Iets los in achterwiel?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Koeno
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 feb 2018, 16:45
Woonplaats: Haaltert

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Koeno »

Ik beloof plechtig, zodra ik alle informatie heb,
dat ik het volledige verhaal met naam en toenaam neerpen.

Maar zoals Willy zegt, ik wil geen namen noemen, zodat er nu al modder kan gegooid worden,
terwijl er mogelijks een min of meer valabele uitleg kan gegeven worden...

Ik ben alvast blij dat ik van 2 problemen (rollend geluid in band en enorme trillingen op snelweg) vanaf ben.
En hoop snel vooruit geholpen te zijn met de RDC weergave op boord computer.

Verdere uitleg volgt dus zeker.
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door willy »

Beloofd op uw communiezieltje neem ik aan, 't is er de tijd van 't jaar voor :mrgreen:
Misschien kan je de defecte TPMS sensors bij gelegenheid open maken (Youtube video),
't zijn mogelijk enkel de batterijtjes die het niet meer doen.
Ze doen het toch al niet meer, veel meer dan de moeite kan je er maw niet aan verliezen :wink:
Het blijft wel een bizarre zaak, ik ben benieuwd wat de verklaring gaat zijn.
De kans bestaat dat er meer dan één Zwatre Piet in 't spel is :batman:
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Polleke G »

Vindt het ook een straf verhaal,want zo een bandensensor is niet bepaald en klein apparaat.en als ze een tweede werkende hebben waarom deze niet installeren?
Of ze moeten die tweede erin hebben geduwd zonder de wielen er uit te nemen,maar als je dan logisch nadenkt weet je dat er problemen van gaan komen.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat ze die tweede sensor ergens tegen geplakt hebben ,en met het monteren van de banden dit is losgeraakt,maar dan zou je bij het balanceren toch iets gemerkt moeten hebben.

Ben wel nieuwsgierig naar de verklaring.als je dat ooit te weten komt

https://www.youtube.com/watch?v=Mpjz0cDjnK4&t=429s" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Dirk Pauwels »

Koeno schreef: De banden liet ik door Garagist Y vervangen (zit toch niet in garantie)
en de andere problemen laten oplossen onder garantie voor Dealer X.
Gisteren bij Garagist Y geweest om dat ik iets in de band hoorde en omdat mijn vertrouwen in Dealer X al wat minder geworden is.
Dus heeft Y de banden vervangen, dan naar X die de RDC problemen moest oplossen en die vervolgens losse sensors in de banden heeft gestoken ipv de oude te verwisselen? en dat vind je zelf niet belachelijk?
Naam dealer X mag van mij in hoofdletters weergegeven worden, wat een knoeier dan....
waarschijnlijk hebben ze die losse sensors tegen de velgrand gekleefd of zo en is dat losgekomen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Pol »

willy schreef:Wel ik ook.
Mijn punt daarbij is dat, als ik me niet vergis, een forum dient om informatie uit te wisselen
opdat die nuttig kan zijn voor de leden er ze er eventueel hun voordeel mee kunnen doen.
Ik stel echter vast dat er weliswaar vaak, wanneer over een bedrijf geklaag wordt, de naam
ervan niet vernoemd wordt en dan vind ik dat een vorm van foute loyauteit.
In dit geval vind ik het antwoord van Koeno correct, men dient uiteraard precies te weten wat
er aan de hand is voordat men beschuldigende vingers gaat opsteken.
Wordt vervolgd?
je verwoordt net wat ik dacht. Lijkt hier soms /steeds een taboe onderwerp.
Ben ook benieuwd welke dealer hem dat gelapt heeft.
Koeno
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 feb 2018, 16:45
Woonplaats: Haaltert

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Koeno »

Pol schreef: je verwoordt net wat ik dacht. Lijkt hier soms /steeds een taboe onderwerp.
Ben ook benieuwd welke dealer hem dat gelapt heeft.
Nogmaals, geen taboe maar ik wil eerst alle feiten verzamelen voordat er modder (al dan niet terecht) over en weer gegooid wordt.
komt misschien raar over, maar ik vind het best ok dat elke partij zijn verhaal kan maken voor ik hier alles post.
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Relax »

Eens met Koeno. Laten we maar rustig de rest van het verhaal afwachten. Conclusies kunnen later nog getrokken worden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Dirk Pauwels »

Dealer gaat het op bandenboer steken en bandenboer op dealer.... :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door willy »

't Kan natuurlijk ook de man van PostNl geweest zijn.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Bob »

willy schreef:'t Kan natuurlijk ook de man van PostNl geweest zijn.
Volgens Relax eerder die van DPD
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Relax »

Gij moet wa zeggen... Ik zag dat ik niet alleen sta in mijn eerder negatieve houding tov hun aflever- en afhandelservice :-)
I respect your opinion. But I don't give shit.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Bob »

Nee, nog een hele hoop Nederlanders met jou hé :wink:

Nu maar hopen dat Koeno niet op DPD rekent om de boodschap over te brengen :lol:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Koeno
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 feb 2018, 16:45
Woonplaats: Haaltert

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Koeno »

Het verhaal gaat dus als volgt.

Ik heb in december de motor bij Geert Van Mol gekocht.
Vrij snel had ik door dat de RDC quasi geen signaal gaf, de benzine meter ook raar deed.
Ik ben toen bij Robby's Motorservice terecht gekomen waar de banden gewisseld werden.
Robby heeft toen de motor ook eens uitgelezen en daar kwamen enkele foutmeldingen uit (RDC & Canbus fouten).

Ik ben toen bij Geert terug gegaan om onder garantie alles te laten herstellen.
Voor zover ik toen begreep is dit allemaal ook gebeurd. Rdc gaf terug values, benzinemeter werd gecalibreerd (maar doet nu terug raar) en software werd geupdate/opnieuw ingeladen.

Maar tot enkele weken geleden reed ik niet zo'n grote tochten door het weer.
Dan begon ik te merken dat de motor op snelweg enorm trilde.

(Ondertussen ook eens in panne gestaan met defecte benzinepomp controller, maar dat werd door Geert vrij snel opgelost onder garantie).

Nu vorig weekend kwam ik erachter dat er iets los lag in de band, en ben ik bij Robby gegaan (bedoeling is om altijd bij Robby te gaan voor onderhoud).
Daar komen we erop uit dat er dus dubbele sensoren in liggen...

De losse sensoren hebben we eruit gehaald;
In het naar huis rijden merk ik dat de RDC plots geen values meer geeft.

Dus de losse sensoren waren verbonden met de boordcomputer.

Bij Geert uitleg gevraagd en blijkbaar hadden ze problemen om de sensoren die vast hangen aan te melden in de BC
en hebben ze dus losse sensoren met kit naast de originele geplakt en zijn deze losgekomen.

Begin juni gaat de GS bij Robby op onderhoud en zal Robby de sensoren testen en bevestigen zoals het hoort.
Tot dan rijd ik maar even zonder RDC (ne mens gaat er niet aan dood).

Ik denk dat hiermee het verhaal wel duidelijk is.
Met die RDC sensor is Geert volgens mij wat de verkeerde kant op gegaan,
maar ik vind niet dat woorden als knoeier ed hier daarom thuis horen.
(kan aan mijn braaf karakterke liggen natuurlijk)

Ik hoop dat hiermee het verhaal duidelijk is, mochten er vragen/bemerkingen zijn, geef maar een seintje.
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door willy »

Koeno schreef:Met die RDC sensor is Geert volgens mij wat de verkeerde kant op gegaan,
maar ik vind niet dat woorden als knoeier ed hier daarom thuis horen.
(kan aan mijn braaf karakterke liggen natuurlijk)
Braaf karakter. Een mooie eigenschap :wink:
Voor mij is't wel degelijk een knoeier, zoniet erger.
Waren de wielen trouwens gebalanceerd met het extra gewicht aan sensoren?
Afijn, het mysterie is opgelost!
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik vind dat wel geknoei, maar dat zal aan mij liggen.
Als de gemonteerde sensors niet werken, moet je ze verwijderen en sensoren monteren die wel werken en deze niet binnen aan de velg plakken. Door middelpuntvliedende kracht komt dat toch los.
Geert Van Mol is prima om een 2dehands bij te kopen en respecteert garantie etc, maar het is een handelaar, dus voor onderhoud zijn er betere adressen, bv zoals de Robby.
Dergelijke issues zullen steeds vaker voorkomen, waar een multi merken garage of handelaar onmogelijk alles kan weten en kennen over recente modellen en onmogelijk alle speciale tools en diagnose toestellen kan hebben. I.p.v zelf te beginnen knoeien kunnen ze dan beter de klant doorsturen en de rekening regelen met de merkengarage....
Robby ken ik van bij Raf's motor shop, paar keer wat strubbelingen mee gehad over garantie, maar nadien na tussenkomst BMW Bornem wel correct. Voor zover ik weet een goeie mechanieker.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Koeno
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 feb 2018, 16:45
Woonplaats: Haaltert

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Koeno »

willy schreef:
Koeno schreef:Met die RDC sensor is Geert volgens mij wat de verkeerde kant op gegaan,
maar ik vind niet dat woorden als knoeier ed hier daarom thuis horen.
(kan aan mijn braaf karakterke liggen natuurlijk)
Braaf karakter. Een mooie eigenschap :wink:
Voor mij is't wel degelijk een knoeier, zoniet erger.
Waren de wielen trouwens gebalanceerd met het extra gewicht aan sensoren?
Afijn, het mysterie is opgelost!
Vooraan hingen de loodjes er nog op van bij de bandenwissel,
achteraan hingen er andere loodjes op.

Dus ik moet antwoorden met Ja en Neen.
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Pol »

Dirk Pauwels schreef:Ik vind dat wel geknoei, maar dat zal aan mij liggen.
Als de gemonteerde sensors niet werken, moet je ze verwijderen en sensoren monteren die wel werken en deze niet binnen aan de velg plakken. Door middelpuntvliedende kracht komt dat toch los.
Geert Van Mol is prima om een 2dehands bij te kopen en respecteert garantie etc, maar het is een handelaar, dus voor onderhoud zijn er betere adressen, bv zoals de Robby.
Dergelijke issues zullen steeds vaker voorkomen, waar een multi merken garage of handelaar onmogelijk alles kan weten en kennen over recente modellen en onmogelijk alle speciale tools en diagnose toestellen kan hebben. I.p.v zelf te beginnen knoeien kunnen ze dan beter de klant doorsturen en de rekening regelen met de merkengarage....
Robby ken ik van bij Raf's motor shop, paar keer wat strubbelingen mee gehad over garantie, maar nadien na tussenkomst BMW Bornem wel correct. Voor zover ik weet een goeie mechanieker.
Multi merken garages moeten dan maar investeren in de know-how van de motoren die ze "onderhouden" of idd verknoeien.
Als ik mij niet vergis zegt een Europese wet van '16 /'17 ? dat alle technische info ter beschikking moet staan van de merk dealer ( gratis of betalend) van de multi merkendealer alsook voor jan van 't hoekske.
Ik als jan van 't hoekske betaal bvb. 8,40 € om een uur te kunnen inloggen (en 50€ voor 24 uren dacht ik) bij Triumph. Da plakgedoe van die sensoren vind ik ondermaats . Ik noem dat ne "froecheleir".
Mathy
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mei 2011, 21:57
Woonplaats: Hooglede (De Geite)
Locatie: Hooglede, West-Vlaanderen

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Mathy »

Uw brandstofmeter, is dat ene met een strip of met een vlotter? Als het een strip is: die strips kunnen er niet tegen van stil te
staan met een niet volle tank.
Koeno
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 feb 2018, 16:45
Woonplaats: Haaltert

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Koeno »

Mathy schreef:Uw brandstofmeter, is dat ene met een strip of met een vlotter? Als het een strip is: die strips kunnen er niet tegen van stil te
staan met een niet volle tank.
Ik vermoed een lint (als ik het goed begrepen heb van robby).
Kan ik dat achterhalen?
(en is een vlotter dan de beter oplossing? )
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door ®win »

Uit je andere topic (trillen GPS, overigens verklaard met dit topic) : GSA 2008 -> dus met tanklint. Vlotter is beter / betrouwbaarder; een tanklint gaat snel kapot. Er bestaan ombouwkits.


En wat de extra sensor los in de band : in mijn ogen ontoelaatbaar prutswerk!
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Mathy
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mei 2011, 21:57
Woonplaats: Hooglede (De Geite)
Locatie: Hooglede, West-Vlaanderen

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Mathy »

Een lint kan niet tegen droogte, dan komen er barstjes in en wordt het signaal niet meer doorgegeven.
Met mijn RT van 2010 (één van de laatste met lint) ga ik na elke toer tanken, ook al was het maar 100Km,
want het gebeurt dat de moto eens een week of twee stilstaat.
Als je elke dag rijdt, zal het misschien minder kwaad kunnen.
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Dirk Pauwels »

Ombouwen op vlotter is
1. vlotter aanschaffen, eventueel van een 2dehandse pompunit met vlotter of nieuw bij BMW. Klik je er zo op. Kost nieuw iets van een 110€
2. vlotter conversie module aanschaffen, oa bij BMW De Jong in Alphen Nl of hier https://www.proebeemer.nl/producten/float-control-gs-a/" onclick="window.open(this.href);return false; , kost 80-90€
3. lint verwijderen (moet niet, mag wel)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door V »

Dirk Pauwels schreef:Ombouwen op vlotter is
1. vlotter aanschaffen, eventueel van een 2dehandse pompunit met vlotter of nieuw bij BMW. Klik je er zo op. Kost nieuw iets van een 110€
2. vlotter conversie module aanschaffen, oa bij BMW De Jong in Alphen Nl of hier https://www.proebeemer.nl/producten/float-control-gs-a/" onclick="window.open(this.href);return false; , kost 80-90€
3. lint verwijderen (moet niet, mag wel)

Done, maar werkt niet zoals het hoort.
Grtz Marc
Afbeelding
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door Dirk Pauwels »

En wat doet hij niet dan?
Edargpu rijdt met zo'n preproduktie module van het spul dat uiteindelijk door De Jong verdeeld en door Henk Roskam gemaakt wordt en dat lijkt nog altijd te werken dacht ik.
Had aanvankelijk wel een een probleempje met de vlotter die aanvankelijk wat gehinderd werd in zijn beweging door een leidinkje dat niet helemaal goed lag meen ik begrepen te hebben, mss bij jou ook zoiets...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Iets los in achterwiel?

Bericht door V »

Idem als Edargpu maar geeft altijd een volle tank aan, niet gehinderd door aanzuigleiding.
Grtz Marc
Afbeelding
Plaats reactie