Slingeren na bandenwissel

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

tibogs
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2014, 22:53
Woonplaats: 9290

Slingeren na bandenwissel

Bericht door tibogs »

Heb gisteren een set nieuwe banden laten monteren (Pirelli Scorpion Trail II) op mijn 1200GS van 2011. Mijn vorige banden waren dezelfde en ik was daar heel tevreden van : goede grip bij nat en droog, lange levensduur (15000 km),... met mijn nieuwe banden ervaar ik echter een slingerbeweging bij + 100 km/u. Ik heb er nu 80 km mee gereden. Heb al meerdere keren nieuwe sets banden laten steken en de eerste kilometers zijn wat onwennig maar dan is dat gevoel weg... zou er iets misgelopen zijn bij de montage ? Fout in de banden ? Of kan er nog iets anders meespelen ? Het is wel heel toevallig dat ik dit merk na de bandenwissel dus mijn eerste vermoeden gaat naar daar. Heb de bandenboer (ik ga daar al meer dan 10 jaar) net gemaild of hij een idee heeft wat er kan zijn.

Merci alvast voor het meedenken.
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door K1neke »

Mogelijk niet goed op de velg gesprongen .
Kontroleer de rand van de band tegen de velg eens ?
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door speedi007 »

Kijk eens of de gewichtjes die ze hebben gekleefd op je wiel bij het uitbalanceren er wel nog op zitten. Ik ben ze verloren toen ik zo'n 20km ver was na een bandenwissel. Had nl. net mijn moto mooi gewassen en gewaxed (ja, ook de wielen) en blijkbaar vond de monteerder het niet nodig om mijn wiel te ontvetten waardoor de loodjes niet goed kleefde... Ook balanceren sommige het achterwiel niet uit, ik laat die altijd uitbalanceren.
Ga gewoon terug naar de bandencentrale en zij moeten het maar oplossen.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door Danny »

Balanceren neemt vooral vibraties weg geen slingeren...
Wat versta je trouwens onder slingeren,links rechts trekken? Als t op en neer gaat is t richting lood te zoeken
Zitten beide velgen goed -vast- gemonteerd, bandendruk ok, band allicht wel goed op velg...zie je wel met balanceren.
Fout in de band, aanlopende rem, band achterstevoor (echt voelbaar bij sommige)
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door toeternietoe »

Toevallig toch niet met koffers beginnen rijden op snelweg? Dat geeft ook een wiebelend stuur boven de 100km/u.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door Dirk Pauwels »

Rij richting band controleren.
Karkas fout in band kan ook. Verkeerde type scorpion (te zacht karkas) zou ook kunnen.
Defecte vering kan ook, valt het meeste op bij nieuwe banden, net als kapotte lagers voorwiel/kogelgewricht telelever
Als je de banden verdenkt probeer bij iemand met dezelfde motor de velgen eens te wisselen, eerst vooraan, dan achteraan, niet beide ineens.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door Danny »

toeternietoe schreef:Toevallig toch niet met koffers beginnen rijden op snelweg? Dat geeft ook een wiebelend stuur boven de 100km/u.
Als uwe motor slingert met koffers dan is er echt iets niet in orde
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door Wiedewa »

Toen ik deze motor net had wipte het rempedaal ook tijdens het remmen, maar ja nieuwe band hé

Heb er toen het achterwiel uitgehaald en daar zit zo'n opvulplaatje tussen, dat kleefde iets.
Dat het wiel en de cardan eens grondig gepoetst, dus zeker geen vuil meer, probleem opgelost.
Mischien dat er met het balanceren iets fout is gegaan, het zijn ook maar mensen....... :oops:
MG Breva 850
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door toeternietoe »

Danny schreef:
toeternietoe schreef:Toevallig toch niet met koffers beginnen rijden op snelweg? Dat geeft ook een wiebelend stuur boven de 100km/u.
Als uwe motor slingert met koffers dan is er echt iets niet in orde
Een GS met koffers gedraagt zich echt wel anders op de autosnelweg dan eentje zonder koffers. Die vierkante bakken zijn niet bepaald gestroomijnd.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door Danny »

Raar dat de mijne daar gaan last van heeft.

Die bakken zijn idd niet gestroomlijnd maar de meesten hebben daar aan die snelheid zeker geen last van...
Eerder van de topkoffer en dan nog aan 100 per uur?
poestexas
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door poestexas »

ik heb dit voor 2 jaar ook eens gehad met mijn Gtl. Opnieuw laten uitbalanceren bracht geen oplossing. Op de lange duur zat er al meer dan 120g lood op.
Uiteindelijk heeft de bandenboer de band er weer afgenomen en toen bleek in de binnenkant van de band allemaal blazen te zitten. Bleek dus een fabricagefout te zijn.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
tibogs
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2014, 22:53
Woonplaats: 9290

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door tibogs »

Alvast bedankt voor de vele reacties !

Woensdag gaat hij binnen voor onderhoud, zij zullen er ook eens mee rijden om te zien wat er scheelt. Ik hou jullie op de hoogte !
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door Michelleke »

Een fabricagefout in de band zou niet de eerste keer zijn.

Indien je TPS sensors hebt: zeker eens controleren of er geen beschadigd is door de banden wissel, ik heb hierover eens iets gelezen op een ander forum, gaf gelijkaardige klacht door losgekomen sensor.
R1200GSLC / K1200RS
poestexas
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door poestexas »

ik heb hier nog 2 foto's die ik nam van de binnenzijde van de band na vaststelling van de fabrieksfout. Ik kan ze echter niet publiceren omdat ik daar geen verstand van heb.
Mocht iemand dat willen doen in mijn plaats, mail ik ze hem door. :study:
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
tibogs
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2014, 22:53
Woonplaats: 9290

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door tibogs »

Ik heb eens gecheckt wat Danny had geschreven : aanlopende rem. En inderdaad : mijn voorwiel draait niet stroef, rijdend is dat uiteraard niet voelbaar maar met de hand wel. De bandenboer had mijn remklauw willen demonteren maar 1 bout kreeg hij niet los. Het is hem gelukt om het wiel er uit te halen zonder de remklauw te demonteren. MIsschien ligt daar de oorzaak ? Soit, zoals eerder gezegd, woensdag moet hij binnen. Ze zullen het wel kunnen fixen. Best niet meer mee rijden zeker nu ?
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door K1neke »

En al binnen geweest ?
Wat was de oorzaak :?:
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
tibogs
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2014, 22:53
Woonplaats: 9290

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door tibogs »

De remklauwen werden gereinigd, het slingeren is nu gedaan. Ik kreeg wel de opmerking dat mijn remschijven op waren (101000 km). Vanavond kreeg ik plots het rood lichtje (cirkel met uitroepteken) te zien. Heeft blijkbaar iets te maken met de abs sensor. Ook mijn kilometerteller deed even raar... ga het morgen in de gaten houden en dan nog eens een afspraak maken zekers.
tibogs
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2014, 22:53
Woonplaats: 9290

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door tibogs »

Vandaag perfect werkende kmteller en geen oplichtende lampjes gezien...
tibogs
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2014, 22:53
Woonplaats: 9290

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door tibogs »

Eergisteren ging opeens dat lampje weer eventjes aan. Nieuwe remschijven zijn besteld, ga deze week wel eens naar de dealer om hem te laten uitlezen. Hopelijk is er niks met het ABS systeem ...
tibogs
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2014, 22:53
Woonplaats: 9290

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door tibogs »

De ABS pomp is het aan het begeven, kan nog wel even verder bollen maar na verloop van tijd gaat dat lampje meer een meer aangaan. Tot aan 95000 km heb ik eigenlijk geen speciale kosten gehad. Dan was de voorvering kapot (750 euro). Volgende week worden mijn 2 voorste remschijven vervangen (102000 km) en dan over x aantal tijd dat ABS pomp gedoe (+- 1400 euro). Zijn er hier mensen met een GS 1200 van + 100000 km ? Heb ik nu gewoon pech of is dat 'normaal' ?
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door Danny »

Welk pomptype? Vermoedelijk voor een habbekrats te herstellen. Laat maar iets weten
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door ronnyb »

Mijne 1200 heeft er 110dkm en buiten de gebruikelijke BMW probleempjes geen zorgen ....maar is dan ook een klein beetje Danny zijne brommer !
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door Den Dirk »

Toen mijn GS van 2007 na 5 jaar een kapotte ABS-pomp had, heb ik voor reparatie enkele de werkuren moeten betalen, de pomp heeft BMW (of de dealer) op zich genomen..
hopelijk kan jij ook zo iets uit de brand slepen??... :wink:
I like my bike!!
tibogs
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2014, 22:53
Woonplaats: 9290

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door tibogs »

Deze week van mijn werkgever (mijn GS is van mijn baas) te horen gekregen dat ze mijn GS gaan vervangen omwille van de kosten die ik de laatste tijd heb. Binnenkort bol ik dus met een witte GS LC, me happy ! De ABS pomp wordt dus niet meer hersteld, dat zal een zorg zijn voor de volgende eigenaar...(mijn GS wordt over genomen door de dealer die hem omwille van de kmstand onmiddellijk doorschuift naar een opkoper).
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Slingeren na bandenwissel

Bericht door Danny »

Den Dirk schreef:Toen mijn GS van 2007 na 5 jaar een kapotte ABS-pomp had, heb ik voor reparatie enkele de werkuren moeten betalen, de pomp heeft BMW (of de dealer) op zich genomen..
hopelijk kan jij ook zo iets uit de brand slepen??... :wink:
Dan zal t wel met een reset opgelost zijn want geen enkele dealer gaat jou gratis een pomp leveren.. . No way.
Plaats reactie