Super 95 E10
Moderator: GVN
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 29 okt 2012, 16:43
- Woonplaats: 3550
- Locatie: Limburg
Super 95 E10
Beste vintage/oldtimer rijders,
Graag wat raad. Ik heb ondertussen wat artikels gelezen waarbij oldtimer autos problemen hebben met de E10 brnadstof. Er zouden zelfs al enkele voertuig in brand gevlogen zijn. Ik heb ook 1 artikel gelezen waar dit bij een motorfiets gebeurd is.
Ik rijdt met een R100s van 1978 dewelke weliswaar een kleppenconversie zou gehad hebben voor loodvrij, maar weet niet goed wat ik nu moet tanken. Is 98 ok?
Ook ben ik nog steeds op zoek naar een machanieker/technieker regio Limburg.
Groeten
Ben Heylen
Graag wat raad. Ik heb ondertussen wat artikels gelezen waarbij oldtimer autos problemen hebben met de E10 brnadstof. Er zouden zelfs al enkele voertuig in brand gevlogen zijn. Ik heb ook 1 artikel gelezen waar dit bij een motorfiets gebeurd is.
Ik rijdt met een R100s van 1978 dewelke weliswaar een kleppenconversie zou gehad hebben voor loodvrij, maar weet niet goed wat ik nu moet tanken. Is 98 ok?
Ook ben ik nog steeds op zoek naar een machanieker/technieker regio Limburg.
Groeten
Ben Heylen
Momenteel een R100s...
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
- Woonplaats: 2490 BALEN
- Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)
Re: Super 95 E10
Ik denk auto's en motoren van bouwjaar voor 2000 best tanken 98 ron , is wel iets duurder dan de nu verkrijgbare 95 e10 , maar u kunt gerust blijven rijden . Zelf tank ik voor mijn oldtimer r 26 ook 98 ron . Liever iets meer betalen om te rijden dan even later niet meer rijden .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
LID BMW MC VLAANDEREN
Re: Super 95 E10
Als ik me niet vergis dan vormt het materiaal waaruit (sommige) dichtingen gemaakt zijn een mogelijk probleem.
Dat zou kunnen verklaren dat er sprake van brand is, lekkende brandstofsystemen zijn niet wat je wil.
98RON lijkt me inderdaad de beste en eenvoudigste oplossing, een "overschot" aan klopvastheid is niet schadelijk.
De kans bestaat bovendien dat het verbruik wat daalt.
Dat zou kunnen verklaren dat er sprake van brand is, lekkende brandstofsystemen zijn niet wat je wil.
98RON lijkt me inderdaad de beste en eenvoudigste oplossing, een "overschot" aan klopvastheid is niet schadelijk.
De kans bestaat bovendien dat het verbruik wat daalt.
Re: Super 95 E10
Nog leesvoer:
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =5&t=67751" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =5&t=67751" onclick="window.open(this.href);return false;
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Re: Super 95 E10
http://e10.febiac.be/documents_febiac/95e10_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Super 95 E10
gewoon links laten liggen die E10. Is een truukje vd oliemaatschappij om meer te verdienen. Voor het milieu doet het helemaal niets......
Voor de goedkoop moet je het ook niet doen. Voorbeeldje:
Officiele benz prijs op 16/3:
98: 1.47
E10 1.41
stel je verbruikt 6l/100 = 60l op 1000km.
Met E10 verbruik je gemiddeld 1.5% meer, dus 61l op 1000km
Kost met 98: 60x1.47 = 88.2€ voor 1000km
met E10: 61 x 1.41 = 86.01€
Je spaart op 1000km dus 2€, maar alle rubber slangetjes en dichtingen hebben problemen met die 10% ethanol. Als je er mee rijdt en voldoende kms doet valt het mss nog mee, maar als je weinig rijdt en sowieso als je motor langere tijd stilstaat zou ik er gewoon 98 indoen.....
Het zal de auto/motorfabrikanten worst wezen dat je met die benzine na enkele jaren problemen krijgt, bij de meeste is de garantie dan al afgelopen en dus verdienen ze nog aan de herstellingen of verkoop ander voertuig.....
Ik tank sowiesol meestal 98 en enkel als er geen 98 is tank ik 95. Als er geen 95 meer is blijf ik 98 tanken.
Voor de goedkoop moet je het ook niet doen. Voorbeeldje:
Officiele benz prijs op 16/3:
98: 1.47
E10 1.41
stel je verbruikt 6l/100 = 60l op 1000km.
Met E10 verbruik je gemiddeld 1.5% meer, dus 61l op 1000km
Kost met 98: 60x1.47 = 88.2€ voor 1000km
met E10: 61 x 1.41 = 86.01€
Je spaart op 1000km dus 2€, maar alle rubber slangetjes en dichtingen hebben problemen met die 10% ethanol. Als je er mee rijdt en voldoende kms doet valt het mss nog mee, maar als je weinig rijdt en sowieso als je motor langere tijd stilstaat zou ik er gewoon 98 indoen.....
Het zal de auto/motorfabrikanten worst wezen dat je met die benzine na enkele jaren problemen krijgt, bij de meeste is de garantie dan al afgelopen en dus verdienen ze nog aan de herstellingen of verkoop ander voertuig.....
Ik tank sowiesol meestal 98 en enkel als er geen 98 is tank ik 95. Als er geen 95 meer is blijf ik 98 tanken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53
Re: Super 95 E10
Hoi , Google eens op Bert of Lambert Heynen , is van Bochelt
Grtz
Grtz
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 29 okt 2012, 16:43
- Woonplaats: 3550
- Locatie: Limburg