Reisverslag: Dolomieten-Alpen-Elzas-Ardennen.

Hier worden enkel ter inzage de complete reisverslagen gepost van forumleden.
Voor eventuele vragen, contacteer via PM of e-mail de auteur

Moderator: GVN

Gesloten
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Reisverslag: Dolomieten-Alpen-Elzas-Ardennen.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Da's zowat in grote lijnen 't tripke dat ik de volgende 7 dagen ga doen.
Ge gaat hier dus een weekske van mij vanaf zijn, en vermits geen nieuws goed nieuws is, zult ge, hopelijk, pas van mij iets horen als 't reisverslag afgewerkt is.

Tot noste week, bye :wink:

Grtz, Philip!
Laatst gewijzigd door Koppel!! op 18 aug 2006, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Goede reis, veel fun en weinig brokken, geniet er van...
Zwerver
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 apr 2006, 11:06
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Bericht door Zwerver »

Veel plezier, en houdt de gelakte kant boven!
AfbeeldingGeert Hp2Adv en xtz660 in wording
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Bericht door GVN »

Zeg Koppel,
Ik herinner me dat je me destijds vroeg hoe dat zat met de autotrein vanuit Duitsland. Ga je nu uiteindelijk met de trein?
Want toevallig neem ik vanavond ook de trein in Keulen richting München om effe te gaan uitwaaien (letterlijk vrees ik :evil: ) in Duitsland/Oostenrijk (Alpenstrasse, Salzkammergut, Nockalmstrasse, Grossglockner etc.). Het zou me niet verwonderen moesten we op dezelfde trein zitten.
We zijn met 3, één schitterende RT en twee rijstkokers.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

@ Geert VN: idd, ik neem de trein, maar vanuit Dusseldorf :?

Da's nu wel spijtig, anders konden we nog een babbelke doen ofzo, anderzijds, rijdt de trein naar Bolzano over Munchen :?:

Anyway, straks nog een tussenpauze inlaasen te Aken (Polo) en dan naar de "staase" in Dusseldorf, ben is benieuwd of en hoe dat gaat lukken :lol:

Soit, nu ben 'k echt weg, tot volgende week guys, salu :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
robr1150rt
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 22:34
Locatie: Vilvoorde

Dolomieten-Alpen-Elzas-Ardennen

Bericht door robr1150rt »

Koppel,

Een goede reis geweest en amuseer je.

Mvmg,

Rob uit Vilvoorde
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Dag gasten, 'k zen terug :( , 't was, op den eersten dag na, prima weer, heb vanalle nieuwe plaatskes gezien, hebben ons achterbanden naar de verdoemenis gereden, heb ong. 300 foto's gemaakt (ja, ze volgen, ff geduld), heb m'n J1 uitermate kunnen testen nu, ohja, en heb me super geamuseerd, verhaal volgt nog :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Amai gij zijt rap terug, dacht al dat er wa gebeurd was :shock:

Alléé, 't was plezant, da horen we graag, en dat het weer beter dan hier was....da kon bijna ni anders :roll:

Ben benieuwd naar de foto's :wink:

Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Bij deze: 't verslag 8) , nu volledig afgewerkt :wink:

Vrijdag 11/08

Vandaag nog gaan werken, heb met een collega van shift kunnen wisselen, zodoende dat ik om 12u15 gedaan heb met werken. Snel naar huis dus, Bart zou aan m'n deur staan tegen 13u00, en 'k wou vlug nog is alles dubbelchecken, ik vergeet nml. meestal wel 't één en 't ander :oops:
De GS staat reeds vertrekkensklaar, de topcase op z'n grootst, maar de zijkoffers heb ik op hun smalst gelaten, kwestie van mogelijke file's door de steden nog wat vlot te kunnen verteren, de tent en nog wat kampeerspullen steken in een bagagerol van HG, en dat alles ligt stevig verankerd achter m'n rug, op de plaats van 't duozadel.
Bart's machine ziet er iets minder bepakt uit, maar met z'n tanktas, beide zijkoffers en Givi topkoffer heeft ook hij voldoende bagage mee.

Afbeelding

Dan hetgene wat men nooit in de hand heeft, het weer :roll:
Ik moet zeggen dat van al m'n motoreizen ik 't niet één keer op de vertrekdag droog heb kunnen houden, met als uitschieter de bijna 1000km tot Monestier-de-Clermont in Mei ll. volledig in de regen.
Zo erg zou 't vandaag niet worden, we rijden dan ook maar tot Düsseldorf, om daar de trein naar Bolzano te nemen.
Echter, 't zou terug met 't regenpak vertrekken worden, grijsgrauwe wolken die hun water niet konden houden waren ons deel :(

Afbeelding

Op de koop toe was 't verkeer naar en rond Brussel één soep, blijkbaar is er maar een beetje regen nodig om de gebruikelijke files in een verkeerspuinhoop te doen ontaarden, filerijden dus tot aan de oprit v.d E40 richting Luik, en zelfs dan is 't nog oppassen geblazen, de regen spat zodanig op van 't wegdek dat 't zicht nooit optimaal is :?
Tot Luik was 't een beetje aan 't regenen, in Barchon wordt even gestopt om te tanken, en daar gaan de hemelsluizen pas helemaal open, dit is gietende gutsende regen, met emmers tegelijk, damn :evil:
Van hier naar Aken is maar een klein stuk, daar gaan we ff een stop doen bij de locale Poloshop, Bart moest waterdichte handschoenen hebben, en ik moet en zal een regenvestje vinden met (fluo) geel, zodoende dat ik met m'n regenoverall niet meer moet staan worstelen, véél handiger lijkt me :P
Na ons ding gevonden te hebben, en onze nieuwe aanwinst direct te willen benutten stopt 't met regenen, tja, ik zal m'n regenvestje wel op een andere dag kunnen testen, denk ik.
In Düsseldorf word even gezocht naar de juiste plaats, een vriendelijke dame aan één of ander benzinestation brengt uitsluitsel, en idd. het perron word vlug daarna gevonden. Het is net 19u00 voorbij, de trein vertrekt om 21u05, dus we zijn goed op tijd, een koppel Duitsers met Yamaha's staan ook reeds te trappelen van ongeduld, 't is eens iets nieuws voor ons :D

Afbeelding

Na een uurtje begint 't meeste volk pas te arriveren, en tegen dat 't aan ons is staat er al een heuse troepenmacht van motards aan te schuiven.
De moto op de wagon rijden is niet simpel, zeker niet met een hoogpoter als een GS, het dak is voor mij niet hoger of lager, maar m'n zadel staat er wel korter bij :shock:
Ook werd ons eerst duidelijk gemaakt dat er helmplicht is bij 't oprijden v.d wagons, 't zal de eerste niet zijn die z'n hoofd (of z'n helm) stoot tegen het bovenliggende gedeelte.
De bagagerol mag op de GS blijven, op voorwaarde dat ik 'm met iets anders dan enkel de spanrekkers kan bevestigen, gelukkig heb ik de spanriemen die bij de bagagerol zaten in m'n topcase gestoken, en even later is de perronverantwoordelijke tevreden, hij tevreden, ik tevreden :)
Na een vijftal minuten wandelen komen we aan bij wat vermoedelijk onze trein is, er staat in elk geval "Bozen" op de papieren aan de ruitjes.
Na 't vertrek komt er een conductrice onze papieren nakijken, en zegt ons dat we niet in de juiste wagon zitten, doeme toch, ok, maar waar is onze wagon dan :? Blijkt dus dat er op de tickets niet alleen een nr. staat voor de coupé, maar ook voor de wagon, tja, zoals ik reeds zei, 't is eens iets nieuws voor ons hé :oops:
Allez, na intrek genomen te hebben in de juiste coupé wordt 't al snel donker buiten, en na een uurtje komen de twee andere "bewoners" van deze coupé af, een Duits koppel die direct na 't vertrek gaan eten waren.
Ach, met vier in een coupe van zes zitplaatsen, wel maar vijf slaapplaatsen, valt al bij al mee.
Het slapen (Bart en ik sliepen boven, ik zag het oudere koppel niet direct naar boven klauteren, dus dat vonden ze best) gaat me niet zo goed af, het bed, of eerder gezegd met een dun laagje mouse voorziene, en met een laagje stof bekleede plank, is niet alleen hard, maar ook te kort voor me, m'n voeten hangen maar wat te bengelen. Ook word ik regelmatig wakker van de beweging v.d trein, tja, toch niet zo comfortabel als ik dacht :?

Zaterdag 12/08

's Morgens zijn we reeds in Oostenrijk, ik zie 't bordje "Kufstein" passeren, en ik probeer enkele foto's te nemen vanuit de rijdende trein, brrr, koud als ik 't raampje opendoe en m'n hoofd en fototoestel buitensteek.

Afbeelding

Eens boven op de Brenner (waarvan ik absoluut niet gevoeld heb dat we aan 't stijgen waren :shock: ) rijden we Italië binnen, door de speakers klinkt in Duits en perfect Engels dat de trein drie kwartier vertraging heeft opgelopen deze nacht in Duitsland, één of andere baustelle. Dat zorgt ervoor dat we maar rond tien uur in Bolzano zullen arriveren, tegen de tijd dat onzo moto's van de wagons zijn, en we vertrekkensklaar staan is 't 10u45. Normaal zouden we vandaag ong. 300km rijden, beginnende met de Penserjoch, maar door 't late uur laat ik die reeds vallen, we rijden direct door naar Bressanone, alwaar we de bergen intrekken.
De baan naar Bressanone is druk, maar redelijk angenaam om te rijden, een hoofdweg door de bergen zeg maar, echter vanaf Bressanone gaan we stijl omhoog, de Passo di Erbe op.

Afbeelding

De laaghangende bewolking ontneemt ons spijtig genoeg 't zicht op de mooie bergpieken waarvoor deze regio beroemd is, tja, een reden om nog is terug te keren dan maar :lol:

Afbeelding

Van daar nemen we via Alta Badia richting de Passo di Valparola, waar we rap iets eten, valt goed mee, hebben al véél slechtere troep geserveerd gekregen in zo'n resto's op één of andere bergpas.

Afbeelding

Na nog een koffietje rijden we verder, ondertussen begint 't al wat te druppelen, hopen maar dat de nattigheid wegblijft. De volgende bergpas is de Passo di Falzarego.
Het is ondertussen nog altijd zo goed als droog, maar eigenlijk weet ik beter, 't weer is aan 't omslaan, en is deze bergpas nog droog, dan zal de volgende wel nat zijn, of de daarop volgende :(
De klim v.d de Passo di Giau is nog droog (en heel technisch met veel korte bochtjes, echt GS-gebied), maar enkele minuten na 't bovengeraken, en de obligate foto's te nemen is 't van datte, de wolken houden 't niet meer en 't begint te regenen.

Afbeelding Afbeelding

De Passo di Fedaia doen we volledig in de, ondertussen gietende regen op een kletsnatte baan, leuk is anders :?

Afbeelding Afbeelding

De afdaling is op kousevoeten, heb geen zin om de eerste dag al onderuit te gaan, heb sowieso geen zin om onderuit te gaan, en 't tempo gaat dus zienderogen achteruit.
Eens beneden moeten we nog de befaamde "Sellarunde" doen, beginnende met de Passo Pordoi, echter volledig in de regen, met slecht zicht (die J1-helm is zeer goed, maar z'n zwak punt is dat de regen die van 't scherm afdrupt naar binnen wordt geblazen door de rijwind, dus 't scherm aan de binnenkant hangt op den duur vol met kleine waterdruppels, en da's nu éénmaal niet goed voor 't zicht :evil: ), maar toch kan ik er van genieten, na enkele km's vind ik een tempo dat ik weliswaar veilig acht, maar waar ik toch plezier aan beleef, ook rij ik liever bergop dan bergaf in de regen, anyway, naar boven dus.
Eens boven wordt 't weer nog erger, de regen is overgegaan in sneeuw, dikke sneeuwvlokken zelfs, en we besluiten eerst een koffie te gaan drinken en te zien wat 't weer doet, als 't op deze bergpas sneeuwt, en 't zou blijven liggen, dan zou 't op de drie nog resterende ook wel is kunnen sneeuwen, en om me nu te verongelukken, of me ergens ingesneeuwd vast te steken heb ik echt wel geen zin, dan maar terug naar beneden, ik zei toch al dat ik hier nog is moet terug komen, nu weet ik 't dus zeker :lol:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Na een half uurke zien we dat de sneeuw hier en daar op de grond blijft liggen, goed besluit dus om toch maar terug te keren, 't had anders zéér gevaarlijk kunnen worden.
Normaal zouden we aan de voet v.d Sellaronde een slaapplaats zoeken, echter, 't is nu nog maar 17u00, en 't weer is hier toch niet veel soeps, dus rijden we nog wat door, al wat km's van 't roadbook voor morgen doen, ge weet nooit of 't weer dan nog slechter is, en dan is 't altijd meegenomen als er al wat km's gedaan zijn.
Uiteindelijk rijden we nog een 30km verder, tot in Ziano, in de Val di Fiemme, een schitterende vallei quai natuur en uitzicht, echt prachtig, zelfs met dit somber weer.
Bij een Gasthof vinden we een kamer voor 2, wel 40€ incl. ontbijt pp. :shock: , tja, veel keuze hebben we niet, 't regent pijpestelen, de goesting is over, we besluiten dus dat 't goed geweest is voor vandaag.
Op de kamer zelf maken we zelf ons potje klaar, we hebben uiteindelijk al dat gerief niet voor niets meegesleurd, we hebben trouwens nog wat brood en beleg over, liever 't opeten dan laten slecht worden, en moeten weggooien :)

Afbeelding Afbeelding

Vanop 't balkon hebben we een zicht op het gedeelte v.d Val di Fiemme vanwaar we komen, de bewolking is alomtegenwoordig :(

Afbeelding

Tegen dat de nacht valt is 't gestopt met regenen, in de verte is er zelfs een beetje opklaring te zien, fingers crossed 8)

Afbeelding

Rond ong. 23u30 kruipen we onder de wol, een verkwikkende nachtrust zoekende, na vorige nacht op de trein toch wel slecht geslapen te hebben.

Zondag 13/08

We staan op, en zien een blauwe hemel, onze gebeden zijn verhoord :P
Na een lekker ontbijt zadelen we onze Beemers terug op, en rijden we verder de Val di Fiemme door, we passeren dorpjes zoals Tessero (ramp met de bezinkselbassins in de Stavavallei) en Cavalese (ramp met de kabellift die doorgesneden werd door een Amerikaans legervliegtuig) en denk dat men zijn portie ongeluk hier wel al gezien heeft.
Op 't einde v.d vallei is er nog een krote afdaling naar de grote vallei waar o.a de rivier Adige loopt, en langswaar de trein vanuit Bolzano doorrijdt naar Verona, leuke baan, mooie bochtjes, 't tempo zit er direct goed in :twisted:

Afbeelding Afbeelding

Eens in de vallei volgen we één of andere "Strada di Vigno", een toeristische weg door allerlei wijngaarden alvorens aan de eerste bergpas v.d dag te beginnen, de Passo dell Mendola, niet hoog, maar wel een serieus kronkelende bergpas, kan m'n grijns nog net binnen 't normale houden, en bij een J1 ziet men dat wel degelijk :o
Boven is er weinig te zien, behalve een redelijk zicht op de overkant v.d Adigevallei.
Na de Mendellpass zetten we koers naar de Passo dell Tonale, dat is eerst via enkele kleinere baantjes die ons door zeer mooie landschappen voeren, en zelfs langs dit meer.

Afbeelding

Naderhand nemen we de SS42 richting Tonale, dit is eigenlijk de grote baan richting Comomeer, dus ik verwacht een saaie drukke baan, echter, niets van dat, 't verkeer valt reuze mee, en de baan is al niet veel rechter dan de gemiddelde rol ijzerdraad, fun dus :D
De Passo dell Tonale zelfs is niet bijzonder, is eigenlijk gewoon een groot skidorp op deze weg, enkele foto's illustreren beter dan m'n woorden.

Afbeelding Afbeelding

Het weer begint stilaan terug uitermate bewolkt te worden, van blauwe lucht is al enkele tientallen km géén sprake meer, we houden ons hart vast, binnen enkele km's beginnen we aan de klim v.d Passo di Gavia, met z'n 2652m 't dak van deze reis, ik hoop maar dat 't niet sneeuwt daarboven, of 't zou wel is nougabollen kunnen worden :?
Onderweg zien we de baan versmallen naar wat ik herken vanop de tv-beelden v.d Giro, een smal weggeltje, net breed genoeg om met een auto te passeren, een auto voorbijgeraken gebeurt enkel met hulp v.d automobilist :shock:

Afbeelding

We houden 't droog tot boven, echter daar begint 't te sneeuwen, we gaan snel 't plaatselijke resto'ke binnen, en zien wel wat er gebeurt.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

De links en rechts aanwezige hoopjes sneeuw doen me vermoeden dat 't hier gisteren ook liggen sneeuwen heeft, vandaag is 't ondertussen al weer gestopt, uiteindelijk blijft 't droog, goed zo 8)
Richting Bormio is deze pass nog mooier, minder technisch misschien, maar met prachtige verzichten, een echte aanrader dus, en vermits 't laatste gedeelte kiezeltjes ondertussen ook plaats moeten maken heeft voor (hobbelig) asfalt is er geen enkele reden om deze pass niet te doen.

Afbeelding

In Bormio rijden we terug Zuidwaarts, de Stelvio en Foscagno hebben we twee jaar geleden reeds gedaan, nu wil ik in Mazzo di Valtellina de Passo della Foppa doen, in wielermiddens beter gekend als de Mortirolo.
Een naar 't schijnt zéér steile bergpas, met een smal baantje waar 't zeer technisch rijden is, moet kunnen zou 'k zo zeggen :P
En wat men zei is niet minder dan de waarheid, regelmatig staan er borden met stijgingspercentages van boven de 15%, en de baan is op de meeste plaatsen nog smaller dan op de Gavia, een geluk dat we maar twee auto's voorbij moeten, die ons direct doorlaten.

Afbeelding

Eens boven (ge zijt er voorbij eer ge 't doorhebt) stoppen we voor de gebruikelijke foto's, alhoewel er weinig tot niets te zien is, de bewolking was dan ook weer van de partij :roll:

Afbeelding Afbeelding

Net na de top is er een splitsing, en zowel op de kaart als op m'n Routeplanner thuis is de baan naar rechts de aangewezen om in Aprica te geraken, van daaruit moet dan wel nog naar Tirano worden gebold, alwaar we volgens 't roadbook een plek moeten vinden om te maffen.
Wel, daarboven zijn in elk geval meer dan twee baantje, na enkele km's en enkele splitsingen later was ik 't spoor bijster, dan maar m'n gedacht volgen :o
Na een half uurtje rondhossen, op bijna constant dezelfde hoogte over soms compleet kapotte wegen (asfalt stopt, grind met diepe plassen, leuk voor mij met m'n GS, minder voor m'n maat met z'n Roadster, na een tiental meter gelukkig terug asfalt, weliswaar in bedenkelijke staat) kom ik weer bij een splitsing, maar deze keer ééntje met een pijl "Aprica één kant, Tirano andere kant", hé, da's gemakkelijk, moeten we niet meer via de vallei naar Tirano, richting Tirano wordt 't dus :mrgreen: .
Wel leuk om daarboven is rond te bollen, af en toe mooie uitzichten, soms komt men een meute koeien tegen, en dit langs kronkelende bergwegjes, heel plezant :P

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

In Tirano besluiten we om vlug nog de Passo dei Bernina over te gaan, deze hebben we twee jaar geleden ook al gedaan, maar komende van Livigno, da's aansluiten net voor de top, nu doen we de pass vanuit de vallei.
En da's een beetje een tegenvaller, in sommige dorpjes hebben die Zwitsers er blijkbaar niets anders op gevonden om de treinsporen evenwijdig met de baan te laten lopen, maw. de trein rijdt gedurende enkele honderden meters over 't straat (de straat wordt natuurlijk wel afgesloten dan, maar toch) wat bij dit regenweer heel gladde en gevaarlijke sitauties kan veroorzaken, tsss, die Zwitsers toch met hun treinen. Eigenlijk hebben we twee jaar geleden niets gemist van de bergpass, vermits deze maar echt leuk wordt eens de afslag Livigno gepasseerd. De afdaling richting Pontresina is nog altijd leuk, niet echt technisch met korte knikjes ofzo, maar redelijk snel, met heerlijk brede zwiepers, snelheden boven de 100km/u zijn meer regel dan uitzondering :twisted:
In Pontresina zelf vinden we niets naar ons gedacht om te overnachten, 't is ondertussen nog altijd aan 't regenen, dus naar een camping zoeken doen we niet, gewoon een simpele B&B is ok.
Iets verder, in 't dorpke Samaden, is er een simpele maar goede B&B, voor 39ChF pp., da's omgerekend 27€ de man, incl. ontbijt :o , niet twijfelen dus :P
De kamertjes zijn heel simpel, met één toilet en douche per verdiep, maar da's geen erg, 't bed voldoet ruimschoots aan m'n eisen, en vermits we nog niet stinken kan een dagje zonder douche er wel vanaf :lol:

Afbeelding

's Avonds vlug 't dorp in om wat te gaan eten, tegen dat we 't restaurant uitkomen is 't weer aan 't regenen, pfff :roll: .
Links is de B&B, sorry voor de onscherpe beelden, maar bijna geen licht en een niet trillingsvrije hand gaan niet goed samen.

Afbeelding

Rond een uur of elf 't licht uit gedaan, en een goed stukske geslapen.

Maandag 14/08

Na een lekker en stevig ontbijt (die B&B kan ik echt aanraden, goed bed, deftig ontbijt, wel cash betalen, géén kaarten) rijden we richting de Albulapass, 't is bewolkt, en de baan ligt er grotendeels vochtig bij, maar 't regent niet, en hier en daar zijn er stukjes blauwe lucht tussen de wolken te ontwaren, misschien wordt 't vandaag dan nog een mooie dag.
Boven op de Albula doen we een klapke met een Duitser, net eigenaar geworden van een R1200GSA, kerel is onderweg van Munchen naar Menton, om dan de Route des Grands Alpes te rijden.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Mooie bergpas, die Albula, weinig tot geen verkeer, en een toffe baan, met een allegaartje aan bochten, van snelle zwiepers tot korte knikjes, ideaal om de dag mee te beginnen :)
In Thusis nemen we de baan naar 't Zuiden, richting Splügenpass.
Maar eerst moeten we door één of andere kloof, twee jaar geleden was 't hier zo aan 't gieten dat ik absoluut geen zin had om te stoppen voor een fotooke, nu is 't ondertussen goe weer geworden, dus geen enkele reden om deze keer geen foto's te nemen.

Afbeelding Afbeelding

Op de Splügenpass steken we voor de zoveelste keer de grens over, en rijden we terug Italïe binnen.

Afbeelding Afbeelding

Iets verder passeren we 't dorpje Spluga, en nog wat verder staan we aan een stuwmeer, of wat er moet voor doorgaan, 't is zo goed als leeg nu.

Afbeelding

De afdaling v.d Splügenpass langs Italiaanse zijde is op sommige plaatsen toch wel speciaal, een weg uithouwen, incl. hairpins, uit de rotsen op een quasi loodrechte muur, ge moet 't maar doen, heb geprobeerd om enkele foto's te trekken maar deze doen de constructie van deze weg absoluut geen recht aan, dus verveel ik er jullie ook niet mee, zelf is gaan kijken zou 'k zo zeggen :P
Van hieruit rijden we verder naar 't Comomeer, wil men verder naar 't Westen dan moet men langs hier passeren, en eigenlijk is 't altijd is een welkome verandering tussen al die bergpassen.
Net voor 't Comomeer een stopje ingelast om de innerlijke mens tevreden te houden, warm weertje, prima :mrgreen:

Afbeelding Afbeelding

Dan ff langs 't meer volgen, maar terug rechts de weg nemen naar 't meer van Lugano, en van daar richting Bellinzona nemen naar Locarno, en 't Lago Maggiore, mooie streken, dat wel.

Afbeelding Afbeelding

Vanuit Locarno nemen we de baan richting Domodosola, over Sta. Maria Maggiore, een serieuze aanrader deze weg, mooie bochtjes, door kloven en mooie kleine dorpjes, al wie in de regio is kan ik deze baan zeker aanbevelen.
Natuurlijk moet ik weer bijna de fun verbrodden, ik geraak voorop, Bart moet ff wachten om enkele auto's voorbij te geraken, dus ik denk bij mezelf: "Als ik me nu is ergens vlug kan parkeren, zo aan een mooi bochtje, en Bart op foto zet zonder dat ij verwacht, zou dat geen goed idee zijn?", dus begin ik te zoeken naar een plaatsje om de moto te parkeren, zonder op de rijweg te staan, de baan is hier nml. niet echt breed. Plots zie ik, in een links-rechtscombinatie een plekje groot genoeg om de moto veilig te plaatsen, wel aan de overkant v.d baan.
Ik wil me dus in één beweging draaien en tegelijk parkeren, kom met m'n voorwiel op de asfaltlaag naast de rijweg, om te ondervinden dat 't eigenlijk géén asfalt is, maar los fijn grind, m'n voorwiel glijdt direct weg, shit, en boink, daar gaat de GS op z'n zij, doeme toch :oops:
OK, nu dat kreng rechtzetten, amaai, met volle bepakking is dat geen sinecure, ondertussen komt Bart uit de draai, ziet m'n moto liggen, heeft gelukkig direct door dat 't geen schuiver oid. is, wil komen helpen, maar een vriendelijke Italiaanse duo op zo'n megascooter springt me terzijde, en met ons tweeën duwen we de GS op z'n staander.
De kerel bekijkt me, wil bijna m'n pols nemen e.d, maar 'k maak hem al snel duidelijk dat, uitgezonderd m'n imago er niets beschadigd is, en met een lach vertrekken ze weer, toch bedankt man :wink:
Schade aan de GS dan, enkele miniscule krasjes op de zijkoffer, enkel dan nog op 't zwarte plastiek onderaan, verwaarloosbaar, één heel klein krasje op m'n linkerspiegel, en dan enkele kleine krasjes op de valbaar, that's it :shock: , echt wel idiotproof zo'n GS :lol:

Afbeelding Afbeelding

Dan maar verderdoen waarvoor ik hier in de eerste plaats gestopt was, enkele foto's van Bart dus, nu wel met z'n medeweten.

Afbeelding

In Domodosola besluiten we om nog snel de Simplonpass over te gaan, vermits ik weet dat deze door zwaar verkeer ook wordt gebruikt (vrachtwagens allerhande) denk ik dat 't géén Mortirolotoestanden zullen worden. Onderweg zitten we dan ook meer in vijfde of zesde versnelling te rijden, meer over dan onder de 100km/u, gaat vlot zo 8)
Boven is er niet veel bijzonders te zien, wel een mooi zicht op de omliggende bergen, de afdaling is al even snel, soms zelfs bangelijk snel, tegen 140km/u een heel brede bocht induiken, woeha :twisted:

Afbeelding

Even verder passeren we deze toch wel markante brug, die moet natuurlijk op de foto.

Afbeelding

In Ried, een dorpje aan de voet v.d Simplon, net voor de Rhonevallei vinden we een camping, 't weer is eindelijk is droog, dus gaan we camperen vanavond.

Afbeelding

Ik ga goed slapen, Bart heeft ondertussen door dat z'n luchtmatras lekt, dus tegen de ochtend ligt hij waarschijnlijk op de grond, of hij 's nachts z'n matras terug opblazen, anyway, slapen nu, 't is goe geweest vandaag :)

Dinsdag 15/08

Vandaag moeten we eerst een dikke 80km door de Rhonevallei, richting Martigny alvorens aan de grote Sint Bernardpas te beginnen, gelukkig gaan die eerste km's redelijk vlot, en kunnen we rond 10u00 de klim naar de tweede hoogste bergpas van onze reis beginnen.

Afbeelding

Een zeer mooie bergpas, beginnend als een zeer snelle, brede baan met open bochten, waar je echt wel kan doorrijden, tot aan de splitsing tunnel-bergpas, dan wordt 't plots een zeer technische weg, met veel korte knikjes, en de vanzelfsprekende hairpins, voor elk wat wils dus :P

Afbeelding Afbeelding


Afbeelding

De afdaling is zoals de klim, 't bovenste gedeelte smal en technisch, 't onderste gedeelte breed en héél snel, quai funfactor een echte aanrader.
In de vallei van Aosta nemen we nu richting Courmayeur, maar in Morgex nemen we links de Colle San Carlo, afgelopen Giro nog beklommen door Basso en co.
Deze bergpas is prachtig om te rijden, onwaarschijnlijke links/rechtscombinaties, splinternieuw perfect asfalt, vangrails waar nodig, wat een feest, staat zeker in m'n top tien :!:

Afbeelding

Langs de andere kant is er een korte afzink tot in La Thuile, halverwege de klim naar de Ptit. St. Bernard, die we deze keer in perfecte droge omstandigheden doen :mrgreen:

Afbeelding Afbeelding

De afdaling naar Bourg St. Maurice is leuk, maar de vele pekstrepen om de scheuren in 't wegdek te dichten, en hier en daar hobbelig asfalt zorgen ervoor de je waakzaam moet blijven, hier en daar zijn er wel stukken volledig nieuw asfalt gelegd, maar een minimum aan concentratie blijft geboden, zeker als ge zoals wij redelijk sportief naar beneden suist.
In B. St. Maurice nemen we de baan naar de Cormet de Roselend, daar sluiten we eigenlijk halfweg de "Route des Grandes Alpes" aan, en volgen deze op 't roadbook tot ergens net voorbij Morzine.
Vanavond echter gaan we maar tot Clusez, eigenlijk was 't de bedoeling om ergens rond Seez een slaapplaats te zoeken, maar 't is droog, 't is nog niet zo laat op de avond (ong. 18u00) en we hebben er nog zin in, blijven rijden dus, in Clusez zien we de eerste pijlen met "Camping Municipale", en besluiten dat 't voor vandaag genoeg geweest is.
Ondertussen zijn we dus de Cormet de Roselend, de Col des Saisies, de Col des Aravis en de Col de la Colombière gepasseerd.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Stuk voor stuk kleinere maar zeer mooie cols om te doen, eindelijk hebben we dan ook alle cols v.d Route des Gr. Alpes bedwongen, bij mooi zonnig weer moet deze Route idd. een prachtroute zijn 8)
Op de camping in Clusez begint 't te druppelen, we moeten ons partijtje ping-pong zefls onderbreken, en besluiten dan maar om in onze slaapzal te kruipen, 't zou morgen nog is een redelijk zwaar dagje kunnen worden.

Woensdag 16/08

Pfff, de godganse nacht heeft 't zitten regenen, 't lapje grond rond onze tent is zo nat als een spons, geen vrolijk begin van de dag, maar ja, we moeten erdoor.

Afbeelding

Ook hebben we wat langer geslapen, komt erop neer dat we pas tegen een uur of elf de camping verlaten, iets verderop beginnen de wolken echter al open te breken, en komt de blauwe lucht hier en daar in zicht, hmm, misschien dan toch zo geen slecht begin vandaag.
Een dorpje ofzo verder besluiten we te stoppen bij een bakker, om ons ontbijt te kopen, naast de bakker is een café waar we onze ontbijtkoeken met een tas koffie verorberen, 't is ondertussen bijna middag :roll:
Wat verder verlaten we de baan naar Thonon, en nemen we rechts de Col du Corbier, om aansluiting te maken met de Pas de Morgins, om halfweg tussen Martigny en Montreux de Rhone over te steken.

Afbeelding Afbeelding

Vandaar gaat 't richting Château d'Oex, over de Col des Mosses, naar Fribourg, waar we de Alpen definitief vaarwel zeggen ( :cry: ), althans tot de volgende motoreis.
In Aarberg, halverwege tussen Fribourg en Solothurn stoppen we nog is voor een tas koffie, mooi stadje, dat wel, maar duur, 5€ voor een koffie en een Cola :?

Afbeelding Afbeelding

Vanuit Solothurn steken we de Jura over via de Weisenstein, één of andere bergpas, die naar 't schijnt wel leuk is om doen.
Hmm, 'm gedaan te hebben kan ik dat laatste ontkrachten, de moeite niet waard, saaie, smalle, bijna rechte baan tot boven, nooit ergens een mooi uitzicht, nee, geen aanrader, zoveel is duidelijk.

Afbeelding

Van hieruit is 't nog een stukje bollen tot in Cernay, aan de voet v.d Grand Ballon, uiteindelijk vinden we daar redelijk gemakkelijk een slaapplaats in 't plaatselijk hotel, aan te raden, niet duur (41€ de kamer, 7€ ontbijt pp.), vriendelijk (eigenaar stelde direct voor om de moto's in hun garage te stallen) en propere kamers, zelfs met TV.

Afbeelding

Een goede nachtrust valt ons te beurt, de bedden zijn dus ook geodgekeurd :lol:

Donderdag 17/08

Nog maar is de ganse nacht regen gehad, maar als 't straks opklaart zoals gisteren ben ik al bij al tevreden, en dat doet 't ook :P
Boven op de Grand Ballon zien we km's ver, ik denk dat zonder iets van bewolking de Alpen te zien moeten zijn, nu is dat echter niet 't geval, maar 't uitzicht is sowieso adembenemend.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

De klim naar de Grand Ballon is eigenlijk een stuk van de "Routes des Cretes", deze route loopt eigenlijk over de hoogste stukken van de Elzas, v.d voet v.d Gr. Ballon tot aan de Col du Bonhomme, een beetje zoals de Schwarzwaldhochstrasse, maar dan aan de andere kant v.d Rijn.
Even nog tot boven aan de Hohneck, één of ander hoogtepunt, letterlijk dan, langs de Routes des Cretes.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Langs de Westkant v.d Col de la Schlucht verlaten we de Elzas/Vogezen, richting Nancy, vandaar is 't richting Toul, en vandaar naar verdun.
Onderweg stoppen we om de benzinetank te vullen en zien dat Bart's achterband serieus begint te slijten :shock: , ttz. de band is bijna volledig kletskop, zelfs op de zijkanten, en zeggen dat we vertrokken zijn met nog ong. 4 mm profiel op :?

Afbeelding

Van Verdun gaat 't richting Sedan, waar we de baan richting Bouillon nemen, onderweg zien we tot onze verbazing dat de Mez4 van Bart reeds tot op de koordlagen zit, shit man, nu wordt 't wel op 't gemakske rijden dus, niet te vol aan de gas hangen, en de remmen ook wat ontzien.

Afbeelding

Iets voorbij Dinant stoppen we nogmaals om de schade te evalueren, 't valt mee, allez, 't veregert niet, met een gerust gemoed stoppen we iets verder aan een frietkoten eten voor 't eerst in een week terug deftige, Belgische frietjes.

Afbeelding

Nog een goeie 100km tot thuis, en deze congé zit er ook weer op, ach, 't is mooi geweest, 't weer viel al bij al goed mee, we hebben ons goed kunnen uitleven in de bochtjes, kortom, moe maar voldaan keren we huiswaarts :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Heb even de tijd genomen het verslag te lezen en de foto's te bekijken...man, man...wat een zin om morgen te vertrekken :roll:

Augustus en sneeuw :shock: , toch ni te doen, hé :cry:

'T zag er de moeite uit, en dien trein is wel een goed alternatief als je ni te veel dagen verlof hebt.

Grts,
Peter :wink:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Bericht door Oneshark »

Yooo Phil

Schoon reportageke met dito foto's !
grts.
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

heel mooi gedaan.

adembenemende fotos.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Leuk zo'n reportage + mooie foto's.

Nog iets meer dan een maand wachten en ik trek ook naar de Alpen.
Hopelijk geen sneeuw en regen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Schoon, hehe, ik herken zelfs een paar leuke plekjes! :D :D
Goe gebold en veilig terug, dat is't voornaamste!!
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Bericht door GVN »

@ Koppel: zeer mooie reportage !
Ik zat in dat weekend ook in de Alpen voor een shorttrip : eveneens de trein, maar dan tot München, en vanuit München naar de Deutsche Alpenstrasse bij Gmund die we volgden tot eindpunt Berchtesgaden. Dan het pittoreske Salzkammergut in, met al zijn meren (en het Unesco-dorpje Hallstatt). Vervolgens via Radstatt de Taurnpass op (1750m), aansluitend de Katschberg(1650m) en de Nockalmstrasse (2050 m) met tol, maar één van de mooiste wegen die ik ooit heb gereden : 35km lang en 52 haarspeldbochten in een ronduit schitterend landschap !). Een geheimtip voor zij die eens wat anders zoeken dan de klassieke Alpen! :D
Na de Nockalmstrasse even op en af 8) , de 10 km verder liggende Türracherhöhe (1750 m) . Daarna via de Nassfeldpass (1550 m, maar 1000 m hoogteverschil) even naar Italië. Daar over de Passo Cason di Lanza (1550m maar erg smalle weg, een soort van Mortirolopas in de bossen) terug naar Oostenrijk via de Plöckenpass. Dan koers naar de Grossglockner (2500 m tol).
En die was dicht voor motorrijders...vanwege de sneeuw. We schrijven 14 AUG 06 ! :evil: :evil:
Omgereden dan maar via de Felbertauerntunnel (tol) richting Gerlospass (1650 m). Even droog en dus tijd voor een ijsje aan de Krimmlwasserfälle, met 400m de hoogste van Europa. Dan een verbindingsetappe - in de gietende regen - door het drukke Zillertal. Via de Achenpass kwamen we dan weer op de Alpenstrasse. De bochtenrijke Kesselberg nog eens meegepikt en na Kochel weer een stukje snelweg tot München-Ost (trein).
Een goeie duizend km bochtjes pikken in 3 dagen. Vrijdagavond vertrokken, dinsdagmorgend weer thuis.
Schitterend parcourtje. Het weer was iets minder, vooral maandag 14 AUG 06, wat één van de medereizigers de gevleugelde uitspraak ontlokte: "We komen nog eens terug in de zomer."
Waarvan Akte.
8)

P.S. De Oostenrijkse infrastructuur voor motorrijders is een model voor de rest van Europa : prachtige wegen, aparte parkeerplaatsen soms zelfs met gratis lockers, massa's fijne hotels met "Biker Wilkommen"; uitgestippelde routes (logo Bike-Safe), en vooral : alles met de glimlach.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
RikBMWBIKER
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:19
Locatie: POPERINGE

Bericht door RikBMWBIKER »

Dag koppel,

mooie reportage van je reis!!

Is het duur om de motor mee te nemen met de trein??

Groeten
Rik BMWBIKER(R1150RT Black-line)
BMW Black K1200RS driver
robr1150rt
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 22:34
Locatie: Vilvoorde

Reisverslag: Dolomieten-Alpen-Elzas-Ardennen.

Bericht door robr1150rt »

Tof zeg jullie verslag en foto's.
Veel kijk en leesgenot gehad.

Weer ideetjes opgedaan voorlater,

mvmg,

Rob uit Vilvoorde
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

@ allen: thanks voor de reply's, doet altijd een beetje deugd om z'n werk naar waarde geschat te zien 8)

@ Geert VN: tja, 't weer kan der soms rare dinges doen, 2 jaar geleden stonden we ook op de Grossglockner, eveneens in de sneeuw, maar de pas was nog open, later die dag zou 't wel anders geweest kunnen zijn, de sneeuwruimers reden al volop rond, en we schreven toen ergens rond 15/07/'04. Maandag hadden wij prachtig weer, zaten dan ook ronde de grote meren, daar is 't meestal doenbaar, zelf tijdens de "zomer" :lol:

@ RikBMWBIKER: hebben 204€ pp. betaald van Düsseldorf tot Bolzano, wel hoogseizoen, en de vrijdagafreis, welke de duurste combinatie is. 't Enige waarop ik kon besparen was de accomodatie, een coupé voor ons beiden alleen was perfect mogelijk, maar ong. 50€ pp. opleg, vond ik een beetje "te", was zo al duur genoeg, anderzijds, als ge 't zelf moet rijden, misschien dan nog met onderweg logies, reken maar uit :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Koppel!! schreef:YOO

@ allen: thanks voor de reply's, doet altijd een beetje deugd om z'n werk naar waarde geschat te zien 8)
Had ik gelijk :wink: 8)
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Gesloten