Geratel en koppeling wordt steenhard

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Tibo
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:41
Woonplaats: Herzele

Re: Geratel en koppeling wordt steenhard

Bericht door Tibo »

tweecilinderke schreef:de vraag is nog steeds waar komt u geratel vandaan he!
koppeling al afgenomen?
Aan u spiebanen is niets abnormaal te zien en da beetje olieverlies is te verwaarlozen. keringen zou ik vervangen gezien zijn km stand.
hoe is de olie van je versnellingsbak?
Idd tweecilinderke van waar dat geratel dan? De vorige eigenaar had wel recent de koppelingsplaten,diafragma,lager , segmenten ,dubbel Carter en alle olieen vervangen....

Zou ik de motor mogen doen draaien zonder Vbak? Zou makkelijk zijn , als ik nu nog geratel hoor zou het dan dieper in het blok zijn he :-( ik weet nog dat het geratel niet specifiek eentonig was, zowel bij gas als zonder gas ging dat geratel onregelmatig.
Zou ik de moterolie aflaten en zien of er niks van metaal tussen zit? Mischiens de Vbak opendoen?
Tibo
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:41
Woonplaats: Herzele

Re: Geratel en koppeling wordt steenhard

Bericht door Tibo »

Oké het probleem is vandaag gevonden denk ik , daarnet alles mooi gemarkeerd op de koppeling en hup deze er voorzichtig af en wat blijkt ..... 2 bouten staan gewoon los van het vliegwiel en ook redenlijk ver uitgertrilt :shock: zou dit dus het geratel kunnen zijn dat ik hoorde? Nu weet ik wel al waarom ik de koppeling niet kon induwen gezien die ene bout dat zo ver uitsteekt gewoon in de weg zit :D ik vermoedt dat de vorige eigenaar deze dus niet correct heeft aangespannen of gewoon vergeten :-( zal ook nog eens kijken of er verder geen beschadiging is aan de rest :roll: hier wat foto's van de actie :thumbleft: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Geratel en koppeling wordt steenhard

Bericht door tweecilinderke »

da zijn uw vliegwielbouten en nie uw diafragmaveer ! maar die moeten vast natuurlijk. beetje loctide kan geen kwaad en op moment zetten. 100nm aantrekken .
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Tibo
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:41
Woonplaats: Herzele

Re: Geratel en koppeling wordt steenhard

Bericht door Tibo »

tweecilinderke schreef:da zijn uw vliegwielbouten en nie uw diafragmaveer ! maar die moeten vast natuurlijk. beetje loctide kan geen kwaad en op moment zetten. 100nm aantrekken .

Ja idd , ik hoop dat dit alles is maar nu dat alles open ligt zou ik graag het vliegwiel eraf halen en keering van het krukas vervangen want deze lekt een beetje denk ik ,ofwel is het van de oliepomp er juist onder :roll: de 5 bouten van het vliegwiel en de 6 van de koppeling wil ik graag vervangen want ik dacht dat deze trekbouten zijn niet? Iemand een goeie site of adres waar ik deze kan vinden?
Tibo
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:41
Woonplaats: Herzele

Re: Geratel en koppeling wordt steenhard

Bericht door Tibo »

Bon het vliegwiel is er af en PROBLEMO :bshelp: alle bouten zaten gewoon los en met 2 vingers gewoon uit te draaien en 1 van de bouten is gebroken blijkbaar :-( :-( dit zal dus opereren worden vrees ik Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Geratel en koppeling wordt steenhard

Bericht door Jo De Paepe »

dat zal vrees ik operatie worden :-(

opletten met de keerring van de krukas .
krukas blokkeren met een houten blokje tussen anker van de alternator en het voorste motordeksel.
Zodanig dat de krukas niet naar voor kan schuiven en de lagering beschadigen.
hopelijk heb je de markering van bovenste dode punt gemarkeerd op het vliegwiel .
als je terug monteert kan je anders alles 60° verdraaien.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Tibo
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:41
Woonplaats: Herzele

Re: Geratel en koppeling wordt steenhard

Bericht door Tibo »

Jo De Paepe schreef:dat zal vrees ik operatie worden :-(

opletten met de keerring van de krukas .
krukas blokkeren met een houten blokje tussen anker van de alternator en het voorste motordeksel.
Zodanig dat de krukas niet naar voor kan schuiven en de lagering beschadigen.
hopelijk heb je de markering van bovenste dode punt gemarkeerd op het vliegwiel .
als je terug monteert kan je anders alles 60° verdraaien.

Ja dit heb ik gelukkig gezien in een filmpje dat ik een blokje van voor moest zetten om het tegen te houden, alles heb ik gemarkeerd en intussen heb ik het afgebroken boutje er ook uit gekregen! Alles mooi proper gekuist en straks ergens proberen de nodige vijzen/bouten/ keeringen en rubbers bestellen op het internet :lol:
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Geratel en koppeling wordt steenhard

Bericht door Jo De Paepe »

bestel die bij de dealer , ze zullen amper meer kosten
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Tibo
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 sep 2017, 22:41
Woonplaats: Herzele

Re: Geratel en koppeling wordt steenhard

Bericht door Tibo »

Voila alle stukken gisteren gekregen en vandaag is hij af :grin:
Een dikke merci aan Jo en tweecilinderke en ook aan man in black voor deze fantastische hulp :thumbleft: :thumbright: bedankt mannen
Plaats reactie