K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ChristianG
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2017, 08:50
Woonplaats: 1501

K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door ChristianG »

Heb net een K16GT aangeschaft met gereduceerd vermogen.
Ik vind dat deze prima rijdt en voldoende vermogen/koppel heeft.
Waar ligt het verschil met vol vermogen?
Ik zoek naar duidelijke koppel/vermogen curves/testen die een vergelijking maken tussen vol en gereduceerd vermogen, maar heb nog niets gevonden.
Indien het verschil enkel boven de 6000 toeren ligt, heeft het voor mij weinig zin.
Wie heeft er voor en na ervaring met een recente K16?
herbertroelandt
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:31
Locatie: Hofstade

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door herbertroelandt »

Ik heb een 2013 K1600GTL in de USA met vol vermogen en (had) een 2012 K1600 GTL hier in Belgie met gereduceerd vermogen.
Ik merk er eerlijk gezien weinig verschil tussen- maar ik ben nogal een rustiger rijder
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
Van Neste Philip
Berichten: 195
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:46
Woonplaats: Brugge (st-pieters)
Locatie: West vlaanderen

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door Van Neste Philip »

Beste ChristianG

Ik ben nu sinds een maand overgeschakeld van een 2013 1600 gt naar een 2017 1600 gt.
Mijn vorige was full power en mijn nieuwe is nu nog gereduceerd.
In de lagere toeren merk ik weinig verschil maar eenmaal boven de 6000 toeren is het verschil enorm groot.
Met full power is hij boven de 6000 toeren een vliegmachien en gereduceerd zoals een solex.
Ik ben verleden week op eerste onderhoud geweest en vroeg om hem zeker op full power te zetten .
Maar helaas Mister BMW heeft de software nog niet beschikbaar in België.
Ik zou zeggen laat hem zoals je het beste aanvoelt maar als hij full power staat kan je nog altijd rustig rijden en wanneer het duiveltje :twisted: in je opkomt kan je eens vliegen.

Grtz

Fluppe
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door KeeS16 »

Mijne staat ook op Full-Power, ik heb voor die motor betaald en wil dat dan ook hebben, of betaal je voor een optie om hem er na levering niet erbij te hebben?
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door gTa9000 »

Het verschil is inderdaad groot. Maar: je moet er gebruik (willen) van maken. En niet iedereen heeft het vingergevoel, de feeling in hun bips of gewoon de rijderswens om daar gebruik van te (willen) maken. Ze missen wel een hoop, maar wat niet weet niet deert. (Geen veroordeling - gewoon een vaststelling.)

Het klopt dat bij de gereduceerde versies het vermogen (en daaraan gelinkt dus ook het koppel op die toerentallen) afgetopt wordt op (in theorie) 100 pk. Bij de 1200 en 1300 4-cilinders en de 1600 6-cilinder zit dat doorgaans op iets in de buurt van 110 pk (krukas). Bij de 1600 ligt de grens waar de normale versie mooi verder aanzwelt en waar de gelimiteerde versie plots afgevlakt wordt ergens kort na de 5.000 tpm. Dat is (zeer) vroeg. Zelfs zeer rustige rijders komen af en toe wel eens boven de 5.000 tpm uit.

Zo'n gereduceerde motor voelt gewoon niet fijn aan, vind ik. De grens is echt goed voelbaar en het aftoppen komt bijzonder artificieel over. Het voelt aan alsof er iets niet klopt, alsof iets stuk is. Een atmosferische benzinemotor heeft normaal gezien net een zeer lineaire vermogenstoename. Dat is net de absolute troef van een (goede) atmosferische benzinemotor: met die lineariteit komt ook voorspelbaarheid, beheersbaarheid, controle, enz. Door de limitering voelt het aan alsof de (nochtans uiterst potente) zesciliinder het lastig heeft om de gevraagde versnelling te blijven verzorgen. Het voelt een beetje aan alsof je de motor pijn doet, je butt sensors of vingertoppen bespeuren meteen dat 'ie niet voluit (meer) draait. Niet dat het dan niet meer vooruit gaat (je accelereert nog behoorlijk stevig) maar ik vind het bijzonder irritant dat het ware motorkarakter dan plots door software onderbroken wordt.

Ik vind het frappant dat zo een kleine helft van je nuttig toerentalbereik artificieel dichtgeknepen wordt, en dus: eigenlijk is het dan bijna onnozel om nog voorbij de 6.000 tpm te gaan, want het is dan leuker om op koppel te accelereren in plaats van in de toerentallen waar de motor duidelijk voelbaar dichtgeknepen is. Ze hadden bijna net zo goed de rev limiter op 6.000 tpm kunnen plaatsen (behalve in hoogste versnelling). ;-)

Het karakter van de zes-in-lijn zit in élk toerental, dat is waar, maar het komt wel (minstens lineair, zelfs eerder exponentieel) tot uiting naarmate het toerental stijgt. Je laat dus, qua gevoel, 2/3e (of meer) van de ware Reihensechs-fun gewoon op de kast achter bij je dealer. Een beetje jammer, als je 't mij vraagt, zeker als je daar zo'n prijs voor neertelt (oals Kees16 zegt).

Elk moet voor zich uitmaken of het zinvol / leuk / wenselijk is, of niet. Eens je 't gevoeld hebt, wil je echter niet meer zonder. En dat is voor sommigen ook meteen een reden om het nooit te proeven, want zelfs met een zware GT is (dik) 160 pk een hele hoop paarden en als je daarvan gebruik maakt gaat het verdomd snel. Sommigen willen dat liever niet (soms omdat men denkt dat het risico dan exponentieel stijgt).
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
bmwbiker1
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 jun 2010, 20:24

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door bmwbiker1 »

gereduceerd vermogen, bij de 1600 is dit via de comp chip ? bij de 1300 was dit simpelst uitgelegd een blokje onder het gaspedaal waardoor het gashendel maar half open kon gedraaid worden
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door gTa9000 »

bmwbiker1 schreef:bij de 1300 was dit simpelst uitgelegd een blokje onder het gaspedaal waardoor het gashendel maar half open kon gedraaid worden
Dat én andere software. De gereduceerde heeft minder dorst vanaf ca. 7.000 tpm, de software is dus aangepast dat de motor voldoende maar niet te veel te drinken krijgt en ook 'perfect' draait. Een gereduceerde versie delimiteren door enkel maar de nok op de gasklepstang weg te nemen, maar de software origineel (gereduceerd) laten, leidde ertoe dat de motor vanaf het middengebied te weinig te drinken kreeg, dus wat te weinig vermogen levert en (vooral) op een te arm mengsel draait, dus risico loopt op warm lopen.

In Frankrijk had je best wel wat doe-het-zelvers die de nok verwijderden en zo rondreden, maar er zijn wel wat gevallen van vastlopers door overdreven temperatuur. Omdat je bij de Franse BMW Motorrad dealers op geen enkele manier de software voor het vol vermogen kon krijgen, moesten Fransen die het goed wilden doen dus altijd een retourtje België doen met hun bike. Hier in België mag een dealer nl. wél andere software flashen dan deze die nodig is om het vermogen te leveren dat op de papieren staat (een beetje vreemd, als je daar bij stil staat, maar bon).

Ik haalde mijn K1300R uit Frankrijk, 't was dus een gereduceerde. Na enkele maanden heb ik 'm hier laten delimiteren (nok gasklepstang weghalen en software aangepast). Het verschil is behoorlijk impressionant. :D
bmwbiker1 schreef:gereduceerd vermogen, bij de 1600 is dit via de comp chip ?
Ik weet het niet. Moest ik moeten gokken, zou ik denken dat BMW het ook hier goed doet en zowel fysisch als softwarematig limiteert?

Als er een fysische limitering op de gasklepstang zit, kan je dat voelen: de gashendel heeft ca. 30% minder rotatie bij een gelimiteerde. Bij een gedelimiteerde kan je de gashendel dus fysisch wat verder 'open' draaien (er is geen nok die de gasklepstang en dus via de gaskabels de gashendel tegenhoudt.)
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
lucsch
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 nov 2004, 00:53
Woonplaats: Schoten
Locatie: Schoten-Belgium

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door lucsch »

Hi,

Ben aan mijn tweede K16GT, allebei geleverd met gereduceerd vermogen bij aankoop.

Toen ik met de eerste reed, heb ik hem na het eerste onderhoud op vol vermogen gezet en dat was behoorlijk aangenamer om rijden, je wordt er snel aan gewoon. Maar dat was dus na 1200 km en nog in de inrijperiode. Gaandeweg werd het volle vermogen dan ook aangesproken en boven de 6000 t/m vliegt hij inderdaad zoals reeds hierboven aangegeven.

Toen ik de tweede inreed en gaandeweg het toerental verhoogde kreeg ik ook dat gevoel dat ie vanaf 5000-6000 t/m gecastreerd was! Ik heb nl enkele maanden op de software moeten wachten om de Euro4 motor open te zetten. En met gereduceerd vermogen rijden was echt niet leuk en aardig: een muilezel was het! Hij ging ook niet boven de 200 km/u en aan het einde echt lam.

Dus ik was meer dan blij toen mijn dealer de avond voor een grote trip de software er op kon zetten: maakt een wereld van verschil. Ik zou er geen moment aan twijfelen: op vol vermogen zetten!

Rgds

Luc
K16GT '17
Frank Vermeulen
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2018, 10:53
Woonplaats: Bissegem

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door Frank Vermeulen »

Hallo,
Weet er iemand de prijs om een 1600 GT naar vol vermogen over te zetten?

Thx Frank
Van Neste Philip
Berichten: 195
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:46
Woonplaats: Brugge (st-pieters)
Locatie: West vlaanderen

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door Van Neste Philip »

normaal doet de dealer dit tezamen met een onderhoud.
Hij hangt dan toch aan de computer.
Anders zal het een voertuigtest met bmw diagnosesysteem zijn en op de factuur rekenen ze daar 3 prestatie's (5,50€ per prestatie) voor.

Grtz

Fluppe
rura
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2018, 17:33
Woonplaats: kinrooi

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door rura »

Ik heb hier ook een vraag over . Ik ben sinds kort in het bezit van een K1600Gtl van 2012. Ik heb ook nog een K1200R wat een wereld van verschil is, met name idd boven de 5000 mis ik toch power bij de 1600 . Dus mijn vermoeden is dat deze dus is gereduceerd!!! De vorige eigenaar weet er niet zoveel van het was immers zijn eerste motor . Ik merk wel degelijk een verschil met de K1200R . Mijn vraag is ook weet er iemand een goede dealer in Belgisch of Nederlands limburg ? Alvast bedankt .
R100RS ,77 . K1200R, 2008. K1600GTL,2012
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door KeeS16 »

Peter Motor Works te Genk.
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door Freddie »

Keram Motorrad bij vliegveld Aachen-Maastricht.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door bert111bel »

Ik heb van vandaag dus ook een k1600 gt , komt uit frankrijk en is misschien ook gereduceerd , hoe zou ik dit kunnen met zekerheid zeggen ?
ben zelf van West-Vlaanderen , wie zou hem eventueel ( mocht hij geruduceerd zijn ) hem om full kunnen zetten in mijn buurt ( woon nog maar enkele maanden in WV , buurt Kortrijk )
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
Flat Twin Power

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door Flat Twin Power »

Er zit een dealer in Wielsbeke. Daar eens binnen springen.
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door bert111bel »

Flat Twin Power schreef:Er zit een dealer in Wielsbeke. Daar eens binnen springen.
Mabbe ?
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
Flat Twin Power

Re: K1600 GT gereduceerd en vol vermogen

Bericht door Flat Twin Power »

Ja.
Plaats reactie