K1200GT 2008.
Moderator: GVN
K1200GT 2008.
Had mij reeds jaren verzoend met het onregelmatig stationair toerental, regelmatig afslaan van de motor ( bij afkomen versnelling ) en het hoog oplopend toerental bij herstarten (bvb. bij tanken e.d.m.).
Nu, na een groepsreis met een deelnemer met gelijkaardige moto tot de vaststelling gekomen dat het ook beter kan.
Volgens deze moet de oorzaak gezocht worden bij de ' airbox' en de eraan verbonden sensor. (Mogelijk een terugroepactie geweest).
Zijn er leden ( al dan niet K1200GT ) die hierover meer kunnen vertellen ?
Het probleem begint nu wel op mijn heupen te werken.
Mvg.
Nu, na een groepsreis met een deelnemer met gelijkaardige moto tot de vaststelling gekomen dat het ook beter kan.
Volgens deze moet de oorzaak gezocht worden bij de ' airbox' en de eraan verbonden sensor. (Mogelijk een terugroepactie geweest).
Zijn er leden ( al dan niet K1200GT ) die hierover meer kunnen vertellen ?
Het probleem begint nu wel op mijn heupen te werken.
Mvg.
Re: K1200GT 2008.
Hoi jotul,
Het probleem is gekend, bij mijn K1200R Sport had het tot gevolg dat precies de gas beleef hangen terwijl ik gas lostte (verhoogd stationair toerental). Als je googelt op iets van "high idle k1200gt" krijg je pagina's vol uitleg. Ook op dit forum, zie bvb mijn bericht van een jaar of vijf geleden
Hoedanook: inderdaad vervelend en zelfs gevaarlijk bij momenten, maar het kan opgelost worden door het steken van een andere airbox. Als ik het goed begrepen heb werd de oude vervaardigd uit een te zwak soort kunststof, dat vervormde door de warmte van de motor, zelfs als die op gewone of aanvaardbaar hoge bedrijfstemperatuur draait. Daardoor wordt er onvoldoende of valse lucht aangezogen, is uw benzine-zuurstofmengsel niet van de juiste verhouding, met alle lastige verschijnselen tot gevolg.
Een terugroepaktie is er niet geweest. BMW heeft gekozen voor de aanpak: wie komt klagen krijgt een nieuwe airbox, maar bij wie niets van zich laat horen gaan we geen kosten doen. Voorwaarde is wel dat je een volledige onderhoudshistoriek bij een erkende BMW-dealer kan voorleggen, wat misschien bij een al wat ouder model als de K1200GT geen evidentie is. Dat voorleggen moet je niet letterlijk nemen : stel dat je je onderhoudsboekje niet vindt of het werd niet bij elk onderhoud ingevuld, dan kan de dealer die historiek zelf wel uit zijn PC toveren (was alleszins bij mij het geval, bij de toenmalige dealer in Aartselaar).
Ik hoop dat je, net als ik destijds, gratis verdergeholpen wordt (want 'k heb geen idee wat het zou kosten om de airbox te vervangen mocht je het toch zelf moeten betalen wegens gebrek aan volledige onderhoudshistoriek).
Succes, en laat hier eens weten hoe het afloopt.
Het probleem is gekend, bij mijn K1200R Sport had het tot gevolg dat precies de gas beleef hangen terwijl ik gas lostte (verhoogd stationair toerental). Als je googelt op iets van "high idle k1200gt" krijg je pagina's vol uitleg. Ook op dit forum, zie bvb mijn bericht van een jaar of vijf geleden
Hoedanook: inderdaad vervelend en zelfs gevaarlijk bij momenten, maar het kan opgelost worden door het steken van een andere airbox. Als ik het goed begrepen heb werd de oude vervaardigd uit een te zwak soort kunststof, dat vervormde door de warmte van de motor, zelfs als die op gewone of aanvaardbaar hoge bedrijfstemperatuur draait. Daardoor wordt er onvoldoende of valse lucht aangezogen, is uw benzine-zuurstofmengsel niet van de juiste verhouding, met alle lastige verschijnselen tot gevolg.
Een terugroepaktie is er niet geweest. BMW heeft gekozen voor de aanpak: wie komt klagen krijgt een nieuwe airbox, maar bij wie niets van zich laat horen gaan we geen kosten doen. Voorwaarde is wel dat je een volledige onderhoudshistoriek bij een erkende BMW-dealer kan voorleggen, wat misschien bij een al wat ouder model als de K1200GT geen evidentie is. Dat voorleggen moet je niet letterlijk nemen : stel dat je je onderhoudsboekje niet vindt of het werd niet bij elk onderhoud ingevuld, dan kan de dealer die historiek zelf wel uit zijn PC toveren (was alleszins bij mij het geval, bij de toenmalige dealer in Aartselaar).
Ik hoop dat je, net als ik destijds, gratis verdergeholpen wordt (want 'k heb geen idee wat het zou kosten om de airbox te vervangen mocht je het toch zelf moeten betalen wegens gebrek aan volledige onderhoudshistoriek).
Succes, en laat hier eens weten hoe het afloopt.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Re: K1200GT 2008.
Verdikke, nu je 't zegt, ik had dat ook bij mij GT. Was zinnens om er eens naar te laten kijken bij z'n eerste onderhoud maar zover ben ik niet geraakt, terug verkocht.
De nieuwe eigenaar heeft me alvast nog niet gemeld dat hij er problemen mee heeft.
Grtz, Philip!
De nieuwe eigenaar heeft me alvast nog niet gemeld dat hij er problemen mee heeft.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Re: K1200GT 2008.
Het enige wat ik herken aan bovenstaande verhalen is dat wanneer je stapvoets (bijna op stationair) rijdt, vervolgens tot stilstand komt en de koppeling inhoudt, het toerental even een beetje omhoog gaat en daarna terug zakt naar stationair. Daarmee kom je vrij amateuristisch over (alsof je een beetje gas geeft). Afslaan van de motor heb ik in al die jaren nog nooit voorgehad.
Ook typisch is dat de motor -soms- bij stationair draaien verschrikkelijk begint te rommelen. Blijkt normaal te zijn, een andere GT rijder die ik ken heeft dat ook.
Ook typisch is dat de motor -soms- bij stationair draaien verschrikkelijk begint te rommelen. Blijkt normaal te zijn, een andere GT rijder die ik ken heeft dat ook.
GS550 Katana > VF750FD > VFR750 > 10 jaar niks, nul, nada > K1200GT
Re: K1200GT 2008.
Da's volgens mij gewoon het motorkarakter van de "nieuwe" K-serie. Het lijkt wel een vliegtuigturbine op de autosnelweg (fun fun fun) maar erg nerveus in stedelijke omgeving. De K1200RS anno 2001, met de plat- en langsliggende 4-cilinder, had dat bijvoorbeeld niet. Daarmee kon je aan laag toerental zonder schokken of zonder je koppeling vroegtijdig te verslijten mooi mee aanschuiven in de file, of in zesde tegen 70 rijden en dan zonder terugschakelen doortrekken naar 220.vdv schreef:Het enige wat ik herken aan bovenstaande verhalen is...
Met de nieuwe K-motoren, met dwarsliggende en opstaande 4-cilinder, ging dat niet. In 't stad was 't schokken én koppeling laten slepen, op de snelweg zoals gezegd een raket. Maar je had wel 25 PK meer. Wat motorkarakter betreft heb ik nog geen betere machine gehad dan die oude K1200RS. Naar wendbaarheid toe zou ik dan weer mijn huidige oude GSA niet willen missen
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Vl-Brabant
Re: K1200GT 2008.
@bob
Heerlijk blok dat van de K12RS ( zelfs haarspeld of vertrekken in 3de) dat is de reden waarom ik hem houd naast de GS.
De wendbaarheid verbeterd enorm met banden zoals Pilot Roads, je herkend de motor niet meer.
Heerlijk blok dat van de K12RS ( zelfs haarspeld of vertrekken in 3de) dat is de reden waarom ik hem houd naast de GS.
De wendbaarheid verbeterd enorm met banden zoals Pilot Roads, je herkend de motor niet meer.
R1200GSLC / K1200RS
Re: K1200GT 2008.
Beste,
dank voor de reactie's.
Met deze info passeer ik kortelings bij mijn dealer.
Eens horen hoe deze het ziet.
dank voor de reactie's.
Met deze info passeer ik kortelings bij mijn dealer.
Eens horen hoe deze het ziet.
Re: K1200GT 2008.
Michelleke,Michelleke schreef:@bob
Heerlijk blok dat van de K12RS (zelfs haarspeld of vertrekken in 3de) dat is de reden waarom ik hem houd naast de GS.
Dat valt onder de categorie "had ik het geweten". Achteraf bekeken heb ik er ook spijt van dat hij verkocht is, maar destijds had ik toch niet genoeg centen om al een andere te kopen zonder de RS te verkopen. Bovendien had ik de versie die ik persoonlijk het mooist vond (maar smaken verschillen), namelijk de lichtgrijze met rode strepen op de kuip.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Re: K1200GT 2008.
Succes ermee, en hou ons eens op de hoogte wat de reactie van de dealer is aub.jotul schreef:Met deze info passeer ik kortelings bij mijn dealer.
Eens horen hoe deze het ziet.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS