Blokjes thermostaat K1600GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Buffel
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 nov 2015, 00:57
Woonplaats: Beveren

Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Buffel »

Hoi,

Wanneer de motor warm staat geeft de temperatuur meestal 5 blokjes aan, halfweg.
Blijft dit bij iedereen zo staan, of zoals deze week met temperaturen boven de 30graden en bij
aanschuiven in druk verkeer of goed doorrijden, stijgt dit ?

Grts
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Danny »

Een beetje stijgen is niet abnormaal he
Van Neste Philip
Berichten: 195
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:46
Woonplaats: Brugge (st-pieters)
Locatie: West vlaanderen

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Van Neste Philip »

Hey Buffel

Bij mij is dit ook zo.
Zowel op mijn vorige als op mijn nieuwen.
5 blokjes is normaal en bij filerijden of langdurig stapvoets rijden dan gaan de blokjes naar 7 en slaat uw ventilator aan.

grtz

Fluppe
Buffel
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 nov 2015, 00:57
Woonplaats: Beveren

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Buffel »

Merci :grin:
Fabrice
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2015, 01:49
Woonplaats: Ninove

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Fabrice »

Bij mij stond deze bij het aanschuiven rood te knipperen wij waren met vrienden onderweg naar de moezel. de 3 Goldwings geen probleem en de 3 GTL alle drie tegelijk in het rood.
Wat kan er hieraan gedaan worden ?
Als je weet dat bij mij over 3000 km de radiator door Bmw is verwijderd en gereinigd
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Freddie »

Als uw radiator schoon gemaakt is, en de koelvloeistof op peil is dan zou dit niet voor moeten komen.
Heb het zelf ook al eens voor gehad, maar daar was een verstopte radiator de oorzaak.
Ik heb wel de indruk dat het hele koelsysteem en de ventilator nou niet echt overbemeten is.
Bij mijn K1200 LT heb ik dit nog nooit voor gehad, maar daar zaten volgens mij ook twee ventilatoren op
Tegenwoordig spuit ik aan de onderkant de radiator stevig in met siliconenspray, zodat vuil zich niet zo vast kan hechten.
Na het insprayen met een koudreiniger, en doorspuiten met een waterstraal gaat het vuil zo beter los.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Flat Twin Power

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Flat Twin Power »

Je moet idd oog hebben voor de reinheid van de radiator. Een beetje vuil is genoeg om voor problemen te zorgen. Ik spuit de radiator altijd heel goed af en hou hem proper. Ik ben net terug van Trier waar het echt bloedheet was. Bij het aanschuiven en filefilteren ging ie naar 7 blokjes en sloeg de ventilator aan maar zo gauw ik weer wat snelheid kon maken ging ie terug naar 5 blokjes.
Buffel
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 nov 2015, 00:57
Woonplaats: Beveren

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Buffel »

Merci,

Vorig jaar snikhete Pyreneeën hadden we de Puymorens opgereden aan een leuk tempo en toen ik hem terug startte na even
stil gelegen te hebben pinkte alles rood en kwam er stop op. Toch rustig vertrokken en naar beneden gereden met de koppeling ingehouden
om zo weinig mogelijk toeren te doen en zakte snel. Was de eerste keer dat dit mij opviel, daarvoor nooit opgemerkt ( heb 11 jaar met de pan gereden en
die blokjes bleven altijd op 3, nooit weten omhoog gegaan )
Toen de radiator bespoten met hoge druk en alle beklimmingen liep het op tot 8 om in de afdaling terug te zakken.
Zat toch een beetje in het kopke, niet leuk.
Thuisgekomen weinig last van gehad en dan vorige week bij onderhoud radiator laten reinigen en koelvloeistof is vervangen maar
doen ik bij de warmte naar huis reed steeg deze toch terug tot 7. Maar dan sloeg hij aan en zakte het terug.

Volgende week vertrekken naar de dolomieten en vraag me af of ik zorgen moet maken. Volgens de weerberichten zou het niet zo warm worden en
veel kans op regen, dus dat valt al mee :wink: ( voor de moto toch :-? )
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Man in Black »

Buffel schreef: ... toen ik hem terug startte na even stil gelegen te hebben pinkte alles rood en kwam er stop op. Toch rustig vertrokken en naar beneden gereden met de koppeling ingehouden
om zo weinig mogelijk toeren te doen en zakte snel...
Dat betwijfel ik of dat altijd een goed idee is, die rode lampjes branden niet voor niks denk ik :-?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door speedi007 »

Buffel schreef:Merci,

Vorig jaar snikhete Pyreneeën hadden we de Puymorens opgereden aan een leuk tempo en toen ik hem terug startte na even
stil gelegen te hebben pinkte alles rood en kwam er stop op. Toch rustig vertrokken en naar beneden gereden met de koppeling ingehouden
om zo weinig mogelijk toeren te doen en zakte snel. Was de eerste keer dat dit mij opviel, daarvoor nooit opgemerkt ( heb 11 jaar met de pan gereden en
die blokjes bleven altijd op 3, nooit weten omhoog gegaan )
Toen de radiator bespoten met hoge druk en alle beklimmingen liep het op tot 8 om in de afdaling terug te zakken.
Zat toch een beetje in het kopke, niet leuk.
Thuisgekomen weinig last van gehad en dan vorige week bij onderhoud radiator laten reinigen en koelvloeistof is vervangen maar
doen ik bij de warmte naar huis reed steeg deze toch terug tot 7. Maar dan sloeg hij aan en zakte het terug.

Volgende week vertrekken naar de dolomieten en vraag me af of ik zorgen moet maken. Volgens de weerberichten zou het niet zo warm worden en
veel kans op regen, dus dat valt al mee :wink: ( voor de moto toch :-? )
Radiator onder hoge druk kuisen is geen goed idee, je kan er de koelplaatjes mee omplooien waardoor er minder lucht doorstroom is enzo minder koeling.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
lucsch
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 nov 2004, 00:53
Woonplaats: Schoten
Locatie: Schoten-Belgium

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door lucsch »

Identieke ervaring met mijn 2 K16GTs!

De eerste kreeg het warmloop euvel bij 22000 km! Zeer vervelend als je in Spanje in de Picos een col aan het oprijden bent en hij gaat voluit in het rood! Je begrijpt het niet goed, kijkt naar het koelvloeistofniveau, en alles lijkt OK, maar toch loopt ie warm? Laten afkoelen en bij het naar beenden rijden geen problemen meer gehad: dan in het eerste het beste stadje in de file aan 30 graden buitentemperatuur en weer in het rood!

Bij terugkomst naar de dealer, en die zei dat er veel stof in zat en dat het regelmatig gekuist moest worden: heb ik daarna gedaan, maar toch steeds nog 'rode blokjes' situaties gehad. Op 55000 km weerom van dat en toen bleek de heel radiator gewoon rot te zijn. Moeten vervangen, was bij de 1000 EUR!

De radiator van de K16 is duidelijk onder gedimensioneerd. Andere tripgenoot had net hetzelfde voor met zijn K16GT en is toen rechtstreeks naar huis gereden, trip afgebroken op de voorlaatste dag...

Dus ik koop eind vorig jaar een nieuwe K16GT en dan denk je toch dat ze iets aan de radiator gaan gedaan hebben? Net hetzelfde, bij hoge buitentemperatuur en wat stapvoets verkeer spingt de radiator naar 7 blokjes en slaat de vervelende ventilator aan, dit allemaal in Belgie. Ik mag er niet aan denken wat dat in Croatie gaat geven in september...

Het geeft me in ieder geval geen veilig gevoel.

Rgds

Luc
K16GT '17
Buffel
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 nov 2015, 00:57
Woonplaats: Beveren

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Buffel »

Hey Lucsch,

is inderdaad niet leuk. Voor de trip is de radiator gereinigd en tijdens de reis ( en ook nu nog ) ging hij bij stads of fileverkeer tot 7 blokjes en toen sloeg de
thermostaat aan. Dan gaat hij ook terug naar beneden, dus heb ik mij er niet te veel zorgen in gemaakt. Niet meer hoger geweest dan 7.

Heb mij er in elk geval niet voor ingehouden en het plezier niet laten bederven ( maar af en toe sla je toch een blik op de blokjes :lol: :wink: )

Grts
Fabrice
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2015, 01:49
Woonplaats: Ninove

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Fabrice »

deze week op vakantie geweest in Oostenrijk zeer mooi. tijdens de 5 daagse tocht bij file en het oprijden van een bergpass. achter een tractor en een kampeerwagen gezeten.
30 km/u en je kan het raden terug vol rood de weg was voor een auto breed dus onmogelijk te stoppen. dus met een bang hart en vol frustratie naar boven.
15 min lang in het rood naar boven. Gelukkig zonder schade. mijn vraag is zou het een verbetering opleveren als ik de vloeistof vervang door Koelvloeistof Engine Ice 1,8Liter -33°C.
Wel duurder maar is dat mijn probleem oplost ben ik gelukkig. heeft iemand raad hiervoor.
BMW kent geen oplossing. of ja boven de 45 km/u blijven dan is er geen probleem.
Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Gtsportivo »

Het zelfde heb ik ook voor gehad bij warm weer in de file en rode blokjes .
Wat ik nu doe en dat scheelt een heel pak,als ik mijn motor poets doe ik dezelfde tijd ook de ribben van de radiator .
ik spuit hem van boven naar beneden uit tussen de ribben met de waterslang druk van de pidpa ongeveer 2 bar ,niet met de hoge druk reiniger !!!!!!!
als dit gebeurd is neem ik de luchtslang van de compressor en blaas hem zuiver tot er geen water meer uit de ribben komt .
is wel wat werk maar de blokjes blijven meestal op 5 staan en de radiator is proper
gr
Flat Twin Power

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Flat Twin Power »

Als je op een recht stuk een K met 160 pk kot open zet dan kan een pan nooit van ze leven volgen. Als ie dat wel kan dan is er iets mis met de K.
Fabrice
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2015, 01:49
Woonplaats: Ninove

Re: Blokjes thermostaat K1600GT

Bericht door Fabrice »

Ik heb de veer in de thermostaat vervangen door een zachtere koperen veer I.P.V. de stalen veer die zeer sterk is.
Daardoor gaat het water met betere flow door de radiator.
mijn probleem is dus opgelost ook bij het oprijden van passen en lange stilstanden die traag vooruit gaan.
bij een groot onderhoud gedaan en 15 min werk.
Dit probleem bleef maar duren dus heb ik het zelf gedaan.

Nu is het 03/06/2020 en ik kan melden het is bewezen Probleem opgelost. dus gewoon doen of de deler verplichten te doen zachtere veer of gewoon verwijderen. en je zal geen spijt hebben.
Ik had dit al veel eerder moeten doen. maar ik ben eerlijk de BMW garage mag of wil dit niet doen. omdat het niet in de boek staat.
Ik wil het maar meegeven daarvoor dient deze groep om elkaar te helpen bij mogelijke problemen.
Plaats reactie