Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door Petrik »

Ik probeer de kaart van Rusland van OSM in te laden op een sd-kaartje van mijn bmw-navigator V. Het lukt me om de kaarten in BaseCamp op pc te krijgen en routes te maken. Maar het lukt niet om de kaart van osm te zien in de gps zelf. Wat doe ik fout?
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door Polleke G »

Je hebt OSM via Basecamp op het sd kaartje gezet ,dan zou je bij Selecteer Instellingen > Kaart en voertuig > Mijn Kaarten > daar Selecteer je een kaart in jou geval de OSM map en de andere kaarten mogen niet geselecteerd staan
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door Polleke G »

Als je de kaarten via Basecamp naar de Sd kaart wil laden moet je boven in de menu balk van Basecamp" kaarten" aan klikken,
dan "kaarten installeren",
dan krijg je een venster te zien met "zoeken naar apparaat",
steek een sd kaart in de Pc en klik dan op "zoeken naar apparaat",
dan zal je de SD kaart zien verschijnen in dat venster,dan klik je onder rechts op "doorgaan",
hier selecteer je de kaart door te slepen met de muis, en dan klik je op" doorgaan",
dan krijg je een venster te zien met wat hij gaat installeren ,klik dan op "installeren",
en dan begint hij met de installatie van de kaart op je Sd kaartje ,heeft wat tijd nodig dus laat hem maar lekker bezig.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door Petrik »

Polleke, bedankt voor je reactie. Dit helpt me echt verder maar ik krijg het bericht dat mijn aangesloten apparaten (het micro-sd-kaartje in een sd-adapter in de pc) niet voldoet aan de vereisten wanneer ik de kaarten wil installeren zoals jij terecht voorstelt. Kan het zijn dat het sd-kaartje een speciaal soort moet zijn? Nu is het een samsung kaartje 64 evo dat eerder in een virb-camera stak) Als ik via verkenner naar de sd-kaart ga dan zie ik wel een hele reeks nummers met als tpe schrijfkopiebestand. In de verkenner kan ik die wel apart aanklikken om dan te openen met BaseCamp zodat het icoontje van BC oplicht. Via BC kan ik trouwens het SD kaartje zien dat de kaarten er wel op staan maar als ik het kaartje in de gps steek dan komt de osm-kaart niet voor bij de kaarten waar ook de CN-kaarten staan.
Patrick
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door alfa »

@Pertik
Ik werk ook met OSM maar zet die rechtstreeks op GPS en nadien op BC
BMW R1100R zonder KFR
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door Polleke G »

Ik denk dat je sd-kaartje te groot is,probeer eens met een kleiner (8gb bv),je kan het ook eens formatteren in fat32 maar normaal zijn alle sd kaartjes standaard goed.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door Petrik »

Ik heb het kaartje geformatteerd en opnieuw de OSM gedownload. Als ik dan op BC kijk zie ik dat de kaarten er op staan, maar als ik dan het kaartje in de gps stop dan zie ik de kaart OSM niet tussen "Mijn kaarten" staan. Wellicht doe ik iets fout?
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door MrGPS »

Petrik schreef:Wellicht doe ik iets fout?
Yep. Niet lezen wat Polleke schrijft ;)

Ik denk dat de oorzaak zit in de grootte/snelheid van je kaart (te groot/te snel). Probeer bijv een standaard 8GB kaartje.
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door Petrik »

Oei, ik ga morgen naar de winkel om een standaard 8GB kaartje te kopen. :)
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door Petrik »

Voilà, gedaan wat Polleke gezegd heeft: kaartje van 8GB en het is gelukt. Maar blijkbaar kan je met 8 gb niet zo heel veel kaarten van Rusland inladen (maar ja Rusland is dan ook groot :)
Merci voor de hulp, hierzonder was het niet gelukt.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door MrGPS »

Ik heb niet precies gekeken hoeveel ruimte Rusland precies vraagt maar met 8GB aan ruimte moet je letterlijk en figuurlijk een heel eind kunnen komen.

Bovendien: doordat gewerkt wordt met het zgn FAT32 filesysteem kan een kaartbestand sowieso maximaal 4GB zijn. Zou het bestand groter worden dan moet je sowieso splitsen in twee aparte bestanden.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door alfa »

Petrik,
Als je naar Rusland rijdt heb je toch routes uitgestippeld? Ik heb een kaartje van 2 GB en heb de OSM kaart zelf met blokken samengesteld die over mijn routes lopen, die zenden ze naar uw e-mail en kan je op BC en GPS zetten.
Als je die kaart maakt zie je links hoeveel MB je nodig hebt. Streken waar je niet komt moet je eigenlijk niet hebben en zo kan je uw bestand kleiner houden.
Zo heb ik een kaart gemaakt met zuid Nederland tot Rijn Duitsland en noord- en oost Frankrijk tot middellandse zee . Rij ik morgen naar Italië maak ik een kaart met altijd laatste update .
BMW R1100R zonder KFR
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door Polleke G »

Ik heb volledig Rusland (OSM) op een 2gb Sd-kaartje staan heeft maar 1.44gb nodig(247 kaarten)
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door Petrik »

alfa schreef:heb de OSM kaart zelf met blokken samengesteld die over mijn routes lopen, die zenden ze naar uw e-mail en kan je op BC en GPS zetten.
Het is op die manier dat ik het gedaan heb.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door alfa »

https://www.denjohn.org/openstreetmap-k ... -basecamp/" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Openstreetmaps naar SD-kaart van gps

Bericht door alfa »

OSM zit stevig in de lift, vroeger zat een samengestelde kaart na een uur al in mailbox nu moet ik 5 dagen wachten.
Maar eenmaal binnen ben ik weer voor een jaar gerust.
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie