eens een K'tje of toch weer een GS ...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Charlemagne
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014, 18:07
Woonplaats: Ronse

eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Charlemagne »

rijd na m'n eerste 650GS nu al een tijdje (4j) op een 1200GS uit 2006.
Stilaan aan het uitkijken naar een opvolger/vervanger van deze machine.
Dat zou voor mij meteen terug een GS mogen zijn, of GSA (hoewel ik zelf hieraan niet veel nut zie op Belgische wegen)
maar ...
Ik heb eens een weekend met de K1200GT van een vriend rond gecruised (niet zo veel kms afgelegd, een kleine 300) en ben zo'n beetje in de ban van de motor geraakt van deze machine.
Dus ik kijk voorzichtig of ik voor evenveel centen als voor een GS, niet eens een K1300GT zou kopen.

Ik gebruik de motor voor woon-werk verkeer, zo'n 400km/week, Ronse-Gent.
Ik doe af en toe een meerdaagse trip, alleen of met echtgenote. (alleen=camperen, samen is zonder campingspullen)

Nadelen van de K1300GT:
1. Een beetje te krappe zithouding voor mij (1.87m) en een wat ongelukkige windturbulentie aan de helm, bij vrijwel eender welke ruit-stand. (heb op m'n huidige GS de ruit van de GSA mét extra spoiler staan, zit hier helemaal uit de wind met de helm, spoiler gaat er af tijdens de zomermaanden voor wat ventilatie in de helm)
2. Fantastisch motorgeluid, soepelheid, gasrespons, ... met alle gevaren van dien. Ben wel geen 21 meer, maar o wee, de verleiding is groot.
3. Iets minder praktisch wat bagage betreft dan de GS (waar ik een groot fotostatief dwars boven op de duozit monteer. Voldoende hechtingspunten en weinig lak die kan beschadigd geraken)
4. Verbruik?
5. Onderhoudskosten?
6. Wat minder wendbaar

Voordelen:
Looks, minder vaak te zien dan de GS, verwarmde zit (rijd zo veel mogelijk de winter door)
Fantastisch motorgeluid, soepelheid, gasrespons, ... ;)

Nadelen van de GS:
Natte voeten bij nat weer (ligt ook aan m'n schoeisel, I know, maar er wordt nogal wat rondgeslingerd achteraan.)
Duffe motor ivm de 4-cylinder (toch mijn 2006)
Poetswerk
Overal te zien
... verder niet veel nadelen, een dijk van een motor.
Voordelen:
Heel veelzijdig, kan ook een keer onverhard, heel wendbaar in stadsomgeving, stuurt als een fiets, bagage bij sjorren geen probleem.
Je mag hem ook een keer laten vallen zonder veel schade (valbeugels gemonteerd :) )
Verbruik (5,5/100)

bedenkingen graag ...
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door stefke2 »

Kiezen is verliezen. Maar voor mij een GS. Omwille van al zijn kwaliteiten. Lelijk, wendbaar, boxer en beetje brut, bagagemogelijkheden, lichte offroad mogelijk. En als 'm is tegen de vlakte gaat valt de schade mee. Zo'n GT heeft veel te veel plastiek voor mij... 8-)
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Relax »

Probeer 'ns een LC. Wereld van verschil, zowel qua motor als stuurcapaciteiten.
I respect your opinion. But I don't give shit.
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door KeeS16 »

2 cil is net zo oud als dino's, wie wil er nu nog een 2 cil.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Danny »

Waarom extra zuigers meesleuren als t met twee ook kan?
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Michelleke »

Danny schreef:Waarom extra zuigers meesleuren als t met twee ook kan?
Mmmmm, waarom zijn die K1600's dan zo populair? :wink:
R1200GSLC / K1200RS
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Danny »

T kan nie zwaar genoeg zijn he, ieder zijn meug maar ik hoef zo'n beest niet...
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door alfa »

Ken je het gezegde "always black(*) you never go back"
Met een GS is dat niet anders.
* zwarte motor , what you expect? :wink:
BMW R1100R zonder KFR
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door jovdt »

Michelleke schreef:
Danny schreef:Waarom extra zuigers meesleuren als t met twee ook kan?
Mmmmm, waarom zijn die K1600's dan zo populair? :wink:
Vandaag tijdens de opendeurdagen....een GSA tweedehands en 4 :grin: K1600 van populair gesproken.....
Charlemagne
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014, 18:07
Woonplaats: Ronse

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Charlemagne »

bedankt voor de reacties, ik weet dat er twee kampen zijn, en elk voor het zijne staat, ...
... maar nu misschien eentje van iemand die objectief kan vergelijken. :grin:

ludwig
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Danny »

Ik ben best objectief, ik heb ze alle dagen in mijn handen.
Het doet me niks of t nu 2, 4 of 6 cilinders zijn.
Rijd toch gewoon proef en overtuig jezelf.
Iemand anders laten vertellen wat je moet kopen kan nooit de juiste methode zijn.

Als een GT je tijdens de testrit niet 100% overtuigde dan valt die toch sowieso af.
Ga ook eens een yamaha fjr rijden of de kawa... best geschikte bakken zenne!
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door ®win »

Wat je zelf al zegt, ieder heeft zo zijn voorkeuren. Het gaat erom wat JIJ zoekt in motorrijden. Daar is weinig objectiefs aan.

Voor mij is het bijvoorbeeld handelbaarheid, veelzijdigheid, speels karakter en daarom heb ik gekozen voor een GS. Ik heb daarvoor ook een K1200GT en een K1600GTL gehad, stuk voor stuk ook fantastische motoren, maar deze sloten toch minder aan bij wat ik van een motor wil.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Koppel!! »

Heb vorig jaar, na er jaren verlekkerd op te staan kwijlen, een K1200GT gekocht. Puur als lange afstandreiziger, eigenlijk een beetje ter vervanging van mijn R1200RT die verkocht was wegens afgeschreven voor woon-werk. Mijn huidige woon-werker, een Yamaha Super Tenere, zit op de lange afstand toch merkelijk minder comfortabel dan zo'n baankruisraket, dus daarom de aankoop van zo'n K GT.

En eigenlijk heb ik al heel snel de volgende dingen ondervonden, dingen die je niet na een testritje van een uur oid gaat voelen.

- Pro:
Dijk van een motor, altijd power in overschot, zalige machine om ook echt langzaam op 't gemak mee te cruisen, is in mijn ogen de reden dat je voor een K1#00GT kiest.
Mooie motor, het 't ding altijd een heel mooi gestylede motor gevonden, de 1200 nog meer dan de 1300 door de vernieuwe zijpanelen. Let wel, bij een val oid zijn er via BMW geen 1200 zijpanelen meer te vinden, je moet sowieos een 1300 zijpaneel nemen.

- Contra:
Zitposietie, die mijns insziens te zeer voor naar voren gekanteld zit. Ik had dan nog de pech dat 't zo'n grijs, gald zadel was, hetgeen de vorige eigenaar precies ook nog is met Pledge had opgepoetst. Kortom, nog maar 't gas toedraaien en ge, ofte ikke, had een omelet :cry:
Windbeschemring, of het gebrek er aan. Zelfs met de toch wel signifikante voorruit in meest rechte stand was het vechten tegen lawaai en tubrulentie. De ruit plat leggen zorgde ervoor dat je helm en schouders serieus in de wind zaten, ter info, ik ben 1m86. Eerlijk gezegd was dit een grote tegenvaller, zelfs op mijn Super Tenere zit ik beter uit de wind en turbulentie.
Stabiliteit, en wederom het gebrek hier aan. Op autosnelweg voel je met de ogen dicht (niet proberen) dat je een topkoffer meezeult, het ding is nefast voor de airflow en zorgt ervoor dat de GT boven de 120 serieus aan 't pendelen ging. Niets gevaarlijks ofzo, maar cruise control opzetten en handen van 't stuur was niet mogelijk. Dat is dan weer wel mogelijk op m'n Super Tenere en was ook perfect mogelijk op m'n RT. Dat de GT geen uberwendbaar ding ging zijn had ik me op voorhand bij neergelegd, daarvoor weegt hij te veel en is ook z'n wielbasis te lang. Meestal resulteert dit dan in een superstabiele motor, maar dat was er dus ook niet bij, vond ik heel spijtig.

Kortom, ga er zeker ook mee de autosnelweg op om deze punten te testen, dit zijn allen dingen die je niet voelt of ondervindt bij een testritje op een gewone weg. Had ik 'm bij de testrit de autosnelweg opgestuurd, en had ik dit direct gevoeld, ik had 'm toen niet gekocht. Is uiteindelijk ook de reden geweest dat ik er amper 2000km mee gereden heb.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Buffel
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 nov 2015, 00:57
Woonplaats: Beveren

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Buffel »

Op autosnelweg voel je met de ogen dicht (niet proberen) dat je een topkoffer meezeult, het ding is nefast voor de airflow en zorgt ervoor dat de GT boven de 120 serieus aan 't pendelen ging. Niets gevaarlijks ofzo, maar cruise control opzetten en handen van 't stuur was niet mogelijk.
Mijn K1600GT blijft rechtdoor rijden als een trein, ook bij snelheden ( ver ) boven de 100 p/u en handen los , en met topkoffer.

Verder is zoiets beslissen wat de beste keuze is heel moeilijk, zoniet onmogelijk.
Dan reden we allemaal met dezelfde :mrgreen:
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Koppel!! »

Het gaat hier dan ook niet over de K1600GT, die is inderdaad veel stabieler. Heb ik indertijd eens voor 3 dagen meegekregen als vervanger, ferm ding maar niet gezond voor mijn rijbewijs :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Jo De Paepe »

Vreemd ,
mijn K1200GT reed zo stabiel als een huis met topkoffer .
Zelfs tot snelheden ver boven het wettelijk toegestane gaf hij geen neiging tot pendelen.
Noch solo noch duo.
Wat wel een invloed heeft op het weggedrag zijn de banden.
Dit waren Michelin Pilot 3 met versterkte karkas omwille van het gewicht van de motor , Die karkas zou grote invloed hebben op de stabiliteit heb ik me laten vertellen.
Windbescherming had ik in overvloed . Zelfs een beetje te veel volgens mijn goesting .Dit was ook de reden dat ik een ingekorte ruit had.
Ik heb ook een weekje met de 1300GT gereden als vervang motor . Ik vond die een nog veel soepeler motorgedrag hebben.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door ®win »

Pendelen van de K1200GT met topkoffer op hogere snelheid is algemeen verschijnsel bij solo rijden. Banden en afstelling vering schelen daarbij wel iets, maar grootste boosdoener is de ongunstig geplaatste topkoffer die volop wind vangt. Ik heb met duo nergens last van gehad omdat dan de wind via de rug van de duo over de koffer heen ging. Solo + topkoffer was bij mij max 160 - 170 km/u omdat het daarboven gewoon eng werd.

Met de K1600GTL overigens geen enkel probleem. Die lag als een strijkijzer op de weg, ook solo op topsnelheid (DE Autobahn).
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: eens een K'tje of toch weer een GS ...

Bericht door Koppel!! »

Bij mij lagen er fonkelnieuwe B'stones op, denk de opvolger v.d BT023, was de T30 Evo. Speciaal voor zwaardere motoren, dus aan de banden zou 't niet mogen liggen. Set up v.d vering heb ik me niet mee bezig gehouden, daarvoor heb ik er uiteindelijk te weinig mee gereden. Ik verwijt de topkoffer van schuldige te zijn, samen met mijn gestalte van 1m86. Mogelijk daarmee dat Jo, die een kop kleiner is dan ik, er indertijd minder last van had.
Trouwens, op mijn RT mocht ik steken welke ik wilde, dat ding heeft nooit ofte nimmer gependeld, ook niet tegen z'n topsnelheid.
Ik herken me dus compleet in Erwin z'n commentaar, dat gevoel had ik ook :-?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie