Injector upgrade RT 1150 - 1200

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door SingleSpark »

Iemand ervaring of enig idee wat de meerwaarde is van onderstaande link voor een 1150.
Injectors van een 1200 vernevelen fijner dan die van de 1150 ik verwacht er geen wonderen van maar mischien toch een soepeler en mooier ronddraaiend blok?

http://www.jt-c.com/product_info.php?la ... r1200.html" onclick="window.open(this.href);return false;
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door alfa »

Stel dat die fijner verstuift met zelfde bar en benzinevolume inspuiting via motorunit (TPS, Lambda sensor,enz. )er weinig zal veranderen omdat er geen directe cilinder inspuiting is, de huidige injectors kan je ook meer laten inspuiten door bijstelling.
Huidige inspuiting zal benzine altijd goed vergassen met aanzuiglucht in warme cilinder, fijner of minder fijn speelt hier met indirecte inspuiting geen rol voor goede gasvulling.
Is de benzinedruk van een R1150 hetzelfde als bij een R1200? Is dat verschillend komt er toch wat bijsturing bij (TPS instelling om te beginnen)
Ik ken er ni veel van ,maar is mijn interpretatie.
BMW R1100R zonder KFR
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door SingleSpark »

Het feit dat het indirecte injectie is , zal waarschijnlijk een eventueel voordeel zo goed als elimineren. Was me tot hiertoe in mijn gedachten ontgaan. :thumbleft:
Het mengsel zal bij elke ciindervulling bij het aanzuigen door de werveling in de verbrandingsruimte wel voldoende homogeen verspreid zijn.
Mijn Singlespark heeft er 80Dkm. opzitten , loopt mooi , maar gezien de leeftijd moet ik deze winter ms. De injectoren maar eens laten reinigen.
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Benji
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:12
Woonplaats: Hoeselt
Locatie: Limburg

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Benji »

Heb deze injectoren van Tills er nu +/- 1 jaar derin zitten, loopt inderdaad mooier en soepelder en volgens mij reageert deze beter op het gas. Dat is een gevoel en kan ik niet aantonen met eene uitdraai van op een testbankske, maar ik ben er happy mee. Misschien krijg je hetzelfde resultaat als je je oude injectoren ultrasoon laat reinigen.
R1150RT
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door alfa »

90% van benzine auto's rijden meer dan 200000 km zonder problemen aan injectors , iets dat goed werkt daar zou ik afblijven.
De frequentie van het rijden heeft een invloed op vuilafzetting injectors . Op tijd goede benzinefilter, benzine van een goed merk en in week paar keer rijden.
Ps . wil je zelf die reinigen , niet zoals velen op YouTube ze reinigen in de verkeerde richting.
Iets dat niet door uitgang kan zal er nooit doorkomen. Reinigen van uitgang injector naar ingang injector is volgens mij de logische oplossing.

Maar nogmaals draait die goed , afblijven.
Een benzine-injector is een vrij probleemloos motoronderdeel...... http://www.injectorreiniging.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R1100R zonder KFR
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door SingleSpark »

:thumbright: duidelijke uiteenzetting Alfa :thumbright:
Hiervan onthoud ik natuurlijk het gedeelte betreffende motorfietsen , enige tijd stilstaan zorgt voor een vervuiling ,aanlading van stoffen die in de benzine zelf zitten.. Aangezien ik geen weet heb over het dan al of niet fequent gebruik van mijn RT voor ik hem aankocht is een ultrasoon reiniging gezien de leeftijd en de geen al te hoge km. stand mischien weleens geen overbodige luxe.
Een vervanging door injectoren van een 1200 blijkt dus zeker niet slechter te werken , de fijnere verneveling laat waarschijnlijk een iets soepeler verbranding.
Heb lang een auto gehad met een lpg installatie , was ook injectie systeem , op lpg draaide die opmerkelijk stiller en soepeler.
Ik bekijk het de komende tijd nog , de winterperiode krijgt hij van mij de nodige zorgen.
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door alfa »

Leuk filmpje van verschil in verstuiven injector 1100 à 1200 fijne verstuiving https://www.youtube.com/watch?v=f8cEG4wbWyk" onclick="window.open(this.href);return false;
Bestaat ook voor R1100 /R /RT/GS http://www.jt-c.com/product_info.php?la ... x-injector" onclick="window.open(this.href);return false;

Tills geeft aan dat er een synchronisatie en Co bijstelling nodig is .
Die spullen werken als elektro magneetklepjes en de Tills hebben meer opening dan de originele met zelfde opening tijd ongeacht type eindverstuiving.
Dus TPS bijstelling is ook nodig.

De benzineweerstand bij fijn verstuiving ligt een pak hoger dan bij originele injector wat bij optrekken naar hogere toeren een probleem vormt , om die benzine weerstand van fijn verstuiving op te vangen is er meer druk nodig die er bij een R 1200 wel is.
Bij de R1150 zal gas aan/af wat gezapiger verlopen in zones van powerband.

Indirecte inspuiting is een verbeterde versie van carburators systeem omdat die niet kunnen gecombineerd worden met een lambdasonde en katalysator.

Ps. hoe fijner de verstuiving hoe meer kans op verstopping .
Zou eerst een product gebruiken in benzine tank om injectors te reinigen.
BMW R1100R zonder KFR
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door SingleSpark »

Duidelijk verschil tussen de 1100 en 1200 injector. Vooral omdat de 1100 injectoren nog niet van het multipoint nozzle techniek is.
De 1150 als ik het goed voorheb heeft de 4 Point nozzle , de 1200 ....?????
Je maakt daar wel een goed punt , hoe fijner de verschuiving hoe meer kans op snellere verstopping , bevuiling ?
Een drukregelaar die iets meer druk geeft , geloof dat die bij BMW op het schap liggen , kan gemakkelijk vervangen worden , volgens de uitleg is de flow wel gelijkblijvend , volgens mij dus niet nodig maar als hobby technieker heb ik hier geen degelijke kennis mee.
Techniek het blijft boeiend . :grin:
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Dirk Pauwels »

drukregelaar 3.5 bar (K1200RS) of 4bar (1200GS) bereik je ongeveer hetzelfde effect. De injectors van een 1150 zijn beter dan die van een 1100, qua verneveling. Dus 1200 inj op 1100 zal meer verschil maken dan dezelfde oefening op en 1150, maar het is wel een verbetering. De druk regelaar vervangen is wel goedkoper dan een setje injectoren van die gewiekste duitser :grin: maar het is wel wat werk voor je eraan kan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door SingleSpark »

Dirk , bij vervanging van drukregelaar naar een die een hogere druk doorlaat geeft dit dan een hoger verbruik mee bij een 1150 ? Of valt dit nog binnen het regelbereik van de motronic . Mijn verbruik nu komt op een 6,7 lt. de RT die ik vroeger had ,weliswaar een Twinspark deed het volgens mij een halve liter zuiniger. De huidige rijd wel fijn , amper kfr, gezien de leeftijd denk ik er toch aan de injectoren te laten reinigen , eventueel ook de luchtt sensor te vervangen.
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Danny »

Als hij goed rijdt wat wil je dan nog meer?
6.7 vind ik sowieso een liter teveel...
Er zijn maar twee mogelijkheden; ketel is niet in orde of de rechterhand.

Enne waarom de luchttemperatuur sensor vervangen als die goed is...
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Dirk Pauwels »

Mijne oude 1150GS zit met 3.5bar regelaar, K&N, Leo Vince uitlaat en RS inlaatbuizen op een verbruik van 5.5-6.5l, autostrade aan 140+ lusten ze wel wat. Wat de injectie niet kwijt kan aan de motor gaat terug naar de tank via de retour leiding.
Mijn gloednieuwe 1200GS LC zit op 5.5l, bij ongeveer dezelfde vlotte rijstijl dus dan is dat oudje nog zo slecht niet.... :grin:
6.7l kan wel wat zuiniger, maar als je stevig aan de gas draait verbruiken ze wel wat....
Als ie goed rijdt is er met de luchttemp sensor en de injectoren niets aan de hand. Anders ga je dat wel voelen.
Er zit toch geen recyclizer of zo op hé?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door SingleSpark »

Vind ik ook wat te veelverbruik , zeker gezien het nog redelijk rustig bij mekaar gereden is..
Afstelling moet goed zijn , heb het tweemaal gedaan en gecheckt , tps waarde ook zero staat goed , synchro netjes gelijk .
Een CO meting vertelt waarschijnlijk meer ? Probleem vervuilde injector , sensor luchttemperatuur. mischien lambdasonde ?
Als liefhebber van techniek heb ik het graag prima in orde , voor de moment ontbreekt me hier de nodige boxer ervaring.
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Dirk Pauwels »

SingleSpark schreef: tps waarde ook zero staat goed .
Wat bedoel je met zero, moet tussen 345 en 390mv staan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door SingleSpark »

Dirk Pauwels schreef:
SingleSpark schreef: tps waarde ook zero staat goed .
Wat bedoel je met zero, moet tussen 345 en 390mv staan.

Daar de verzegeling fabriek af op de aanslag stopschroef nog amper duidelijk waren ben ik begonnen voor alle zekerheid met de volledig gesloten positie van de throtlebody klep terug af te stellen , aanslag stopschroef voldoende achteruit ,gaf op tps 10mV. maar kleine afwijking maar tps bijgesteld naar min. 4mV. Vervolgens tps waarde met aanslag stopschroef trottle body terug naar een 375mV. , stond op 390mV. Dan volledig synchro. procedure .
Motor rijd goed maar het verbruik bljft ongeveer. zoals voor de afstelling .
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Dirk Pauwels »

Je hebt de motronic ook gereset na deze aanpassing?
Welke code plug zit er in?
Gebruik van de 1200 injectors gaat niets doen aan het verbruik. Op het rtforum.nl zitten er verschillende die de aanpassing gedaan hebben, rijdt iets beter maar verbruik blijft gelijk.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door SingleSpark »

De motronic steeds gereset, ik heb de roze code plug erin. Bij stationair draaien en gas open/ toe vooral naploffen in de uitlaat, alhoewel de bougiekleur eerder licht van kleur geeft dus een beeld van eerder te arm.
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Dirk Pauwels »

haal die codeplug er eens uit en resetten. en proberen zonder.
Heb je de tps waarde ook met draaiende motor gemeten?
Grijze of licht gekleurde bougies en te hoog verbruik wegens te rijk mengsel klopt niet echt, dan zou ik eerder zwarte bougies verwachten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Dirk Pauwels »

Raar, ik steek de laatste tijd meestal overal irridiums in en dat geeft goeie resultaten.
Had je de BKR7EIX erin?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door SingleSpark »

Klopt de bkr7eix elektroden afstand 0,8mm.
Nu de standaard bkr7ekr, en daarmee draait hij mooier op relanti,slaagt precies geen slag meer over, ook rijdend beter.
Aan de kwaliteit van de irridium bougies kan het niet liggen , mischien de opening wel ?
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Dirk Pauwels »

Irridium is altijd beter dan de gewone, mss klopt de opening niet of heb je namaak NGK's van ebay :lol:
Ploffen bij stationair is niet ok, maar hoeft op zich niets met afstelling te maken hebben. Controleer eens op valse lucht (remmenreiniger/WD40 aan de rubbers tussen gaskleppen en koppen). Als die rubbers recent losgemaakt zijn (voor welke reden dan ook) kan het zijn dat ze niet goed meer afdichten, daar heb je zelfs nog geen scheurtjes etc voor nodig.
Ploffen bij afsluiten gas is niet helemaal abnormaal, zeker niet als de gaskleppen en TPS opnieuw zijn afgesteld. TPS naar 350mv zou het al minder moeten zijn, maar ze rijden beter op 385mv. Het ploffen bij afremmen is verder niet schadelijk.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door alfa »

Alle motoren die iets te laat ontsteken ploffen in uitlaat, zet elektrodes maar eens op 1 mm dan komt die al een stuk te laat.
Wil je fijn rijden met R1100 of R1150 zet standaard bougies op max. 0,65 mm
ontsteking is +- 25% sneller in reactie ,Moto Guzzi sport 1100 i staan elektrodes op 0,6mm.
0,8 mm is iets te ver zodat detonatie soms ontbreekt en voelt aan als een lichte rem beweging , bij hogere toeren en gasdicht kan ontsteking niet volgen zodat ontsnapt benzinemengsel detoneert in warme uitlaat.
Mijn R1100 staat op 0,65 mm met standaard bougies van paar euro daar kan ik stapvoets mee rijden in 3de zonder dat die bokt.
Moet ik niet proberen op 0,8mm want dan slaat die af.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Dirk Pauwels »

Dan zouden zijn bougies niet grijs of licht bruin staan als er soms geen detonatie is.....
Een 4V boxer met elektrode afstand 0.8 moet gewoon goed draaien. Anders zou BMW zelf 0.6 voorschrijven...... en met de oude bougies is er duidelijk verbetering, die zullen vast niet op 0.6 staan....
Dan lijkt er iets mis te zijn met de Eix's.
Ik heb hier nog een stapel Eix's liggen, moogt altijd eens langs komen om een ander setje te testen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
SingleSpark
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2017, 15:25
Woonplaats: Kontich
Locatie: Antwerpen

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door SingleSpark »

Bedankt voor alle tips en hierin even mee te denken !
Zaterdag neem ik de tijd om een aantal zaken na te kijken die hier opgenoemd zijn. Kontrole op valse luchtaanzuiging had ik tot hiertoe nog niet aangedacht daar ik ervan uitging dat de afstelling niet 100% was . Ook de vonkvorming van de bougies L-R moet nagekeken worden , daarnet de irridiums nog eens bekeken en de ene is duidelijker lichter dan de andere , weet niet uit welke cilinder ze gekomen zijn .
Vermoed toch wel dat ze bij de RAD geen chinese import ingekocht hebben. :grin:
Daar het nu met de oude bougies wel goed was ga ik ervanuit dat er met de injectors niet veel aan de hand is , bij de volgende tankbeurt gaat er wel een injector cleaner bij , de motor heeft de laatste jaren niet veel meer gereden bij de vorige eigenaar, kan dus nooit kwaad .
De bougie opening verkleinen krijgt van mij een test zodra ik zeker ben dat de motor het prima doet , dit maakt een vergelijking mogelijk zowel op prestatie als verbruik. Algemeen schrijven de meeste fabrikanten volgens mij een 0,8 mm.voor zonder verschil cilinderinhoud of compressie , mischien heeft een grote cilinderinhoud wel baat bij een iets kleinere krachtige vlam teneinde de grotere verbrandingsruimte goe te ontsteken. Uitproberen is weten ik laat mijn bevindingen.
Mijn post van gisterenmiddag over de bougie wissel ontbreekt ik hier ???
GT500--GS550--GSF1200--Diversion900--Deauville650--ST1100--RT850--RT1150--CBR1000F--CBR1100xx--FJR1300--ST1300--RT1150
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Injector upgrade RT 1150 - 1200

Bericht door Dirk Pauwels »

Enige wat ik nog zou kunnen bedenken met betrekking tot de eix is dat die mss iets gevoeliger kunnen zijn voor verlies op bougiekap/kabel/bobijn.
Injectie cleaner kan nooit kwaad, probeer Kent fuelguard als je die kan vinden, is net iets efficienter dan de bardahl, Wynns spullen.

rij gewoon een tijdje verder met de gewone bougies en check na een stevig ritje de kleur nog eens.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie