Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Moderator: GVN
Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Dag,
Ik heb mijn R1200R 2dehands gekocht bij BMW rond 30000 kms. Daarvoor reed ik met een Yamaha.
Vooraf heb ik netjes gevraagd wat het onderhoud kost van de moto.
Antwoord : dat zit zo rond de 180 EUR, iets meer voor een groot onderhoud (bvb kleppen stellen, maar dan nog, die zijn makkelijk bereikbaar, dus goedkoper dan andere merken, zoals bvb uw Yamaha, ......)
Dus vorige vrijdag naar de garage voor een onderhoudsbeurt op 33000 kms.
Prijs 332 EUR
Uitgevoerde werken :
- olie + filter
- olie cardan
- remvloeistof voor en achter vervangen
- nieuwe dynamo riem
- diverse veiligheidscontroles
Dat is bijna het dubbele van wat vooraf bij aankoop werd gezegd.
Antwoord : daarom staat BMW op nummer 1 bij veiligheid.
Goed dat ik niet veel rij, is toch niet normaal. Ik lees op internet voor bvb 40000 kms prijzen tot 850 EUR, dan koop je beter een nieuwe moto.
Hoe kan ik voorkomen dat een garagist, zoals vele garagisten, zijn klanten als LEEK uitbuit ?
Ik heb mijn R1200R 2dehands gekocht bij BMW rond 30000 kms. Daarvoor reed ik met een Yamaha.
Vooraf heb ik netjes gevraagd wat het onderhoud kost van de moto.
Antwoord : dat zit zo rond de 180 EUR, iets meer voor een groot onderhoud (bvb kleppen stellen, maar dan nog, die zijn makkelijk bereikbaar, dus goedkoper dan andere merken, zoals bvb uw Yamaha, ......)
Dus vorige vrijdag naar de garage voor een onderhoudsbeurt op 33000 kms.
Prijs 332 EUR
Uitgevoerde werken :
- olie + filter
- olie cardan
- remvloeistof voor en achter vervangen
- nieuwe dynamo riem
- diverse veiligheidscontroles
Dat is bijna het dubbele van wat vooraf bij aankoop werd gezegd.
Antwoord : daarom staat BMW op nummer 1 bij veiligheid.
Goed dat ik niet veel rij, is toch niet normaal. Ik lees op internet voor bvb 40000 kms prijzen tot 850 EUR, dan koop je beter een nieuwe moto.
Hoe kan ik voorkomen dat een garagist, zoals vele garagisten, zijn klanten als LEEK uitbuit ?
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
180 is vrij optimistisch voor een kleine beurt. Reken maar op 250. De werkzaamheden die verricht zijn zijn omvatten iets meer dan een kleine beurt. Alles wat buiten de voorziene werkzaamheden valt betaal je vrij duur aan uurtarief van 60-65€.....
Voorwat gedaan is,is 335 de normale prijs bij de dealers. Daarom dat onafhankelijke garages die onderhoud bmw doen goed draaien. Die zijn iets goedkoper.
Voorwat gedaan is,is 335 de normale prijs bij de dealers. Daarom dat onafhankelijke garages die onderhoud bmw doen goed draaien. Die zijn iets goedkoper.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Doe daar nog maar eens 30€ bijDirk Pauwels schreef:Alles wat buiten de voorziene werkzaamheden valt betaal je vrij duur aan uurtarief van 60-65€.....
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Ik weet betere adressen
-
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
- Woonplaats: Gierle
- Locatie: Antwerpen,Gierle
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Delen ?Danny schreef:Ik weet betere adressen
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Delen ?Chris Wils schreef:Ikke ook.
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Wat ik vreemd vind,
Waarom die werkzaamheden op zo 'n rare km stand van 33000 ?
Je zou zeggen op 30000, ok.
Nog vreemder, je krijgt geen onderhoudsplan vast, dat is blijkbaar geheim.
Waarom die werkzaamheden op zo 'n rare km stand van 33000 ?
Je zou zeggen op 30000, ok.
Nog vreemder, je krijgt geen onderhoudsplan vast, dat is blijkbaar geheim.
-
- Berichten: 1401
- Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
- Woonplaats: Deinze
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Der zit nen zekere Danny in zandhoven
Edargpu
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
"" R1200GS Adventure ""
"" R1200GS Adventure ""
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Ik woon in Limburg.
Iemand een onafhankelijke garage,
please mail : tine.verschueren@telenet.be
Danke
Iemand een onafhankelijke garage,
please mail : tine.verschueren@telenet.be
Danke
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:18
- Woonplaats: Sint-Amandsberg
- Locatie: Oost Vlaanderen
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Onderhouds plan staat in het onderhoud boekje
En bij bmw is het onderhoud om de 10000 km of om het jaar
Groeten uit Gent
Stropke
En bij bmw is het onderhoud om de 10000 km of om het jaar
Groeten uit Gent
Stropke
Fun....is not a straight line
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
- Woonplaats: deurne
- Locatie: ANTWERPEN
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
ik heb mn gs altijd op onderhoud gedaan bij een erkend dealer in het antwerpse, klein onderhoud om de 10.000 was 150€ groot op 20.000 was 300 met kleppen stellen, remmen en banden deed ik zelf. tot aan 70.000km nooit meer dan dat betaald, en dit bij een officiele dealer.
mijn vorige motor , yamaha xtz1200 was een pak duurder in onderhoud.
mijn vorige motor , yamaha xtz1200 was een pak duurder in onderhoud.
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Ja, maar ik heb toch niet de extra werkzaamheden die dienen uitgevoerd te worden op bepaalde km standen,stropke schreef:Onderhouds plan staat in het onderhoud boekje
En bij bmw is het onderhoud om de 10000 km of om het jaar
Groeten uit Gent
Stropke
zoals remvloeistof, cardanolie, dynamoriem, remschijven, ....
Ik kan de garagist niet op eerlijkheid controleren
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
"Garagist" en "eerlijkheid" in één zin is als vuur en water in een fles, zonder de uitzonderingen mee door het slijk te willen halen.
Als de garantie geen rol meer speelt, ga dan niet naar BMW. Je hebt mail.
Als de garantie geen rol meer speelt, ga dan niet naar BMW. Je hebt mail.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Er zijn jaarbeurten, tweejaarbeurten en zesjaarbeurten...
Sommige dingen worden op leeftijd vervangen ongeacht de km stand.
Zwiep, onderhoud voor 150 en 300 kan altijd maar de ene motor is de andere niet.
Valbeugels, tankbeugels, mistlampen, kuipwerk, servoremmen... dan kom je er niet voor die prijs als t deftig moet gebeuren.
Verder worden vaak dingen niet gedaan dat zie ik zo als ze op de brug staan.
Sommige dingen worden op leeftijd vervangen ongeacht de km stand.
Zwiep, onderhoud voor 150 en 300 kan altijd maar de ene motor is de andere niet.
Valbeugels, tankbeugels, mistlampen, kuipwerk, servoremmen... dan kom je er niet voor die prijs als t deftig moet gebeuren.
Verder worden vaak dingen niet gedaan dat zie ik zo als ze op de brug staan.
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Wat ik niet begrijp is je koopt een moto bij een bmw dealer op 30k. Dealer zal die moto verkopen met onderhoudsbeurt inbegrepen want hij geeft er garantie op. 3000km later krijgt die motor terug een onderhoud waarbij er blijkbaar dingen worden uitgevoerd die de dealer bij 30k had moeten uitvoeren. Tenzij er tussen aankoop en 33k veel tijd zat....
Je kan als dealer op een 4v boxer geen klein onderh uit voeren voor 150€ tenzij je dingen niet doet of goedkope olie gebruikt....
Welke garage is goed? Diegene die goedkoop is en nauwelijks iets doet of diegene die het doet zoals het moet en bijgevolg duurder is....
Je kan als dealer op een 4v boxer geen klein onderh uit voeren voor 150€ tenzij je dingen niet doet of goedkope olie gebruikt....
Welke garage is goed? Diegene die goedkoop is en nauwelijks iets doet of diegene die het doet zoals het moet en bijgevolg duurder is....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
als ik zo de prijzen analyseer
150€: olie verversen en misschien een oliefilter steken (niet echt nodig elke 10.000 km). volgens zwiep1. Goed betaald zou ik zeggen
300€: idem maar met kleppen stellen. (Ik laat die van de mijne elke 10.000 stellen, maar soit en betaal iets van een 280€ bij een erkende dealer, inclusief de controles en tps resetten op mijn vraag)
en groot onderhoud, met verversing van cardan- en boite olie, motorolie, andere luchtfilter, oliefilter en remolie en tps resetten (+ de distibutie indien nodig) was een dikke 330€+ (zou op de factuur moeten kijken) en dan tel ik de remblokken nog niet mee die x?€ kosten.
En ja, stropke zegt het al, controleer het onderhoudsboekje en zie op welke km er afgestempeld is. Heb ook nog boven de x0.000 km gereden hoor. Geen tijd om onderhoud te laten doen en toch willen rijden. Maar ja, olie en bandendruk worden gecontroleerd voor het wegrijden (één keer per week). Wat ik ook nog raar vind is dat hij je geen onderhoudsoverzicht wou geven. Heb dikwijls onderhoud in Spanje laten doen en de dealer hier kon precies zien wat er gedaan was, zelfs de terugroep acties.
BMW is niet duurder dan andere merken hoor. Met mijn MG Norge zat ik daar ook aan.
150€: olie verversen en misschien een oliefilter steken (niet echt nodig elke 10.000 km). volgens zwiep1. Goed betaald zou ik zeggen
300€: idem maar met kleppen stellen. (Ik laat die van de mijne elke 10.000 stellen, maar soit en betaal iets van een 280€ bij een erkende dealer, inclusief de controles en tps resetten op mijn vraag)
en groot onderhoud, met verversing van cardan- en boite olie, motorolie, andere luchtfilter, oliefilter en remolie en tps resetten (+ de distibutie indien nodig) was een dikke 330€+ (zou op de factuur moeten kijken) en dan tel ik de remblokken nog niet mee die x?€ kosten.
En ja, stropke zegt het al, controleer het onderhoudsboekje en zie op welke km er afgestempeld is. Heb ook nog boven de x0.000 km gereden hoor. Geen tijd om onderhoud te laten doen en toch willen rijden. Maar ja, olie en bandendruk worden gecontroleerd voor het wegrijden (één keer per week). Wat ik ook nog raar vind is dat hij je geen onderhoudsoverzicht wou geven. Heb dikwijls onderhoud in Spanje laten doen en de dealer hier kon precies zien wat er gedaan was, zelfs de terugroep acties.
BMW is niet duurder dan andere merken hoor. Met mijn MG Norge zat ik daar ook aan.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
- Woonplaats: Schelle
- Locatie: Antwerpen
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Vraagske, wat is tps?
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Vind 't geen overdreven prijzen hoor, zit met m'n Yamaha zo'n onderhoud ook rond de 300 à 400€. Liever dat en alles goed gedaan dan minder betalen en raprap of helemaal niet 't nodige werk gedaan.
Trouwens, stel dat je ergens anders geraakt waar 't 100€ goedkoper is, dan spaar je op 10000km of één jaar (jaarlijks onderhoud in geval van minder dan 10000km) dus de volle 100€ uit. Komt op 0,01€ per km als je toch aan de 10000km geraakt, dat gaat 't verschil echt niet maken me dunkt. Motorrijden is niet direct de goedkoopste hobby
Grtz, Philip!
Trouwens, stel dat je ergens anders geraakt waar 't 100€ goedkoper is, dan spaar je op 10000km of één jaar (jaarlijks onderhoud in geval van minder dan 10000km) dus de volle 100€ uit. Komt op 0,01€ per km als je toch aan de 10000km geraakt, dat gaat 't verschil echt niet maken me dunkt. Motorrijden is niet direct de goedkoopste hobby
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Toch vind ik dat er een onderhouds- en inspektieplan moet beschikbaar zijn voor de klanten, zoals dit vroeger was.
- om de hoeveel jaar ...
- op welke km stand - wat controleren en vervangen ...
Ben nu een senior.
Weet nog goed dat je vroeger gewoon mee mocht kijken wat de technieker deed, zeer interessant, sociaal, ...
Nu is het strenk verboden om daar nog maar aan te denken.
- om de hoeveel jaar ...
- op welke km stand - wat controleren en vervangen ...
Ben nu een senior.
Weet nog goed dat je vroeger gewoon mee mocht kijken wat de technieker deed, zeer interessant, sociaal, ...
Nu is het strenk verboden om daar nog maar aan te denken.
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Met mijn Yamaha XJ600, waar ik jaren mee gereden heb, betaalde ik zo'n 90 EUR voor onderhoud bij JVM Moto in ALLEUR. Olie is olie en een filter een filter, deze stukken kosten bijna niks, en nazicht gebeurde ook (ketting spanning, remmen, ...).Koppel!! schreef:Vind 't geen overdreven prijzen hoor, zit met m'n Yamaha zo'n onderhoud ook rond de 300 à 400€. Liever dat en alles goed gedaan dan minder betalen en raprap of helemaal niet 't nodige werk gedaan.
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Beetje kort door de bocht maar goed.Olie is olie...
Effe olie verversen, eens naar de ketting en remblokken kijken, dat valt natuurlijk onder de noemer onderhoud maar dat is slechts t minste van t allerminste.
Verder moet je geen motoren vergelijken zonder ze te kennen. Een fjr een beurt geven zal ook niet kunnen voor 90 euro, met welke yamaha reed je voordien?
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Waar ik ga (ttz. bij mijn vertrouwde BMW dealer toen ik nog BMW's had) sta ik gewoon naast de technieker te kijken wat die doet, als ik dat wil. Als ik dat niet wil ga ik binnen een taske koffie drinken, of kijk ik eens naar de motoren, of ga ik daarna terug naar de werkruimte. Een garage waar ik in de werkruimte niet welkom ben als er aan mijn motor gesleuteld wordt zal aan mij niets verdienen, daar ga ik gewoon niet binnenTine schreef:Toch vind ik dat er een onderhouds- en inspektieplan moet beschikbaar zijn voor de klanten, zoals dit vroeger was.
- om de hoeveel jaar ...
- op welke km stand - wat controleren en vervangen ...
Ben nu een senior.
Weet nog goed dat je vroeger gewoon mee mocht kijken wat de technieker deed, zeer interessant, sociaal, ...
Nu is het strenk verboden om daar nog maar aan te denken.
Je hebt evenwel gelijk dat 't wel handig is als je zelf weet welke punten er moeten afgelopen worden bij welk onderhoud, snap ook niet waarom dat niet kenbaar zou mogen gemaakt worden.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
De ene dealer is inderdaad ook de andere niet. Zo is er een BMW dealer op 7 km van mijn woning, maar daar zet ik na enkele hemeltergende naar diefstal neigende ervaringen geen voet meer binnen. Ze stonden evenmin op de eerste rij wanneer de hersencellen die vriendelijkheid regelden werden uitgedeeld.
Vroeger ging ik naar iemand die als hobby het onderhoud en de werken aan mijn RT deed maar daar kan ik niet meer terecht omdat zijn brug mijn zware 1600 Gt niet kan tillen en hij er onvoldoende kennis van heeft om er aan te werken.
Ik heb mijn GT bij Mabbe gekocht en ging daar op onderhoud. Zeer tevreden en schappelijke prijzen maar het is een beetje ver rijden (bijna een uur enkel). Dus voor zijn 20.000 heb ik de motor eens binnen gedaan bij BM Center, een stuk dichter en ik ben toch tevreden. Zeer vriendelijk onthaald. Gratis vervangmotor (oude politieRT jammer genoeg zonder zwaailichten). Zeer uitgebreide uitleg over de factuur en de werken die zijn uitgevoerd. Ik kreeg eveneens het onderhoudsschema mee. Ik kon eveneens leven met de aangerekende prijs.
Bij beide kun je gewoon de werkplaats binnen lopen en een kijkje nemen. Bij deze waar ik nooit meer ga is de werkplaats afgeschermd als ware het Fort Knox. Dat zegt ook al genoeg.
Vroeger ging ik naar iemand die als hobby het onderhoud en de werken aan mijn RT deed maar daar kan ik niet meer terecht omdat zijn brug mijn zware 1600 Gt niet kan tillen en hij er onvoldoende kennis van heeft om er aan te werken.
Ik heb mijn GT bij Mabbe gekocht en ging daar op onderhoud. Zeer tevreden en schappelijke prijzen maar het is een beetje ver rijden (bijna een uur enkel). Dus voor zijn 20.000 heb ik de motor eens binnen gedaan bij BM Center, een stuk dichter en ik ben toch tevreden. Zeer vriendelijk onthaald. Gratis vervangmotor (oude politieRT jammer genoeg zonder zwaailichten). Zeer uitgebreide uitleg over de factuur en de werken die zijn uitgevoerd. Ik kreeg eveneens het onderhoudsschema mee. Ik kon eveneens leven met de aangerekende prijs.
Bij beide kun je gewoon de werkplaats binnen lopen en een kijkje nemen. Bij deze waar ik nooit meer ga is de werkplaats afgeschermd als ware het Fort Knox. Dat zegt ook al genoeg.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:18
- Woonplaats: Sint-Amandsberg
- Locatie: Oost Vlaanderen
Re: Onderhoudsbeurt bijzonder duur bij BMW dealer.
Nogmaals : staat toch in het onderhouds boekjeTine schreef:Toch vind ik dat er een onderhouds- en inspektieplan moet beschikbaar zijn voor de klanten, zoals dit vroeger was.
- om de hoeveel jaar ...
- op welke km stand - wat controleren en vervangen ...
Ben nu een senior.
Weet nog goed dat je vroeger gewoon mee mocht kijken wat de technieker deed, zeer interessant, sociaal, ...
Nu is het strenk verboden om daar nog maar aan te denken.
Bij die van ons toch
Groeten uit Gent
Stropke
Fun....is not a straight line