRA Vario heeft een aangepast windscherm en opzetstuk, ik heb er geen ervaring mee maar ik heb via het s1000xr-forum al veel goeds gelezen. Een goei 120€ en je bent gesteld :-)
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Windscherm XR

Bericht door Relax »

Probeer toch maar 'ns een GSA LC. Méér dan genoeg vermogen. Tijdens woonwerk gebruik ik het amper en tijdens de speeltijd is er ruim voldoende van aanwezig. Je lengte zal op die motor trouwens minder een probleem zijn, hoewel ik wel een 8 cm hogere ruit kocht van Puig. Ik ben 1,90.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Ben Heylen
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2012, 16:43
Woonplaats: 3550
Locatie: Limburg

Re: Windscherm XR

Bericht door Ben Heylen »

Met de Fjr jaag ik regelmatig op Rt's op het circuit van Zolder en Lommel ... En dat gaat best lekker. Op korte felle bochten kan de Rt idd wat platter gaan, maar op lange snelle bochten moet die het toch afleggen. Ik spreek wel over de vorige generatie Rt tov Fjr.
Een proefrit zou raad brengen, maar ik dacht hier toch al eens mijn licht op te steken.
Het is 'isschienlischien ook wat appelen met peren vergelijken en ieder onder ons heeft andere wensen en stelt andere eisen...

Maar de hamvraag is nog steeds: heeft iemand ervaring let andere modellen of types van schermen op de XR?!
Laatst gewijzigd door Ben Heylen op 29 okt 2016, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel een R100s...
Ben Heylen
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2012, 16:43
Woonplaats: 3550
Locatie: Limburg

Re: Windscherm XR

Bericht door Ben Heylen »

Relax schreef:Probeer toch maar 'ns een GSA LC. Méér dan genoeg vermogen. Tijdens woonwerk gebruik ik het amper en tijdens de speeltijd is er ruim voldoende van aanwezig. Je lengte zal op die motor trouwens minder een probleem zijn, hoewel ik wel een 8 cm hogere ruit kocht van Puig. Ik ben 1,90.

Een collega van me heeft recent een nieuwe gsa gekocht. Hijzelf meet 1m94 en heeft dat 'klepje' bovenaan de std ruit laten plaatsen. Hij is hiermee zeer tevreden.

Zou dit eventueel een optie kunnenzijn op de originele ruit van de Xr?

De Gsa Lc testrijden staat idd op mijn lijstje, helaas is er momenteel geen testmodel beschikbaar bij de dealers in mijn buurt.
Momenteel een R100s...
Daniel Tempelaere

Re: Windscherm XR

Bericht door Daniel Tempelaere »

Na twee RT’s en twee GT’s heb ik momenteel 32.000 Km met mijn XR. Inderdaad wat minder bescherming tegen de natuurelementen. Maar het donker getinte MRA vario scherm is een geweldige verbetering en het staat nog mooi ook imho. Thans kan ik met open vizier rijden op elke snelheid, daar waar het anders steeds toeklapte door de winddruk. Ongeloofelijk hoeveeel effect die spoiler heeft. Vroeger ook wel (niet op de XR) met zo’n opzet (“klepje”) spoilerke gereden, maar dat is helemaal niet te vegelijken met de MRA. Jij bent wel 8cm groter dan ik, misschien dus niet echt vergelijkbaar?
Afbeelding
Ben Heylen
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2012, 16:43
Woonplaats: 3550
Locatie: Limburg

Re: Windscherm XR

Bericht door Ben Heylen »

Bedankt voor uw reactie! Misschien dit toch de oplossing, zou het eens moeten testen!

Misschien ook een interessante vraag: hoe zijn de onderhoudskosten van de Xr vergeleken met de Rt en Gt volgens uw ervaring?
Momenteel een R100s...
Daniel Tempelaere

Re: Windscherm XR

Bericht door Daniel Tempelaere »

Kosten vergelijken ... kwestie van wat reken je allemaal mee hé ... voor wat het waard is:
Ik heb voor de S1000XR en de K1300GT (niet voor de R1150RT, is te lang geleden) alle kosten opgeteld tot hun 32.000 Km, dit is inclusief remblokken en banden, geen benzineverbruik.
Voor de XR is dit 2.248 en voor de GT 2.424 euro of 70 resp. 76 euro per 1.000 Km.
Of te wel 9% meerkost ten nadele van de GT.
Bovendien is de bandkost van de XR hier eigenlijk te hoog omdat ik met de eerste twee sets (Battlax standaard geleverd en Pirelli diabolo rosso II) slechts 4.500 Km heb kunnen rijden. Sindsdien liggen er terug Metzelers Z8 en Roadtec 01 op waarmee ik (zoals op de GT) opnieuw ongeveer 8.000 Km doe.
Dit is ook wel bij een verschillende dealer wat ook kan/ zal zijn invloed hebben.
Senpuppy
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:20
Woonplaats: Putte
Locatie: Antwerpen

Re: Windscherm XR

Bericht door Senpuppy »

Eerste onderhoud (1000km) was ong 180€, onderhoud op 10000km was ong. 230€

Ik doe met de moto zo'n 11000km woon-werkverkeer per jaar en heb op de XR nog steeds eerste set banden erop (battlax). Heeft nu bijna 13000km. Profiel rijder: brave huisvader
Over 2000km ga ik de roadsmart 3 erop laten leggen.
Plaats reactie