Batterij ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Andy
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2004, 13:14

Batterij ?

Bericht door Andy »

hallo iedereen. Heb een vraagje over de battery. Wanneer wordt deze best aan de oplader gelegd? Altijd? Maandelijks? En hoe kan je het best het batteryniveau controleren. Als je onder de tank kijkt zie je de min en maxaanduiding, maar een niveau zie je niet door het witte omhulsel. Moet de tank er dan steeds afgehaald worden? Heeft er ooit al iemand zelf moeten bijvullen buiten de onderhoudsintervallen?
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Andy,

Als je even aar de boekhandel loopt staat er een zeer goed artikel in het tijdschrift Motoren & Toerisme.

P.S. Trouwens WELKOM op het forum... :D

Veel succes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Andy, hier (Accessoires Forum) ga je meer respons krijgen ivm de batterij.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Een druppellader (Optimate III) houdt je batterij in topkonditie. Een gewone lader laad of overlaad je batterij. Bij regelmatig rijden hoef je geen lader of druppellader aan te sluiten. Staat je machientje voor langere tijd stil dan hang je er best een druppelladertje aan. Bijvullen bij een R/RT kan enkel met de batterij er uit. Deze kan er uit zonder de tank te demonteren.
1) maak de rubber riem los en haal het slangetje van de ontluchting los
2)draai de min kabel los en trek de accu naar buiten.
3) haal nu de plus los en je batterij is klaar voor bijvullen.
KlaasJan
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 nov 2004, 21:31

Batterij

Bericht door KlaasJan »

En daar stond ik dan met mijn R1150 RT van 1 1/2 jaar oud. Had 3 weken niet gereden en nu wilde die niet starten. Was 4 graden boven nul. De fiets staat onder carport (aan de westen- wind en noordzijde beschermd door een muur). Staat op alarm en dat gebruikt stroom, maar .. . . . .mag ie mij dan na 3 weken niet rijden zo in de steek laten?
Heb hiervoor F650, R 800 RT en R 850 RT gehad en heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Deze hadden geen alarm. Scheelt dat zoveel?????
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

topcase eraf, contact op, handgas half open, eerste versnelling, even aanduwen, spring op de motor, laat de koppeling los en je bent direct weg...anders als je 't alleen niet kan dan laat je effe de buurman duwen
't gaat vanzelf... :wink:
enneh die batterijkes kunnen dat inderdaad niet goed hebben vooral alarmkes zijn wispelturige energievreters :cry:
Bjoveer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2004, 18:25

Bericht door Bjoveer »

Hey Andy, Als je een druppellader gebruikt met de bedoeling van uw motorfiets te laten overwinteren moet je deze wel niet de hele tijd laten inzitten. Beste is van deze een paar dagen te laten insteken en dit te herhalen om de twee a drie weken. Veel succes .
BMW R 1100RT rijder
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

BATTERIJ

Bericht door WALTER GSAdventure »

Andy

Mijn batterij is 1.1/2 jaar oud en ik heb toch al in 1 cel water moeten bijvullen. Platen stonden droog.
Rijd met een GSAdventure. Ik had juist verlichting bijgeplaats en daarom diende ik mijn tank te verplaatsen. Hierdoor kon ik aan de batterij.

Wat betreft alarm, ja na drie weken wordt het scherp. Het systeem waakt en dat kost stroom.

Aan de druppellader mag uw fiets heel de winter hangen. Als ge 's avonds aankomt inpluggen en 's morgens eruit en rijden.

Een gewone lader mag je niet constant op laten staan.

Nog iets indien je batterij leeg is en ze heeft een stroomsterkte van bvb 200 Ampére en je lader geeft max.10 Ampére dan moet je... :?: juist 20 uren opladen. Geeft die maar 2 Ampére dan moet diezelfde lader 100 uren opstaan om de batterij vol te krijgen. :wink: Is maar dat ge het weet :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

na drie weken wordt het scherp

drie weken is zelfs al te lang en kan de batterij al een "krak" geven

Mijn batterij is 1.1/2 jaar oud en ik heb toch al in 1 cel water moeten bijvullen. Platen stonden droog.
logisch toch, na anderhalf jaar nazien is ook wel erg laat... :o
Aan de druppellader mag uw fiets heel de winter hangen. Als ge 's avonds aankomt inpluggen en 's morgens eruit en rijden
.

enneh als ge 's avonds aankomt en 's morgens weer rijd dan is die druppellader puur verspilde energie, als hem eens een week stilstaat tot daar aan toe... :wink:
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

@danny

Cursusken aanduwen zonder die topcase zie ik wel zitten, want mij lukt da langs geen kanten :lol: :lol:
WouterRR
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:41
Locatie: Merelbeke

Bericht door WouterRR »

Eveneens @ Danny:
Werd er niet in het oude forum geopperd dat een 1150 boxer twin niet in gang te duwen was omwille van de injectie of zo?
Mij is het ook nog niet gelukt, maar dat was vooral omdat het achterwiel telkens blokkerde...
Anders: schrijf me ook maar in voor die in-gang-duw-cursus... :lol:
Groeten!
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

WouterRR schreef:Eveneens @ Danny:
Werd er niet in het oude forum geopperd dat een 1150 boxer twin niet in gang te duwen was omwille van de injectie of zo?
Mij is het ook nog niet gelukt, maar dat was vooral omdat het achterwiel telkens blokkerde...
Anders: schrijf me ook maar in voor die in-gang-duw-cursus... :lol:
Groeten!
Ik heb mijn R1100RS al in gang kunnen duwen (verschillende keren).
contact aan, 3de of 4de versnelling, 2 hulpvaardige vrouwen. op de moto zitten om meer drukkracht te krijgen op het achterwiel.
GO, na het behalen van een redelijke loopsnelheid koppeling laten schieten en van zodra hij aanslaat koppeling terug intrekken.
laten warmdraaien en wegwezen. zo snel mogelijk naar huis of de dichts bij zijn de batterij verkoper. als je tussendoor moet tanken is dat echt vervelend. :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

En hebt ge die vrouwen dan in uw koffers zitten :lol:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Stefken schreef:En hebt ge die vrouwen dan in uw koffers zitten :lol:
Ik zie der gewoon goed uit. :P 8)
Het heeft allesinds geholpen want ik ben na het tanken toch thuis geraakt.
Het was rond 22.00uur dus veel waren er niet op de baan. Ik zweer het je, dan gebruik je al je charmes om dit 2 jonge uitgaande vrouwtjes dit te laten doen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

@R1100RS

Ok..... ook cursusken vrouwen lokken voor mijne moto te startten. Ik zorg voor het terrein :wink: :lol:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

In een modderbad zal het niet lukken vrees ik. :shock:
maar ik wil wel die vrouwkes daar eens in zien catchen :D :D :D :D :D :D
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Stefken,

Voor zo'n activiteiten stel ik mijn hangar graag ter beschikking :D

R1100RS, tijd voor je nieuwe ST... ik plaag je graag hé :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

Voila,
via Jurgen voorverwarmde ruimte, ik zorg voor het modderbad en dan met de cursus truks van r1100RS de dames op mijne tuf lokken en Danny zal hem dan aan de gang duwen en ik rij er mee weg. Ik ben dan wel mijne topbox kwijt......

Nu nog juist ne datum afspreken en we zijn vertrokken :lol:
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ik ga hier die datum in de gaten houden want dat festijn wil ik voor geen goud missen! :D
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

En John zorg voor de begeleiding.

ps : al gelukt met filmpke van de leds of zal ik eens langskomen met mijne kamera ?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ik wacht op een beetje beter weer. Want mijn filmster ga ik niet opzadelen met een fleuris. :lol: Maar ge moogt altijd langs komen met uwe camera hé! Als dat ding maar snel genoeg kan opnemen want die flitserkes gaan snel zulle!
dbr
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 okt 2004, 17:41
Locatie: Voorkempen

Bericht door dbr »

ik heb verleden weekend voor het eerst in 5 weken weer kunnen gaan rijden met de GS (bjr. 03/2002, 35K km) :D . Starte zonder problemen van de eerste poging. Staat altijd in onverwarmde garage Heb ik gewoon geluk gehad of kan ik die druppellader (voorlopig) achterwege laten, want zo lang staat de GS nooit meer stil ?
R1200RT (2007) / Zumo 350
WouterRR
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:41
Locatie: Merelbeke

Bericht door WouterRR »

@R1100RS & @Stefken:

:P :P :P ...!
KlaasJan
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 nov 2004, 21:31

Battery

Bericht door KlaasJan »

Heb sinds kort zo'n mooie druppellader maar hoorde van mijn buurman -die al sinds de Batavieren motor rijdt - dat ook een druppellader funest zou kunnen zijn voor je diodes. Hij zou dan niet meer kunnen bijladen als je normaal rijdt. Wie weet daar meer van?

J.G.
onig
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 nov 2004, 11:30
Locatie: Heestert

Re: Battery

Bericht door onig »

Ik heb ook een druppellader Optimate III, de naam zeg het reeds het is een "druppellader".

Als ik de stroom meet van al mijn verbruikers, dan stel ik vast dat de druppellader Optimate III dit juist aan kan :idea: .

Daarom koppel ik de batterij af van de Moto en zet de druppellader rechtstreeks op de Batt.

Groeten,
Onig
Plaats reactie