E10 benzine, slechte vrijloop?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: E10 benzine, slechte vrijloop?

Bericht door toeternietoe »

Michelleke schreef:Nee, het gaat hier over het weerstaan aan zelfontbranding van de benzine hetgeen vermeden moet worden.
De benzine zal normaal ontbranden op het ogenblik dat de bougie een vonk geeft

Zelfontbranding treed al op voor het normale onstekingstijdstip (pingelen) en dat geeft op termijn schade aan zuigers en kleppen
Het octaangetal bepaald de weerstand aan zelfontbranding van de benzine. De compressieverhouding van een motor bepaald aan welk octaangetal de benzine minimum moet voldoen.
Eindelijk iemand die het kort, goed en duidelijk uitlegt. :thumbleft:
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: E10 benzine, slechte vrijloop?

Bericht door alfa »

®win schreef:@Michelleke

Het is octaangetal, niet octaangehalte. Het betreft hierbij een referentiewaarde voor de klopvastheid en heeft niets te maken met aan- of afwezigheid van octaan. Referentie gaat tussen n-heptaan (octaangetal 0) = makkelijk ontbrandbaar en iso-octaan (2,2,4-trimetylpentaan; octaangetal 100) = moeilijk ontbrandbaar. Hoe hoger het octaangetal, des te langzamer gaat de ontbranding. Dit is bij een hoge compressie geen probleem (en zelfs nodig tegen zelfontbranding = pingelen), maar heeft bij een lagere compressie geen meerwaarde.
Ik begrijp dit toch duidelijker omdat 98 meer koolwaterstof vertakkingen heeft dan 95 en daardoor minder snel ontbrandt met T verhoging door compressie .
Ethanol heeft een lagere ontbranding T en geeft aan E10 95 nog minder klopvastheid dan de oude 95.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alkaan" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol" onclick="window.open(this.href);return false; zelfontbranding 400C° en zal een probleem worden in hogere toeren .
Vanaf 5D toeren begint die rauwer te draaien.
BMW R1100R zonder KFR
PHILIP
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 okt 2004, 11:56
Locatie: noord antwerpen

Re: E10 benzine, slechte vrijloop?

Bericht door PHILIP »

naar aanleiding van de bovenstaande uitleg ben ik benieuwd...
Ik giet dit weekend, als de tank zo goed als leeg is, de afgetapte benzine in mijn KAWA.
Als de benzine goed is, en dus enkel het te laag octaangetal de oorzaak is van het mottig draaien van mijn RT (compressieverhouding van 12/1), mag de kawa met zijn compressieverhouding van 9.0/1 nergens last van hebben.
Is de benzine echt van slechte kwaliteit zal de kawa ook slecht draaien.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: E10 benzine, slechte vrijloop?

Bericht door alfa »

Met 98 verbruikt mijn motor een dikke halve liter minder (0,6 l) dan met de oude 95 , daarmee is die op slag goedkoper dan de E10 95.
Die zal iets meer gaan verbruiken , maar dat test ik niet uit.
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie