R Nine T rijders en weetjes

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door DieterS »

Ik vind dat toch vreemd, wist ik niet... Een afknapper eigenlijk :-( voor zo'n moto!? Mijn vespa had binnenbandjes, handig onderweg, met velgjes in 2 helften en een reservewiel. maar een bmw 1200 met binnenbandjes? :-/ :-/
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

Ik kwam het ook pas te weten na de aankoop..
Niet goed geinformeerd..

Ik was in de veronderstelling dat omdat de gs al jaren tubless was dat bmw geen tubless meer zou maken..




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

De varianten hebben standaard tubeless wielen. Tenzij je de optionele spaakwielen neemt, die zijn met binnenbandjes.
De originele is enkel verkrijgbaar met binnenbandjes.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

De spaakwielen van de ninet scrambler zijn wel tubless maar dat is een 19 inch voorwiel (velgenset van de gs met de spaken door de velgrand)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Polleke G »

dxamet schreef: Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er nog binnenbanden gebruikt worden. Sommige binnenbanden zijn dicht maar andere zijn poreus en verliezen vrij snel druk. Een spul inspuiten helpt om ze dicht te maken (vb: slime)
Nooit maar ook nooit producten in de binnenbanden spuiten, een binnenband plakje of vervang je, .
Als daar eventueel een gaatje (spijker, enz)in komt,en die slime dicht wel het gaatje maar een binnenband scheurt als dat niet degelijk gerepareerd wordt , en dan kan je een klapband krijgen ,en dat wil je niet meemaken

zelf meegemaakt met een heen reis naar het elefhantentreffen,man zit in rolstoel
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

Inderdaad je kan zo een set van outex kopen om tubeless te rijden..

Kost wel redelijk wat geld denk ik.

Nu heb ik wel erg getwijfeld mijn nine t te verkopen vanwege de kost van andere velgen en ophanging die ik echt beide noodzakelijk vind.

Ik dacht iets anders te kopen zoals een speed triple R of monster 1200s/r of superduke 1290r

Dan heb je toch direcht wat meer power, fatsoenlijke ophanging en ook wat meer snufjes (tractiecontrole en rijmodussen heeft mijne niet)
En ik verander ook gewoon eens graag , onder het mom van verandering van spijs doet eten..

Nu..
Misschien is de eenvoud en de klassieke styling wel net de reden dat ik de nine T in de eerste plaats gekozen heb..

Ik denk dat het gras altijd wel groener is aan de andere kant..




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Qua looks zijn de Speed Triple R en de Superduke R iets compleets anders dan de R Nine T. Ik heb zelf ook lang getwijfeld tussen de Monster 1200S, de Triumph Thruxton R en de R Nine T. Het is dus de R Nine T geworden maar die Monster is toch ook wel supervet 8-) Als ik ooit nog eens verander wordt het een GS. Ik word al een dagje ouder he :mrgreen: Die mag dan naast mijn R nine T staan :grin:
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
dxamet
Berichten: 408
Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
Woonplaats: wachtebeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door dxamet »

Polleke G schreef:Nooit maar ook nooit producten in de binnenbanden spuiten, een binnenband plakje of vervang je, .
Als daar eventueel een gaatje (spijker, enz)in komt,en die slime dicht wel het gaatje maar een binnenband scheurt als dat niet degelijk gerepareerd wordt , en dan kan je een klapband krijgen ,en dat wil je niet meemaken

zelf meegemaakt met een heen reis naar het elefhantentreffen,man zit in rolstoel
Ja, tubeless is veiliger, vooral op een moto die +200/u kan :-?
:salut:dxamet
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Ik heb het een beetje gehad met de slechte achtervering en ga binnenkort upgraden. Ik ben nog aan’t twijfelen tussen Wilbers of Öhlins. Waarschijnlijk wordt het een Wilbers 640 of 642. Iemand enig ervaring met Wilbers?
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Man in Black »

Afgelopen donderdag nog op bedrijfsbezoek geweest bij TRP in St-Truiden, die plaatst en hersteld Wilbers vering.
Blijkbaar is Wilbers ook de enige die de vering aflevert en afstelt naargelang je gewicht en rijstijl, in tegenstelling tot een Öhlins bv.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

Vorige week een wilbers 642 nightline laten zetten en 2 nieuwe banden op de nine t bij trp.
Ik heb nog niet veel kunnen rijden maar het verschil is enorm..[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201802 ... 4c474.jpeg[/img]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Polleke G »

Man in Black schreef:Afgelopen donderdag nog op bedrijfsbezoek geweest bij TRP in St-Truiden, die plaatst en hersteld Wilbers vering.
Blijkbaar is Wilbers ook de enige die de vering aflevert en afstelt naargelang je gewicht en rijstijl, in tegenstelling tot een Öhlins bv.
Hyperpro doet dat ook
https://www.hyperonline.nl/?gclid=Cj0KC ... o3EALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

oli4444 schreef:Vorige week een wilbers 642 nightline laten zetten en 2 nieuwe banden op de nine t bij trp.
Ik heb nog niet veel kunnen rijden maar het verschil is enorm..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ah, da’s goed om horen. Enig idee hoe het zit met de garantie op uw motor? TRP is geen officiële BMW dealer.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

Geen idee qua garantie.
Mijn motor is van november 2014 dus dat maakt ook niet zoveel uit.
Nu het niet dat als je de ophanging laat veranderen dat je geen garantie meer hebt op elektronische problemen bijvoorbeeld..

Nu ben ik aan het denken of ik de cartridges of de volledige vork van de nine t ga vervangen..

En volgend seizoen andere velgen zodat ik tubless kan rijden..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dirk Pauwels »

Zoals ik hier al ergens gezegd heb, ik had de 642 competition van wilbers en het Wilbers complete instelbare binnenwerk + veren + olie in de vork.
642 is prima (ik had hem wel 2.5cm langer), binnenwerk vork vond ik de Wilbers veren niet progressief genoeg. Zeker in combinatie met de langere achterdemper (op aanraden van Wilbers) duikt de vork ook met de wilbers veren te hard.

De standaard UPSD vork vond ik nog redelijk, had daar mss beter enkel voor andere progressieve veren en olie gekozen, maar op mijn 2014 model was de OEM vork niet instelbaar. Op latere modellen wel. Vandaar dat ik voor de volledige ombouw ging, dan kon je ook veervoorspanning en in en uitg demping instellen.
Mijn advies zou zijn: Doe eerst de achtervering, die is gewoon totaal ongeschikt voor deze motor. Daarna eventueel de veren en olie van de voorvork. Dat zou eigenlijk voldoende (en betaalbaar) moeten zijn. Wil je meer dan kan je voor het binnenwerk of de komplete wilbers vork gaan, maar wordt wel duur dan en een GS ga je er nooit van maken.

Wilbers is zeker zo goed als ohlins, hyperpro, WP etc.... Ook op mijn 1150GS en op de 1200GSLC rally heb ik Wilbers zitten. Allemaal van TRP.
Hyperpro is ook goed, doen ook veel moeite. Prijzen liggen allemaal wat in lijn. Vermijd de goedkopere merken, ga je weinig plezier van hebben.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Dirk, waarom heb je’m 2,5 cm verhoogd? Vond je’m te laag of heeft het iets met de rij-eigenschappen te maken?
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dirk Pauwels »

Stuurt beter als ie achteraan hoger staat, is persoonlijk natuurlijk. Werd ook aangeraden door Wilbers en kost niets meer. Ze hebben ook een hoogte verstelling maar da's maar maximum 1cm of zo en is wel een optie.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

Ahaaaa eindelijk de topic gevonden.

Super idee Frunkenstein.
:thumbright:

Mijn R Nine T pure met enkele aanpassingen. Er komt wellicht nog een schermpje op van Darts https://www.dartflyscreens.eu/products/ ... 3143553055" onclick="window.open(this.href);return false;

Al vind ik dat van Puig ook wel ferm https://www.puigmoto.nl/contents/nl/p29 ... retro.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn nog talloze opties maar allemaal een pak duurder. Wunderlich spant de kroon en zoveel nikkel heb ik niet in mijn spaarvarkentje zitten.

De stuurrisers van Wunderlich kosten volgens mij rond de 50€ (heb de exacte prijs opgevraagd via de dealer) en dat lijkt mij toch een verbetering in de zithouding. Alles heeft pro en contra’s want de zithouding op de pure zal op de autostrade beter zijn dan iets meer recht op.

Voor de rest nog niet veel mee gereden sinds hij in mijn bezit is sinds eind nov 2017. Een 150km ong zal het zijn.
Gekocht via BMW premium selections met 3j garantie en 2j wegenbijstand en een maagdelijke km-stand van een 4380km dacht ik. Al heb ik vandaag de invoerder eens gebeld waar die service garantie (lookalike bankkaart)kaart nu blijft. :-?

Paar dagen geleden eens aan de druppellader gehangen (can-bus lader gekocht) en was ok.

Afbeelding
Afbeelding
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door DieterS »

Properkes! Dat schermpje van dart vind ik persoonlijk beter passen op uwe pure. (Is min of meer gelijk mijn schermpje) hoe minder hoe puurder hé!
Veel plezier ermee!
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Wimper »

Het flyscreen van Rizoma heb ik ook overwogen. Is gemaakt van geborsteld alu en zal hetzelfde effect genereren als het flyscreen van Darts met dat verschil dat het Darts flyscreen 149€ kost inclusief verzending en het Rizoma schermpje 249€.
Rizoma kan je bestellen bij Meeusen, deze verdelen ook Rizoma. Een dealer van Darts heb ik niet gevonden in Belgie maar na meerdere malen contact te hebben gehad met de klantendienst ziet het Darts screen er goed genoeg uit. De optie 2017-scrambler nemen omdat de bevestigingsbeugel voor een scrambler/pure anders is dan deze van de klassieke R Nine T. In het geval van Dr. Frunkenstein zijn pure met snelheids en toerenteller veronderstel ik dat je moet opteren voor het model van de oer RnineT.
http://www.rizoma.com/universal/mixed/z ... 50462982-R" onclick="window.open(this.href);return false;

Als er op het einde van de maand nog geld in het spaarvarken zit bestel ik het Darts flyscreen. :lol:
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Een klein windschermpje zou ik in de toekomst ook nog willen. Persoonlijke vind ik die van Rizoma (alu) het mooist. En die van Dart zijn ook wel mooi. Bar end mirrors (hoe heet zoiets eigenlijk in’t Nederlands?) komen ook nog maar dat zal voor de zomer zijn.
Wat mijn tellers betreft heb ik slecht nieuws. Ik heb vandaag ontdekt dat er condens aanwezig is op de binnenkant van de tellers (allebei - zie foto). Dat kan volgens mij toch niet de bedoeling zijn. Straks eens een mailtje sturen naar de dealer denk ik.
Verder heb ik vandaag ook een Wilbers 642 achtervering besteld met de optionele instelbare hoogte. Die wordt binnenkort gemonteerd bij mijn eerste onderhoud. Heb mijn Pure nu ongeveer een maandje en zit bijna aan de 600 km. Wreed content mee. Die boxer is gewoon zalig om mee te rijden.

https://flic.kr/p/EEf7QR
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

Trouwens, nu we onze eigen R Nine T topic hebben kunnen we misschien binnenkort eens een R Nine T ritje doen als ‘t wat beter weer wordt. Interesse iemand?
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

Ik doe mee! Welke regio zijn jullie allemaal? Ik st truiden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door Dr.Funkenstein »

oli4444 schreef:Ik doe mee! Welke regio zijn jullie allemaal? Ik st truiden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ben van Antwerpen maar zit er niet mee in om wat km’s te rijden. 8-)
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
oli4444
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2018, 23:05
Woonplaats: Sint-truiden

Re: R Nine T rijders en weetjes

Bericht door oli4444 »

Voor de geinteresseerden,
Ik heb vorige week de facebookpagina “r nine t Flanders” aangemaakt.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie