Onbetrouwbaar gashendel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bananaman
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2009, 18:50

Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door Bananaman »

Iemand dit al voorgehad?!

https://youtu.be/PSHQ-iSI6c0[/video]

Ik geef geen gas, gewoon duwen op het gashendel en de software denkt dat ik gas geef?
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door ®win »

Terug naar de dealer. De K1600 heeft drive-by-wire en heeft dus een elektronische gashandle. Blijkbaar maakt deze verkeerd contact, waardoor bij druk op de handle hetzelfde effect heeft als draaien.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door Danny »

Niet onbetrouwbaar gashendel maar eerder kapot of slecht werkende gashendel.
Met zoiets wacht je niet maar dat laat je asap nakijken, je plakt zo ergens tegenaan als niet oplet.
Bananaman
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2009, 18:50

Re: Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door Bananaman »

Het volledige verhaal:

K 1600 tweedehands (4 jaar jong, 31400km) gekocht bij BMW dealer Lejeune Motosport in Verviers op 6 september 2016, met 1 jaar garantie van de dealer.
Mijn eerste BMW na 2 Pan Europeans (de eerste verkocht na 122000km, de tweede na 88000km)
Daarvoor ook twee Honda Deauvilles met elk ook ongeveer 70000km gehad.

Op 2 februari 2017 hoor ik een raar geluid vooraan de motor. Thuisgekomen zie ik dat er aan het voorwiel iets scheelt: er lijkt wel een ringetje dat rond de as zit verschoven en daar is iets van roest zichtbaar.
Ik laat de motor thuis staan en 's anderendaags wordt hij getakeld naar Verviers.
Daar wordt zonder morren in garantie het roulement vervangen. Enige kost voor mij: mijn treinticket naar Verviers en mijn tijd om over en weer te gaan.
En de ellende om twee dagen met de auto naar het werk te moeten over de Brusselse ring. Lees: elke dag 2 uur langer onderweg.
Dikke duim voor Lejeune Motosport.

Op 14 februari kom ik van Leuven terug naar huis en hoor ik hele rare geluiden uit de motor. En ik heb ook het gevoel dat die niet draait zoals het moet.
Ik heb de motor dus minder dan een week terug uit de garage. Ik besluit de motor achter te laten, omdat ik er echt niet gerust in ben en de motor niet wil laten vastlopen.
Ik spreek af met VAB om de motor nog eens naar Verviers te brengen. Op 17 februari help ik de motor op de takelwagen plaatsen, maar VAB werkt met lokale takeldiensten en voor verre transporten doen ze een beroep op andere takeldiensten. Mijn motor gaat dus eerst naar een tijdelijke opslagplaats en wordt pas op 19 februari, door een andere takeldienst, naar Verviers gebracht.

Bij Lejeune kunnen ze vaststellen dat er wel degelijk iets scheelt en ook dat wordt in garantie hersteld. Het was iets, waardoor één van de cilinders niet meer meewerkte of zo. Ik ben geen mecanicien en als ze het dan nog in het Frans moeten uitleggen, wordt het al heel rap Chinees voor mij. Dat was het goede nieuws dat ik kreeg van Lejeune. Het slechte was dat de (tweede) takeldienst bij het vastleggen een spanriem over mijn stuurhendels had gelegd en zo het rubber van mijn gashendel had kapotgetrokken. Gelukkig hadden ze het in de garage gezien bij het lossen en hebben ze de transporteur er onmiddellijk over aangesproken.
Die heeft een papiertje ondertekend, waarin hij (min of meer) zijn fout toegaf. Het gevolg: de motor stond klaar, maar had dus een kapot gashendel.
Dat was de start van heel wat over en weer bellen en mailen met Lejeune en VAB. Lejeune wou/kon het handvat niet vervangen zonder toestemming van VAB en die wilden uiteraard eerst zekerheid van de oorzaak van de schade. Al bij al ging het vrij vlot, maar het heeft toch tot 10 maart geduurd, voor ik nog eens op de trein naar Verviers kon om de motor op te halen.
Lees dus opnieuw: 4 weken zonder motorfiets!
Maar nu dus met nieuwe hendel, door VAB vergoed. Oef.

En dan kon ik eindelijk terug rijden. Maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk al een paar keer was stilgevallen bij het vertrekken. En iedere keer dacht ik dan: "Nieuwe motor, elektronisch gashendel: ik moet daar nog wat mee leren rijden." Tot vorige woensdag (5 april). Ik breng de motor naar D'Haese voor een onderhoud (40000km) en krijg daar een vervangmotor mee. Ik hoopte op een GS(A), omdat dat volgens iedereen toch de beste motor ter wereld moet zijn. Maar er was er geen beschikbaar. Dus maar naar huis met de nieuwe K 1600. En wat me onmiddellijk opviel, was de soepele bediening van de gas! Ik heb gebeld naar de garage en gevraagd of ze mijn gas toch eens konden bekijken. Ze hebben het gashendel opnieuw ingelezen en het zou in orde moeten zijn. Maar de mecanicien die er daarna even mee gereden heeft, sprak toch ook van een beetje een raar gevoel. En als ik dan thuis kom, merk ik het raar fenomeen zoals in het filmpje zichtbaar is: duwen op de hendel is gasgeven?!

Ik heb het naar D'Haese gestuurd en de nieuwe gashendel is al besteld.
Laat ons hopen dat dat dan ook het einde van de ellende mag zijn...

Faan
Buffel
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 nov 2015, 00:57
Woonplaats: Beveren

Re: Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door Buffel »

Hoi Stefaan,

Ik ben ook een oude bekende van toen ik nog met de pan reed :wink:
Ik ben in 2015 ook overgestapt naar de K1600GT, en gelukkig geen negatieve ervaring gehad zoals jij.
Wel wennen aan de wendbaarheid bij trage maneuvers, wat toch iets meer werken is, en toch een tijdje
geduurd voor ik de pk's onder controle had, maar nu rij ik met plezier en 100% vertrouwen, een beest.
Ik zou niet meer willen wisselen.

Het enige dat mij nog altijd een beetje stoort is idd de ride-by-wire. Ik heb de indruk dat die altijd iets later
reageert ( is maar een fractie ) en de gas vind ik iets minder te doseren bij trage snelheid en vertrek.

Hopelijk raakt bij de uwe snel alles opgelost !!

Grts
Bananaman
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2009, 18:50

Re: Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door Bananaman »

Update:

Er is een nieuwe gashendel op gemonteerd. En onmiddellijk kon weer hetzelfde fenomeen waargenomen worden. Raar maar waar.
Dus, wat zo voor de hand liggend lijkt (er zit een slecht contact in de gas) klopt totaal niet.
Meer nog: nieuwe hendel op een andere motor geïnstalleerd en alles werkt perfect.
Nieuwe hendel op de mijne: terug hetzelfde effect.
Al de mecaniciens bij D'Haese stonden met open mond te kijken.
BMW is gecontacteerd en volgt het nu verder op.
Eerstvolgende interventie die vanuit Bornem (of Beieren?) verwacht wordt, is het uitlezen van de waarden van de gashendel op mijn motor en op een andere K 1600. Ik heb een afspraak eind van de maand om dat te doen.
Ondertussen blijf ik dus verder rijden met een heel slecht gevoel op mijn eerste BMW...

Faan
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door Lukas »

Duimen dat het in orde komt.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
lucsch
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 nov 2004, 00:53
Woonplaats: Schoten
Locatie: Schoten-Belgium

Re: Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door lucsch »

Hallo Faan,

Opmerkelijke situatie, maar nu gaat er bij mij ook een lichtje branden! Ik heb een nieuwe K16GT van Feb 2017, 1 van de eerste nieuwe Euro4 modellen.

Ik heb al enkele keren voor gehad dat ik bij het afremmen om tot stilstand te komen het gevoel had dat er gas bij gegeven werd, met nochthans een volledig gesloten gashendel! Telkens bij het afremmen, waarbij je dus inderdaad druk op het gashendel genereert door de vertraging.

Het zou wel eens jouw probleem kunnen zijn dat zich ook bij mij voordoet!

Ik ga dit morgen alvast eens testen tijdens een motorrit van de club. Ik weet nu waar ik moet duwen om het fenomeen op te wekken.

Ik hou je op de hoogte!

Rgds

Luc
K16GT '17
Bananaman
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2009, 18:50

Re: Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door Bananaman »

Is er dan echt niemand anders die ook last heeft met zijn gashendel?
Ik begrijp het niet goed.

In de garage waren ze heel behulpzaam om te helpen zoeken naar de oorzaak.
En nu hebben ze alle waarden nog eens uitgelezen, zoals BMW vroeg, maar veel wijzer zijn we er niet uit geworden;
de conclusie was eigenlijk "dat ze het allemaal een beetje hebben. De ene al wat meer dan de andere..."
WTF!?

Dus mijn vraag hier:
zijn er nog mensen die iets dergelijks ervaren bij hun K 1600?
Dat de gas een beetje reageert op duwen op het hendel in de plaats van draaien?

Ik zou het niet zo erg vinden als het alleen maar dat was.
Maar jammer genoeg is het ook bij traag rijden heel moeilijk om constant gas te geven.
Bij alles tussen ongeveer 2000 en 3500 toeren reageert de motor heel schokkerig op minuscule beweging van het gashendel.
Dat maakt rijden aan toegelaten snelheden heel onaangenaam.
Vertrekken uit stilstand is precies alsof ik opnieuw moet leren rijden.
Ik ben al zo dikwijls stilgevallen dat het niet meer leuk is.
Eerst een paar auto's voorbijgaan om dan vooraan aan de lichten te staan wachten tot het groen wordt en bij het willen vertrekken te weinig gas geven en dan stil te vallen. Leuk, hoor.
Ofwel zoveel gas geven om niet stil te vallen, dat het wel opa lijkt die vertrekt met zijn gas volledig ingedrukt vooraleer de koppeling te lossen.

En ik zou zo graag nog eens een gymkhana wedstrijdje meedoen, maar met zo'n gasrespons durf ik er niet aan te beginnen.
Gegarandeerd lig ik na twee trage bochten op de grond.

:-( en :-( en :-(
en :evil: !


Faan
Flat Twin Power

Re: Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb er gisteren eens speciaal op gelet en eens overal op het gashendel geduwd en er in geknepen maar bij mij is alles ok. Ook de gasrespons tijdens het rijden is goed.
Buffel
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 nov 2015, 00:57
Woonplaats: Beveren

Re: Onbetrouwbaar gashendel

Bericht door Buffel »

Ik heb er gisteren eens speciaal op gelet en eens overal op het gashendel geduwd en er in geknepen maar bij mij is alles ok. Ook de gasrespons tijdens het rijden is goed.
Idem
Plaats reactie