R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Moderator: GVN
R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Hmmm....
Momenteel rijdt mijn vrouw met een 700gs, verlaagd en laag zadel. Verlekkerd kijkt ze op het salon naar R1200R LC, eens erop zitten, en met haar “gewone” schoenen (zijn er met dikke zool) en ze kon net aan de grond.
Dus, testrit gepland gisteren, en shit .... met zadel 79 cm lukt het helemaal niet om aan de grond te geraken, of zijpekkel in te trekken. Merde, zij ontgoocheld ...
Extra verlaagd zadel zal nog eens getest worden volgende week (is dan 76 cm denk ik), misschien lukt dat ...
Zijn er nog mensen (kleine postuur en/of korte benen) die met een R1200R LC rijden ? (Mijn vrouw is 1m60)
Wat hebben jullie gedaan ? (Extra laag zadel, aan vering gewerkt, dikke zolen, ...)
Ik ben benieuwd
DM
Momenteel rijdt mijn vrouw met een 700gs, verlaagd en laag zadel. Verlekkerd kijkt ze op het salon naar R1200R LC, eens erop zitten, en met haar “gewone” schoenen (zijn er met dikke zool) en ze kon net aan de grond.
Dus, testrit gepland gisteren, en shit .... met zadel 79 cm lukt het helemaal niet om aan de grond te geraken, of zijpekkel in te trekken. Merde, zij ontgoocheld ...
Extra verlaagd zadel zal nog eens getest worden volgende week (is dan 76 cm denk ik), misschien lukt dat ...
Zijn er nog mensen (kleine postuur en/of korte benen) die met een R1200R LC rijden ? (Mijn vrouw is 1m60)
Wat hebben jullie gedaan ? (Extra laag zadel, aan vering gewerkt, dikke zolen, ...)
Ik ben benieuwd
DM
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
... En mocht dat lukken zit ze toch volledig 'in' de moto. Ik zou dat persoonlijk niet zo leuk vinden. En wat met het verplaatsen? Of terug rechtzetten als ze 'm es op zijn zij legt?
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Tja waarom zou je met die motor willen rijden als blijkt dat die toch een maatje te groot is? Misschien valt die nog wel te verlagen met een setje Wilbers veren maar hoe rijdt dat ding dan nog? En hoe leuk is dat motorrijden dan nog als je altijd overal moet opletten om niet tegen de grond te gaan bij het stoppen? Just my 2 cents.
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Dus al twee commentaren die richting uitgaan ... niet doen ...
Ik stel me alleen de vraag, welke BMW moto dan wel geschikt is voor een kleine persoon, die graag moto rijdt, die graag grotere reizen doet met de moto en een zeker comfort wil
Misschien komen er nog wel reacties van andere personen met ooit eenzelfde vraag, en die een goede oplossing hebben gevonden
DM
Ik stel me alleen de vraag, welke BMW moto dan wel geschikt is voor een kleine persoon, die graag moto rijdt, die graag grotere reizen doet met de moto en een zeker comfort wil
Misschien komen er nog wel reacties van andere personen met ooit eenzelfde vraag, en die een goede oplossing hebben gevonden
DM
-
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Vl-Brabant
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Misschien kan een verhoogde motorlaars uitkomst bieden, Daytona heeft een dameslaars met verhoogde zool 6cm.
https://www.daytona.de/en/index.php?sec ... d=1&eid=19" onclick="window.open(this.href);return false;
oa bij RAD te verkrijgen
https://www.daytona.de/en/index.php?sec ... d=1&eid=19" onclick="window.open(this.href);return false;
oa bij RAD te verkrijgen
R1200GSLC / K1200RS
-
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Vl-Brabant
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
.
Laatst gewijzigd door Michelleke op 29 jan 2018, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200GSLC / K1200RS
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
de Daytona laars GTX in combi met verlaagd zadel moet toch lukken, je hoeft ook niet met volledige platte voet aan de grond he, zeker als er geen duo moet opstappen.
Wat het verplaatsen van de moto of oprapen met zithoogte te maken heeft volg ik niet.
Ik moet ook meestal afstappen om de GS uit een parkeerplaats te duwen of te verplaatsen.
Kwestie van te anticiperen en op voorhand de motor in de juiste vertrekrichting zetten indien mogelijk.
Hetzelfde bij het stoppen, kijken dat je niet net naast een goot je voet moet zetten bv.
Wat het verplaatsen van de moto of oprapen met zithoogte te maken heeft volg ik niet.
Ik moet ook meestal afstappen om de GS uit een parkeerplaats te duwen of te verplaatsen.
Kwestie van te anticiperen en op voorhand de motor in de juiste vertrekrichting zetten indien mogelijk.
Hetzelfde bij het stoppen, kijken dat je niet net naast een goot je voet moet zetten bv.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Neem eens contact op met een verenspecialist (bv. Hyperpro) om te kijken of er verkorte veerbenen mogelijk zijn. Daarmee komt de motor iets lager op z'n poten. Dat i.c.m. met een laag zadel zou een oplossing kunnen zijn....
Zullen middenbok en zijpikkel overigens ook aangepast moeten worden.
Zullen middenbok en zijpikkel overigens ook aangepast moeten worden.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Een zadelmaker kan ook al eens een uitkomst bieden.
Als het zadel smaller kan gemaakt worden, komen de benen korter bij elkaar en wordt het makkelijker om een voetje aan de grond te zetten.
Dat in combinatie met een verlagingssetje, zou toch al een aanzienlijk verschil moeten maken.
Ik hoorde op het salon dat een Husky 701 kon verlaagd worden, dan moet dat met een 1200R ook kunnen.
Als het zadel smaller kan gemaakt worden, komen de benen korter bij elkaar en wordt het makkelijker om een voetje aan de grond te zetten.
Dat in combinatie met een verlagingssetje, zou toch al een aanzienlijk verschil moeten maken.
Ik hoorde op het salon dat een Husky 701 kon verlaagd worden, dan moet dat met een 1200R ook kunnen.
R1200GS LC
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
hi, ik bedoelde alleen maar dat wanneer het zadel, vering, schoenen of wat dan ook aangepast worden misschien niet enkel dat een oplossing biedt om leuk te touren. Voor kleine (en misschien lichte) personen is dan de stuurhoogte en het motorgewicht ook hinderlijk om comfortabel te parkeren, te duwen, manoeuvreren, op te rapen mocht het nodig zijn, ...Man in Black schreef: Wat het verplaatsen van de moto of oprapen met zithoogte te maken heeft volg ik niet.
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
mijn vorige moto (R1200R) had een verlaagd zadel en verlaagde vering (van bmw zelf ) en dan was de zadelhoogte 74 cm.
Nu rijd ik met een R1200R LC met verlaagd zadel ( geen verlaagde vering) en de zadelhoogte is 76cm. Ik ben maar 169, maar 76 cm zadelhoogte is voor mij goed.
Nu rijd ik met een R1200R LC met verlaagd zadel ( geen verlaagde vering) en de zadelhoogte is 76cm. Ik ben maar 169, maar 76 cm zadelhoogte is voor mij goed.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:18
- Woonplaats: Sint-Amandsberg
- Locatie: Oost Vlaanderen
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Mijn madam heeft een R1200R LC met laag zadel , is ongeveer een 1m 67 rn en zij kan plat aan de grond met gewone bmw botten
zoals je kan zien op de foto
De LC kan je van bmw uit niet krijgen met verlaagde vering
Je zou ook een kunnen kopen zonder ESA en bij hyperpro andere vering laten plaatsen
Maar ik denk niet dat het nodig zal zijn , mijn madam haar vorige was ook een verlaagde F700GS en de hoogte is zo goed als het zelfde
De verhoogde daytona botten zijn ook nog een oplossing , heb er hier nog een paar te koop staan zo goed als nieuw maat 38
Groeten uit Gent
Stropke
zoals je kan zien op de foto
De LC kan je van bmw uit niet krijgen met verlaagde vering
Je zou ook een kunnen kopen zonder ESA en bij hyperpro andere vering laten plaatsen
Maar ik denk niet dat het nodig zal zijn , mijn madam haar vorige was ook een verlaagde F700GS en de hoogte is zo goed als het zelfde
De verhoogde daytona botten zijn ook nog een oplossing , heb er hier nog een paar te koop staan zo goed als nieuw maat 38
Groeten uit Gent
Stropke
Fun....is not a straight line
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
manoeuvreren zal bij een R1200R geen probleem zijn, zonder brede kuip en laag zwaartepunt is dat niet moeilijk
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
whoeps, pardon, ik dacht al de ganse tijd dat het om een GS ging . Vanwege haar vorige... ja, da's wat anders, moet lukken na wat aanpassingen. InderdaadMan in Black schreef:manoeuvreren zal bij een R1200R geen probleem zijn, zonder brede kuip en laag zwaartepunt is dat niet moeilijk
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Ik hoor die vraag regelmatig, moto verlagen etc.... Heb er ook al regelmatig aangepast in het verleden.
Maakt een groot verschil of het om ne vent van 1.65m en 90kg gaat of om een madam van 1.60 en 45kg.... Die laatste zal ne moto van 230kg veel moeilijker kunnen beheersen dan de eerste, hoe goed ze ook kan rijden. Er is nl ook nog altijd zo iets als manoevreren,motor parkeren, uit parkeer plaats duwen, keren in de straat, stilstaan op schuin afhellende wegen etc.....
Ik weet uit ervaring dat dames die het gevoel hebben hun motor niet onder controle te hebben echt niet vlot mee zullen rijden en de hele tijd met de schrik zullen zitten. Die schrik zorgt voor krampachtig rijden, wat dan weer heel vermoeiend is en ook voor valpartijen kan zorgen.
Dus koop iets met het verstand ipv met het hart, waar ze zich goed op voelt en ze zal er veel meer plezier van hebben dan van die "zware 1200R" die mss wel mooi is maar voor haar totaal ongeschikt.....
Een verlaagde F650/700 (2cil) bv is zeer geschikt voor (kleinere) dames, gewichtsverdeling is goed, genoeg comfort op lange stukken en vermogen is meer dan voldoende om lange reizen te doen.
Verlaagde vering doe je altijd wat consessies aan grondspeling en veer komfort, meer dan 2cm zou ik er niet af doen. Hou rekening met middenbok en zijpoot die moeten aangepast/vervangen worden.
Wat ook heel makkelijk rijdt in verlaagde uitvoering is bv een Honda Deauville, (vinden de meeste dames niet mooi, maar is wel praktisch), een Honda CB500X etc.... Zou mij niet blindstaren op BMW.
Maakt een groot verschil of het om ne vent van 1.65m en 90kg gaat of om een madam van 1.60 en 45kg.... Die laatste zal ne moto van 230kg veel moeilijker kunnen beheersen dan de eerste, hoe goed ze ook kan rijden. Er is nl ook nog altijd zo iets als manoevreren,motor parkeren, uit parkeer plaats duwen, keren in de straat, stilstaan op schuin afhellende wegen etc.....
Ik weet uit ervaring dat dames die het gevoel hebben hun motor niet onder controle te hebben echt niet vlot mee zullen rijden en de hele tijd met de schrik zullen zitten. Die schrik zorgt voor krampachtig rijden, wat dan weer heel vermoeiend is en ook voor valpartijen kan zorgen.
Dus koop iets met het verstand ipv met het hart, waar ze zich goed op voelt en ze zal er veel meer plezier van hebben dan van die "zware 1200R" die mss wel mooi is maar voor haar totaal ongeschikt.....
Een verlaagde F650/700 (2cil) bv is zeer geschikt voor (kleinere) dames, gewichtsverdeling is goed, genoeg comfort op lange stukken en vermogen is meer dan voldoende om lange reizen te doen.
Verlaagde vering doe je altijd wat consessies aan grondspeling en veer komfort, meer dan 2cm zou ik er niet af doen. Hou rekening met middenbok en zijpoot die moeten aangepast/vervangen worden.
Wat ook heel makkelijk rijdt in verlaagde uitvoering is bv een Honda Deauville, (vinden de meeste dames niet mooi, maar is wel praktisch), een Honda CB500X etc.... Zou mij niet blindstaren op BMW.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Vl-Brabant
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Wijze woorden Dirk, helemaal mee eens.
R1200GSLC / K1200RS
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Ze weegt wel ietsje meer dan 45 kg
Het verschil in gewicht tussen haar huidige F700GS en de R1200R is 20 kg, dus ja hij is iets zwaarder. Heb zelf met beiden gereden, en denk toch dat de R1200R wendbaarder is.
Vering verlagen zullen we niet doen. Een verlaagd zadel wordt volgend weekend nog eens uitgetest.
Lukt het, en ze voelt zich goed op de boxer, dan misschien veranderen. Anders, blijven bij de 700GS is ook geen probleem.
Bij het zoeken naar motorlarzen, inderdaad de Daytona al eens geprobeerd. Super qua veiligheid, waterbestendigheid, maar ze vindt ze te plomp om te dragen. Tja, een beetje elegantie zoekt ze wel in het schoeisel.
Dank reeds voor de vele reacties, goed om te lezen hoe anderen in dezelfde situatie een oplossing hebben gevonden
Wordt vervolgd
DM
Het verschil in gewicht tussen haar huidige F700GS en de R1200R is 20 kg, dus ja hij is iets zwaarder. Heb zelf met beiden gereden, en denk toch dat de R1200R wendbaarder is.
Vering verlagen zullen we niet doen. Een verlaagd zadel wordt volgend weekend nog eens uitgetest.
Lukt het, en ze voelt zich goed op de boxer, dan misschien veranderen. Anders, blijven bij de 700GS is ook geen probleem.
Bij het zoeken naar motorlarzen, inderdaad de Daytona al eens geprobeerd. Super qua veiligheid, waterbestendigheid, maar ze vindt ze te plomp om te dragen. Tja, een beetje elegantie zoekt ze wel in het schoeisel.
Dank reeds voor de vele reacties, goed om te lezen hoe anderen in dezelfde situatie een oplossing hebben gevonden
Wordt vervolgd
DM
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Ze weegt wel ietsje meer dan 45 kg
Het verschil in gewicht tussen haar huidige F700GS en de R1200R is 20 kg, dus ja hij is iets zwaarder. Heb zelf met beiden gereden, en denk toch dat de R1200R wendbaarder is.
Vering verlagen zullen we niet doen. Een verlaagd zadel wordt volgend weekend nog eens uitgetest.
Lukt het, en ze voelt zich goed op de boxer, dan misschien veranderen. Anders, blijven bij de 700GS is ook geen probleem.
Bij het zoeken naar motorlarzen, inderdaad de Daytona al eens geprobeerd. Super qua veiligheid, waterbestendigheid, maar ze vindt ze te plomp om te dragen. Tja, een beetje elegantie zoekt ze wel in het schoeisel.
Dank reeds voor de vele reacties, goed om te lezen hoe anderen in dezelfde situatie een oplossing hebben gevonden
Wordt vervolgd
DM
Het verschil in gewicht tussen haar huidige F700GS en de R1200R is 20 kg, dus ja hij is iets zwaarder. Heb zelf met beiden gereden, en denk toch dat de R1200R wendbaarder is.
Vering verlagen zullen we niet doen. Een verlaagd zadel wordt volgend weekend nog eens uitgetest.
Lukt het, en ze voelt zich goed op de boxer, dan misschien veranderen. Anders, blijven bij de 700GS is ook geen probleem.
Bij het zoeken naar motorlarzen, inderdaad de Daytona al eens geprobeerd. Super qua veiligheid, waterbestendigheid, maar ze vindt ze te plomp om te dragen. Tja, een beetje elegantie zoekt ze wel in het schoeisel.
Dank reeds voor de vele reacties, goed om te lezen hoe anderen in dezelfde situatie een oplossing hebben gevonden
Wordt vervolgd
DM
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
blijven proberen!
In het ergste geval, denk ik dat ze niet vaak alleen gaat bollen, en dan is er steeds een 'gentleman'-motard in de buurt om de moto te rangeren of duwen...
Een boxer is een te zalig ding om mee te bollen om hey snel op te geven!!!
In het ergste geval, denk ik dat ze niet vaak alleen gaat bollen, en dan is er steeds een 'gentleman'-motard in de buurt om de moto te rangeren of duwen...
Een boxer is een te zalig ding om mee te bollen om hey snel op te geven!!!
I like my bike!!
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 feb 2010, 21:28
- Woonplaats: evergem
- Locatie: oost-vlaanderen
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
beste,als u de testrit gemaakt hebt,stond de esa voor 1 persoon ingesteld ?
Ik heb op mijn 1200r lc de voorvork 1cm door de kroonplaten gestoken(scheelt veel in hoogte en stuurt nog beter)
In standaard trim stond ik op mijn tippen,en nu staan mijn voeten bijna plat op de grond
Ik heb op mijn 1200r lc de voorvork 1cm door de kroonplaten gestoken(scheelt veel in hoogte en stuurt nog beter)
In standaard trim stond ik op mijn tippen,en nu staan mijn voeten bijna plat op de grond
bmw r1200gs lc rallye(17)
bmw c650 sport(17)
bmw c650 sport(17)
Re: R1200R LC : hoe het doen lukken voor iemand met korte benen
Korte test kunnen doen op een R1200RS LC, verlaagd zadel en verlaagde vering ... en dat lukte voor mijn vrouw.
Maar toch beslist om (voorlopig toch) te blijven bij haar F700GS (ook laag zadel en verlaagde vering)
Groeten
DM
Maar toch beslist om (voorlopig toch) te blijven bij haar F700GS (ook laag zadel en verlaagde vering)
Groeten
DM