Bankcheque

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Bankcheque

Bericht door luc.w »

Beste forumleden,

Eerst en vooral mijn besten wensen voor 2018 en vele veilige km !!

Waarschijnlijk zijn er hier wel een tal van mensen die al iets verkocht hebben op het web.
Ik heb dat nu ook gedaan en deze betaling zou gebeuren met een bankcheque.
Hoe kan ik 100% zeker zijn of deze niet vals zou zijn? Graag jullie ervaringen hierover.

Groeten,

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Bankcheque

Bericht door alfa »

Bank naam en nummer van cheque eerst laten doormailen , kan je die eerst laten checken door uw bank.
Zo heb ik ooit een auto verkocht.
BMW R1100R zonder KFR
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Bankcheque

Bericht door ®win »

Vals, echt...

Ook al is die echt, maar niet gedekt, dan nog kan je van een koude kermis thuiskomen als je na een paar weken bericht van de bank krijgt dat je naar je geld kunt fluiten.

Gewoon harde cash op de rekening eisen! Er zal niet voor niets gekozen worden voor zo’n onbetrouwbaar en ouderwets betaalmiddel.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Bankcheque

Bericht door st1100 »

Een ongedekte cheque van de bank bestaat niet. Het geld gaat van de betaler z'n rekening en de bank geeft een cheque in de plaats mee.... Je kan die op naam van de verkoper zetten , dan kan er zelfs bij verlies niks verkeerd mee gebeuren. En idd op de bank kunnen ze dat nakijken. Lijkt me een veilige betaalmethode van koper en verkoper.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Bankcheque

Bericht door ®win »

st1100 schreef:Een ongedekte cheque van de bank bestaat niet.

Ah, een kenner ... :no:


https://graydon.be/blog/wat-doet-u-met- ... n-uw-klant" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Den John
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 dec 2017, 12:43
Woonplaats: Olen
Locatie: Antwerpen

Re: Bankcheque

Bericht door Den John »

st1100 schreef:Een ongedekte cheque van de bank bestaat niet. Het geld gaat van de betaler z'n rekening en de bank geeft een cheque in de plaats mee.... Je kan die op naam van de verkoper zetten , dan kan er zelfs bij verlies niks verkeerd mee gebeuren. En idd op de bank kunnen ze dat nakijken. Lijkt me een veilige betaalmethode van koper en verkoper.

en op de achterkant van die cheque de naam zetten voor een andere persoon zorgt ervoor dat de bankcheque overgedragen kan worden bankcheque of cheques in het algemeen is een van de meest onveilige rommel dat er bestaat. gewoon de sollen of op de rekening of handje contantje en zelfs dan moet je oppassen met handje contantje
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Bankcheque

Bericht door luc.w »

@alfa, doormailen zal niet meer lukken ...komt reeds morgen de motor ophalen. Ik zal wel de bank in kwestie opbellen om de echtheid te bevestigen.

@erwin, een "echte" bankcheque is steeds gedekt, omdat enkel door een bank kan worden uitgeschreven.

@st1100, uwe uitleg lijkt mij de meest logische.....maar ik ga wel eens de bank contacteren die op de cheque staat :grin:

Ik doe dit de eerste maal op die manier, normaal laat ik de motor bij de dealer achter. Maar het verschil dat ik er van krijg via het internet is toch niet min, daarvoor koop ik wat extra's op het komende salon :mrgreen:

Alvast allen bedankt !
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Bankcheque

Bericht door luc.w »

Den John schreef:
st1100 schreef:Een ongedekte cheque van de bank bestaat niet. Het geld gaat van de betaler z'n rekening en de bank geeft een cheque in de plaats mee.... Je kan die op naam van de verkoper zetten , dan kan er zelfs bij verlies niks verkeerd mee gebeuren. En idd op de bank kunnen ze dat nakijken. Lijkt me een veilige betaalmethode van koper en verkoper.

en op de achterkant van die cheque de naam zetten voor een andere persoon zorgt ervoor dat de bankcheque overgedragen kan worden bankcheque of cheques in het algemeen is een van de meest onveilige rommel dat er bestaat. gewoon de sollen of op de rekening of handje contantje en zelfs dan moet je oppassen met handje contantje
@Den John, zou jij geld op iemands rekening storten alvorens je motor in handen hebt? Lijkt mij toch ook niet zo onschuldig. Handje contantje?Wat als de biljetten vals zijn?

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Den John
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 dec 2017, 12:43
Woonplaats: Olen
Locatie: Antwerpen

Re: Bankcheque

Bericht door Den John »

Luc W. nee idd ik stort ook niet op voorhand zonder een motor gezien te hebben of in bereik hebben maar ik probeer wel voor mezelf een zo veilig mogelijke oplossing te bedenken.
Ik ben zelf ook op zoek naar een motor en waarschijnlijk heb ik ook een gevonden de verkoper wil het liefst in cash geld ontvangen.
oke gaan we toch samen naar de bank ik haal het van de rekening en geef het rechtstreeks door. kan je ook eventueel met die bankcheque doen samen met de koper naar de bank en gelijk laten nakijken. is de man eerlijk zal die er geen probleem uit maken
Leg hem even uit waarom en grote kans dat die er begrip voor heeft
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Bankcheque

Bericht door luc.w »

Den John schreef:Luc W. nee idd ik stort ook niet op voorhand zonder een motor gezien te hebben of in bereik hebben maar ik probeer wel voor mezelf een zo veilig mogelijke oplossing te bedenken.
Ik ben zelf ook op zoek naar een motor en waarschijnlijk heb ik ook een gevonden de verkoper wil het liefst in cash geld ontvangen.
oke gaan we toch samen naar de bank ik haal het van de rekening en geef het rechtstreeks door. kan je ook eventueel met die bankcheque doen samen met de koper naar de bank en gelijk laten nakijken. is de man eerlijk zal die er geen probleem uit maken
Leg hem even uit waarom en grote kans dat die er begrip voor heeft
Dat is het...met de man samen naar de bank gaan :thumbleft:
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Joshua
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 feb 2013, 21:45
Locatie: Texas van Belgie

Re: Bankcheque

Bericht door Joshua »

Hey Luc,

Ik heb zelf ok zo mijn motor betaald, weet als ze in de bank die cheque maken dat dit geld al effectief van j rekening ga he.
Dus slaap maar op je beide oren want als er geen geld op die gast zijn rekening sta schrijft de bank geen cheque uit ook.

mvg
Jos
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Bankcheque

Bericht door speedi007 »

Ik doe altijd het volgende:

ik spreek gewoon af bij de buurt van mijn bank ,dit tijdens de openingsuren natuurlijk. Hij betaald met wat hij wilt via de bankbediende die de koopsom vervolgens op mijn rekening stort.
Bv. als de koper cash meebrengt dan is het aan die bankbediende om dit na te zien of dit eventueel vals geld is. Is het een cheque dan laat hij die verzilveren bij de bankbediende en vervolgens word de aankoopsom doorgestort naar mijn rekening. Eens het bewijs van de storting dan pas onderteken ik de verkoopovereenkomst en beschikt hij over de documenten en sleutels en de moto/auto/...
Heb dit nu toch al verschillende malen zo gedaan en dit verliep moeiteloos, moet nooit bang zijn dat er valse briefjes zouden tussen zitten of dat er iets mis is met de cheque.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Bankcheque

Bericht door Relax »

'k Heb zo al een paar keer m'n auto verkocht. Voor de slimmeriken: niet steeds dezelfde. Steeds cash ontvangen én met de koper naar de bank voor controle van de centen, onder uv. Centen ok? Overdracht van de auto. Peanuts.
I respect your opinion. But I don't give shit.
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Bankcheque

Bericht door luc.w »

Allen bedankt voor de info!!
Vandaag word de verkoop afgerond....ik breng hier later verslag van :grin:

Groeten,
Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
ludo V E
Berichten: 314
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: Bankcheque

Bericht door ludo V E »

er is wel een verschil tussen een bankcheque en een cheque op naam van de verkoper .
een bancheque wordt pas uitgeschreven als de bank het geld in zijn bezit heeft en is dus altijd gedekt ,
maaar een cheque uitgeschreven door een prive persoon dus een eigen cheque van de persoon van wie
u iets koopt dat is iets anders .
als u een cheque krijgt van iemand en u weet niet of deze te vertrouwen is of u weet niet of het een echte
bankcheque is altijd de bank van uitgifte controleren op de echtheid van de cheque .
bij overschrijving van de gelden kunt u ook altijd bij uw bank controleren of de gelden gestort zijn .
het beste is dus nog altijd cash geld maar daar zijn nu ook weeral beperkingen in , in het max. bedrag dat mag gegeven worden .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Bankcheque

Bericht door luc.w »

Motor is verkocht en bankcheque leek ok te zijn....alleé staat toch al op mijn rekening :mrgreen:

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Bankcheque

Bericht door luc.w »

Nieuwe motor vorige donderdag afgehaald en gisteren een 50 km gereden :grin:
En nu naar het salon om wat optie's te bekijken :grin: en wat discuteren over de saloncondities dak ik niet krijg bij de dealer :-?
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Bankcheque

Bericht door Droozy »

Saloncondities die je niet kreeg bij de dealer, achteraf bediscussiëren op het salon?
R100RS/R100R Mystic
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: Bankcheque

Bericht door luc.w »

Droozy schreef:Saloncondities die je niet kreeg bij de dealer, achteraf bediscussiëren op het salon?
Ik had een overeenkomst (op papier)met de dealer als er salonconditie zouden zijn op de GS dat ik daar zou kunnen genieten.
Maar ........zegt nu dat de kortingen die ik reeds gekregen heb voordeliger zijn!

Nu geven ze een extra garantie van 2 jaar als salonvoordeel, waar ik toch wel zou willen van genieten :grin:


Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Plaats reactie