Kamperen

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Kamperen

Bericht door Dr.Funkenstein »

Alhoewel ik eerder een B&B persoon ben heb ik een aanbod gekregen om met enkele vrienden een weekendje Luxemburg te gaan doen met de tent (in mei). Aangezien ik stilaan in mijn midlife crisis jaren kom ( :grin: ) is dat iets dat ik graag nog van mijn bucket-list wil schrappen. Eigenlijk wel tof. Sinds mijn motorrijdende vrienden weten dat ik ook terug een motor heb amuseer ik mij rot en komt er vanalles op mijn pad. Maar ik wijk af. Mijn vraag is eigenlijk of er iemand ervaring heeft met kamperen en meer bepaald welke tenten handig zijn om op de motor te vervoeren. Waar moet je rekening mee houden als je een tentje koopt die motorvriendelijk is? Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Kamperen

Bericht door Harald »

Het stopt niet enkel bij een tentje.
Er komt ook een slaapmatje en slaapzak bij.
Eventueel een opblaasbaar hoofdkussen, een zaklamp en zoveel meer.

Tenten zijn er in alle maten en gewichten.
Persoonlijk kies ik voor een tent van 2à 3 personen.
Zo kan ik naast mijn slaapmatje ook mijn motorkledij, helm, en tanktas kwijt.

Wat moet dat kosten?
Ga je het bij een éénmalige nacht houden of ben je van plan om meermaals per jaar je tent ergens op te slaan.

2 jaar geleden kocht ik bij Decathlon ( en ik hoor er al een paar grollen ) een tent voor 2à3 personen voor 55€
Buitenkant is zonwerend en binnenkant is donker.
Nu slaap ik iets langer, wanneer de zon op komt. Want ook dat is in de zomermaanden een factor waar je rekening moet mee houden.

Hou ook rekening met gewicht en de grote van de ingepakte ( opgevouwen ) slaapzak, tent en matje.
het moet ergens op de moto geraken.
Zo'n Popup tent ( grote cirkel ) is niet handig te vervoeren.

Grt.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Kamperen

Bericht door WernerVS »

Zelf ben ik met de jaren ook wel wat meer op comfort gesteld geraakt .
Maar als ik met de motor op reis ga is het steevast met de tent .
Ik heb me zelf een paar jaar geleden de Coleman Phadx2 tent aangeschaft . Uiterst licht (3,4kg) en vooral niet onbelangrijk , zeer snel opgesteld . Je hebt er ook een praktisch voortentje aan waar je al je spullen in kwijt kan .
Omdat ik graag goed lig neem ik altijd een luchtmatras mee . Weegt misschien wel iets meer , maar kost zo goed als niets en met een 12v blazertje is dit ook direct opgeblazen . En zoveel plaats neemt dat ook weer niet in . Onder de luchtmatras leg ik als extra koude bescherming een alu matje .
Wat ook steevast meegaat is mijn kampeerstoeltje om 's avonds toch wat relax te zitten .
Afbeelding
R1150GSA
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Kamperen

Bericht door Koppel!! »

Ik kampeer al jaren (sinds ik met motoreizen begonnen ben eigenlijk) wanneer ik met de moto op reis ga. Op die +10j heb ik vanalles geprobeerd, getest, goed en soms ook slecht bevonden.

Het eerste wat ik je kan aanraden is, indien het financieel mogelijk is althans, niet naar het budget te kijken. Niet dat je sowieso 't duurste op de markt moet kopen, maar als je enkel 't goedkoopste neemt gaat 't waarschijnlijk bij één keer k(r)amperen blijven. Niemand rilt 's nachts graag van de kou wakker, brak- en scheefgelegen op een matje dat geen ondersteuning biedt in een te kleine tent waar de condens aan de binnenkant blijft hangen en je eens de zon opkomt wordt gaargestoomd zodat je 's ochtends in je eigen zweet de tent uitglijdt. Dat heb je wel als je met echt goedkoop prul werkt.

Tentje waar je degelijk in slaapt en met voldoende ruimte om wat spullen te zette zoals zijkoffers moet je toch vanaf 100€ rekenen. En voor dat budget moet je bij de echt betere merken eigenlijk hopen op een afdankertje van een vorige reeks dat ze met 50% korting laten gaan. Sowieso zou ik naar de betere merken kijken, merken die echt ervaring hebben op gebied van tenten maken ipv een merk dat alles in z'n gamma heeft maar in niets echt uitblinkt.
Als je spreekt van een motorvriendelijke tent bedoel jij waarschijnlijk een tent met een voldoende grote voortent om er je motor in te zetten. Zo zijn er 2 merken, Lone rider en Redverz. Die laatste heb ik ook, is gewoon super qua ruimte, ik sta gewoon rechtop in m'n voortent (ben 1m86) en is ruim voldoende om bij slecht weer met 3 man eten te koken in dezelfde voortent. Slaapgedeelte is voor 2 man, heb je ook nodig als motard vind ik aangezien mijn kledij allemaal gewoon naast me in het slaapgedeelte ligt. Leg nooit je kleren in de voortent, je zou niet de eerste zijn waar er 's ochtends een mierenroute doorloopt of waar er andere beestjes in de mouwen kruipen ofzo.
zo'n Redverz komt wel rond de 600€ maar is volgens mij de investering waard. Je hebt een topkwaliteitsprodukt dat jaren meegaat en je jaren plezier gaat geven. Qua pakmaat is 't misschien ietsje groter dan een klein tentje maar dat valt enorm goed mee.

Dan slapen. Héél belangrijk, het is meestal de enige rust die je op motorreis hebt, daar mag je dus geen risico mee nemen.
Als slaapmatje kan ik je Thermarest of Exped aanraden. Mijn Thermarest gaat al 10j mee en is nog altijd super qua koude afscherming en ligcomfort. Hou er wel rekening mee dat wanneer je een zijslaper bent je beter een iets dikker matje neemt, anders lig je met je drukpunten (schouder, heup en knie) door het matje nog op de grond.
Je kan bij Thermarest uit 2 reeksen kiezen, de gewone en de Neo Air. Die laatste zijn veel kleiner in pakmaat maar die moet je zelf opblazen, zit minder voering in en kraakt als je 's nachts beweegt. Ik heb beide maar verkies de gewone en die blaast zichzelf op (enkel op 't eind nog 2 à 3 keer bijblazen) en ligt comfortabeler volgens mij.
Exped is duurder, slaapt op zich heerlijk (is gevoerd met dons) maar mijn Exped is nu stukgegaan, het feit hoe Exped hiermee omgaat zal dus mee een oordeel vellen over dit merk.

Slaapzakken, ook al veel over geschreven. Dons is zalig, lekker warm, heel compact eens opgepropt maar heeft één nadeel, laat 't nooit ofte nimmer nat worden. Je mag 'm uiteraard wel wassen eens thuis maar op het duurt uren en dagen eer alle dons droog is. Als je op reis voorhebt dat hij nat wordt heb je die avond géén slaapzak!
Synthetisch is goedkoper (want een goeie donzen slaapzak is al rap +200€) en kan beter tegen nattigheid, maar is dikker als je dezelfde temperatuur wil halen. Plus dat er weinig goeie merken in synthetisch doen, de echt goeie merken houden zich eerder met dons bezig en synthetisch is eerder voor Decatlon dingen.
Een kussen dan, ik heb jaren op mijn jas, broek, enkel handdoeken of watikdanook nog had liggen aan propere kleren geslapen. En draai het of keert het, comfortabel is het nooit. Nu heb ik een large size opblaasbaar kussen van Exped en da's z'n geld meer dan waard. Is kleiner dan een pak sigaretten eens opgeplooid en is een volwaardig hoofdkussen om op te slapen.

Dat zijn echt de basics van kameren met de motor. Dan hebben we 't nog niet gehad over eigen potje koken etc. Ook daar kan je gaan van goedkoop spul dat je na 1 reis weggooit of degelijk lichtgewicht (want op den duur begint het allemaal samen wel een hoop gewicht te zijn) materiaal.
Ook niet vergeten dat je op veel campings geen elektriciteit hebt, of toch heel beperkt, en als je gaat wildkamperen je al helemaal geen 220V hebt. Al je elektrische toestelletjes zoals GSM, Sena of cardo babbelbox, fototoestel, GoPro etc moet je af en toe ook kunnen opladen, een Minibatt oid is dan ook geen surplus. Die houdt je spullen enkele nachten op sterkte en kan je, wanneer je dan wel ergens stroom vindt, opladen en dan zit je weer voor enkele dagen gerust.

Als je eens wil langskomen om m'n reisuitzet te bekijken moet je maar iets laten weten, staat quasi altijd vertrekkensklaar dus is een kleine moeite.
Of als je nog vragen hebt, laat maar weten.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: Kamperen

Bericht door Dr.Funkenstein »

Bedankt voor de tips allemaal!
@Philip Met een motorvriendelijke tent bedoelde ik eigenlijk een lichte tent die niet al teveel plaats inneemt en gemakkelijk kan vervoerd worden op de motor. Mijn motor hoeft niet per sé in de voortent kunnen.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Kamperen

Bericht door Koppel!! »

Oh, maar mijn motor komt ook nooit in die tent te staan hoor, zou niet weten waarom, die mag lekker buiten slapen. Wat ik door de jaren heen wel heb ondervonden is dat ik 't wel heel aangenaam vind om m'n tent niet meer op m'n knieën in of uit te moeten kruipen, da's mij die 2 à 3 kg extra dat de tent weegt meer dan waard. En inzake pakmaat is 't amper merkbaar dat 't een grote en ruime tent is.
Heb jaren een supergoeie tunneltent gehad, maar die was amper 130cm hoog, dan mag je nog een ruime (qua oppervlakte) voortent hebben, je bent er niets mee behalve als stockageruimte voor je zijkoffers oid. Zelf gebruik je die voortent nooit, gewoon omdat 't zo onpraktisch is dat je 't aankleden ofwel in de slaapruimte, ofwel buiten de tent doet.
Wat dan tegelijk ook weer een effect heeft op de al dan niet aanwezige zin om bij regen te kamperen. Nu met de Redverz weet ik dat ik minder dan 10min moet doorbijten (tijd dat je toekomt totdat de tent opgesteld staat) en daarna zit ik droog, én comfortabel binnen de voortent. Vroeger was 't anders, dan ging ik op zoek naar een simpel hotelleke bij regenweer, en da's niet de bedoeling wanneer je met de tent er op uit trekt :-|

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Kamperen

Bericht door Lukas »

Als het is om eens te proberen, zou ik materaal lenen. Misschien vind je kamperen niet leuk en dan zit je ermee.
Als het dan toch je ding blijkt te zijn, kan je op zoek naar goed gerief.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Kamperen

Bericht door Danny »

Als t voor een enkele keer is wandel dan langs decatlob en voor een appel en ei slaap je droog.

Bij as adventure staan de expedmatten vandaag 70 euro goedkoper
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Kamperen

Bericht door Petrik »

Zelf heb ik twee tentjes. In het geval de reis bestaat uit lange ritten tot 's avonds laat verkies ik de kleine tent (met zonnewering en duistere binnenkant) die erg snel recht staat. In het geval dat ik meerdere nachten op dezelfde plaats blijf verkies ik de grotere tent met slaapplaats voor 2 tot 3 personen waarin ik bijna kan rechtstaan. Kwestie van meer comfort te hebben. Het duurt dan wel iets langer vooraleer ze rechtstaat en nadien weer terug netjes is opgeplooid.
incognito
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2015, 09:52
Woonplaats: Borgerhout
Locatie: Antwerpen

Re: Kamperen

Bericht door incognito »

Als de bacterie voor het kamperen u te pakken heeft,let op!!Er bestaat nog geen enkel medicijn tegen dit virus.
Het is bij mij 47 jaar geleden begonnen bij de welpjes.We houden het kort.,Heb eerst met de rugzak rondgetrokken bij temperaturen van -10 tot +38°C en heel wat botinnekes versleten.Op één van die tochten anno 1982 zagen we in Griekenland motorrijders gepakt en gezakt.Op dat moment is er beslist dat dat er ooit ook van zou komen.Een motor aanschaffen en weg met tent,kookpot en slaapzak.Eind jaren 90 was het zover en doe het nog altijd. Jaarlijks twee motorreizen van 10-15 dagen en in de zomer (juli)trek ik er alleen op uit met de tent.
1 Groot voordeel,heb niets van kampeermateriaal moeten aanschaffen.
Zoals men reeds heeft geschreven,probeer in eerste instantie materiaal te lenen, ervaar en evolueer daarna.Als je bv vijf dagen regen hebt kunnen verwerken, in een tent ,alles is dan lekker vochtig en kil.Iedere morgen in die vochtige en kille kledij vetrekken en iedere avond voldaan met een grote smile in u slaapzak kruipt, dan ben je besmet.
Veel geluk .
_________________________________________________________

I don't drive my bike for pushing my status,but to get there.
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: Kamperen

Bericht door ZWIEP 01 »

kamperen is ook mijn ding, meestal kortere periodes. Grootste voordeel, je hoeft niet te reserveren , weerbericht goed voor komend weekend en het tentje gaat steevast op de motor.
1 must is een goei matje of nog beter , een luchtmatras, kost niets en je slaapt lekker.
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Kamperen

Bericht door Kater »

Wegens versleten, lekkages en jongerenplezier in mijn oude tenten ben ik genoodzaakt een nieuwe aan te schaffen.

Vandaag besteld en het wordt de Duitse: Berger Tunnelzelt Sora 4.
Het merk is mij tot dit weekend onbekend, maar beantwoordde aan het merendeel van de vereisten en voor de prijs van 99 Euro (solden) zal ik vermoedelijk wel 'gejost' zijn.

Vereisten:
+ plek voor 2/3 personen = 4
+ meerdere uitgangen en hoogte >180cm
+ grondzeil aan de luifel en meerdere uitgangen
+ breedte >225cm onder de luifel op 50/80 cm hoogte= 240 cm

+ waterweerstand zuil >4000, hier heb ik moeten inboeten met 3000
+ alu of carbon stokken = nope is fiberglas met staalverbinding

+ gewicht 5-10 kg = 8,1 kg
+ pakmaat tot 65 cm lengte = 62x20x20


Begin mei bij leven en welzijn voor 9-12 dagen weg richting Biarriz, Galicië, Andorra, Costa Brava en terug via het Massif Central, ofwel belandt ze bij een Spaanse kleine als speelgoedtent - ofwel heb ik een slag geslagen en is het een positieve verrassing.
Ik zou langer blijven, maar mijn madam gaat met vriendinnen shoppen in Maasmechelen voor 2 dagen... :smurfin:

Nog een vraagje: iemand ervaring met deze camping kookpan? RidgeMonkey toaster
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Kamperen

Bericht door Kater »

Afbeelding
Begin vorige week - weliswaar nog wat frisjes 's nachts - camping La Chanoie - Fontailler sur Saone (F)
Tent 4 personen + voorruimte 1,80m hoogte - stoel, tafeltje, luchtmatras 140x200x10, donsdeken met warmtefolie, hoofdkussen, lampeke, pomp, kabelrol, enz... :love9: RT... :grin: :grin:
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Kamperen

Bericht door V »

Koppel!! schreef:
Als je spreekt van een motorvriendelijke tent bedoel jij waarschijnlijk een tent met een voldoende grote voortent om er je motor in te zetten. Zo zijn er 2 merken, Lone rider en Redverz. Die laatste heb ik ook, is gewoon super qua ruimte, ik sta gewoon rechtop in m'n voortent (ben 1m86) en is ruim voldoende om bij slecht weer met 3 man eten te koken in dezelfde voortent. Slaapgedeelte is voor 2 man
Grtz, Philip!
Ben ook op zoek naar een tent waar je bijna recht in kan staan en op een stoel kan zitten in de voortent. Zeker niet om de motor in te stallen, nu was mijn eerste gedacht Lone Rider en Redverz.
Maar nu heb ik deze gevonden Nomad Bedouin 2 LW en denk dat dit toch een kanshebber is.
Grtz Marc

Afbeelding
Afbeelding
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Kamperen

Bericht door Koppel!! »

Oh, maar in dit segment van "bijna rechtop kunnen staan" zijn er ruim voldoende andere merken ook hoor, heb indertijd nog een Coleman gehad die zo'n design had. Grootste vershcil met de huidige Redverz'en was wel de pakmaat en 't gewicht, die Coleman was quasi dubbel zo zwaar.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Kamperen

Bericht door V »

Eigenschappen zien er alleszins niet slecht uit.

Poles DAC 12 mm Aluminium
Inclusief Compression stuffsack, pole repair tube, footprint
Innertent material Water repellent, breatheble polyester, fire-retardant
Groundsheet fabric Fully-taped, PU coated, fire-retardant
Pegs Aluminium V-shaped 18cm
Total Area (m²) 7.7
Netto Weight (gram) 4980+ 470 (vestibule floor)
Innertent Area (m²) 3.3
Packed size in cm 56 x 21
Flysheet fabric Fully taped, Pu coated, fire retardant 210T polyester ripstop,4.000mm/H2O
Guy Lines Nylon string, reflective
Living Area (m²) 4
Size in cm 445 x 200

Grtz Marc
Afbeelding
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Kamperen

Bericht door Koppel!! »

Dat ziet er inderdaad helemaal niet slecht uit. Als nu de prijs nog meevalt zou 't wel eens een goede keuze kunnen zijn.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Kamperen

Bericht door V »

Knoop doorgehakt en de nomad aangekocht.
Grtz Marc
Afbeelding
Plaats reactie