Tom Tom 450

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

Een 660 kent geen zachte tussenpunten , het is dus heel de dag 'aankomst bij tussenpunt' ofwel recht naar de eindbstemming (bij herberekennen , ofwel track ofwel ontvlagde route).

Ik kan met BC werken , alleen mra met michelin kaarten vind ik beter.

Ps aantzeetje ik ga m'n bak duvel zelf moeten uitdrinken zeker ? Daar gaan weeral hersencellen en ik had er (volgens jou) al te weinig om met BC te kunnen werken. Allez bij jou is het precies niet beter gesteld want het blijft stil aan de overkant
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

st1100 schreef:Een 660 kent geen zachte tussenpunten , het is dus heel de dag 'aankomst bij tussenpunt' ofwel recht naar de eindbstemming (bij herberekennen , ofwel track ofwel ontvlagde route).



Ps aantzeetje ik ga m'n bak duvel zelf moeten uitdrinken zeker ? Daar gaan weeral hersencellen en ik had er (volgens jou) al te weinig om met BC te kunnen werken. Allez bij jou is het precies niet beter gesteld want het blijft stil aan de overkant Afbeelding

Ok, met een 660 heb ik geen ervaring, maar goed... die zit niet meer in het gamma...
Begrijp me niet verkeerd, en gij moogt wat mij betreft ruzie blijven maken met aantzeetje... maar ik heb op de vorige pagina uw probleem wat Garmin betreft opgelost... dus die bak Duvel mag ook mijn richting uitkomen. :grin:



De discussie Garmin - TomTom zal altijd gevoerd blijven worden, maar ik vind wel dat je, wanneer je enkel ervaring hebt met de vorige generatie Garmin (de 660 in uw geval) niet echt de nadelen daarvan in de strijd kan komen gooien wanneer het over de huidige generaties gaat.


Voor mij is het simpel... ik heb niks tegen TomTom, en ga die toestellen echt niet afbreken.... ik raad TomTom zelfs aan in vele gevallen.

Maar in mijn geval, of wanneer iemand echt de tijd WIL nemen om BC onder de knie te krijgen... dan kan een Garmin een betere keuze zijn.
Eigenlijk is het simpel... De TomTom is voor u het beste toestel... de Garmin voor mij, en voor aantzeetje.. en ongetwijfeld delen er velen uw mening, en anderen die van mij.
Maar om nu Garmin compleet komen af te breken terwijl je met de nieuwe generatie geen ervaring hebt... dat vind ik eigenlijk ook niet netjes.
De nadelen die jij geeft bestaan niet mits het juiste gebruik in instellingen... dus die info is niet echt relevant.

Maar om daar nu ruzie voor te gaan maken op een forum... we zitten niet meer op school he. :wink:
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Tom Tom 450

Bericht door Polleke G »

st1100 schreef:Een 660 kent geen zachte tussenpunten , het is dus heel de dag 'aankomst bij tussenpunt' ofwel recht naar de eindbstemming (bij herberekennen , ofwel track ofwel ontvlagde route).
Een 660 kent wel zachte via punten,je hebt waarschijnlijk nooit de laatste firmware update's gedaan
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

Tja , we zijn 3 pagina's ver en het punt is nu net dat of je nu basecamp , myrouteapp , garmin of tomtom gebruikt , dat tegenwoordig eigenlijk niet meer uitmaakt , dat gaat allemaal (voor tracks op de weg hé , offroad is een ander verhaal)
adventurer schreef:.......wanneer iemand echt de tijd WIL nemen om BC onder de knie te krijgen... dan kan een Garmin een betere keuze zijn......


En toch schrijf je terug dat garmin en bc beter is , waarom ?

En discussie voer je met argumenten , maar ipv die deftig te weerleggen dan maar overgaan op gij zijt te loemp om bc te gebruiken , sorry ze ..... Als jij dat dan ruziemaken noemt dan is het maar zo.

En mijn probleem met garmin is : die 660 was brol , maar ik heb die wel volle pot betaald , daar heb ik dus geen waar voor m'n geld gekregen ( tot daar aan toe dat zal bij alle merken wel eens gebeuren) De periode dat ik de 660 had was ook de 'ontwikkelingsperiode van basecamp en garmin express en wat een gedoe was dat met bugs. 1 bug weg 10 nieuwe in de plaats. En als je dan is een dag weg kunt en het is mooi weer dan wil ik geen miserie onderweg hebben met de route en dat was dus regelmatig wel.
Als je de garmin klantendienst een mail stuurt : daar hoor je nooit nog iets van , ze bekijken u dus als vuil uit hun ivoren toren. Als je tomtom een mail stuurt dan krijg je binnen de 2 weken antwoord ( been there done that , bij alle 2) Ook zit tomtom op fora waardoor ze verzuchtingen van de gebruikers lezen. Dat is de enige reden waarom de nieuwe tomtom's op 2 jaar tijd zo goed zijn geworden. En als garmin dat ook gedaan had , dan was het aankomst bij tussenpunt ( dat al meegaat van de sp3 en de 2610) al 10 jaar eerder opgelost geweest. Trouwens als een hard punt per ongeluk slecht valt (in de omleiding dus) dan werkt het tomtom systeem nog steeds beter die gaat naar het meest logische punt terug op de route en dan gewoon door.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

st1100 schreef: Tja , we zijn 3 pagina's ver en het punt is nu net dat of je nu basecamp , myrouteapp , garmin of tomtom gebruikt , dat tegenwoordig eigenlijk niet meer uitmaakt , dat gaat allemaal (voor tracks op de weg hé , offroad is een ander verhaal)
adventurer schreef:.......wanneer iemand echt de tijd WIL nemen om BC onder de knie te krijgen... dan kan een Garmin een betere keuze zijn......


En toch schrijf je terug dat garmin en bc beter is , waarom ?

Ik denk dat je die oogkleppen een keer moet afzetten, en de dingen eens moet lezen zoals ze er staan. Ik zet het even in het vet voor je... :wink:
Waarom KAN een Garmin de betere keuze zijn, da's toch simpel... Iedereen werkt anders, ik heb myrouteapp ook op mijn PC en ik vind BC aangenamer om mee te werken, en net als aantzeetje vind ik de mogelijkheid om offline te werken ook een groot voordeel. Dus voor mij is Garmin en BC een betere keuze. Voor mijne pa, die niet zo vlot is met de PC, is een TomTom een veel betere keuze, want dat toestel werkt dankzij die spannende routes ook zonder programma's en PC, een Garmin lijkt mij op dat vlak haast waardeloos.


En discussie voer je met argumenten , maar ipv die deftig te weerleggen dan maar overgaan op gij zijt te loemp om bc te gebruiken , sorry ze ..... Als jij dat dan ruziemaken noemt dan is het maar zo.

Ik kom hier geen ruzie maken he...
Maar discussies voeren en onjuiste argumenten gebruiken is ook niet de juiste manier he... Ik hou me vrij neutraal en geef toe dat zowel Garmin als TomTom voor ieder apart een juiste keuze kunnen zijn, je moet gewoon kiezen adhv je eigen voorwaarden. In de meeste gevallen raad ik zelfs een TomTom aan...
:roll:

En mijn probleem met garmin is : die 660 was brol , maar ik heb die wel volle pot betaald , daar heb ik dus geen waar voor m'n geld gekregen

En dat lijkt mij het grootste probleem... uw mening is zodanig gekleurd dat je niet anders kan dan in elke topic over Garmin uw ongenoegen te komen uiten.


Ik heb hier ook niemand zien schrijven "gij zijt te loemp om BC te gebruiken", maar eerder zaken dat je de moeite moet doen om je te verdiepen in het programma... het is nu eenmaal wat uitgebreider, lijkt me dus logisch.
Maar het heeft veel mogelijkheden, en veel van die problemen waar jij het over hebt verdwijnen als sneeuw voor de zon. :wink:








st1100 schreef:Trouwens als een hard punt per ongeluk slecht valt (in de omleiding dus) dan werkt het tomtom systeem nog steeds beter die gaat naar het meest logische punt terug op de route en dan gewoon door.
Nogmaals... dit hoeft bij Garmin geen probleem te zijn als je er op de juiste manier mee werkt.
En moest het dan toch zo zijn dat ik dat ene echte harde viapunt niet kan halen, dan is het heel simpel om dat eruit te halen.. ik heb dat ding een naam gegeven, dus ik weet welk vast punt niet haalbaar is.

Met een 660 heb ik geen ervaring, wel met een 60BSX en een 220, en ik ben met die toestellen die problemen ook nooit tegengekomen...
Flat Twin Power

Re: Tom Tom 450

Bericht door Flat Twin Power »

st1100 schreef:En mijn probleem met garmin is : die 660 was brol , maar ik heb die wel volle pot betaald
Ik heb al voor een aantal dingen die brol waren de volle pot betaald. Zelfs een keer een auto van 32000 euro.
Ik snap niet dat jullie als kleine kindjes ruzie maken om uw gelijk te proberen te halen. Ik heb geen ervaring met TomTom dus ga ik het ook niet afbreken. Ik ben voorlopig content van mijn Garmin en van BC. De dag dat ik dat niet meer ben koop ik gewoon iets anders maar ik ga niet zielig lopen ruzie maken op een forum met iemand die er wel content van is.
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Tom Tom 450

Bericht door WILBIKE »

Net zoals FTP snap ik deze hele heisa niet... ook ik kocht al wat na een tijdje brol bleek te zijn... zonder ruzie kocht ik een ander product en was er dan happy mee!
Het welles nietes maakt de topicstarter er niet wijzer op... ! :roll:
Lid BMW MC Vlaanderen...
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

WILBIKE schreef:Het welles nietes maakt de topicstarter er niet wijzer op... ! :roll:
:bsstupid:

En al zeker als de info die gegeven wordt niet helemaal juist is.


Welles-nietes zal altijd een beetje blijven tussen TomTom en Garmin... ik denk dat de TS vooral zelf zal moeten kiezen welk type hem het beste ligt. Het is vooral afwegen wat je zelf het belangrijkst vind..
Heb ik ook gedaan, had ik naar anderen geluisterd stond er waarschijnlijk een TomTom op m'n motor. Achteraf content dat ik dus m'n eigen goesting heb gedaan.

Mijn vrouw is wellicht volgend jaar ook toe aan een nieuwe GPS... en waarschijnlijk gaat zij voor een TomTom, net omdat die zo gebruiksvriendelijk is zonder dat je achter de PC moet gaan zitten. Dat je tegenwoordig dezelfde route/track kan gebruiken voor Garmin en TomTom houd mij alvast niet tegen om haar een Garmin aan te praten.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Tom Tom 450

Bericht door MrGPS »

adventurer schreef:
Je moet gewoon een beetje WILLEN leren werken met BC, het is allemaal zo moeilijk niet als ze zeggen.
Jij hebt perfect in de gaten hoe het werkt. Je hebt je er in verdiept en routine opgedaan met de materie. En dan is alles koek en ei.

Ook voor mij persoonlijk geldt dat de Garmin me echt niet meer kan verrassen. Sterker: ik hou de dame in kwestie voor de gek in plaats van andersom ;)

Maaarrrrr.... Een dergelijke mate van beheersing is velen niet gegeven. Omdat men geen zin heeft in die ontdekkingsreis, omdat men het gewoon niet wil begrijpen of simpelweg omdat de routine ontbreekt.. en je dus bij elke rit opnieuw het wiel moet uitvinden.

Ik merk dat de groep waarvoor bovenstaande geldt toch echt erg groot is. En bovendien merk ik dat veel rijders die jarenlang een 'gevecht' hebben gevoerd met de Garmin nu met een brede lach met de tomtom rondrijden.

Als 'GPS-puritein' was ik altijd Garmin-man. Maar de laatste twee jaar ben ik ernstig verschoven richting de TT Rider. Ik weet dat binnen 'de club' de Rider nog steeds met een zekere dedain benaderd wordt maar, eerlijk gezegd, denk dat dat anno 2017 echt niet meer terecht is.

Wat niet wegneemt dat, wil je echt optimaal plezier hebben van je toestel, je je ook bij de Rider liefst even verdiept in de (on)mogelijkheden. Ofschoon eenvoudiger dan de Garmin: wat dat betreft geldt dat voor beiden.
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

MrGPS schreef:
adventurer schreef:
Je moet gewoon een beetje WILLEN leren werken met BC, het is allemaal zo moeilijk niet als ze zeggen.
Jij hebt perfect in de gaten hoe het werkt. Je hebt je er in verdiept en routine opgedaan met de materie. En dan is alles koek en ei.
Ook voor mij persoonlijk geldt dat de Garmin me echt niet meer kan verrassen. Sterker: ik hou de dame in kwestie voor de gek in plaats van andersom ;)

ik leer ook nog elke dag bij hoor... maar dat maakt het ook een beetje interessant vind ik . De dame in kwestie voor de gek houden is uiteindelijk mijn doel, maar zo ver ben ik nog niet, af en toe verrast ze me nog wel eens.
Het is wel zo dat ik thuis achter de PC toch wel enige tijd bezig ben om die Zumo achteraf op de motor te laten doen wat IK wil, wat IK had voorzien.


Maaarrrrr.... Een dergelijke mate van beheersing is velen niet gegeven. Omdat men geen zin heeft in die ontdekkingsreis, omdat men het gewoon niet wil begrijpen of simpelweg omdat de routine ontbreekt.. en je dus bij elke rit opnieuw het wiel moet uitvinden.
Ik merk dat de groep waarvoor bovenstaande geldt toch echt erg groot is.

Dat klopt, en net daarom raad ik zelf ook dikwijls een TomTom aan boven een Garmin...

Maar dat wil niet zeggen dat we ondertussen de Garmin maar moeten degraderen tot absolute tweede keus... want daar is ie veel te goed voor.
En als men dan met foutieve info komt... dan mogen we toch het tegendeel komen bewijzen, niet?
:wink:

.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Tom Tom 450

Bericht door MrGPS »

adventurer schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat we ondertussen de Garmin maar moeten degraderen tot absolute tweede keus...
Helemaal mee eens. Op een aantal aspecten in de Garmin nog steeds gevanceerder dat de TT; bijvoorbeeld de mogelijkheid ook offroad te navigeren.

Het is echter juist die geavanceerdheid die vaak tot, voor veel gebruikers, schier onoplosbare problemen kan leiden. Ik had er overheen gelezen maar ST1100 geeft daar een mooi voorbeeld van:
st1100 schreef:Een 660 kent geen zachte tussenpunten , het is dus heel de dag 'aankomst bij tussenpunt'
Die melding 'aankomst bij tussenpunt' krijg je als je werkt met 'directe routes'. In dit geval vermoed ik dat sprake is van een route gemaakt met bijv Tyre. Je hebt dan een setje viapunten die met rechte lijnen met elkaar verbonden zijn. Die route zul je dus even in het toestel moeten herberekenen, maar dat levert risico op verschillen met het origineel. Alternatieve, betere oplossing is het werken met een track. Maar tsja.. dan moet je weer weten dat je die moet activeren terwijl je OP de track zit en dat je herberekenen moet uitschakelen.

Als je al dat soort dingen niet weet kan ik me voorstellen dat iemand als st1100 een 'nogal' stellige houding inneemt tov de Zumo.

Wat jammer is is dat de discussie daarmee heel ongenuanceerd wordt. Net zoiets als, vrij vertaald, 'er zijn berichten van Riders die niet waterdicht zijn dus de Rider is een prul'.

Als je op een dergelijke zwartwit manier de vraagstelling benadert zal er geen enkel toestel geschikt zijn en blijft de vraag van TS dus feitelijk onbeantwoord.

Er is binnen een forum als dit veel praktijkervaring en -kennis; laten we het delen daarvan niet laten verzanden in een welles-niettes discussie.
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: Tom Tom 450

Bericht door Gixxer21 »

Ik gebruik hem weinig en dan vergeet je snel de vele mogelijkheden.
Daarom oa de TT gekozen.
Een Garmin heb ik voor op de fiets maar daar ook niet het topmodel.
Teveel functies die ik niet nodig heb en die ik ook nog moet onthouden. :D
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Tom Tom 450

Bericht door aantzeetje »

Hans, even ter opfrissing. De 660 werkt niet anders dan de 550 voor het afroepen van de viapunten. Daar zijn jaren geleden ook toendertijd door jou al oplossingen voor aangereikt om een route te rijden zonder dat deze afgeroepen worden (adres, zijstraatje, enz...) Hoeft dus geen directe route te zijn. En als je die dan nog op jouw "koninklijke manier" maakt, maakt het weinig uit of je herberekenen aan of uit staat. Enkel de route tot het eerstvolgende viapunt zal afwijken, net zoals bij de TT, als je om een of andere reden van de route afwijkt en voor de rest blijft de route intact.

ST1100, mag het ook Omer zijn want ik drink niet graag Duvel lol (Ben pas terug van motor rijden in de Dordogne vandaar dat het stil bleef)

Voor iemand die heel vaak routes uitzet voor een gemengd gezelschap aan gps (garmin, TT oud en nieuw, tripy, een of ander merk dat met kml werkt) is MRA, met nog eens de mogelijkheid om kaarten, routes en tracks op mekaar te projecteren echt top. Heb me vroeger bijna doodgevloekt op al die conversieprogramma's en work arounds. Basecamp ken ik door en door en met MRA leer ik nog dagelijks bij mits ik over internet beschik lol. Hou er wel rekening mee dat als je in je TT een track omzet naar een route deze toch kan afwijken wegens zijn route classificatie terwijl Garmin deze 1 op 1 over zet. Controleer dus altijd even de kilometers. Wijken deze dermate af, wis dan de route, zet je profiel op fietsen en converteer opnieuw.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

Beste , aantzeetje ik wil er gerust ergens aan de toog , en bij een Omer verder (met argumenten) over discussiëren...

By the way die truc om tussenpunten op plekken die geen 'adres' zijn te zetten (om afroepen te vermijden) die kwam in de tijd van mij. Maar helaas pindakaas bij de 2610 liep dat jaren perfect maar de 660 had dat niet zo begrepen. Dit gezegd zijnde mijn 660 is ondertussen 2 jaar buiten en het klopt dat die zeer slechte ervaring mij nogal negatief tegenover garmin gemaakt heeft. Te negatief , waarschijnlijk wel. De nieuwe toestellen zullen wel beter zijn , alleen ik ga het niet meer uitproberen. Dit gezegd zijnde vind ik het onze plicht dat als de klantendienst de moeite niet neemt om te antwoorden , dat te melden voor nieuwe kopers.

Soit , case closed.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Tom Tom 450

Bericht door MrGPS »

aantzeetje schreef:Hans, even ter opfrissing.
Thks. Maar ik zie nu dat ik op andere wijze in de war was; namelijk met de melding 'ga naar' als teken van een directe route. Snorry!

(maar we zitten hier in een rider450 topic dus ik zal niet verder uitwijden over afroepen van viapunten ;)).
plejon
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2018, 08:59
Woonplaats: Willebroek

Re: Tom Tom 450

Bericht door plejon »

Ik heb drie dagen geleden een navigator vi gekocht en dat ding vandaag definitief van mijn motor gesmeten. Wat een teleurstelling zeg.

Dat werkt dus echt voor geen meter. Ik heb een motor gekocht om mee te rijden, niet om uren in mijn zetel of achter de pc te studeren om de gps te gebruiken.

TomTom Go op mijn smartphone kost 20 euro en werkt 10 keer beter.

Koop navigator rommel niet. Schande dat BMW en Garmin dit durven verkopen. Onleesbaar in de zon. Gps springt ongevraagd heen en weer tussen verschillende schermen. Bochtige routes lijken nergens op, stuurt je meer over de snelweg dan over een binnenweg. Na het uitpakken van een nieuw toestel ben je al twee uur bezig met registreren en updaten. Om een route in te plannen heb je een universitair diploma nodig. Bediening met handschoenen in ondermaats. Ten allen prijze te vermijden.

Sorry dat ik het hier even zwart wit zeg, maar ik heb nog nooit zo’n spijt gehad van 84p euro die ik heb betaald.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door Man in Black »

Sorry dat ik dan even zo zwart-wit reageer, maar als jij na drie dagen opgeeft op een toestel dat je meer als 800,- gekost heeft, dan zegt dat meer over jou dan over het toestel. Misschien andere verwachtingen of weinig geduld?
Ik heb al jaren eerst de 660 en nu de nav V, nooit problemen mee gehad, niet met afleesbaarheid, niet met bediening, niet met updaten...
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Tom Tom 450

Bericht door aantzeetje »

Ik moet Man in Black hier volledig bijtreden. Had je je van te voren ingelicht dan ging je geweten hebben dat het omgaan met een Garmin of nav x gps enige studie ging vereisen. Ik heb ze ver allemaal gehad sinds 2005 en wil ze voor geen geld missen. Zelfs men 2 oude SP2820's doen het nog uitstekend maar zijn wat traag. De manier waarop de huidige omgaan met routes was even wennen. Basecamp werk ik al mee sinds het begin, heb x-aantal beta versies uitgetest en feedback gegeven en is nog steeds de meest volledige routeplanner die er op de markt is met het bijkomende voordeel dat je geen internet nodig hebt. Deze lijkt ingewikkeld maar is het eigenlijk niet en zelfs voor mij makkelijker dan MRA. Gefrustreerd raak je enkel als je de trial en error methode toepast zonder je eerst eens te verdiepen in het hoe en wat. En ja, dit vereist enige uren studie werk en er is heel wat info te vinden op het youtube kanaal van MR.GPS.NL (Hans Vaessen). Daarna is het kinderspel.
Dat de onleesbaarheid in de zon niet goed is in de zon trek ik ten zeerste in twijfel (TT is veel erger en een smart phone ja...). Touch screen niet goed met handschoenen? Heb je het scherm al eens gecalibreerd met jouw handschoenen? Bochtige routes is inderdaad veel beter op een TT (hiervoor gebruik ik MRA) en Garmin maakt er een zootje van maar dat weet iedereen. Dus hierover klagen zijn vijgen na Pasen.
Ik kan je frustratie begrijpen maar de gps en BC afdoen als grootste miskoop en rommel ooit is wel wat heel ver door de bocht en gaat heel wat Garmin cq nav gebruikers die de ins en outs onder de knie hebben in het harnas jagen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Tom Tom 450

Bericht door MrGPS »

plejon schreef: Dat werkt dus echt voor geen meter. Ik heb een motor gekocht om mee te rijden, niet om uren in mijn zetel of achter de pc te studeren om de gps te gebruiken.
De kronkelwegen in de Navigator zijn inderdaad volstrekt onbruikbaar. Dat punt van kritiek ben ik beslist met je eens. Voor de rest denk ik dat je toch echt te snel je conclusies trekt. Als je een motor koopt kun je er ook niet binnen drie dagen op rijden maar moet je dat leren. Dat geldt voor dit toestel ook.

Advies: overweeg toch aanschaf van deze cursus: https://www.mrgps.nl/gps/basecamp-motorrijders-online/" onclick="window.open(this.href);return false;

We zitten nog in de winter; besteed er eens een of twee zondagen aan. Wie weet gaat er een wereld voor je open.

TomTom is beslist een stuk makkelijker, out of the box met de 'spannende route'. Smartphine kán, maar een TT rider is beter. Ook de TT kent echter veel meer mogelijkheden. Daarvoor zou je https://www.mrgps.nl/gps/toeren-met-je-tomtom/" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen gebruiken. (1op1 bruikbaar voor de TT go app).

Nog even qua 'achter de computer zitten: als je de slag eenmaal te pakken hebt zul je merken dat dat juist geweldig leuk is om te doen en dat tijdens de winter je tochten voor het voorjaar al 'virtueel' tot leven komen.

Ergo, advies: geduld!
plejon
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2018, 08:59
Woonplaats: Willebroek

Re: Tom Tom 450

Bericht door plejon »

Jullie hebben alle drie gelijk, ik ben dom dom dom geweest om dit toestel te kopen.

Ik heb een aantal jaren geleden een fiets GPS van Garmin gekocht. Uren heb ik daaraan verspild en dat ding heeft nooit gedaan wat ik wilde. De Mio die ik daarna kocht was echt een verademing.

Ik had dan ook de grootste reservaties om weer een Garmin te bestellen. Maar goed, ik dacht het toestel past natuurlijk perfect in de houder van de bmw, je kan het bedienen zonder je handen van het stuur te nemen, het kan gegevens van je motor uitlezen dus er zijn wel wat argumenten pro Garmin. Ik heb mijn twijfels ook kenbaar gemaakt aan de verkoper van BMW, die verzekerde mij dat ik mij nergens zorgen over hoefde te maken en dat ik spoken zag door mijn slechte ervaringen met de fiets GPS.

Dus mijn geduld was al vrij beperkt toen ik er aan begon. En zoals jullie zeggen, niets werkt van de eerste keer. Het heeft weinig zin hier alles op te lijsten wat er op die drie dagen is misgelopen. Alles vereist studie. Twee zondagen om met een simpele GPS te leren werken, ja sorry hoor, maar dat heb ik er echt niet voor over. Ik rijd liever twee zondagen met de motor. Ik heb inderdaad een eenvoudiger plug and play toestel nodig.

Verder hoop ik dat jullie nog veel plezier aan jullie Navigators.

Ik ben persoonlijk heel blij dat ik hem nooit meer op mijn motor zal zien.
Flat Twin Power

Re: Tom Tom 450

Bericht door Flat Twin Power »

:lol: :lol: :lol:
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Tom Tom 450

Bericht door MrGPS »

plejon schreef:Twee zondagen om met een simpele GPS te leren werken
Da's net het punt: het is geen simpele gps. Zeker: in basis wel: adres in voeren en rijden maar. Maar dat is niet waar het om gaat. Je wilt mooie routes rijden. Bij de Garmin c.q. Navigator gaat dat niet vanzelf en zul je dat even moeten leren. De TT is wat dat betreft een stuk makkelijker, maar wil je ook daar het maximum uithalen geldt het zelfde.

Wat echter ook speelt: wat je niet kent kun je niet missen. Als je beter weet met welk doel je tijd investeert zul je er makkelijker enkele (regen)middagen voor gaan zitten. Zie qua fietsnaavigatie bijvoorbeeld https://www.mrgps.nl/routeringsinstelli ... fiets-map/" onclick="window.open(this.href);return false; - had je dat eerder geweten dan was je misschien met je fiets-gps wél vrienden geworden.

Bottom line is het allicht best wel 'zonde' om 800 euro uit te geven aan een apparaat je na drie dagen al besluit niet meer te gebruiken.. Overweeg dat wellicht toch nog eens.

Van de andere kant: het klinkt of je je keuze al gemaakt hebt; en dat kan ik dan allicht slechts respecteren!
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Tom Tom 450

Bericht door Bob »

Het is zeer zeker een kwestie van wat je verwacht van een GPS.

Ikzelf heb Garmin opgegeven na mijn Zümo 550. Allicht grotendeels door onkunde en ongeduld is het me met dat toestel nooit gelukt om een mooie route te plannen of om met meer dan één motorrijder exact dezelfde aanwijzingen voorgeschoteld te krijgen. Bij gebruik in de wagen tijdens de jaarlijkse vakantie naar het zuiden wou het ding me met Renault Espace en aanhangwagen geregeld een wandelpad opsturen, in de bergen verloor hij contact met de satelieten, in haarspeldbochten wist mister Garmin niet wat er gebeurde en begon het beeld te tollen dat ik er haast dronken van werd.

Mijn TomTom Rider van de eerste generatie was daarom voor mij al een verademing, de 410 die ik nu twee jaar gebruik is dat helemaal. Met Tyre maak ik in enkele muisklikken mooie routes op kaarten van Google Maps en in de Pyreneeën of de Alpen krijg ik exact de aanwijzingen die ik verwacht had. Bij verbindingsritten brengt de optie "kronkelwegen" me toch nog via leuke baantjes op de plekken waar ik naartoe wil.

Meer moet dat voor mij niet zijn, dus aan Garmin waag ik me niet meer, ook omdat ik er de nodige tijd, energie en centen niet wil insteken. Op mijn S1000XR staat dus netjes een TomTom gemonteerd, ook al wil dat zeggen dat ik de GPS niet kan bedienen met de draaiknop aan het stuur.

Alle argumenten van mensen die wél de nodige studie willen verrichten neem ik voor waar aan, maar mij krijg je niet meer overtuigd om een Garmin te kopen. Da's net hetzelfde als dat je me - één zijstap naar KTM niet te na gesproken - niet meer met een andere fiets dan een BMW zal zien rijden, alle goede recensies van andere motoren ten spijt.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

+1
En ik maak mijn tracks zelfs ineens met de michelinkaart in my route app.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

+1
En ik maak mijn tracks zelfs ineens met de michelinkaart in my route app.
Plaats reactie