Nieuwe GTL-GT?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
baboon
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2018, 07:51
Woonplaats: lier

Nieuwe GTL-GT?

Bericht door baboon »

Iemand enig idee wanneer een totale nieuwe gaat uitkomen(zoals de Hona Goldwing)?
Veronderstel de 2018 GTL is een facelift,en het model is toch al wat jaren op de markt.
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Nieuwe GTL-GT?

Bericht door gTa9000 »

Een paar weken geleden heb ik nog even m'n BMW-dealer aan de tand gevoeld over aankomende modellen. Helaas hebben ze (zo zegt hij) zelf ook weinig zicht op wat er aan komt (behalve de dingen die hen officieel meegedeeld zijn, al dan niet met een embargo), maar ze weten natuurlijk wel iets meer dan wij, de consumenten. Ikzelf ben bijzonder geïnteresseerd in een sportievere 6-cilinder (dan deze die nu al beschikbaar zijn). Die komt er definitief niet, omdat de take rate voor zo'n type machine binnen die prijscategorie (veel) te laag is. BMW is zeer gevoelig voor take rates, dat is o.m. ook de reden waarom er (bij de BMW auto's) geen breaks meer gemaakt worden van de M5 of waarom er geen M3 touring komt ... ook al smeken héél wat fans in West-Europa daar naar, maar op wereldvlak is dat zo'n marginaal randverschijnsel dat BMW het inzake R&D-kost gek vindt om ze effectief te bouwen (en daarbij komt dat BMW als meerderheidsaandeelhouder van Alpina de klanten die dat effectief willen, richting B3 touring en B5 touring kan doorverwijzen). Idem dus voor een naked of sportief verkuipte 6-cilinder-raket (opvolger van de K 1300 S en K 1300 R dus): die komen er niet.

Qua zescilinders zijn alle modellen er die BMW brengen wou. Gezien de GT en GTL net hun facelift ofte LCI (life cycle impuls) gekregen hebben en de Bagger en Grand America er nu "net" zijn, schat ik dat die 4 modellen er dus nog wel een jaartje of 2-3 (of nog langer?) zullen zijn zonder flagrante wijzigingen ... ondanks de leeftijd van die generatie.

Als we b.v. kijken naar de voorgangers van de K 1600 GT(L):
  • De laatste K-generatie met overlangs geplaatste (liggende) motor, was er als LT van ca. 03/1998 t.e.m. 07/2008. Da's meer dan 10 jaar.
  • De 4-cilinder met dwars geplaatste motor was er als 1200 en 1300 GT van 11/2004 tot en met 10/2010. Da's heel wat korter, net geen 6 jaar. Maar dat waren inzake verkoopcijfers allerminst succesnummers...
De K 1600 GT kwam er in 09/2010, hij is er nu dus nog geen 8 jaar. Als 'ie 't ook dik 10 jaar uitzingt, zoals de K 1200 LT, dan zijn we nog zeker 2 jaar zoet.


Trouwens: ik denk niet dat de nieuwe Goldwing voor BMW een reden tot bezorgdheid is, of een aanleiding om (al dan niet versneld) de zescilindermodellen helemaal te vernieuwen. De Goldwing liep op zo goed als elk (rij-gerelateerd) vlak mijlenver achter op de K 1600 GT(L), meer nog: Honda is zelfs rijkelijk laat met deze (broodnodige) update van hun Goldwing. De GT en GTL bieden nu nog altijd een heel pak troeven en blijven een waardig, hedendaags, allerminst verouderd, zeer aantrekkelijk alternatief voor die nieuwe Goldwing.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Plaats reactie