batterij opladen via 12V stekker

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dbr
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 okt 2004, 17:41
Locatie: Voorkempen

batterij opladen via 12V stekker

Bericht door dbr »

Technisch ben ik niet erg sterk :( , daarom misschien deze domme vraag : ik zou van mijn batterijlader de standaardklemmen willen afknippen en vervangen door een plug waardoor ik de batterijlader rechtstreeks kan aansluiten op de 12V plug van mijn R1150GS. Ik heb nog zo'n plug liggen, tijdens de winter blijft de beemer soms meerdere weken onaangeroerd staan :oops: . Voor een rit zou ik hem dan bvb de avond tevoren aan de lader hangen en hoop zo zeker te kunnen vertrekken :lol: . Het gaat om een doodgewone lader, geen druppellader.
Kan ik de batterij op die manier laden gedurende de nacht zonder schade aan te richten (aan de GS tenminste) :?:
R1200RT (2007) / Zumo 350
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Met een gewone lader kan je wel uw batrij opladen, maar niet laten aanstaan zoals een druppellader.
De oplaad stroom blijft constant geven, terwijl een druppellader, eens de batrij vol is stopt met laden.
Bij het lang niet gebruiken van de batrij zal een druppellader het leeglopen verhinderen door iederekeer het kleine verschil bij te laden.
Je kan gerust de klemmen vervangen door een fiche.
OPLETTEN :!: :!: dat je dan eerst de fiche insteekt voor dat je de batrijlader aanzet.(KORSLUITING)
Fiche ook controleren op warmte. als de laadstroom te hoog is kan deze smelten, met alle gevolgen vandien

Als je zo zou werken raad ik u aan om de 3weken uw batrij eens te laden met de gewone lader. Anders koop je een druppelladeretje voor +/- 50euro heb je er al eentje en moet je u geen zorgen meer maken.

Ik hoop dat deze eenvoudige uitleg u kan bekoren.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Bij een wagen zeggen ze van de batterij te ontkoppelen éér men ze oplaadt. Het heeft te maken, denk ik, met het feit dat veel kringen onder spanning blijven staan en dat een gewone batterijlader een niet gestabiliseerde en onvoldoende afgevlakte spanning aflevert.

Naar analogie, zou dat op onze motoren ook problemen kunnen opleveren ?

Bob
BananaGS

P.S. Misschien staat het antwoord in het artikel deze maand in M&T. Moet ik nog eens lezen....
Seppe
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:38
Locatie: 'De' Kempen

batterij opladen via 12V stekker

Bericht door Seppe »

Omdat ik ook niet zo technisch aangelegd en/of geschoold ben :cry: , zou ik bij de vraag van dbr een bijkomende vraag willen stellen: kan je zo'n druppellader gewoon in een 12V plug van de rt stoppen om de batterij op te laden of moet je eerst nog een aanpassing uitvoeren? M.a.w. begint de batterij automatisch op te laden als je zo'n druppellader op een 12V plug aannsluit? :?:
Mvg, Seppe rt :wink:
Seppe rt zegt : Niemand is perfect ... ik ben daar een perfect voorbeeld van!
Seppe
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:38
Locatie: 'De' Kempen

Bericht door Seppe »

Oeps, ... :oops: :oops: :oops:
Heb ik misschien net iets te vlug de vraag gesteld of zo'n druppellader rechtstreeks de batterij oplaadt via een 12V plug.?!?!?
Dat heb je met forumlezers die nog niet zo lang op het forum zitten hé.
'k Zal dat bericht over 'druppellader aansluiten op 12V plug' eerst eens heel goed lezen, maar recaties zijn toch nog welkom hoor !
Seppe rt
Seppe rt zegt : Niemand is perfect ... ik ben daar een perfect voorbeeld van!
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Seppe schreef:Oeps, ... :oops: :oops: :oops:
Heb ik misschien net iets te vlug de vraag gesteld of zo'n druppellader rechtstreeks de batterij oplaadt via een 12V plug.?!?!?
Dat heb je met forumlezers die nog niet zo lang op het forum zitten hé.
'k Zal dat bericht over 'druppellader aansluiten op 12V plug' eerst eens heel goed lezen, maar recaties zijn toch nog welkom hoor !
Seppe rt
ja dat kan. maar beter is rechtstreeks op de batrij aansluiten met bijgeleverde kabel. :D
Inderdaad dit is het nadeel van nieuwelingen. ze gebruiken de zoek opdracht niet om het forum te doorgronden. :?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Bob,

Dit komt misschien daardoor, maar bij mijn weten in mijn vorige leven koppelden we die af, om de dopjes open te doen, en als we die in de wagen lieten opladen deden we ook de kabels er af. Maar dit was meer dan zeker om het zogezegde "knalgas" dat geproduceerd wordt door het opladen geen kans te geven als we een koppeling deden en een vonk maakten om BOEM te doen.

Heb in mijn korte mechaniekers carrière, en in de contacten die ik vandaag heb met de garages toch meermaals een autobatterij zien knallen, en ik moet zeggen, geen prettig zicht. Zeker niet als het een 24V vrachtwagen batterij is (wat een wafel... :x )

Na het laden laat je liefst de batterij nog even "bekomen" voor een half uurtje, met de lader al op" uit". Pas dan de klemmen afkoppelen. (ik spreek wel over een effectieve lader, geen druppellader) Bij de batterijen "drijft" er altijd een laagje gas na het laden, is niet zichtbaar, maar is er wel.
Eén vonk is genoeg :cry: . Gelukkig is het bij de volgende dingen gebleven : een goed verknoeide werkoverall met gaten van voor naar achter, en bij de anderen batterij kapot en dopjes in het plafond van de showroom (baas nie content). Ik mocht het dan altijd gaan opkuisen, en batterijzuur is geen pretje. Dus ook diegenen die gaan laden met een grote lader, draag altijd een overall en liefst ook beschermende bril of gelaatsmasker. Bij contact met zuur, onmiddellijk goed overvloedig spoelen met water :!:

Je kan niet voorzichtig genoeg zijn :!:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Patrick H
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vl Brabant

Bericht door Patrick H »

batterij van 24 V :?: :?: :wink:
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Patrick H schreef:batterij van 24 V :?: :?: :wink:
2X12V met polen dicht bij elkaar. :wink:
geeft inderdaad een oorverdovende knal met zuur dat overal rondvliegt.
Tis niet plezant en het brand serieus op uw vel.
het voertuig en alles er omheen kan je ook afspuiten en een compleet nieuwe batrijbak plaatsen.
ervaring :( (stond dicht bij gebeurtenis). de sleutel van 12/13 kon je weggooien
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ja, dat kunnen we dan weer bij tips en tricks schrijven, als je je lak wil weg hebben van je carrosserie, batterijzuur of remolie... alles weg...Stripping.. :?

Batterijen van 24V worden vooral gebruikt bij vrachtwagens en landbouwtractoren. Wij "reviseerden" soms batterijen van 12V door ze met de lader een seconde op 24V te zetten en dan onmiddellijk op 12V, zo waren er sommigen te reanimeren :roll: Je kent het wel hé... een staatsschool moest soms veel improviseren en cadeau krijgen. :lol:

De moraal van het verhaal : vooral steeds opletten met batterijen, je bent tenslotte aan het omgaan met een bak zuur en wat chemische reacties. Niet dat ik hier iedereen wil ontmoedigen, maar be carefull - beter voorkomen dan genezen :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Patrick H
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vl Brabant

Bericht door Patrick H »

R1100RS schreef:
Patrick H schreef:batterij van 24 V :?: :?: :wink:
2X12V met polen dicht bij elkaar. :wink:


ha da kan al beter :lol:
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

als je met een normale batterij lader je motor batterij oplaadt, kan je mss best de polen losmaken. Normaal moet je dan ook de dopjes losmaken voor in het geval dat de batterij begint te koken. Zeker ook eens kijken dat de batterij lader niet te veel amps geeft, een druppellader geeft max 1 amp, een "auto"batterij lader geeft meestal iets van een 6amp. De meeste 12amp - 14 amp batterijen kunnen daar niet echt goed tegen, dus wel effe uitrekenen hoelang je de batterij mag laden. Met een druppellader is dat dus geen probleem. In jouw geval zou ik sowieso een druppellader gebruiken, en die dus gewoon altijd aansluiten als je motor langer dan 3 weken stilstaat (zeker bij een ABS versie)
ik heb steeds een druppellader gebruikt op mijn vorige GS-en en nooit een batterij hoeven te vervangen. Als je batterij echt volledig ontladen geweest is, mag je er op rekenen dat ze vervangen moet worden. Ook steeds het zuur peil nakijken, moet steeds boven de platen staan, anders mag je niet beginnen opladen, zelfs niet mee rijden. Wordt vaak vergeten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
dbr
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 okt 2004, 17:41
Locatie: Voorkempen

Bericht door dbr »

Bedankt mannen voor de reacties.
Ik denk dat het toch beter is een druppellader aan te schaffen :oops: !
R1200RT (2007) / Zumo 350
Plaats reactie