Druppellader GSA 1200 LC

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Benj
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 mar 2006, 13:00
Locatie: Kortrijk

Druppellader GSA 1200 LC

Bericht door Benj »

Een gelukkig mens die overgeschakeld is van R1150 GS naar R 1200 GSA LC !
Mijn druppellader kon tijdens de winter in mijn 1150 GS in de 'sigarettenlader' op de zijkant. Die is er daar niet meer op de 1200 GSA ? Maar er is er wel één bovenaan aan het instrumentenbord.
Kan er daar opgeladen of dient dit daar niet voor ?

Een ander vraagje : mag een druppellader maanden aan een stuk op de moto aangesloten of haal je die er best af en toe een paar weken uit ?

Benj,
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Druppellader GSA 1200 LC

Bericht door Den Dirk »

ik weet het niet, mar ik zou voorstellen eenmaal per maand een goeie toer te doen? :wink:
I like my bike!!
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: Druppellader GSA 1200 LC

Bericht door Michelleke »

Ja, je kan op dat stopcontact opladen op voorwaarde dat je een canbus geschikte lader hebt. Anders wordt het stopcontact automatisch afgesloten in rust.

Het is aan te raden de lader om de twee a drie weken eens aan te sluiten ipv de hele winter aan te hangen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een batterij kapot geladen wordt: ik heb zelf al bij twee optimate laders vastgesteld dat ze 1: niet de correcte laadspanning leverde en 2: een veel te hoge spanning tijdens de onderhoudsfase leverde
R1200GSLC / K1200RS
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Druppellader GSA 1200 LC

Bericht door alfa »

Ik ben geen voorstander van druppelaar, soms volledig eens opladen is beter voor batterij.
Maar je kunt natuurlijk nu en dan eens een toertje maken .
BMW R1100R zonder KFR
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Druppellader GSA 1200 LC

Bericht door st1100 »

Klopt volledig alfa , een druppellader aan laten hangen brengt marginale schade aan de batterij. Echter als je af en toe vol laat laden met een gewone lader en je vergeet het te lang is de batterij helemaal om zeep.(dat kan je hier regelmatig lezen) En als ik dan moet kiezen tussen een levensduur van 5,5 jaar ipv 6 jaar of het risico op een defecte batterij na de winter , kies ik de druppellader.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Druppellader GSA 1200 LC

Bericht door alfa »

st1100 schreef:Klopt volledig alfa , een druppellader aan laten hangen brengt marginale schade aan de batterij. Echter als je af en toe vol laat laden met een gewone lader en je vergeet het te lang is de batterij helemaal om zeep.(dat kan je hier regelmatig lezen) En als ik dan moet kiezen tussen een levensduur van 5,5 jaar ipv 6 jaar of het risico op een defecte batterij na de winter , kies ik de druppellader.
Waarom is de druppelaar ontwikkeld? Voor mensen die hun batterij vergeten te onderhouden?
Die moeten zeker één kopen, al de anderen laden die nu en dan eens volledig bij wat levens duur verlengt.
Beste "druppelaars " zijn die de batterij laten ontladen tot 75% en terug vullen naar max.
Dit kan je zelf nabootsen met accu lader en ingebouwde oplaad beveiliger.
Huidige druppelaars met lichte pomp werking van laden en ontladen zal het Ah volume doen verminderen.

Hier geven ze ook de voorkeur om accu nu en dan eens op te laden. (ontlaadmodus is niet meer van deze tijd)
Maar voor die niet overtuigd zijn ,kies maar uit.
http://media.anwbmotor.nl/googlemaps/20 ... cutest.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Druppellader GSA 1200 LC

Bericht door willy »

st1100 schreef:...als je af en toe vol laat laden met een gewone lader en je vergeet het te lang is de batterij helemaal om zeep.(dat kan je hier regelmatig lezen) En als ik dan moet kiezen tussen een levensduur van 5,5 jaar ipv 6 jaar of het risico op een defecte batterij na de winter , kies ik de druppellader.
Dat lijkt me een verstandige keuze :-)
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Druppellader GSA 1200 LC

Bericht door Droozy »

Heb vandaag de optimate buiten gegooid, heb nu een victronlader (incl. BMW aansluiting €90,-) heeft verschil in mogelijkheid voor laden lood/zuur, odessey en zelfs lithium.
R100RS/R100R Mystic
Plaats reactie