Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

Dag,
Ik heb een tweedehands Zumo 595 gekocht en zou deze op de motor van mijn vrouw (zelf) willen plaatsen, het is een BMW R1200R bwj 2007, er zou een stekker voorzien zijn om spanning voor een gps op af te takken, op mijn RT heb ik de gps installatie laten doen, ook daar is de zumo op de voorziene stekker afgetakt, en werkt perfect, er zijn verschillende meningen daarover, de ene zegt rechtreeks op de batterij de ander zegt gebruik de voorziene stekker, persoonlijk zou ik de gps liever aansluiten NA het contact dus via de voorziene stekker, alleen weet ik begot niet waar die stekker verstopt zit, hoe ik eraan kom, kan iemand mij daar bij helpen.

bedankt en hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door Dirk Pauwels »

Zou ergens rechts naast het balhoofd of ander tank moeten zitten, driepolig stekkertje. Je kan er bij de dealer een kabeltje met gepast stekkertje voor kopen.
Ik ben geen voorstander van GPS recht op batterij, sommige houders hebben problemen als ze de hele tijd onder spanning staan en kunnen je batterij leegtrekken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

Bedankt, naast het balhoofd kan ik niets vinden, onder de tank? heb niet veel zijn om de boel te demonteren en dan niets te vinden, volgens de garage zou er zeker een kabel voorzien zijn, en een aftakkabeltje heb ik vanmorgen gekocht 14€, misschien dat er nog iemand anders mij nog info kan bezorgen.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door Danny »

Kijk eens tussen balhoofd en tank, de zwarte kunststof evt effe weghalen. Het zit daar vastgetaped en met een blindstop erop :mrgreen:
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

Bedankt, ga het deze avond eens proberen te vinden, alvast bedankt.

mvg
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

Dag, heb de beide kanten de zwarte plastiek verwijderd, maar zie nergens een kabel met stekker die niet in gebruik is, volgens de BMW garage zou er zeker een stekker voorzien zijn, wel dan hebben ze die goed verstopt, natuurlijk zeggen die niet waar die kabel/stekker juist ligt. De vrije kabel is misschien in de kabelboom mee ingepakt?
De motor is van 2007, op de batterij aftakken met een zekering er tussen is simpel, in de BMW garage takken ze altijd bij een niet originele BMW gps op de batterij af om geen problemen met de canbus te hebben.
Nu hier thuis blijft de gps nooit in de houder als de motor in de garage staat, een gps houder zonder toestel kan toch niets verbruiken
Zal nog wat verder zoeken maar denk dat het geen resultaat zal geven.
Alvast bedankt voor de tips.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door Dirk Pauwels »

Mss is de stekker al in gebruik voor iets anders.
In de kabelboom getaped is die zeker niet, ergens in een hoekje samengebonden met een tie rap waarschijnlijk wel.
Recht op de batterij: Het is uw GPS, je doet er uiteraard mee wat je wil.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door Danny »

Eens invullen waar je woont kan hulp uit de regio opleveren....
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

Dag,
Woon in Kortenberg
Herman1200RT
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
Woonplaats: Holsbeek
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door Herman1200RT »

Ik heb destijds bij mijn rt van 2007 de gps met het stekkertje aangesloten. Werkt perfect.
Ik woon in Holsbeek (bij Leuven). Je mag altijd eens langskomen met de motor, dan wil ik wel een poging doen om het stekkertje te vinden.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door Pol »

Herman1200RT schreef:Ik heb destijds bij mijn rt van 2007 de gps met het stekkertje aangesloten. Werkt perfect.
Ik woon in Holsbeek (bij Leuven). Je mag altijd eens langskomen met de motor, dan wil ik wel een poging doen om het stekkertje te vinden.
Zelfde verhaal (rt2006), zelfde voorstel. Welkom.Vorst 1190
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

Bedankt leuk dat jullie bereid zijn om te helpen, ga nog even afwachten, dit weekend is het nogal druk, volgend weekend trouw van mijn zoon, ik ben wel op pensioen kan dus in de week tijdens de dag.
Als ik van jullie hulp wil gebruik maken laat ik iets weten, alvast bedankt en een fijn weekend.
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

Het probleem is opgelost dank zij de hulp van Herman, hij heeft de stekker direct gevonden waarvoor dank.
SarahB
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2015, 21:15
Woonplaats: Dendermonde

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door SarahB »

hey, wel geïnteresseerd in waar hij zat? fotootje?
groetjes,

Sarah
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

Dag,

Een foto kan ik er niet meer van maken daar het stekkertje in gebruik is en op een andere plaats is vastgemaakt, ik kan je wel zeggen waar het juist zat, als je op je knieën voor de motor gaat zitten, met de koplamp dus naar je toe, dan kan je het stekkertje zien aan de linkse kant van de motor, iets boven de claxon en meer naar achter, het is helemaal zwart, en dat op een zwarte achtergrond maakt dat je echt goed moet kijken en bijlichten. Voor alle duidelijkheid BMW R1200R bwj 2007.
Ik heb de gps (Garmin Zumo 595) daar dus op aangesloten, met een aangekocht origineel stekker van BMW (14€) met 3 gele draadjes eraan waar er maar 2 worden gebruikt, namelijk nr:1 negatief en nr3 positief, er doet zich wel een eigenaardig fenomeen voor, als ik het contact aan zet komt de gps ook aan, contact af gps valt uit na +/- 30 sec, maar als ik de motor start valt de gps uit en moet ik deze met de knop achter op de zumo 595 aan zetten en blijft die werken, dus bij het starten van de motor valt gps uit en komt niet meer aan, ik denk dat de spanning tijdens het starten zo laag komt dat de gps daardoor uitvalt, of is het echt de canbus die daarvoor zorgt?
Een oplossing heb ik daar (nog) niet voor.
Moest er iemand op het forum hier een oplossing voor kennen hoor ik het graag.

mvg
SarahB
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2015, 21:15
Woonplaats: Dendermonde

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door SarahB »

Top! Dankje... ik spring eerst nog eens bij dealer binnen voor kabeltje en ga dan op zoek!
Ik laat weten hoe het bij mij dan werkt...
Momenteel zit gps bij mij op batterij, wat toch niet ideaal is...

Vriendelijke groeten,
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

OK ik hoor graag hoe de gps het bij jouw doet, rechtstreeks op de batterij kan toch ook geen kwaad, doen ze in de garage altijd bij een niet originele gps van BMW, wel met een zekering ertussen, en als je de gps uit de houder neemt als de motor buiten gebruik is kan er toch geen verbruik zijn,met dat kabeltje en de voorziene stekker kan je net niet tot onder het zadel, de stekker met kabeltje de draadjes moet je wel extra inpakken of intapen.
Mag ik weten op welke plaats jij de gps op de R1200R heb staan? ik heb hem nu via een beugeltje onder de linker spiegel gemonteerd, lijkt wel goed te zijn mijn vrouw heeft er sinds nog niet mee gereden.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door Danny »

Doen ze helemaal niet "altijd" bij BMW.
De gps houder verbruikt "altijd stroom" ook zonder gps erin.
Rechtstreeks op de batterij dan is een relais met aansturing via de canstekker de veiligste en ook op lange termijn een "shitloze" oplossing.

Het stekkertje is niks nieuw he, t bestaat al 14 jaar.
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

Dag Danny,

Bij Wingemotors motor BMW garage is mij duidelijk gezegd als zij de plaatsing moesten doen en de gps is een niet originele BMW, dat ze altijd maar altijd rechtstreeks op de batterij aftakken, dat stekkertje heb ik niet gezegd dat het nieuw was, ik zei dat ik mijn gps via dat stekkertje heb aangesloten, en laatst de gps houder zal misschien wat stroom trekken zonder het toestel, zal wel heel weinig zijn en zeker onvoldoende om de batterij leeg te trekken.
Persoonlijk geef ik de voorkeur om na het contact spanning te voorzien, maar soms krijg je rare fenomenen door de canbus of weet niet wat, zoals bij de motor van mijn vrouw de gps uitvalt als ik de motor start, en deze met de knop achteraan moet starten, gps blijft wel aan als ik gewoon het contact aan zet.
In mijn reactie of melding liet ik alleen weten wat mij is gezegd en hoe ik het zelf heb gedaan.
SarahB
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2015, 21:15
Woonplaats: Dendermonde

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door SarahB »

Hey,

heb het zondag even gecheckt met iemand van d'Haese, hij zei om best iets duurdere kabel te kopen,met zekering in, omdat je anders toch wat stroomverlies hebt.
Zeker ook nodig bij Tomtom omdat bij deze blijkbaar de steun op zich stroom verbruikt... bij Garmin niet.
mijn gps zit met speciale RAMbout op stuur, maar ook niet ideaal, heb hem nu iets rechter gezet, maar zie nu wel mijn toerenteller en pinkerlichtjes niet meer, dus nog niet ideaal...
beter zou beugel zijn achter scherm, zodat hij recht voor mij staat, maar daarvoor zoek ik nog handige harry ;-)
bmwbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:27
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Spanning aftakken voor Zumo 595 op BMW r1200R

Bericht door bmwbiker »

Dag Sarah ik heb je een PB gestuurd.
Plaats reactie