Onderhoud.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
INSPECTEUR
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 feb 2018, 17:04
Woonplaats: 1600 Sint Pieters Leeuw

Onderhoud.

Bericht door INSPECTEUR »

Als je het onderhoud van uw motor laat doen buiten het BMW-net (of zelf) verlies je dan de normale en/ of bijgekochte waarborg (5 jaar).
Ik heb het over een RT1200 lc van 2018.
BéRTke
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2013, 21:05
Locatie: Kempen

Re: Onderhoud.

Bericht door BéRTke »

... dat denk ik wel... dat is net de "truuk"... je "krijgt" lange garantie... maar die wordt teruggewonnen door de "verplichte" onderhoudsbeurten ...
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Onderhoud.

Bericht door Danny »

Inderdaad en onthoud dat de garantie verlenging geen fabrieksgarantie omhelst maar een versie met beperkingen en voorwaarden.
Voor de km vreter kan deze wel eens duur uitvallen.
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: Onderhoud.

Bericht door vandamme »

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... en-over-de" onclick="window.open(this.href);return false;
"De verkoper (verdeler) is aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat op het ogenblik van de levering van uw wagen, en dat zich manifesteert binnen de twee jaar na de levering.

Zelfs wanneer u uw wagen laat onderhouden bij een andere garagehouder, kan de verkoper niet weigeren om een probleem op te lossen dat gedekt wordt door de garantie.

Opgelet

Indien het onderhoud slecht wordt uitgevoerd door een andere garage en zo de oorzaak vormt van een probleem gedekt door de wettelijke garantie of zelfs de commerciële garantie,
gaat het niet om een gebrek aan overeenstemming waarop de verkoper moet antwoorden.

U moet zich richten tot de garagehouder die het onderhoud deed, want hij is verantwoordelijk voor de goede uitvoering van zijn diensten."

Dus zeker voor de wettelijke garantie kunnen ze dat niet verplichten. Ze kunnen maar de garantie weigeren als ze kunnen aantonen dat het defect aan het slechte onderhoud te wijten is.
Toch zeker in het 1e jaar. in het 2e jaar draait de bewijskracht om, dan moet jij aantonen dat het onderhoud wel naar behoren is geweest en dat het een fabricage defect is.

belangerijk : Dit is enkel maar voor particulieren, niet voor dingen die op de zaak zijn gekocht

Voor zover ik in de voorwaarden kan lezen, staat nergens dat je je onderhoud bij BMW moet laten doen, dat mag ook niet volgens de EU regels.
Ze vragen enkel dat je originele BMW onderdelen gebruikt.

En op dat vlak ben je dan wel gejost, want die olie met BMW merk op, die bougies met BMW op, filters, en o ringetjes en alle prullen die je maar kan nodig hebben voor normaal onderhoud.
Als je die moet als BMW origineel kopen zijn ze gewoon reteduur en nog duurder dan de dealer ze bij intern gebruik factureert.

Ik denk niet dat Non BMW onderhouds mechaniekers dus BMW originele onderdelen gebruiken, ivm de kost prijs
Ze gaan typisch gebruik maken van OEM onderhouds onderdelen.
Bvb BMW gebruikte een Mahle lucht filter, wel, die kun je ook van Mahle kopen, en die kosten een stuk minder.
idem voor olie filters , bougies, etc etc.

Maar ook daar heeft de EU eea voorzien op vlak van regelgeving en verplichtingen.
Zo moeten de fabrikanten informatie beschikbaar maken aan 3rd parties die onderhoud leveren. de EU wil de concurrentie mogelijk maken en dus moeten de fabrikanten meewerken.
EU vermeld zelfs expliciet dat langere garantie voorwaarden , al hoewel ze voordelig zijn voor de gebruiker, niet mogen dienen om de Niet dealer netwerk garagisten uit de markt te weren.

Dus als je effectief het een OEM Mahle filter gebruikt die aan de zelfde specificaties voldoet als de BMW branded Mahle filter.. Dan hebben geen mogelijkheid om garantie te weigeren.

Of ze dat misschien zouden durven is een ander verhaal. Maar daarvoor kan ook je rechtsbijstand voor worden ingeschakeld.

A priori mogen ze je niet zomaar wandelen sturen als het onderhoud, correct is gedaan door iemand anders.
Als dat dan nog eens een reputabel bedrijf is, dan heeft ook die partij een ijzer in het vuur, en kan ook die zijn eigen werk garanderen en als het goed is gedaan,
verdedigen als BMW hem zou verwijten dat het niet goed was.

Het is dus niet zo eenvoudig als "BMW kan het weigeren", in tegendeel.
het recht om elders te gaan is er. Maar het klopt, er kan wel discussie over komen.. En dan is het via de rechtsbijstand ofwel BMW, ofwel je onderhouds mechanieker die aansprakelijk is. Dan ben je zelf eigenlijk in the clear.

Doe je het onderhoud zelf, dan is maak je het een discussie tussen BMW en jezelf.. Das wel iets lastiger...
ludo V E
Berichten: 314
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: Onderhoud.

Bericht door ludo V E »

volgens mij blijft de garantie gelden als u de onderhoud laat doen in een andere garage dan waar u het voertuig gekocht heeft ,
op voorwaarde dat het een garage betreft van hetzelfde merk en het een officiele garage is , of deze garage nu in het buitenland is
of niet dat speelt geen rol . als het een officiele garage is van een ander merk dat weet ik niet zeker of dit ook goed is .
als uw vriend een garage heeft en deze is niet officieel erkend dan telt volgens mij de garantie niet meer .
wat betreft de onderdelen die gebruikt worden , volgens mij geld hier de garantie alleen als er onderdelen gebruikt worden
die vrijgegeven zijn door BMW .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Onderhoud.

Bericht door Danny »

Wie "optimaal" wil genieten van zijn garantie en niet tegen de glazen toegangsdeur wil lopen kan best bij een officiële m.a.w. door Bornem erkende garage gaan.

Allicht kan het wettelijk iets anders maar ik denk dat dat wel eens voor interpretatie vatbaar kan zijn.

Lakschade (bijvoorbeeld) kan moeilijk toegeschreven worden aan slecht onderhoud of een gebrekkige beurt.

Vanaf dat er motor, bak, electronica problemen zijn zou t wel eens heel wat moeilijker kunnen zijn.
Het zijn van die discussies die je liever niet voert.

De vraag is altijd wat wil je en wat heb je er voor over...
Wil je 5 jaar garantie dan zal je je 5 jaar moeten binden aan... waarom gaat BMW spontaan verlengen naar -standaard- 3 jaar, puur klantenbinding want daar liggen de centjes.

Kortom gebruik je gezond verstand, een herstelling waarvan je weet dat het geen garantie is laat je eender waar herstellen.
Onderhoud zoals voorgeschreven doe je bij de dealer.
Zeker geen banden, remblokken, schijven tenzij je echt geld genoeg hebt.
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: Onderhoud.

Bericht door vandamme »

ludo V E schreef: op voorwaarde dat het een garage betreft van hetzelfde merk en het een officiele garage is , of deze garage nu in het buitenland is
of niet dat speelt geen rol . als het een officiele garage is van een ander merk dat weet ik niet zeker of dit ook goed is .

EU regels willen net dat ze dat niet mogen afdwingen, dat officieel merk garage verhaal.
er moet concurrentie mogelijk zijn volgens de EU, dus mag dat niet.
Meer nog, ze zijn verplicht om werkplaats manuals en software beschikbaar te maken (tegen betaling) aan Niet dealer garagisten.


Maar ja, als je hierover zeker geen discussie wil , moet je bij de dealer blijven.
Als ken ik genoeg mensen die dan zelfs bij de dealer voor iets anders zijn gejost in de garantie... Voor een andere punt waarover ze willen discussieren.


Voor een moto, als je rechtsbijstand hebt, voor de zeldzame situatie dat een motorblok opblaast.. dat gebeurt niet vaak.
En als het dan al eens gebeurt, moeten ze nog bewijzen dat het niet aan het onderhoud ligt.. En tegen dat je rechtsbijstand er een zaak van gemaakt heeft, kost het ze al evenveel als de garantie gewoon te geven...

Dus ik denk dat het risico heel heel klein is.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Onderhoud.

Bericht door alfa »

Waarom is het met het merk BMW (motor) altijd zo moeilijk als het om garantie gaat?
Neem nu auto merken daar is dat de normaalste zaak van de wereld geworden.Vb. Kia
Het argwaan dat BMW dealers hebben gecreëerd is wel terecht met hun woekerprijzen.
BMW R1100R zonder KFR
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Onderhoud.

Bericht door Danny »

Wat is bij kia gewoon? Garantie claimen en bij auto 5 laten olie verversen...ga nie pakken zenne
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Onderhoud.

Bericht door alfa »

Kia hanteert "normale onderhoudsprijzen" en die klanten zijn niet op zoek naar een goedkopere after dealer.
Waarom zijn BMW motorrijders altijd op zoek naar goedkoper onderhoud,dat kan je bij officiële Dealers niet vinden.
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Onderhoud.

Bericht door Man in Black »

alfa schreef:Kia hanteert "normale onderhoudsprijzen" en die klanten zijn niet op zoek naar een goedkopere after dealer.
Waarom zijn BMW motorrijders altijd op zoek naar goedkoper onderhoud,dat kan je bij officiële Dealers niet vinden.
Waarom BMW-motorrijders? Denk je dat een officiële Honda of Yamaha garage geen personeelskosten heeft? en die zijn investering aan infrastructuur en kennis moet ook terug betaald worden. Een Kia-klant is inderdaad niet op zoek naar een goedkopere after dealer, zeker niet de eerste 7j :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Onderhoud.

Bericht door alfa »

Dat was de vraag van TS om in garantie naar een niet officiële dealer te "mogen"gaan.
Wat is de reden om dit wel te doen,toch de centen.
Maar bij auto merken met 7jaar garantie is dat niet nodig omdat er niet met woeker fakturen word gezwaaid.
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Onderhoud.

Bericht door Man in Black »

nee, omdat je in die 7j op onderhoud moet bij een officiële Kia-dealer.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Onderhoud.

Bericht door KeeS16 »

Man in Black schreef:nee, omdat je in die 7j op onderhoud moet bij een officiële Kia-dealer.

En aan de duurdere merken-prijs, slimme zet van de fabrikant, en iedereen trapt erin.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Onderhoud.

Bericht door Man in Black »

tuurlijk, daar rekenen ze op, vandaar ook de steeds langere garantieperiode die gegeven wordt
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Onderhoud.

Bericht door alfa »

Wat betreft onderhoud bij vb. Kia ligt alles vast tot op eurocent voor onderhoud ,bij BMW dealer is factuur met de natte vinger in de wind.
Hier al gelezen dat zelfde werkzaamheden/stukken "zeer" uitéénlopen .
Mocht BMW zijn motoren 7 jaar garantie geven aan vastgestelde democratische onderhoud prijzen zou de vraag van TS onbestaande zijn.
Probleem ligt bij fabrikant/invoerder die nu zijn dealers woekeraars statuut geven .
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie