Route herberekent

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Highlander
Berichten: 291
Lid geworden op: 05 okt 2004, 08:46
Locatie: sint-niklaas

Re: Route herberekent

Bericht door Highlander »

4 dagen Elzas geweest, routes gemaakt zoals hierboven beschreven en geen problemen gehad.
Thankx :grin:
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Route herberekent

Bericht door aantzeetje »

:thumbright:
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

@ aantzeetje

Kan je routes via TomTomMydrive op smartphone rechtstreeks GPX bestanden op GPS laden ?
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door Man in Black »

Naar de TT450 wel, naar Garmin uiteraard niet, dat moet via BC (of mapsource)
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

Geprobeerd route komt niet binnen spoor wel , kan spoor nadien openen via GPS op BC maar kan het niet openen op GPS.
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door Man in Black »

hoe het werkt op een zumo 220 heb ik geen idee.
vanaf de 660 moet je spoor kunnen zichtbaar maken, bij de nav V kan je dan route maken van het spoor, of in BC natuurlijk.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Route herberekent

Bericht door aantzeetje »

@ alfa, rechtstreeks neen. Je kan ze wel via download op de µsd zetten in µsd:garmin/gpx en dan de µsd in je garmin steken en van daar importeren denk ik. Gebruik MyDrive enkel voor de wegenwerken. Voor de rest doe ik daar niks mee
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Route herberekent

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik werk sinds kort ook met basecamp. Moest wel.
Maar is dat nu echt het beste dat de toonaangevende GPS fabrikant kon bedenken?
Het programma is onnodig ingewikkeld, zelfs de simpelste dingen vragen extra aandacht.
Misschien prima voor een paar mensen die daar genoeg tijd en goesting voor hebben, en zich daar op kunnen toeleggen, maar ik hoor niet bij de categorie. Zijn die van Garmin dan zo blind voor het feit dat de meeste gebruikers geen PC helden zijn? zo'n programma moet simpel en duidelijk zijn. als je daar eerst opleiding voor moet volgen is het te moeilijk opgezet.
en die "curvy roads" optie.... vergeet het maar...
Dat kan toch zo moeilijk niet zijn om met een druk op de knop een A naar B route langs bochtige wegen te laten lopen?

Aankomende lang weekend 10 mei ook een ritje luxemburg/eifel etc en ik zie het weeral gebeuren, alle GPS'en gaan weer in een verschillende richting wijzen.... :grin:
Diegene die de route gemaakt heeft gebruikt een oude mapsource versie en een zumo 550. Ik heb de .gdb in basecamp geimporteerd, daar van elke route een track gemaakt en van die track dan een route en dat op de zumo 660 gezet.... Je krijgt dan blijkbaar enkel soft punten, want alle punten die in de oorspronkelijke route zaten, zijn niet meer zichtbaar in de nieuwe route. Waarschijnlijk maak ik dan best nog wat cruciale harde via punten aan om niet volledig de mist in te gaan of zo? Ik zet herberekening altijd uit, als we van de route gaan zoom ik uit en probeer zo terug op de route te geraken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

100% mee eens Dirk ,zou veel simpeler kunnen voor gebruikers.
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door Man in Black »

Dirk,

de punten die je eventueel bij zet (lijkt mij niet nodig vanuit een track gemaakt) zet je liever soft.
Zodra je zo'n soft punt voorbij bent is alles OK, bij een hard viapunt moet je dat punt perse raken, anders wordt je steeds naar dat punt terug gestuurd.

bv je zet een punt bij en dat staat per ongeluk 20m in een wei, of op de binnenkoer van een kasteel, dan kan je daar nooit aan geraken en zal de gps je steeds willen terug sturen. Dus daarom zoveel mogelijk alle punten soft zetten.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Route herberekent

Bericht door Polleke G »

Dirk
je kan beter de track in het toestel laden,en van die track in het toestel een route maken,een 660 doet dat vanzelf als je die importeert,kan je ook met alle andere toestellen doen(niet met de 210/220),dan heb je geen enkel probleem en iedereen heeft dezelfde route(herberekenen wel uit zetten)
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Route herberekent

Bericht door Dirk Pauwels »

@ Man in Black: Ok, geen harde via punten, goed om weten.
@Polleke G
Track naar toestel en op toestel een route laten maken, ook goed om weten. Maar wij zitten met een bont allegaartje van oudere GPS'en en iedereen doet het zo'n beetje op zijn manier, vandaar ook de verschillen. Maar onze regel is" de kopman heeft altijd gelijk", dus wij denderen met z'n allen de kopman achterna, ook als ie verkeerd rijdt :mrgreen:
we hebben dat afgesproken nadat we een paar keer kompanen kwijt geraakten omdat iedereen altijd denkt dat "zijn" GPS de juiste route heeft.... Nu rijden we allemaal samen verkeerd, veel gezelliger..... :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

Met zelfde update kaarten en zelfde gps instellingen ook die van BC op ieder zijn pc lopen de routes allemaal hetzelfde.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Route herberekent

Bericht door Dirk Pauwels »

alfa schreef:Met zelfde update kaarten en zelfde gps instellingen ook die van BC op ieder zijn pc lopen de routes allemaal hetzelfde.
Dat lukt je nooit, probeer maar eens in een groepje van +/- 10 man iedereen op dezelfde software te krijgen, niet iedereen heeft een lifetime update, dus sommige toestellen kan je de kaarten niet meer updaten etc....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

Allemaal CN 2017 en ik laatste update OSM .
Alles word bij mij op hun GPS gezet en controleer alles.
Hout vasthouden tot hier lukt dit prima.In steden lukt dit minder met nieuw eenrichtings straten,maar daar blijven wij weg.
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door Man in Black »

Dat is ook nog zo'n punt, met groep gaan rijden en dan iedereen op zijn eigen GPS rijden, dat snap ik nog steeds niet.
De voorrijder heeft de route en die volg je. Niet van die toeren dat er ene stopt omdat zijn gps wat anders zegt en dan wachten tot iedereen terug keert omdat ze ene kwijt zijn. Al van die fratsen genoeg gezien.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Route herberekent

Bericht door Polleke G »

Dirk
Met een track zou je geen problemen mogen hebben(of de kaarten moeten ouder zijn dan van die van 2010, die zijn iets anders getekend),en over welke toestellen gaat het?,de 550 kan dat, de 660 kan dat, de 210/220 kan dat niet en de nuvi ook niet,de meeste outdoor toestellen kunnen dat,maar als je het hebt over een streetpilotlll of een 2610/2710/2820 daar gaat dat niet mee
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door adventurer »

Dirk Pauwels schreef: Ik werk sinds kort ook met basecamp. Moest wel.
Maar is dat nu echt het beste dat de toonaangevende GPS fabrikant kon bedenken?
Het programma is onnodig ingewikkeld, zelfs de simpelste dingen vragen extra aandacht.
Misschien prima voor een paar mensen die daar genoeg tijd en goesting voor hebben, en zich daar op kunnen toeleggen, maar ik hoor niet bij de categorie. Zijn die van Garmin dan zo blind voor het feit dat de meeste gebruikers geen PC helden zijn? zo'n programma moet simpel en duidelijk zijn. als je daar eerst opleiding voor moet volgen is het te moeilijk opgezet.
en die "curvy roads" optie.... vergeet het maar...
Misschien wat laat maar goed... voor motorrijders in de categorie waar jij jezelf in plaatst hebben ze een TomTom Rider. Garmin en Basecamp zijn niet slecht, je moet alleen willen. :wink:

Eigenljik kan de keuzehulp op MrGPS z'n pagina veel simpelder...

Werk je graag met een PC, heb je de tijd en goesting om Basecamp echt te leren kennen? --> Ja? Koop een Garmin. Nee? Koop een TomTom.

Dirk Pauwels schreef:
Dat kan toch zo moeilijk niet zijn om met een druk op de knop een A naar B route langs bochtige wegen te laten lopen?
Niet iedereen wil op deze manier werken he...

Goed voor eens een keer als je toch gewoon van punt A naar punt B wil rijden, maar als ik een route ga rijden kies ik zelf over welke bochtige wegen de GPS mij moet leiden. Ik laat dat echt niet over aan het toestel zelf, hoe goed het ook mag zijn.
Laatst gewijzigd door adventurer op 04 mei 2018, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Route herberekent

Bericht door Polleke G »

:bsstupid: Zo denk ik er ook over
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Route herberekent

Bericht door st1100 »

Er zijn alternatieven genoeg he. Ik gebruik nu de Myrouteapp. Om er maar één te noemen. (de gold versie dan kan ik ineens de 'groene' baantjes van de michelin kaart kiezen).
Als je het formaat .gpx track gebruikt , dan kan je eender welke route rijden op zowel garmin als tomtom.

Je hebt natuurlijk geluksvogels en die mikken hun viapunten altijd op banen waar geen wegenwerken , ongevallen , koersen of braderijen voorvallen. Ik zou alvast een lotje gaan invullen het is zaterdag weer euromillions. Mijn ervaring was dat het soms zuigt dat als je achter de pc één of (meestal meerdere) viapunten nauwkeurig gemikt had , om één of ander schoon stuk baan mee te pikken , en dan daar een omleiding. En dan zeker in de Ardennen of de bergen waar er soms geen 1000 alternatieven zijn.

Eigenlijk staat er hier regelmatig (lees de posts hierboven nog maar eens na) dat mensen te stom zijn om met basecamp te werken en daarom maar voor een rider moeten kiezen. Ik bekijk het meer als 'pluk de dag' : in de ardennen wat tijd over , geen probleem met 3 tikken op het scherm even een 'kronkel'-luske bij zetten , allemaal geen probleem......Of zelfs geen tijd en zin om een route op voorhand te maken (vroeger pakten we dan de zondagmorgen de stapel M&t's om een roadbook ,uit te vissen) Laat de gps maar een kronkelbaantje uitzoeken komt wel goed. Zo kan het ook pluk de dag :wink: :grin: :grin: .....
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door Man in Black »

Dat is het voordeel van TomTomMydrive, die werken die er in aangegeven staan op de kaart zijn wel heel nauwkeurig.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

Ligt allemaal aan het manneke of vrouwtje. Hoeveel rijden met een nieuwe motor rond van een jaar oud en nog niet weten waarvoor alle knoppen dienen , laat staan een werking van GPS.
Koop een toestel lees handleiding en test in eigen dorp een klein toertje(*) uit van 3 km, nadien plakken en gommen. experimenteer met de instellingen in BC en GPS toestel.
* VB. met enkelrichtingen
BMW R1100R zonder KFR
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door adventurer »

st1100 schreef:Er zijn alternatieven genoeg he. Ik gebruik nu de Myrouteapp. Om er maar één te noemen. (de gold versie dan kan ik ineens de 'groene' baantjes van de michelin kaart kiezen).
Als je het formaat .gpx track gebruikt , dan kan je eender welke route rijden op zowel garmin als tomtom.

Je hebt natuurlijk geluksvogels en die mikken hun viapunten altijd op banen waar geen wegenwerken , ongevallen , koersen of braderijen voorvallen. Ik zou alvast een lotje gaan invullen het is zaterdag weer euromillions. Mijn ervaring was dat het soms zuigt dat als je achter de pc één of (meestal meerdere) viapunten nauwkeurig gemikt had , om één of ander schoon stuk baan mee te pikken , en dan daar een omleiding. En dan zeker in de Ardennen of de bergen waar er soms geen 1000 alternatieven zijn.

Eigenlijk staat er hier regelmatig (lees de posts hierboven nog maar eens na) dat mensen te stom zijn om met basecamp te werken en daarom maar voor een rider moeten kiezen. Ik bekijk het meer als 'pluk de dag' : in de ardennen wat tijd over , geen probleem met 3 tikken op het scherm even een 'kronkel'-luske bij zetten , allemaal geen probleem......Of zelfs geen tijd en zin om een route op voorhand te maken (vroeger pakten we dan de zondagmorgen de stapel M&t's om een roadbook ,uit te vissen) Laat de gps maar een kronkelbaantje uitzoeken komt wel goed. Zo kan het ook pluk de dag :wink: :grin: :grin: .....

Ik blijf erbij...

WEGENWERKEN, ONGEVALLEN... WAT DAN OOK... .het maakt gene F*ck uit als je je routes deftig voorbereidt...
Telkens weer opnieuw blijft men daar maar over doordrammen... :roll:

OK, als je in de Alpen ineens op zo'n punt terecht komt waar weinig alternatieven zijn... ja, dan zal je de nodige kilometers moeten omrijden... eventueel zelfs keren.
Maar dat ga je met een TomTom even goed op die manier opgelost krijgen hoor.

Nogmaals... de routes juist voorbereiden voordat je ze naar de GPS stuurt zorgt ervoor dat je Garmin op een zo goed als dezelfde manier omgaat met omleidingen dan de TomTom. Dit mag geen voor- of nadeel van het ene of het andere merk zijn wat mij betreft.



Te dom om met Garmin te werken? Nee... ge moet het WILLEN... maar je moet natuurlijk wel lezen wat er staat en er geen eigen versie van gaan maken he. :-? :wink:
Mij zal je dit nooit horen zeggen, en ik volg absoluut uw "PLUK DE DAG" argument.


Het is ook net daarom dat ik op mijn vrouw haar motor een TomTom ga plaatsen. Dan zitten we altijd goed. Voorbereide ritten op de Garmin en als we dan eens een paar uurtjes over hebben, of net te kort komen, dan stoppen we en laten we de TomTom een mooie kronkelroute rechtstreeks naar het eindpunt maken.




Elk toestel heeft z'n voor- en nadelen.

Maar 9/10 van de nadelen van Garmin die ik overal lees... zijn gewoon op een simpele manier op te lossen... Ge moet alleen willen.
Het is zoals je hierboven zelf schrijft... het ligt allemaal aan het manneke of het vrouwke. De meesten kopen een GPS en menen maar dat zo'n ding Plug and Play is... helaas...

Reken er dan op dat je met een Garmin wellicht wat meer werk hebt dan met TomTom om er een beetje fatsoenlijk mee aan de slag te kunnen, dan snap ik maar al te goed dat er zovelen zoveel problemen hebben met die Garmin.


Ik doe mijn garmin alvast niet weg voor een TomTom. :thumbright:
Laatst gewijzigd door adventurer op 05 mei 2018, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

Dat oud prulletje zumo 210 werkt uitstekend en ik rij altijd zonder geluid volgende actie staat altijd links boven aan,vroeger was er ook geen geluid met het A4 rolletje .
Zorgt enkel maar voor afleiding
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie