K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Moderator: GVN
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
- Woonplaats: Retie
K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Vraagje of er iemand weet dat de pk's van een k1600 160 pk op de wielen moet zijn of op de krukas ?
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
opgegeven PK's worden altijd gemeten op de krukas tenzij er specifiek vermeld wordt dat ze gemeten worden op het achterwiel.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
- Woonplaats: Retie
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Dan maken ze je wat wijs bij BMW officieel heb je maar 140 pk op de wielen volgens een dynojet testbankJo De Paepe schreef:opgegeven PK's worden altijd gemeten op de krukas tenzij er specifiek vermeld wordt dat ze gemeten worden op het achterwiel.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
140pk is realistisch en kan perfect kloppen.
Je hebt verliezen in de aandrijflijn ,alternator ,waterpomp en verlies door wrijving van het achterwiel op de aandrijfrol van de testbank.
En elk motorblok kan wat afwijking geven van de opgegeven PK waarde zowel naar boven als naar onder toe.
Het heeft ook wat te maken met hoe hij is ingereden. en hoe hij tijdens zijn levensloop is behandeld.
Je hebt verliezen in de aandrijflijn ,alternator ,waterpomp en verlies door wrijving van het achterwiel op de aandrijfrol van de testbank.
En elk motorblok kan wat afwijking geven van de opgegeven PK waarde zowel naar boven als naar onder toe.
Het heeft ook wat te maken met hoe hij is ingereden. en hoe hij tijdens zijn levensloop is behandeld.
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Ik denk echt niet dat 6 cilinder 20 pk gaat verliezen...
Enkele, allicht maar 20?
Enkele, allicht maar 20?
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
- Woonplaats: Retie
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
ik heb die motor in mei 2016 nieuw gekocht netjes ingereden en elke beurt op tijd laten uitvoeren heeft nu 42000 km op de teller staanJo De Paepe schreef:140pk is realistisch en kan perfect kloppen.
Je hebt verliezen in de aandrijflijn ,alternator ,waterpomp en verlies door wrijving van het achterwiel op de aandrijfrol van de testbank.
En elk motorblok kan wat afwijking geven van de opgegeven PK waarde zowel naar boven als naar onder toe.
Het heeft ook wat te maken met hoe hij is ingereden. en hoe hij tijdens zijn levensloop is behandeld.
denk niet dat het daar aan ligt
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Vermogensverlies in de aandrijflijn begroot men bij motorfietsen doorgaans op 5 à 10%. Kanttekening hierbij: de cardan-aandrijving is de minst efficiënte, waardoor daar geregeld opgeworpen wordt dat je een 5-tal % vermogensverlies extra mag rekenen.
De BMW 1300 4-cilinders (voorganger van de 1600 6-cilinder) zijn er nu al een hele tijd en daar zijn best wel veel vermogensbankmetingen van te vinden online. Doorgaans meet men die machines tussen de 145 en 155 pk aan het achterwiel, dus een 20 tot 30-tal pk's verlies ofte 10 tot 15%.
Gezien cardan, versnellingsbak en wielen bij de 1600 ongeveer hetzelfde zijn als bij de 1300, lijkt ook bij de zescilinder een 10 tot 15-tal % vermogensverlies in de aandrijflijn aannemelijk. En dan kom je uit op 135 à 140pk. Als ik zo wat rond-Google naar K1600 dyno runs, vind ik wel wat charts met waarden rond de 160pk maar dat is na correctie van de (gemeten of benaderde) drivetrain loss. Krukas-pk's meet men voor de 1600 meestal tussen de 135 en 140.
--> Het lijkt me dat jouw meting met ca. 140 pk aan het achterwiel dan ook volledig normaal is, zelfs lichtjes beter dan doorsnee. Ik volg Jo De Paepe volledig in zijn conclusie.
Nog een kleine nuancering over dat "inrijden": er is niet echt een globale consensus over het feit dat de zachte manier van inrijden die wordt aangeraden door constructeurs aan particuliere klanten, ook daadwerkelijk de 'beste' is qua vermogensontwikkeling. Er zijn nogal wat meningen die stellen dat die methodes eerder mikken op langeduurkwaliteit en dus net géén top-vermogens, eerder integendeel. Binnen de sector van race-motoren (in eender welke toepassing) zijn er zelfs heel wat meningen dat een bruuske 'brake-in' de beste is: onmiddellijk na eerste start vol op het gas om onder hoge temperatuur de onderdelen snel op elkaar in te laten slijten, en na enkele minuten of uren inrijden meteen een vidange van de inrij-olie (inclusief inslijtresidu), gewone olie erop en dan meteen normaal (of normaal-sportief) mee rijden. Ik heb alvast weet van motoren uit sportievere auto's die "zeer stevig" worden ingereden (vanaf het oppikken bij de dealer, soms zelfs meteen het circuit op) die meetbaar gezonder zijn (méér vermogen leveren) dan hun braaf/dociel ingereden broertjes. (Of ze ook even lang mee gaan is een andere kwestie, maar levensduur wordt nog veel meer door zo veel andere facturen bepaald dan enkel maar door de inrijmethode, dat die laatste eigenlijk nooit echt begroot wordt.) Nog een mooie indicatie: motoren (engines) van de edele en dure topmerken (sportauto's) worden meestal vóór installatie in de auto 'ingereden' op de testbank en dat gebeurt ook met een redelijk hoog vollastpercentage en men schuwt daarbij hoge toeren niet (simulatie van circuitgebruik), dus voordat de geproduceerde auto nog maar 1 meter heeft gereden heeft de motor al enkele draaiminuten of -uren. Daarmee wil ik zeker niet beweren dat je de instructies van het merk van je nieuwe aanwinst (2 of 4 wielen) over hoe je moet inrijden, in de wind moet slaan. Elk doet wat hij/zij zelf gelooft of het beste vindt. Ik geef het gewoon maar mee ter info, ter reflectie, als bedenking.
De BMW 1300 4-cilinders (voorganger van de 1600 6-cilinder) zijn er nu al een hele tijd en daar zijn best wel veel vermogensbankmetingen van te vinden online. Doorgaans meet men die machines tussen de 145 en 155 pk aan het achterwiel, dus een 20 tot 30-tal pk's verlies ofte 10 tot 15%.
Gezien cardan, versnellingsbak en wielen bij de 1600 ongeveer hetzelfde zijn als bij de 1300, lijkt ook bij de zescilinder een 10 tot 15-tal % vermogensverlies in de aandrijflijn aannemelijk. En dan kom je uit op 135 à 140pk. Als ik zo wat rond-Google naar K1600 dyno runs, vind ik wel wat charts met waarden rond de 160pk maar dat is na correctie van de (gemeten of benaderde) drivetrain loss. Krukas-pk's meet men voor de 1600 meestal tussen de 135 en 140.
--> Het lijkt me dat jouw meting met ca. 140 pk aan het achterwiel dan ook volledig normaal is, zelfs lichtjes beter dan doorsnee. Ik volg Jo De Paepe volledig in zijn conclusie.
Nog een kleine nuancering over dat "inrijden": er is niet echt een globale consensus over het feit dat de zachte manier van inrijden die wordt aangeraden door constructeurs aan particuliere klanten, ook daadwerkelijk de 'beste' is qua vermogensontwikkeling. Er zijn nogal wat meningen die stellen dat die methodes eerder mikken op langeduurkwaliteit en dus net géén top-vermogens, eerder integendeel. Binnen de sector van race-motoren (in eender welke toepassing) zijn er zelfs heel wat meningen dat een bruuske 'brake-in' de beste is: onmiddellijk na eerste start vol op het gas om onder hoge temperatuur de onderdelen snel op elkaar in te laten slijten, en na enkele minuten of uren inrijden meteen een vidange van de inrij-olie (inclusief inslijtresidu), gewone olie erop en dan meteen normaal (of normaal-sportief) mee rijden. Ik heb alvast weet van motoren uit sportievere auto's die "zeer stevig" worden ingereden (vanaf het oppikken bij de dealer, soms zelfs meteen het circuit op) die meetbaar gezonder zijn (méér vermogen leveren) dan hun braaf/dociel ingereden broertjes. (Of ze ook even lang mee gaan is een andere kwestie, maar levensduur wordt nog veel meer door zo veel andere facturen bepaald dan enkel maar door de inrijmethode, dat die laatste eigenlijk nooit echt begroot wordt.) Nog een mooie indicatie: motoren (engines) van de edele en dure topmerken (sportauto's) worden meestal vóór installatie in de auto 'ingereden' op de testbank en dat gebeurt ook met een redelijk hoog vollastpercentage en men schuwt daarbij hoge toeren niet (simulatie van circuitgebruik), dus voordat de geproduceerde auto nog maar 1 meter heeft gereden heeft de motor al enkele draaiminuten of -uren. Daarmee wil ik zeker niet beweren dat je de instructies van het merk van je nieuwe aanwinst (2 of 4 wielen) over hoe je moet inrijden, in de wind moet slaan. Elk doet wat hij/zij zelf gelooft of het beste vindt. Ik geef het gewoon maar mee ter info, ter reflectie, als bedenking.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
- Woonplaats: Retie
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Ok mooie tekst ,maar als dat waar is dat er maar 140 pk origineel op de wielen komt moet BMW niet vertellen dat deze 160 pk heeft .wees dan eerlijk en zorg ervoor dat er wel 160 pk op de wielen staan .gTa9000 schreef:Vermogensverlies in de aandrijflijn begroot men bij motorfietsen doorgaans op 5 à 10%. Kanttekening hierbij: de cardan-aandrijving is de minst efficiënte, waardoor daar geregeld opgeworpen wordt dat je een 5-tal % vermogensverlies extra mag rekenen.
De BMW 1300 4-cilinders (voorganger van de 1600 6-cilinder) zijn er nu al een hele tijd en daar zijn best wel veel vermogensbankmetingen van te vinden online. Doorgaans meet men die machines tussen de 145 en 155 pk aan het achterwiel, dus een 20 tot 30-tal pk's verlies ofte 10 tot 15%.
Gezien cardan, versnellingsbak en wielen bij de 1600 ongeveer hetzelfde zijn als bij de 1300, lijkt ook bij de zescilinder een 10 tot 15-tal % vermogensverlies in de aandrijflijn aannemelijk. En dan kom je uit op 135 à 140pk. Als ik zo wat rond-Google naar K1600 dyno runs, vind ik wel wat charts met waarden rond de 160pk maar dat is na correctie van de (gemeten of benaderde) drivetrain loss. Krukas-pk's meet men voor de 1600 meestal tussen de 135 en 140.
--> Het lijkt me dat jouw meting met ca. 140 pk aan het achterwiel dan ook volledig normaal is, zelfs lichtjes beter dan doorsnee. Ik volg Jo De Paepe volledig in zijn conclusie.
Nog een kleine nuancering over dat "inrijden": er is niet echt een globale consensus over het feit dat de zachte manier van inrijden die wordt aangeraden door constructeurs aan particuliere klanten, ook daadwerkelijk de 'beste' is qua vermogensontwikkeling. Er zijn nogal wat meningen die stellen dat die methodes eerder mikken op langeduurkwaliteit en dus net géén top-vermogens, eerder integendeel. Binnen de sector van race-motoren (in eender welke toepassing) zijn er zelfs heel wat meningen dat een bruuske 'brake-in' de beste is: onmiddellijk na eerste start vol op het gas om onder hoge temperatuur de onderdelen snel op elkaar in te laten slijten, en na enkele minuten of uren inrijden meteen een vidange van de inrij-olie (inclusief inslijtresidu), gewone olie erop en dan meteen normaal (of normaal-sportief) mee rijden. Ik heb alvast weet van motoren uit sportievere auto's die "zeer stevig" worden ingereden (vanaf het oppikken bij de dealer, soms zelfs meteen het circuit op) die meetbaar gezonder zijn (méér vermogen leveren) dan hun braaf/dociel ingereden broertjes. (Of ze ook even lang mee gaan is een andere kwestie, maar levensduur wordt nog veel meer door zo veel andere facturen bepaald dan enkel maar door de inrijmethode, dat die laatste eigenlijk nooit echt begroot wordt.) Nog een mooie indicatie: motoren (engines) van de edele en dure topmerken (sportauto's) worden meestal vóór installatie in de auto 'ingereden' op de testbank en dat gebeurt ook met een redelijk hoog vollastpercentage en men schuwt daarbij hoge toeren niet (simulatie van circuitgebruik), dus voordat de geproduceerde auto nog maar 1 meter heeft gereden heeft de motor al enkele draaiminuten of -uren. Daarmee wil ik zeker niet beweren dat je de instructies van het merk van je nieuwe aanwinst (2 of 4 wielen) over hoe je moet inrijden, in de wind moet slaan. Elk doet wat hij/zij zelf gelooft of het beste vindt. Ik geef het gewoon maar mee ter info, ter reflectie, als bedenking.
ik ken ander merken genoeg en als je die op de testbank zet die hebben de pk's wel wat er aangegeven word en ook met een cardan aandrijving .
ik hou van eerlijkheid ,de wereld is al rot genoeg.
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Dat is toch wat kort door de bocht. Bij mijn weten is het opgegeven vermogen in technische gegevens altijd op de krukas, is bij ieder merk zo idem bij auto's.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
- Woonplaats: Retie
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Wat heb ik aan een motor die normaal 160 pk heeft op papier en er maar 140 op de wielen levert dan heeft de motor bij mij maar 140 pkMan in Black schreef:Dat is toch wat kort door de bocht. Bij mijn weten is het opgegeven vermogen in technische gegevens altijd op de krukas, is bij ieder merk zo idem bij auto's.
aan die 20 pk meer op papier heb ik niks aan alleen maar meer betalen
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
.
Laatst gewijzigd door Léon op 29 sep 2017, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Bmw zegt toch ook helemaal niet dat de k 160 op achterwiel heeft. Geen enkele fabrikant geeft vermogen op achterwielen op.
Vermogen van je auto zal ook aan krukas zijn. Ook bedriegers dan?
Koop dan een ander merk en zet dat eens op de bank,dan kan je op een ander forum gaan bleiten dat ze je bedrogen hebben..
Vermogen van je auto zal ook aan krukas zijn. Ook bedriegers dan?
Koop dan een ander merk en zet dat eens op de bank,dan kan je op een ander forum gaan bleiten dat ze je bedrogen hebben..
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
.
Laatst gewijzigd door Léon op 29 sep 2017, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
- Woonplaats: Retie
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
inderdaad kun je hier in belgie toch geen gebruik van maken met 30 50 70 km per uurLéon schreef:Het is altijd al zo geweest dat de opgegeven pk waarden die op de krukas gemeten waarden zijn.
Trouwens, 160 pk of 140 pk zal je dat op de openbare weg je rijplezier beïnvloeden op een 1600 GT ?
Belangrijk is het koppel.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
- Woonplaats: Retie
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
ik kan waarschijnlijk niet goed lezen volgens jou ,en ben jij een helderziende want ik kan nergens in het onderhouds boekje ,Dirk Pauwels schreef:Bmw zegt toch ook helemaal niet dat de k 160 op achterwiel heeft. Geen enkele fabrikant geeft vermogen op achterwielen op.
Vermogen van je auto zal ook aan krukas zijn. Ook bedriegers dan?
Koop dan een ander merk en zet dat eens op de bank,dan kan je op een ander forum gaan bleiten dat ze je bedrogen hebben..
gelijkvormigheids- attest of inschrijvings bewijs vinden dat de pk's gemeten worden op de krukas maar ja misschien ben ik wel te slim
ben namelijk van de kempen en wat betreft het forum maak jij niet uit waar ik op een forum inlog dat doet het bestuur wel
en ik denk dat ik niets verkeerd doe op het forum
prettige dag verder
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Ga dan ergens anders zagen.....vermogen wordt al 10tallen jaren ad krukas opgegeven. Doe bmw een proces aan anders, zo'n type lijk je me wel.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Ik denk dat gij niets afweet van het rijden met een K1600gt, ik kan perfect in 6 de versnelling rijden tot 40 km/ h.Gtsportivo schreef:inderdaad kun je hier in belgie toch geen gebruik van maken met 30 50 70 km per uurLéon schreef:Het is altijd al zo geweest dat de opgegeven pk waarden die op de krukas gemeten waarden zijn.
Trouwens, 160 pk of 140 pk zal je dat op de openbare weg je rijplezier beïnvloeden op een 1600 GT ?
Belangrijk is het koppel.
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
.
Laatst gewijzigd door Léon op 22 sep 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
.
Laatst gewijzigd door Léon op 29 sep 2017, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
- Woonplaats: Retie
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
als je over het karakter van een persoon gaat praten zonder dat je hem kent en welke uitspraken ook hou dan je mond a.u.bDirk Pauwels schreef:Ga dan ergens anders zagen.....vermogen wordt al 10tallen jaren ad krukas opgegeven. Doe bmw een proces aan anders, zo'n type lijk je me wel.
prettige dag verder en beleefdheid ken je volgens mij ook niet
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Waar een discussie over een luxe-probleem al niet toe kan leiden...
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
heb je ze al gemist die 20PK bij het rijden?Gtsportivo schreef:Wat heb ik aan een motor die normaal 160 pk heeft op papier en er maar 140 op de wielen levert dan heeft de motor bij mij maar 140 pkMan in Black schreef:Dat is toch wat kort door de bocht. Bij mijn weten is het opgegeven vermogen in technische gegevens altijd op de krukas, is bij ieder merk zo idem bij auto's.
aan die 20 pk meer op papier heb ik niks aan alleen maar meer betalen
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
- Woonplaats: Retie
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Nee ik heb ze nog niet gemist op dit moment ,er zijn af en toe problemen met mijn motor wat het juist is weet men nietJo De Paepe schreef:heb je ze al gemist die 20PK bij het rijden?Gtsportivo schreef:Wat heb ik aan een motor die normaal 160 pk heeft op papier en er maar 140 op de wielen levert dan heeft de motor bij mij maar 140 pkMan in Black schreef:Dat is toch wat kort door de bocht. Bij mijn weten is het opgegeven vermogen in technische gegevens altijd op de krukas, is bij ieder merk zo idem bij auto's.
aan die 20 pk meer op papier heb ik niks aan alleen maar meer betalen
daar zijn ze volop mee bezig is een puma verslag van gemaakt af en toe om de een of andere reden heb ik geen power genoeg
kan bij wijze een pan european op rechte stukken niet bij houden in het optrekken ,nu is mijn motor weer in volle ornaat maar weet niet hoelang dit gaat duren
daarom heb ik mijn motor op de testbank gezet en ben er achter gekomen dat de test maar 140 pk op de wielen gaf daarmee dacht ik hoe kan dat nu
het zouden er 160 geweest moeten zijn volgens de papieren en zo is die flauwe kul hierboven op zijn belz gezegd allemaal begonnen omdat er nergens staat dat de 160 pk van de krukas gemeten word en ik dacht dat het op de wielen moet zijn daarom had ik ook een mailtje gestuurd naar Bornem hoe het eigenlijk zit en heb vandaag de uitslag gekregen het is op het uitgaande van de krukas dat er gemeten word
nu weet ik dat en ik ben zeker dat garage BMW Meeusen Meerhout met een oplossing komt daar ben ik 100% zeker van ,maar als er zijn die je van te voren al beschuldigen dat je een type bent om te procederen
en je helemaal niet kennen laat staan als eens gesproken te hebben dan is dat ne krak ,ik zou ten eerste al niet weten hoe ik dat zou moeten doen ,ik ben een eerlijke mens en zeg af en toe wat ik ervan denk maar dat mag tegenwoordig niet meer ,daar kan iedereen niet meer tegen
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
Jawel, kunnen daar wel tegen maar dan kan je ook weerwoord verwachten he
Ben benieuwd hoe Meeusen jou 160pk op het achterwiel gaat bij toveren.
Ben benieuwd hoe Meeusen jou 160pk op het achterwiel gaat bij toveren.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 16:35
- Woonplaats: Retie
Re: K1600 gt 160 PK op de wielen of op de krukas
nee Meeusen gaat uitzoeken waar het aan kan liggen dat ik met momenten niet de full power heb zelfs als ik op Dynamic rijdMan in Black schreef:Jawel, kunnen daar wel tegen maar dan kan je ook weerwoord verwachten he
Ben benieuwd hoe Meeusen jou 160pk op het achterwiel gaat bij toveren.
die 160 is voor later