Geraak niet meer in "hoge" toeren in 5e en 6e versnelling

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gé.eS.Aake
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2017, 09:28
Woonplaats: Ravels

Geraak niet meer in "hoge" toeren in 5e en 6e versnelling

Bericht door Gé.eS.Aake »

Hallo,

Ik rij met een 1150 GSA van 2003 (twinspark) en maak vandaag het volgende mee : na een dagje toeren met 2 kleega's in de Ardennen merk ik bij het oprijden op de snelweg naar huis dat ik in 5e en 6e versnelling niet bovende 4000 toeren geraak. Ook al draai ik de gashendel helemaal open, ik zie op de toerenteller dat de motor net onder de 4000 toeren blijf "hangen", de motor trekt ook niet meer verder op, begint zelfs wat te schokken/haperen als ik het gas toch verder opendraai.

Ik ben dan de snelweg afgegaan, en op een verlaten landweg (zoals dat dan heet) wat gaan proberen : tot en met 4e versnelling kan ik probleemloos tot over de 5000 toeren optrekken, maar in 5e en 6e blijft de motor "hangen" op 4000 toeren en trekt dan niet meer op ....

Iemand enig idee waarnaar ik op zoek moet gaan ? Alvast bedankt voor het meedenken !
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Geraak niet meer in "hoge" toeren in 5e en 6e versnelling

Bericht door Jo De Paepe »

vermoedelijk zijn de stiftbobijnen defect.
deze zitten ingewerkt op de bougiekappen centraal in de cilinder.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Geraak niet meer in "hoge" toeren in 5e en 6e versnelling

Bericht door Danny »

Kan idd zijn stiftbobijnen, maar allebei betwijfel ik...
kan ook tekort aan eten zijn, te weinig benzine.

Trek t plastic kapje eens vd bobijn (op de cilinderkop)
Trek t stekkertje uit de bobijn, als de motor plots slechter draait en weer beter als hem inplugt is t een bobijn.
Doe dit aan beide kanten met draaiende motor...

Ook te weinig benz druk is mogelijk, verstopte filter, scheur in de leiding in de tank, ...
Gé.eS.Aake
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2017, 09:28
Woonplaats: Ravels

Re: Geraak niet meer in "hoge" toeren in 5e en 6e versnelling

Bericht door Gé.eS.Aake »

Dank voor de antwoorden, ga het straks eens uittesten. Dat heeft dus te maken met ontsteking (voor zover ik niks van techniek ken :oops: )
Alleen .... als het zou liggen aan datgene wat jullie schrijven, zou het probleem zich dan niet in élke versnelling voordoen en niet alleen in 5e en 6e ?
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Geraak niet meer in "hoge" toeren in 5e en 6e versnelling

Bericht door Danny »

5 en 6 dan wordt er veel gevraagd en t hoeft persé in alle versnellingen... daarbovenop doen stiftbobijnen rare dingen.
ik gok echt op weinig benzine of bobijnen.
Een mens moet een motor zelf altijd eens zien eh...

Beginnen met de makkelijkste test, bobijnen, controle van de gaskabels...loopt de motor in die andere versnellingen perfect?
..
Gé.eS.Aake
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2017, 09:28
Woonplaats: Ravels

Re: Geraak niet meer in "hoge" toeren in 5e en 6e versnelling

Bericht door Gé.eS.Aake »

Danny schreef:Beginnen met de makkelijkste test, bobijnen, controle van de gaskabels...loopt de motor in die andere versnellingen perfect?
..
Stiftbobijnen zijn het volgens mij niet : ze zien er nog prima uit en bij draaiende motor begint de motor anders te draaien wanneer ik ze loskoppel (zo klopt het toch he ?). Aan de gaskabels kan ik ook niks speciaals opmerken ....

In de andere versnellingen heb ik tot op heden geen onregelmatig gevoeld. In 5e wel eerder bij constante snelheid af en toe een haperingske, maar niks waar ik me druk om maakte ....
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Geraak niet meer in "hoge" toeren in 5e en 6e versnelling

Bericht door Dirk Pauwels »

een 1150 heeft wel een versnellingsindicator, maar bij mijn weten gebruikt hij daarvan enkel de neutraal indicatie als beveiliging. Er is voor zover ik weet geen "intelligentie" die afhankelijk van de versnelling iets kan veranderen.
Defecte stiftbobijn kan wel rare dingen doen, bv op stationair ok en bij belasting problemen of andersom... Om dat goed uit te testen zou je eigenlijk 1 andere stiftbobijn moeten steken, (2dehands heb je die voor 30-35€, nieuw Beru niet OEM +/- 80-85€) als het probleem blijft, die goeie bobijn aan de andere kant steken. Als het dan nog blijft, zijn de stiftbobijnen ok.
Bobijn hulpbougies kan ook defect zijn, denk niet dat dat zo'n invloed kan hebben, maar hulpbougie eruit, in de bougiekap en tegen de massa houden (met een geisoleerde tang bv) en kijken of die vonken...
Verder ook eens zien of er geen steentje oid tussen 1 vd wieltjes van de gaskabels zit of de gaskabel op een ander manier beperkt is. Motor uit, gas vol open en kijken of je manueel aan de wieltjes nog kan "bijgeven"
TPS verdenk ik in eerste instantie (nog) niet, als die defect is doet hij meestal al raar bij lage toeren en in alle versnellingen...
Als dat allemaal ok is kan het volgens mij nog enkel aan de benzine druk liggen. Kun je in 3de van bv 2000 naar 6500 optrekken zonder inhouden?
Als hij inhoudt de slangetjes (ook in de tank) checken en de benz filter vervangen. Als dat niets opbrengt de benzine druk (laten) meten of een andere pomp proberen (+/- 50-85€ voor een nieuwe op Ebay)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Gé.eS.Aake
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2017, 09:28
Woonplaats: Ravels

Re: Geraak niet meer in "hoge" toeren in 5e en 6e versnelling

Bericht door Gé.eS.Aake »

Danny had gelijk : het lag aan de brandstoftoevoer. Op zijn uitnodiging even langsgegaan en bij nazicht blijken er 2 piepkleine gaatjes te zitten in het U-vormig rubberke tussen de benzinepomp en de vaste leiding. Is voorlopig provisoir hersteld en wordt binnenkort vervangen :D

Aan allen mercikes voor de reacties
Plaats reactie