Startproblemen r1150rt
Moderator: GVN
Startproblemen r1150rt
Beste forumleden
Onlangs heb ik het volgende voor:
Ik probeer mijn motor te starten doch slaat hij niet aan. Hij probeert aan te slagen maar gaat over in een soort klikken THV de startmotor.
Batterij ed nagemeten en daar bleek niks mis mee. Bij het opnieuw proberen voelde ik hem precies naar adem snakken. Dus even de luchtfilterbox open gedaan en hij startte als een fluitje van een cent. Toen ging het weer een paar dagen goed maar dan had hij weer hetzelfde probleem. Terug de luchtfilter box open en hij startte weer.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Wanneer ik nu koudstart heb ik wel veel witte rook. Maar dat had ik vorige winter ook wel.
Staat ie misschien te rijk afgesteld? Ik weet wel dat hij vorige winter met 10w40 in het motorblok reed en nu heb ik er wel 20w50 opzitten.
Alvast bedankt
Onlangs heb ik het volgende voor:
Ik probeer mijn motor te starten doch slaat hij niet aan. Hij probeert aan te slagen maar gaat over in een soort klikken THV de startmotor.
Batterij ed nagemeten en daar bleek niks mis mee. Bij het opnieuw proberen voelde ik hem precies naar adem snakken. Dus even de luchtfilterbox open gedaan en hij startte als een fluitje van een cent. Toen ging het weer een paar dagen goed maar dan had hij weer hetzelfde probleem. Terug de luchtfilter box open en hij startte weer.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Wanneer ik nu koudstart heb ik wel veel witte rook. Maar dat had ik vorige winter ook wel.
Staat ie misschien te rijk afgesteld? Ik weet wel dat hij vorige winter met 10w40 in het motorblok reed en nu heb ik er wel 20w50 opzitten.
Alvast bedankt
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 14 jan 2013, 17:05
Re: Startproblemen r1150rt
wanneer is de luchtfilter laatst vervangen? kijk eens in de aanzuigbuis van luchtfilter er zit misschien iets in zodat deze verstopt is,witte rook duid op kondens ,slaapt uw motor buiten of in een niet verwarmde garage?
motor blok eens goed warmrijden minstens 50 km ,witte rook zal dan wel verdwenen zijn,veel korte ritjes dan warmt het blok niet goed op en krijgt het de kans niet om te verdampen;
grtjs
motor blok eens goed warmrijden minstens 50 km ,witte rook zal dan wel verdwenen zijn,veel korte ritjes dan warmt het blok niet goed op en krijgt het de kans niet om te verdampen;
grtjs
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Startproblemen r1150rt
Witte rook is idd condens. Een beetje is in deze tijd vh jaar normaal, veel en lang wit roken wijst meestal op oude benzine, dat heeft een hoog water gehalte. Na een paar tankbeurten met verse benzine is dat opgelost.
Batterij ok zeg je? Hoe heb je dat gemeten? Als je na een paar startpogingen geklik hoort van de relais is je batterij te zwak.
Startmotor die zeer vervuild is of waar de koolborstels versleten zijn of een magneet loszit kan ook de spanning bij het starten zodanig omlaag trekken dat het lijkt op een zwakke batterij.
Een goed opgeladen batterij in rust heeft ong 12.85v, als die na een paar dagen bv maar op 12.25 zit is de batterij slecht of je hebt een verbruiker.
Tijdens starten ook eens meten, als je de batterij naar 10v of lager ziet gaan, startmotor nakijken.
20W50 ipv 10W40 kan iets meer weerstand geven bij extreme koude, maar een goeie batterij heeft daar geen probleem mee. Als er geen 6 liter opgevuld is zou dat geen probleem mogen zijn
Dat ie beter start met meer lucht heb ik niet direct een oorzaak voor, als je luchtfilter bv vochtig is en minder lucht doorlaat, krijg je te veel benzine en gaat ie zwart roken, dus denk niet dat dat hier het geval is. Mss is het toeval, mss is er een kabelbreukje aan de luchttemp sensor, waardoor ie te weinig benzine krijgt bij het starten in combinatie met een slechte batterij etc... moeilijk te zeggen van op afstand;
Er zijn tig redenen waarom een 4V slecht kan starten....
Benzine: oud of water erin, vervuilde injectors, vuile benzine filter, vervuilde luchtfilter etc...
Ontsteking: slechte doorslaande bougiekabels/koppen, bobijn, bougies, halgever, gecorrodeerde massapunten.
Batterij: batterij zelf slecht, startmotor te veel weerstand.
Batterij ok zeg je? Hoe heb je dat gemeten? Als je na een paar startpogingen geklik hoort van de relais is je batterij te zwak.
Startmotor die zeer vervuild is of waar de koolborstels versleten zijn of een magneet loszit kan ook de spanning bij het starten zodanig omlaag trekken dat het lijkt op een zwakke batterij.
Een goed opgeladen batterij in rust heeft ong 12.85v, als die na een paar dagen bv maar op 12.25 zit is de batterij slecht of je hebt een verbruiker.
Tijdens starten ook eens meten, als je de batterij naar 10v of lager ziet gaan, startmotor nakijken.
20W50 ipv 10W40 kan iets meer weerstand geven bij extreme koude, maar een goeie batterij heeft daar geen probleem mee. Als er geen 6 liter opgevuld is zou dat geen probleem mogen zijn
Dat ie beter start met meer lucht heb ik niet direct een oorzaak voor, als je luchtfilter bv vochtig is en minder lucht doorlaat, krijg je te veel benzine en gaat ie zwart roken, dus denk niet dat dat hier het geval is. Mss is het toeval, mss is er een kabelbreukje aan de luchttemp sensor, waardoor ie te weinig benzine krijgt bij het starten in combinatie met een slechte batterij etc... moeilijk te zeggen van op afstand;
Er zijn tig redenen waarom een 4V slecht kan starten....
Benzine: oud of water erin, vervuilde injectors, vuile benzine filter, vervuilde luchtfilter etc...
Ontsteking: slechte doorslaande bougiekabels/koppen, bobijn, bougies, halgever, gecorrodeerde massapunten.
Batterij: batterij zelf slecht, startmotor te veel weerstand.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Startproblemen r1150rt
Zeker van dat de batterijkabels goed vastzitten en je ze niet manipuleert met het verwijderen van t luchtfilterdeksel....
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Startproblemen r1150rt
+1Danny schreef:Zeker van dat de batterijkabels goed vastzitten en je ze niet manipuleert met het verwijderen van t luchtfilterdeksel....
BMW R1100R zonder KFR
Re: Startproblemen r1150rt
De batterij stond op 12.4v. Bij een start heb ik hem niet doorgemeten. Misschien kan hij geen piekspanning meer aan?Dirk Pauwels schreef:Witte rook is idd condens. Een beetje is in deze tijd vh jaar normaal, veel en lang wit roken wijst meestal op oude benzine, dat heeft een hoog water gehalte. Na een paar tankbeurten met verse benzine is dat opgelost.
Batterij ok zeg je? Hoe heb je dat gemeten? Als je na een paar startpogingen geklik hoort van de relais is je batterij te zwak.
Startmotor die zeer vervuild is of waar de koolborstels versleten zijn of een magneet loszit kan ook de spanning bij het starten zodanig omlaag trekken dat het lijkt op een zwakke batterij.
Een goed opgeladen batterij in rust heeft ong 12.85v, als die na een paar dagen bv maar op 12.25 zit is de batterij slecht of je hebt een verbruiker.
Tijdens starten ook eens meten, als je de batterij naar 10v of lager ziet gaan, startmotor nakijken.
20W50 ipv 10W40 kan iets meer weerstand geven bij extreme koude, maar een goeie batterij heeft daar geen probleem mee. Als er geen 6 liter opgevuld is zou dat geen probleem mogen zijn
Dat ie beter start met meer lucht heb ik niet direct een oorzaak voor, als je luchtfilter bv vochtig is en minder lucht doorlaat, krijg je te veel benzine en gaat ie zwart roken, dus denk niet dat dat hier het geval is. Mss is het toeval, mss is er een kabelbreukje aan de luchttemp sensor, waardoor ie te weinig benzine krijgt bij het starten in combinatie met een slechte batterij etc... moeilijk te zeggen van op afstand;
Er zijn tig redenen waarom een 4V slecht kan starten....
Benzine: oud of water erin, vervuilde injectors, vuile benzine filter, vervuilde luchtfilter etc...
Ontsteking: slechte doorslaande bougiekabels/koppen, bobijn, bougies, halgever, gecorrodeerde massapunten.
Batterij: batterij zelf slecht, startmotor te veel weerstand.
Deze morgen poogde ik hem te starten maar hij probeerde maar 2x flauwtjes aan te slagen waarna hij weer begon te tikken.
Heb hem aan de lader gehangen (originele bmw met canbus) en na een kwartier zei de lader dat hij volledig was opgeladen. En raar maar waar, hij startte bij de eerste tik.
Lijkt me sterk dat de batterij zo snel lading zou bijkrijgen dat ie plots vlot start?
Motor staat in een onverwarmde losstaande garage waar het ook wel vochtig is.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Startproblemen r1150rt
Batterij is niet stuk maar kan te weinig ah meer laden.
Weg ermee. Heeft geen rendement meer.
Door uitdroging is stockage van ah met meer dan 50% gezakt en daarom is die ook snel vol geladen!!!
Goed voor 1start bij vol laden en nadien ...
Weg ermee. Heeft geen rendement meer.
Door uitdroging is stockage van ah met meer dan 50% gezakt en daarom is die ook snel vol geladen!!!
Goed voor 1start bij vol laden en nadien ...
BMW R1100R zonder KFR
Re: Startproblemen r1150rt
Doormeten heeft geen zin, ook goede batterijen maken bij start soms een dip tot 10 volt? zegt dus niks.
een tester die meet onder belasting die vertelt wat een batterij waard is.
Ik volg gewoon Alfa,vervangen!!
De klemmen zijn ondertussen gecontroleerd veronderstel ik??
voor veel batterijen eerder een doodsteek dan een verbetering?
beter is elke 2 weken een uurtje bijladen ipv die druppeldingen...
een tester die meet onder belasting die vertelt wat een batterij waard is.
Ik volg gewoon Alfa,vervangen!!
De klemmen zijn ondertussen gecontroleerd veronderstel ik??
Het is een 1150 he, niks canbus aanwezig en dat BMW laderke is een overbetaalde druppellader waar je geen staat kan op maken, het dient ook niet om te laden maar onderhouden. een echte lader duwt er 6 a 8 Ah in, deze misschien 0.6....originele lader met canbus
voor veel batterijen eerder een doodsteek dan een verbetering?
beter is elke 2 weken een uurtje bijladen ipv die druppeldingen...
Re: Startproblemen r1150rt
Ok bedankt! Ik heb een nieuwe batterij besteld. Hopelijk gaat deze langer mee dan 2 jaar...
Welke lader kan ik dan best aanschaffen. Beetje prijs kwaliteit gekeken?
Welke lader kan ik dan best aanschaffen. Beetje prijs kwaliteit gekeken?
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Startproblemen r1150rt
Een goeie druppellader kan een zwakke batterij net genoeg spanning geven om te kunnen starten, net na het laden. Heb het al een paar keer voorgehad en geen normale lader bij de hand toen. Dient daar echter niet voor, het is eerder om te onderhouden zoals Danny zegt. Dus een volledig platte batterij krijg je er vaak niet mee wakker Gebruik je een klassieke lader hou dan de tijd in de gaten zodat je niet overlaadt.
Die batterij houdt zijn spanning niet meer, 12,4 is te laag.
Die batterij houdt zijn spanning niet meer, 12,4 is te laag.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Startproblemen r1150rt
Zoals Danny aanhaalt, een druppeldinges "onderhoudt" slechts een goede batterij.
Ik heb mij recent een Victron energy compacte oplader aangeschaft, die geeft 4A en mag ook blijven hangen (gaat naar store stand).
Ik gebruik hem pas als een moto min. 3 weken stilstaat, en hij hangt er normaal minder dan 2 uur aan.
Voor de gelbatterijen is een high stand voorzien die tot 14.7 v oplaadt (normale stand 14.4 v) en ook de mogelijkheid om Li ion te laden.
Ik heb mij recent een Victron energy compacte oplader aangeschaft, die geeft 4A en mag ook blijven hangen (gaat naar store stand).
Ik gebruik hem pas als een moto min. 3 weken stilstaat, en hij hangt er normaal minder dan 2 uur aan.
Voor de gelbatterijen is een high stand voorzien die tot 14.7 v oplaadt (normale stand 14.4 v) en ook de mogelijkheid om Li ion te laden.
R100RS/R100R Mystic
Re: Startproblemen r1150rt
Dan zou ik voor Fronius Acctiva Easy 1202 gaan. Die verkopen ze ook bij KTM . Staat wel KTM op gedruktDbt schreef:Ok bedankt! Ik heb een nieuwe batterij besteld. Hopelijk gaat deze langer mee dan 2 jaar...
Welke lader kan ik dan best aanschaffen. Beetje prijs kwaliteit gekeken?
http://www.fronius.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Startproblemen r1150rt
http://www.bmwrtforum.nl/downloads/OVERACCU%27S.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier vind je ook goede info over batterijen en laders.
Hier vind je ook goede info over batterijen en laders.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Startproblemen r1150rt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schottkydiode" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je een gel batterij koopt zet er dan een Schottkydiode(*) tussen .
* verlaagt de laadspanning naar veilige waarde.
Laadstroom via alternator is voor een gelbatterij zeer gevoelig, als laadstroom van motor iets te hoog is zal die batterij dood koken.
Schottkydiode type bout/oog.
Ben niet 100% zeker maar exide gelbatterij heeft dit intern er in zitten.
Als je een gel batterij koopt zet er dan een Schottkydiode(*) tussen .
* verlaagt de laadspanning naar veilige waarde.
Laadstroom via alternator is voor een gelbatterij zeer gevoelig, als laadstroom van motor iets te hoog is zal die batterij dood koken.
Schottkydiode type bout/oog.
Ben niet 100% zeker maar exide gelbatterij heeft dit intern er in zitten.
Laatst gewijzigd door alfa op 30 dec 2017, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Startproblemen r1150rt
Er zit toch al een regulator op?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Startproblemen r1150rt
Dirk bedoel je op motor? is niet voldoende moet nog verlaagd worden voor gel batterijDirk Pauwels schreef:Er zit toch al een regulator op?
Dat is de reden waarom veel gelbatterijen niet ""geschikt ""zijn voor motor/auto, de laadspanning is net iets te hoog.
Dit kan je wel opvangen met een schottky diode (verlaagt 0,3 V) zet je er nog één bij is het 0,6V
BMW R1100R zonder KFR
Re: Startproblemen r1150rt
Zoals reeds gemeld beschik ik over een victronlader, op aanraden van een specialist in auto/moto elektriciteit.
Een gelbatterij die door bv. meerdere startpogingen onder de 70% gaat heeft (volgens deze specialist) een boost nodig, anders komt ze nooit meer 100% vol.
Daarom heeft de victronlader (voor de moto gelbatterijen) 4A en een highstand van 14,7 v ipv. 14,4 v.
Ik heb toevallig deze week de charge van mijn Opel Monza 1984 daar laten optimaliseren.
Iedere batterij heeft volgens hem een zo krachtig mogelijke charge op zo kort mogelijke tijd nodig, uiteraard onder controle van een correcte spanningsregelaar.
En eigenlijk is dit idem bij een oplaadbeurt of in conditie houden via een externe (druppel)lader, dus een goede druppellader zou bij aanvang voldoende A en V moeten kunnen leveren.
Een gelbatterij die door bv. meerdere startpogingen onder de 70% gaat heeft (volgens deze specialist) een boost nodig, anders komt ze nooit meer 100% vol.
Daarom heeft de victronlader (voor de moto gelbatterijen) 4A en een highstand van 14,7 v ipv. 14,4 v.
Ik heb toevallig deze week de charge van mijn Opel Monza 1984 daar laten optimaliseren.
Iedere batterij heeft volgens hem een zo krachtig mogelijke charge op zo kort mogelijke tijd nodig, uiteraard onder controle van een correcte spanningsregelaar.
En eigenlijk is dit idem bij een oplaadbeurt of in conditie houden via een externe (druppel)lader, dus een goede druppellader zou bij aanvang voldoende A en V moeten kunnen leveren.
R100RS/R100R Mystic
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Startproblemen r1150rt
Gel batterij constant boven 13,8 V (*)door alternator onder spanning zetten is stille dood (droogkoken)
Geeft alternator meer spanning, zal je moeten afdoppen met schottky diodes .(panel mount type bout/oog)
* er boven treed er hydrolyse op .
Alle batterijen met acid techniek vallen daaronder, enkel gel techniek is daar super gevoelig voor.
Is de juiste laadspanning die de levensduur van uw batterij bepaald, dat is de reden waarom een simpele natte batterij die goed word onderhouden(*) de langste levensduur heeft bij te hoge laadspanning .(boven 13,8V )
* Constant volume cellen in het oog houden.
De techniek van VRLA werkt tot op een zekere hoogte bij Gel batterij , maar constant onder druk door hydrolyse zal er toch waterstofgas en zuurstofgas(*) ontsnappen ,beiden gassen vormen water wat leid tot vermindering van Ampère capaciteit.
Daarom zijn er toch wat die rijden met een batterij van 12V /19 Ah en effectief maar één hebben van 12V/10 Ah .
Beste is max. laadspanning via motor alternator afdoppen om hydrolyse in batterij te vermijden , is veel belangrijker dan een druppelaar.
Info van circuitsonline.net forum.(experten op gebied van dergelijk materie .)
Geeft alternator meer spanning, zal je moeten afdoppen met schottky diodes .(panel mount type bout/oog)
* er boven treed er hydrolyse op .
Alle batterijen met acid techniek vallen daaronder, enkel gel techniek is daar super gevoelig voor.
Is de juiste laadspanning die de levensduur van uw batterij bepaald, dat is de reden waarom een simpele natte batterij die goed word onderhouden(*) de langste levensduur heeft bij te hoge laadspanning .(boven 13,8V )
* Constant volume cellen in het oog houden.
De techniek van VRLA werkt tot op een zekere hoogte bij Gel batterij , maar constant onder druk door hydrolyse zal er toch waterstofgas en zuurstofgas(*) ontsnappen ,beiden gassen vormen water wat leid tot vermindering van Ampère capaciteit.
Daarom zijn er toch wat die rijden met een batterij van 12V /19 Ah en effectief maar één hebben van 12V/10 Ah .
Beste is max. laadspanning via motor alternator afdoppen om hydrolyse in batterij te vermijden , is veel belangrijker dan een druppelaar.
Info van circuitsonline.net forum.(experten op gebied van dergelijk materie .)
BMW R1100R zonder KFR
Re: Startproblemen r1150rt
U heeft het idd over continu onder een te hoge spanning, de voltmeters op de RS en in de Monza geven tijdens het rijden geen spanning boven de 13,5 v aan.
Het valt mij op dat bij de combinatie perfecte batterij en ideale charge de laadspanning bij het inschakelen van een verbruiker weinig of niks zakt.
ik veronderstel dat de (hopelijk) goede laders zoals Victron en Fronius (waarop ook nog een handig display is voorzien) automatisch overschakelen op een lagere (onderhoud)spanning?
Het valt mij op dat bij de combinatie perfecte batterij en ideale charge de laadspanning bij het inschakelen van een verbruiker weinig of niks zakt.
ik veronderstel dat de (hopelijk) goede laders zoals Victron en Fronius (waarop ook nog een handig display is voorzien) automatisch overschakelen op een lagere (onderhoud)spanning?
R100RS/R100R Mystic
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Startproblemen r1150rt
Normaal zullen ""goede"" laders daar wel rekening mee houden en die voltage wel onder of rond de 13,8V houden, maar of dat met regulator van alternator bij alle motoren zo is daar heb ik dik mijn twijfels over. (meten is weten)Droozy schreef:U heeft het idd over continu onder een te hoge spanning, de voltmeters op de RS en in de Monza geven tijdens het rijden geen spanning boven de 13,5 v aan.
Het valt mij op dat bij de combinatie perfecte batterij en ideale charge de laadspanning bij het inschakelen van een verbruiker weinig of niks zakt.
ik veronderstel dat de (hopelijk) goede laders zoals Victron en Fronius (waarop ook nog een handig display is voorzien) automatisch overschakelen op een lagere (onderhoud)spanning?
mss. ken je ook zo iemand die bijna elk jaar een batterij moet steken? Slecht onderhoud ?of iets mis met zijn laadspanning van motor?
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Startproblemen r1150rt
8 jaar met een onderhoudsvrije goedkope batterij met een gewone oude optimate..... zonder exotische toestanden... niet te veel van wakker liggen...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Startproblemen r1150rt
Dirk, onderhoudsvrij, dat is dan nog lood/zuur veronderstel ik?
Die dingen kunnen bij langdurig extern opladen/bijladen ook van vloeistofniveau blijkbaar redelijk vlug dalen.
Heb dit onlangs meegemaakt met ons stationaire diesels (brandweerpompen) op het werk, 2 ontploft!
De expert van Batterystreet verklaarde doodleuk dat die batterijen om de 5 jaar moeten vervangen worden.
De groene indicator op die batterijen kan buiten zwart ook wit worden, wat wil zeggen, vloeistofniveau te laag!
Het beste voor onze moto's is nog altijd voldoende de baan op, mijn gedacht
Die dingen kunnen bij langdurig extern opladen/bijladen ook van vloeistofniveau blijkbaar redelijk vlug dalen.
Heb dit onlangs meegemaakt met ons stationaire diesels (brandweerpompen) op het werk, 2 ontploft!
De expert van Batterystreet verklaarde doodleuk dat die batterijen om de 5 jaar moeten vervangen worden.
De groene indicator op die batterijen kan buiten zwart ook wit worden, wat wil zeggen, vloeistofniveau te laag!
Het beste voor onze moto's is nog altijd voldoende de baan op, mijn gedacht
R100RS/R100R Mystic
Re: Startproblemen r1150rt
Het rare is, den ene wel den andere niet...
Er lijkt geen lijn in te trekken, sommige doen net wat andere doen en toch is die batterij eraan. Zelfde batterij, zelfde lader, moto...
Ik heb hier ne kerel die rijd nog met zijn eerste batterij in zijn 1150 adv. 14jaar. Ik snap er niet veel van
Er lijkt geen lijn in te trekken, sommige doen net wat andere doen en toch is die batterij eraan. Zelfde batterij, zelfde lader, moto...
Ik heb hier ne kerel die rijd nog met zijn eerste batterij in zijn 1150 adv. 14jaar. Ik snap er niet veel van
Re: Startproblemen r1150rt
Raar , Diesels (Actros Mercedes o.a.) uren ter plekke Rosenbauer en Zieglers weten aandrijven en nooit meegemaakt.Droozy schreef:Dirk, onderhoudsvrij, dat is dan nog lood/zuur veronderstel ik?
Die dingen kunnen bij langdurig extern opladen/bijladen ook van vloeistofniveau blijkbaar redelijk vlug dalen.
Heb dit onlangs meegemaakt met ons stationaire diesels (brandweerpompen) op het werk, 2 ontploft!
De expert van Batterystreet verklaarde doodleuk dat die batterijen om de 5 jaar moeten vervangen worden.
De groene indicator op die batterijen kan buiten zwart ook wit worden, wat wil zeggen, vloeistofniveau te laag!
Het beste voor onze moto's is nog altijd voldoende de baan op, mijn gedacht
Re: Startproblemen r1150rt
Pol, onze diesels worden (bij brand) automatisch opgestart door 2 X 2 sets batterijen die continu worden bijgeladen.
Wekelijks start ik die manueel eens op, recent ontplofte er bij 2 van de 3 motoren telkens één van de 2 batterijen.
Batterystreet melde direct dat de batterijen om de 5 jaar moeten vervangen worden, en maandelijks moeten worden gecontroleerd op de indicator.
Terplaatse hebben ze enkele waarvan de indicator wit was geworden, opengeprutst om te tonen dat het vloeistofniveau te laag was gekomen.
Besluit, het continu bijladen verdampt ook bij onderhoudsvrije batterijen een fractie van de batterijvloeistof.
Wekelijks start ik die manueel eens op, recent ontplofte er bij 2 van de 3 motoren telkens één van de 2 batterijen.
Batterystreet melde direct dat de batterijen om de 5 jaar moeten vervangen worden, en maandelijks moeten worden gecontroleerd op de indicator.
Terplaatse hebben ze enkele waarvan de indicator wit was geworden, opengeprutst om te tonen dat het vloeistofniveau te laag was gekomen.
Besluit, het continu bijladen verdampt ook bij onderhoudsvrije batterijen een fractie van de batterijvloeistof.
R100RS/R100R Mystic