K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Gtsportivo »

Vraagje of er iemand weet dat de pk's van een k1600 160 pk op de wielen moet zijn of op de krukas ?
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Jo De Paepe »

opgegeven PK's worden altijd gemeten op de krukas tenzij er specifiek vermeld wordt dat ze gemeten worden op het achterwiel.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Gtsportivo »

Jo De Paepe schreef:opgegeven PK's worden altijd gemeten op de krukas tenzij er specifiek vermeld wordt dat ze gemeten worden op het achterwiel.
Dan maken ze je wat wijs bij BMW officieel heb je maar 140 pk op de wielen volgens een dynojet testbank
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Jo De Paepe »

140pk is realistisch en kan perfect kloppen.
Je hebt verliezen in de aandrijflijn ,alternator ,waterpomp en verlies door wrijving van het achterwiel op de aandrijfrol van de testbank.
En elk motorblok kan wat afwijking geven van de opgegeven PK waarde zowel naar boven als naar onder toe.
Het heeft ook wat te maken met hoe hij is ingereden. en hoe hij tijdens zijn levensloop is behandeld.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Danny »

Ik denk echt niet dat 6 cilinder 20 pk gaat verliezen...
Enkele, allicht maar 20?
Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Gtsportivo »

Jo De Paepe schreef:140pk is realistisch en kan perfect kloppen.
Je hebt verliezen in de aandrijflijn ,alternator ,waterpomp en verlies door wrijving van het achterwiel op de aandrijfrol van de testbank.
En elk motorblok kan wat afwijking geven van de opgegeven PK waarde zowel naar boven als naar onder toe.
Het heeft ook wat te maken met hoe hij is ingereden. en hoe hij tijdens zijn levensloop is behandeld.
ik heb die motor in mei 2016 nieuw gekocht netjes ingereden en elke beurt op tijd laten uitvoeren heeft nu 42000 km op de teller staan
denk niet dat het daar aan ligt
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door gTa9000 »

Vermogensverlies in de aandrijflijn begroot men bij motorfietsen doorgaans op 5 à 10%. Kanttekening hierbij: de cardan-aandrijving is de minst efficiënte, waardoor daar geregeld opgeworpen wordt dat je een 5-tal % vermogensverlies extra mag rekenen.

De BMW 1300 4-cilinders (voorganger van de 1600 6-cilinder) zijn er nu al een hele tijd en daar zijn best wel veel vermogensbankmetingen van te vinden online. Doorgaans meet men die machines tussen de 145 en 155 pk aan het achterwiel, dus een 20 tot 30-tal pk's verlies ofte 10 tot 15%.

Gezien cardan, versnellingsbak en wielen bij de 1600 ongeveer hetzelfde zijn als bij de 1300, lijkt ook bij de zescilinder een 10 tot 15-tal % vermogensverlies in de aandrijflijn aannemelijk. En dan kom je uit op 135 à 140pk. Als ik zo wat rond-Google naar K1600 dyno runs, vind ik wel wat charts met waarden rond de 160pk maar dat is na correctie van de (gemeten of benaderde) drivetrain loss. Krukas-pk's meet men voor de 1600 meestal tussen de 135 en 140.

--> Het lijkt me dat jouw meting met ca. 140 pk aan het achterwiel dan ook volledig normaal is, zelfs lichtjes beter dan doorsnee. Ik volg Jo De Paepe volledig in zijn conclusie.




Nog een kleine nuancering over dat "inrijden": er is niet echt een globale consensus over het feit dat de zachte manier van inrijden die wordt aangeraden door constructeurs aan particuliere klanten, ook daadwerkelijk de 'beste' is qua vermogensontwikkeling. Er zijn nogal wat meningen die stellen dat die methodes eerder mikken op langeduurkwaliteit en dus net géén top-vermogens, eerder integendeel. Binnen de sector van race-motoren (in eender welke toepassing) zijn er zelfs heel wat meningen dat een bruuske 'brake-in' de beste is: onmiddellijk na eerste start vol op het gas om onder hoge temperatuur de onderdelen snel op elkaar in te laten slijten, en na enkele minuten of uren inrijden meteen een vidange van de inrij-olie (inclusief inslijtresidu), gewone olie erop en dan meteen normaal (of normaal-sportief) mee rijden. Ik heb alvast weet van motoren uit sportievere auto's die "zeer stevig" worden ingereden (vanaf het oppikken bij de dealer, soms zelfs meteen het circuit op) die meetbaar gezonder zijn (méér vermogen leveren) dan hun braaf/dociel ingereden broertjes. (Of ze ook even lang mee gaan is een andere kwestie, maar levensduur wordt nog veel meer door zo veel andere facturen bepaald dan enkel maar door de inrijmethode, dat die laatste eigenlijk nooit echt begroot wordt.) Nog een mooie indicatie: motoren (engines) van de edele en dure topmerken (sportauto's) worden meestal vóór installatie in de auto 'ingereden' op de testbank en dat gebeurt ook met een redelijk hoog vollastpercentage en men schuwt daarbij hoge toeren niet (simulatie van circuitgebruik), dus voordat de geproduceerde auto nog maar 1 meter heeft gereden heeft de motor al enkele draaiminuten of -uren. Daarmee wil ik zeker niet beweren dat je de instructies van het merk van je nieuwe aanwinst (2 of 4 wielen) over hoe je moet inrijden, in de wind moet slaan. Elk doet wat hij/zij zelf gelooft of het beste vindt. Ik geef het gewoon maar mee ter info, ter reflectie, als bedenking.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Gtsportivo »

gTa9000 schreef:Vermogensverlies in de aandrijflijn begroot men bij motorfietsen doorgaans op 5 à 10%. Kanttekening hierbij: de cardan-aandrijving is de minst efficiënte, waardoor daar geregeld opgeworpen wordt dat je een 5-tal % vermogensverlies extra mag rekenen.

De BMW 1300 4-cilinders (voorganger van de 1600 6-cilinder) zijn er nu al een hele tijd en daar zijn best wel veel vermogensbankmetingen van te vinden online. Doorgaans meet men die machines tussen de 145 en 155 pk aan het achterwiel, dus een 20 tot 30-tal pk's verlies ofte 10 tot 15%.

Gezien cardan, versnellingsbak en wielen bij de 1600 ongeveer hetzelfde zijn als bij de 1300, lijkt ook bij de zescilinder een 10 tot 15-tal % vermogensverlies in de aandrijflijn aannemelijk. En dan kom je uit op 135 à 140pk. Als ik zo wat rond-Google naar K1600 dyno runs, vind ik wel wat charts met waarden rond de 160pk maar dat is na correctie van de (gemeten of benaderde) drivetrain loss. Krukas-pk's meet men voor de 1600 meestal tussen de 135 en 140.

--> Het lijkt me dat jouw meting met ca. 140 pk aan het achterwiel dan ook volledig normaal is, zelfs lichtjes beter dan doorsnee. Ik volg Jo De Paepe volledig in zijn conclusie.




Nog een kleine nuancering over dat "inrijden": er is niet echt een globale consensus over het feit dat de zachte manier van inrijden die wordt aangeraden door constructeurs aan particuliere klanten, ook daadwerkelijk de 'beste' is qua vermogensontwikkeling. Er zijn nogal wat meningen die stellen dat die methodes eerder mikken op langeduurkwaliteit en dus net géén top-vermogens, eerder integendeel. Binnen de sector van race-motoren (in eender welke toepassing) zijn er zelfs heel wat meningen dat een bruuske 'brake-in' de beste is: onmiddellijk na eerste start vol op het gas om onder hoge temperatuur de onderdelen snel op elkaar in te laten slijten, en na enkele minuten of uren inrijden meteen een vidange van de inrij-olie (inclusief inslijtresidu), gewone olie erop en dan meteen normaal (of normaal-sportief) mee rijden. Ik heb alvast weet van motoren uit sportievere auto's die "zeer stevig" worden ingereden (vanaf het oppikken bij de dealer, soms zelfs meteen het circuit op) die meetbaar gezonder zijn (méér vermogen leveren) dan hun braaf/dociel ingereden broertjes. (Of ze ook even lang mee gaan is een andere kwestie, maar levensduur wordt nog veel meer door zo veel andere facturen bepaald dan enkel maar door de inrijmethode, dat die laatste eigenlijk nooit echt begroot wordt.) Nog een mooie indicatie: motoren (engines) van de edele en dure topmerken (sportauto's) worden meestal vóór installatie in de auto 'ingereden' op de testbank en dat gebeurt ook met een redelijk hoog vollastpercentage en men schuwt daarbij hoge toeren niet (simulatie van circuitgebruik), dus voordat de geproduceerde auto nog maar 1 meter heeft gereden heeft de motor al enkele draaiminuten of -uren. Daarmee wil ik zeker niet beweren dat je de instructies van het merk van je nieuwe aanwinst (2 of 4 wielen) over hoe je moet inrijden, in de wind moet slaan. Elk doet wat hij/zij zelf gelooft of het beste vindt. Ik geef het gewoon maar mee ter info, ter reflectie, als bedenking.
Ok mooie tekst ,maar als dat waar is dat er maar 140 pk origineel op de wielen komt moet BMW niet vertellen dat deze 160 pk heeft .wees dan eerlijk en zorg ervoor dat er wel 160 pk op de wielen staan .
ik ken ander merken genoeg en als je die op de testbank zet die hebben de pk's wel wat er aangegeven word en ook met een cardan aandrijving .
ik hou van eerlijkheid ,de wereld is al rot genoeg.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Man in Black »

Dat is toch wat kort door de bocht. Bij mijn weten is het opgegeven vermogen in technische gegevens altijd op de krukas, is bij ieder merk zo idem bij auto's.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Gtsportivo »

Man in Black schreef:Dat is toch wat kort door de bocht. Bij mijn weten is het opgegeven vermogen in technische gegevens altijd op de krukas, is bij ieder merk zo idem bij auto's.
Wat heb ik aan een motor die normaal 160 pk heeft op papier en er maar 140 op de wielen levert dan heeft de motor bij mij maar 140 pk
aan die 20 pk meer op papier heb ik niks aan alleen maar meer betalen :grin: :grin:
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 29 sep 2017, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Dirk Pauwels »

Bmw zegt toch ook helemaal niet dat de k 160 op achterwiel heeft. Geen enkele fabrikant geeft vermogen op achterwielen op.
Vermogen van je auto zal ook aan krukas zijn. Ook bedriegers dan?
Koop dan een ander merk en zet dat eens op de bank,dan kan je op een ander forum gaan bleiten dat ze je bedrogen hebben..
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 29 sep 2017, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Gtsportivo »

Léon schreef:Het is altijd al zo geweest dat de opgegeven pk waarden die op de krukas gemeten waarden zijn.
Trouwens, 160 pk of 140 pk zal je dat op de openbare weg je rijplezier beïnvloeden op een 1600 GT ?
Belangrijk is het koppel.
inderdaad kun je hier in belgie toch geen gebruik van maken met 30 50 70 km per uur :grin:
Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Gtsportivo »

Dirk Pauwels schreef:Bmw zegt toch ook helemaal niet dat de k 160 op achterwiel heeft. Geen enkele fabrikant geeft vermogen op achterwielen op.
Vermogen van je auto zal ook aan krukas zijn. Ook bedriegers dan?
Koop dan een ander merk en zet dat eens op de bank,dan kan je op een ander forum gaan bleiten dat ze je bedrogen hebben..
ik kan waarschijnlijk niet goed lezen volgens jou ,en ben jij een helderziende want ik kan nergens in het onderhouds boekje ,
gelijkvormigheids- attest of inschrijvings bewijs vinden dat de pk's gemeten worden op de krukas maar ja misschien ben ik wel te slim
ben namelijk van de kempen :grin: :oops: en wat betreft het forum maak jij niet uit waar ik op een forum inlog dat doet het bestuur wel
en ik denk dat ik niets verkeerd doe op het forum
prettige dag verder :grin:
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Dirk Pauwels »

Ga dan ergens anders zagen.....vermogen wordt al 10tallen jaren ad krukas opgegeven. Doe bmw een proces aan anders, zo'n type lijk je me wel.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door KeeS16 »

Gtsportivo schreef:
Léon schreef:Het is altijd al zo geweest dat de opgegeven pk waarden die op de krukas gemeten waarden zijn.
Trouwens, 160 pk of 140 pk zal je dat op de openbare weg je rijplezier beïnvloeden op een 1600 GT ?
Belangrijk is het koppel.
inderdaad kun je hier in belgie toch geen gebruik van maken met 30 50 70 km per uur :grin:
Ik denk dat gij niets afweet van het rijden met een K1600gt, ik kan perfect in 6 de versnelling rijden tot 40 km/ h.
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 22 sep 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 29 sep 2017, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Gtsportivo »

Dirk Pauwels schreef:Ga dan ergens anders zagen.....vermogen wordt al 10tallen jaren ad krukas opgegeven. Doe bmw een proces aan anders, zo'n type lijk je me wel.
als je over het karakter van een persoon gaat praten zonder dat je hem kent en welke uitspraken ook hou dan je mond a.u.b
prettige dag verder en beleefdheid ken je volgens mij ook niet :grin:
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door willy »

Waar een discussie over een luxe-probleem al niet toe kan leiden...
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Jo De Paepe »

Gtsportivo schreef:
Man in Black schreef:Dat is toch wat kort door de bocht. Bij mijn weten is het opgegeven vermogen in technische gegevens altijd op de krukas, is bij ieder merk zo idem bij auto's.
Wat heb ik aan een motor die normaal 160 pk heeft op papier en er maar 140 op de wielen levert dan heeft de motor bij mij maar 140 pk
aan die 20 pk meer op papier heb ik niks aan alleen maar meer betalen :grin: :grin:
heb je ze al gemist die 20PK bij het rijden?
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Gtsportivo »

Jo De Paepe schreef:
Gtsportivo schreef:
Man in Black schreef:Dat is toch wat kort door de bocht. Bij mijn weten is het opgegeven vermogen in technische gegevens altijd op de krukas, is bij ieder merk zo idem bij auto's.
Wat heb ik aan een motor die normaal 160 pk heeft op papier en er maar 140 op de wielen levert dan heeft de motor bij mij maar 140 pk
aan die 20 pk meer op papier heb ik niks aan alleen maar meer betalen :grin: :grin:
heb je ze al gemist die 20PK bij het rijden?
Nee ik heb ze nog niet gemist op dit moment ,er zijn af en toe problemen met mijn motor wat het juist is weet men niet
daar zijn ze volop mee bezig is een puma verslag van gemaakt af en toe om de een of andere reden heb ik geen power genoeg
kan bij wijze een pan european op rechte stukken niet bij houden in het optrekken ,nu is mijn motor weer in volle ornaat maar weet niet hoelang dit gaat duren
daarom heb ik mijn motor op de testbank gezet en ben er achter gekomen dat de test maar 140 pk op de wielen gaf daarmee dacht ik hoe kan dat nu
het zouden er 160 geweest moeten zijn volgens de papieren en zo is die flauwe kul hierboven op zijn belz gezegd allemaal begonnen omdat er nergens staat dat de 160 pk van de krukas gemeten word en ik dacht dat het op de wielen moet zijn daarom had ik ook een mailtje gestuurd naar Bornem hoe het eigenlijk zit en heb vandaag de uitslag gekregen het is op het uitgaande van de krukas dat er gemeten word
nu weet ik dat en ik ben zeker dat garage BMW Meeusen Meerhout met een oplossing komt daar ben ik 100% zeker van ,maar als er zijn die je van te voren al beschuldigen dat je een type bent om te procederen
en je helemaal niet kennen laat staan als eens gesproken te hebben dan is dat ne krak ,ik zou ten eerste al niet weten hoe ik dat zou moeten doen ,ik ben een eerlijke mens en zeg af en toe wat ik ervan denk maar dat mag tegenwoordig niet meer ,daar kan iedereen niet meer tegen :grin: :grin:
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Man in Black »

Jawel, kunnen daar wel tegen maar dan kan je ook weerwoord verwachten he :wink:
Ben benieuwd hoe Meeusen jou 160pk op het achterwiel gaat bij toveren.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Gtsportivo
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
Woonplaats: Retie

Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas

Bericht door Gtsportivo »

Man in Black schreef:Jawel, kunnen daar wel tegen maar dan kan je ook weerwoord verwachten he :wink:
Ben benieuwd hoe Meeusen jou 160pk op het achterwiel gaat bij toveren.
nee Meeusen gaat uitzoeken waar het aan kan liggen dat ik met momenten niet de full power heb zelfs als ik op Dynamic rijd
die 160 is voor later :grin:
Plaats reactie