Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Mills
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2007, 20:41
Woonplaats: Genk
Locatie: Limburg

Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Mills »

Hoi,
na lange afwezigheid op het forum (jaren) meld ik me terug met een misschien wel moeilijke vraag. Mijn gs 1200 van 2004 kreeg een tijd terug problemen met terugschakelen, het leek of de versnellingspook vastzat. Na wat onderzoek op het net blijkt dit een meervoorkomend probleem is in de versnellingsbak. Om kosten en zorgen te sparen heb ik een 2dehands versnellingsbak van een rt op de kop kunnen tikken, en heb deze met succes ingebouwd. Alleen blijf ik nu een storing krijgen op de abs. Abs en remmen ontlucht zoals voorgeschreven. Remmen werken wel perfect. Storingen laten uitlezen en resetten, abs pomp gecheckt via de computer, alles lijkt in orde.
Nu zegt de garagist dat het verschil van gear ratio tussen de 2 versnellingsbakken het probleem kan veroorzaken, omdat het toertal in combinatie met de gear ratio vergeleken wordt met de abs pulsen, hij dacht dat ik ook best de final drve van een rt zou plaatsen om het probleem op te lossen.
Iemand enig idee of dit de oorzaak kan zijn.

Gr,
Mills
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Danny »

Lijkt me vergezocht...
De sensor meet pulsen en maakt vergelijking met voor en achter. Geeft je snelheid weer en houd de ABS koest.
Als de uitleg klopt dan zou een motor waarbij je een dot tussengas geeft de abs moeten storen of eentje met slippende koppeling een storing moeten veroorzaken?

Ik zou in godsnaam niet weten hoe de sturing ergens een vergelijk kan maken...
Toerental gelinkt aan snelheid? Ik denk iets anders ad hand... maar goed waarom laat die dealer dan niet ff een rt eindaandrijving proberen?
Welke zijn de exacte foutmeldingen?
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Michelleke »

GS van 2004? Dan heb je het elektrisch bekrachtigd integral abs en bij dit systeem kunnen er redelijk wat oorzaken zijn voor foutmeldingen.

Zoals Danny al vraagt wat zeggen de foutcodes?

vermits cardan en versnellingsbak eraf geweest zijn denk ik in eerste instantie aan de schakelaar met bedrading van het rempedaal en aan de abs sensor/bedrading differentieel

Batterij nog tip top? Belangrijk voor dit type abs
R1200GSLC / K1200RS
Mills
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2007, 20:41
Woonplaats: Genk
Locatie: Limburg

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Mills »

Hoi Danny, lijkt mij ook ver gezocht. Ter info, ik heb de versnellingsbak op eigen houtje gewisseld en ben na de ombouw met de abs problemen geconfronteerd. Ik heb na lang zelf zoeken een garagist die veel aan bmw werkt om raad gevraagd, hij kwam met het verhaal van de eindaandrijving en raadt aan om deze ook te vervangen door een RT type zodat de volledige aandrijving dezelfdd specificaties heeft.
De storingen hadden vooral met de ombouw te maken, hij heeft deze gereset, ik denk dat ik ze best opnieuw laat uitlezen. Misschien iemand in limburg die een toestel heeft?
De stekkers en schakelaars heb ik al meermaals gecheckt, allemaalmin orde. De batterij is ook goed, maar voor de zekerheid ga ik deze morgen nog eens opladen.

Alavast bedankt voor de reacties.

Gr,
Stefan
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Danny »

Uitlezen is de boodschap...
De module heeft een probleem niet de boite...
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Danny »

En nieuws?
Mills
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2007, 20:41
Woonplaats: Genk
Locatie: Limburg

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Mills »

Ik ben net terug van vakantie, ik moet de draad terug oppikken. Ik houd je op de hoogte.
Mills
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2007, 20:41
Woonplaats: Genk
Locatie: Limburg

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Mills »

Na nog wat info opgezocht te hebben over het bleeden en flushen van de rem circuits heb ik geleerd dat de 2 reservoirs in de abs pomp ook opgevuld moeten worden na werkzaamheden aan de remcircuits. Om de versnellingsbak te wisselen moet je het circuit van de achterrem deels demonteren. Ik heb beide reservoirs gecheckt en bijgevuld en ja, het abs probleem is van de baan. :-)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Danny »

Don't mess with i-abs...
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Dirk Pauwels »

In uw eerste post zei je : "Abs en remmen ontlucht zoals voorgeschreven."
Nu blijkt dus dat je de voorschriften niet hebt gevolgd. Zo wordt het wel moeilijk om op je vraag te antwoorden :-)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bart Vercaemer
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
Woonplaats: Markegem
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Bart Vercaemer »

Ik dacht dat het verschil enkel in de eindoverbrenging zat (de pont) en niet in de versnellingsbak.
"Korte pont" voor GS en "lange pont" voor de RT.
R 1200 GS (2006)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Versnellingsbak rt1200 op een gs1200

Bericht door Danny »

Klopt...gedeeltelijk.
Er zijn ook bakken met korte één, lange één, lange twee zes versnellingen en zesde overdrive...enz

Veröffentlicht: 26. Januar 2008
Die Getriebetypen der R1200xx x

Getriebetyp 426
LAA >> GS(K25); si; (GS04; ab Serienstart 2003; wird ersetzt durch LAD)
Modellreihe K2x startet mit R1200 GS

Getriebetyp 426
LAC >> RT(K26); blank
LAD >> GS/GSA(K25); si: ab KW40/2004; GS04; bis 08/05; ETNr: 7693731 (ersetzt LAA)
LAE >> ST(K28); blank/sw
LAF >> HP2(K25); magnesium
Aufgrund Einführung R1200 RT und R1200 ST werden kleinere Änderungen im Getriebe notwendig die zur Vereinheitlichung dann auch für die GS (LAD)mit übernommen werden;
Der Getriebetyp 426 bis Ende 2007 ist bezüglich Übersetzung gleich und -abgesehen von der Gehäusefarbe- bei allen Boxertypen verwendbar

Getriebetyp 426 (ab PU 2005)
NAA >> S(K29); sw
NAB >> HP2(K25); magnesium
Für die R1200S sowie die HP2 werden verstärkte Wellenlager an der Antriebswelle eingesetzt,
Diese beiden Typen erhalten einen eigenen Getriebetyp. Komplette Wellen sind in anderen 426-G-Typen ab LAC austauschbar, die Lager alleine jedoch nicht. Aufgrund der Lager sind die Wellen geändert
Getriebe für alle anderen Modelle bleiben unverändert;


Getriebetyp 427 (ab K 2xMÜ/TÜ-Reihe; ab 01/2008 alle K 2x)
PAA >> GS/GSA (K25MÜ / K25MÜ-ADV / K27 / K27MÜ); si (GS08; ETNr: 7720947)
PAB >> HP2_M-moto (K25Meg); sw
PAC >> HP2_E (K25E); magnesium
PAD >> RT(K26 /K26 MÜ); blank
PAE >> ST(K28); blank/sw
PAF >> GSA (K25MÜ-ADV (SA)); 1 Gg. Kurz; si
PAG >> S-HP (K29HP); 1. u. 2. Gg. lang; sw;
Vollkommen neues Getriebe, in vielen Bereichen verstärkt
Passt auch in alle Boxer bis 2007, benötigt jedoch eine andere Gelenkwelle zum HAG (größerer Durchmesser der Abtriebswelle = neue Gelenkwelle) sowie einen geänderten Ansauggeräuschdämpfer. Änderung an der Unterseite der Airbox für das größere Getriebe (= neuer LuFikasten).

Ab Typ 427 gibt es 3 Übersetzungstypen
Standard; Kurzer 1. Gang (für ADV); SPORT = längerer 1. und 2. Gang => für HP Sport

Getriebetyp 427 (ab 03/2009)
RAA >> GS, R (K25MÜ-ADV /-R); si; (GS08; wird ersetzt durch ETNr: 7726515)
RAB >> M-moto (K25Meg); sw
RAD >> RT (K26 /K26 MÜ); blank
RAF >> GSA (K25MÜ-ADV (SA)); 1. Gg. kurz; si
RAG >> S-HP (K29HP); 1. u. 2. Gg. lang; sw
Der Getriebecodewechsel von Pxx zu Rxx hat produktionstechnische Gründe + kleine Detailoptimierungen => sind alle gegenseitig austauschbar


Getriebetyp 427 (ab 07/2009)
SAA >> GS, R (K25MÜ-ADV /-R); si
SAB >> M-moto (K25Meg); sw
SAC >> RT (K26 /K26 MÜ); blank
SAD >> GSA (K25MÜ-ADV (SA)); 1. Gg. kurz; si; (GS10; ETNr7726515; Farbcode M960)
SAE >> S-HP (K29HP) 1. u. 2. Gg. lang, sw
SAF >> GSA (K25MÜ-ADV (SA)); 1. Gg. kurz; sw; (GS10; ETNr;7726516; Farbcode AY45
Einführung Potentiometer anstatt Schalter zur Gang- u. Leerlaufanzeige; deshalb Änderung an Getriebedeckel und Schaltwalze;

Ab den „Pxx“- Getrieben hat sich für größere Wellenlager und Wellendurchmesser der Achsabstand zwischen Antriebswelle und Zwischenwelle vergrößert, und es wird ein komplett neuer, grösserer Lagersatz mit verändertem Aufbau verwendet.
Der Abtriebswellenstummel, auf den die Kardanwelle aufgesteckt wird, wurde im Durchmesser ebenfalls vergrößert.
Deshalb wurde auch die Gelenkwelle entsprechend geändert.
Dies bedingt ein geändertes Getriebegehäuse und in dieser Folge im Fahrzeug auch einen geänderten Luftfilterkasten.
Plaats reactie