Welke benzine

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Paulus72
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2016, 15:28
Woonplaats: Zonnebeke
Locatie: West-Vlaanderen

Welke benzine

Bericht door Paulus72 »

Hallo,
Ik heb sedert verleden week een GSA Triple black 2017 aangeschaft, de vorige eigenaar tankte blijkbaar benzine 95.
Terwijl ik vroeger in mijn GSA 2010 al benzine 98 deed.
Wat zijn hier de aanbevelingen, voor-of nadelen?
Dank.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Welke benzine

Bericht door ®win »

De GSA LC kan gewoon op E10 rijden, zonder nadelig effect. Alleen als je sportief rijdt of vol bepakt met bijrijder in de bergen en je dus wat meer vermogen van het blok vraagt, dan kun je ervaren dat de prestaties niet maximaal zijn. Dan loopt het blokje net wat lekkerder op E5-98 RON.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Welke benzine

Bericht door toeternietoe »

Gewoon 95 d'erin. Zie ook het boekje van je moto.
98 is voor de vrijwillige sponsors van de staat.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Welke benzine

Bericht door Dirk Pauwels »

95 e5 is ok, bij 95e10 zou ik elke 3de tank er 98 ingooien, zeker als je hem voor de winter op stal zet. E10 is rommel.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Welke benzine

Bericht door willy »

98 is duurder, maar de kans bestaat dat dit gecompenseerd wordt door een lager verbruik.
Dat is bij mij het geval, ik tank dus 98 zonder dat me dat meer kost dan 95.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Welke benzine

Bericht door Man in Black »

willy schreef:98 is duurder, maar de kans bestaat dat dit gecompenseerd wordt door een lager verbruik.
Dat is bij mij het geval, ik tank dus 98 zonder dat me dat meer kost dan 95.
+1
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Welke benzine

Bericht door Danny »

ik tank enkel 98, E10 testen doet een ander maar.
stel dat je 30.000km rijd per jaar aan 6 liter verbruik, dat is 1800 liter.
Met een prijsverschil van 0.8 cent is dat 144 euro...

daar ga ik 't niet voor laten!
Kils
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jun 2011, 14:25
Woonplaats: Gochar, Sorbas,
Locatie: Almeria, Spanje.
Contacteer:

Re: Welke benzine

Bericht door Kils »

willy schreef:98 is duurder, maar de kans bestaat dat dit gecompenseerd wordt door een lager verbruik.
Dat is bij mij het geval, ik tank dus 98 zonder dat me dat meer kost dan 95.

Beetje vreemde conclusie, 98 nu E10 kost hier 1,54 en 95 nu E5 kost 1,34 dat is 20 cent per liter. Hoe je ook denkt je betaalt altijd meer.
Afbeelding
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Welke benzine

Bericht door st1100 »

Danny schreef:......stel dat je 30.000km rijd per jaar aan 6 liter verbruik, dat is 1800 liter.
Met een prijsverschil van 0.8 cent is dat 144 euro.......
Er klopt iets niet in uw berekening : met 8 cent verschil geeft dat 144€.

Ik heb echter het gevoel dat het prijsverschil groter is. En ik zocht de prijzen eens op E5 (98) 1€501 , E10 (95) 1€339 dat geeft dus een verschil van 0€162 ofte 291€ per jaar.

Blijkbaar vervliegt die ethanol sneller dan echte benzine , dus diegenen die in de winter niet doorrijden tanken nu beter 98. Ikzelf heb nog geen verschil opgemerkt noch in vermogen noch In verbruik en volgens BMW kan het gewoon....
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Welke benzine

Bericht door willy »

Kils schreef:
willy schreef:98 is duurder, maar de kans bestaat dat dit gecompenseerd wordt door een lager verbruik.
Dat is bij mij het geval, ik tank dus 98 zonder dat me dat meer kost dan 95.

Beetje vreemde conclusie, 98 nu E10 kost hier 1,54 en 95 nu E5 kost 1,34 dat is 20 cent per liter. Hoe je ook denkt je betaalt altijd meer.
Als ik me niet vergis dan bevat RON98 benzine slecht 5% bio-ethanol en RON95 10%.
RON98 heet daarom nu E5, RON95 heet nu E10, omgekeerd dus dan hetgeen u schrijft.
Ik merk dat veel benzinestations wel kortingen geven op diesel en op E10, maar niet op E5 benzine.
Maar ik heb een gelijke korting op de beide benzinesoorten en dan is het verschil een stuk kleiner.
Ik betaal niet meer voor het rijden met E5, het lagere verbruik maakt het prijsverschil goed.
Maar zelfs indien de volle pot betaald wordt voor E5 is het verschil niet zo groot als de prijs aan de pomp
zou doen vermoeden. Bij mij motorfiets (en auto's) is het verbruik met E5 zo'n 10% lager dan met E10.
Wanneer dat in rekening gebracht wordt gaat het niet meer om 20 cent, maar om 6 à 7 cent, voor mij niet
genoeg om met E10 te rijden. (ik weet ook beroepshalve hoe met tot die E-houdende benzines komt,
voor mij hoe minder hoe liever!).
Met de auto voel ik geen verschil, maar ik vind dat mijn R1200RT zich beter voelt met E5 8-)


).
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Welke benzine

Bericht door jakke »

:bsstupid:
Ik merk idd ook verschil in verbruik en soepelheid sinds ik 98 tank.
Zowel motor als Auto.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Welke benzine

Bericht door toeternietoe »

Ik zie geen enkel verschil tussen 95 en 98 op het vlak van verbruik of motorgedrag. Er is ook geen reden voor.
Ik vrees dat wie dat wel meent te zien, aan wensdenken doet.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Welke benzine

Bericht door jakke »

Dan neem ik aan dat je nog niet echt gerekend hebt. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Welke benzine

Bericht door willy »

Het klopt dat een hogere klopvastheid op zich geen belofte inhoudt voor een lager verbruik.
Die hogere klopvastheid wordt echter niet bekomen door er (enkel) een snufje meer van het
spul in te doen dat voor die klopvasheid zorgt. Benzines zijn (meestal?) gemengde producten,
zoiets als blended whisky (maar dan minder lekker). Om een benzine met een hoger octaangetal
te bekomen wordt vaak een mix van andere producten gebruikt of een mix waar meer benzine
in zit die een hogere klopvastheid heeft. Een RON95 heeft maw vaak een andere (chemische)
samenstelling dan een RON98 en daardoor kunnen ze verschillende eigenschappen hebben terwijl
ze wel aan de eisen voldoen waaraan ze moeten voldoen. Het blijkt dat in (veel gevallen?) RON98
zuiniger is. Het kan weliswaar verschillen van merk tot merk. Ik heb het kunnen vaststellen (geen
wishfull thinking, mag niet van de vakvereniging van meet-en regeltechniekers) bij zowel Esso als Total.
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Welke benzine

Bericht door toeternietoe »

willy schreef:Het klopt dat een hogere klopvastheid op zich geen belofte inhoudt voor een lager verbruik.
Die hogere klopvastheid wordt echter niet bekomen door er (enkel) een snufje meer van het
spul in te doen dat voor die klopvasheid zorgt. Benzines zijn (meestal?) gemengde producten,
zoiets als blended whisky (maar dan minder lekker). Om een benzine met een hoger octaangetal
te bekomen wordt vaak een mix van andere producten gebruikt of een mix waar meer benzine
in zit die een hogere klopvastheid heeft. Een RON95 heeft maw vaak een andere (chemische)
samenstelling dan een RON98 en daardoor kunnen ze verschillende eigenschappen hebben terwijl
ze wel aan de eisen voldoen waaraan ze moeten voldoen. Het blijkt dat in (veel gevallen?) RON98
zuiniger is. Het kan weliswaar verschillen van merk tot merk. Ik heb het kunnen vaststellen (geen
wishfull thinking, mag niet van de vakvereniging van meet-en regeltechniekers) bij zowel Esso als Total.
Dat is allemaal mooi, maar het bewijst niets. Hoe heb je dat kunnen vaststellen? Waar zijn de objectieve tests die een meer- of minderverbruik aantonen? "Persoonlijke ervaringen" zijn zeer misleidend aangezien je op de openbare weg hetzelfde traject nooit onder exact dezelfde omstandigheden kan rijden.

Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik ongelijk heb, als dat het geval is. Maar tot bewijs van het tegendeel, deel ik de verhalen over meer of minder verbruik bij de stadslegendes in.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Welke benzine

Bericht door alfa »

Ik heb paar dagen terug een nieuwe benzinepomp geplaatst (R1100R) en heb er even over nagedacht om één te nemen die tegen ethanol kan, maar dan zullen er weer andere onderdelen niet tegen kunnen , dus de gewone genomen.
Of die daardoor sneller verslijt weet ik niet ??
PS. R1100R staat op full power(hoogste pin aansluiting voor inspuiting) en verbruikt nu +-6 liter daarvoor kleine liter minder.(Ron 98)
Maar dat weegt niet op tegen de fun ervan.
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Welke benzine

Bericht door willy »

toeternietoe schreef:Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik ongelijk heb, als dat het geval is. Maar tot bewijs van het tegendeel, deel ik de verhalen over meer of minder verbruik bij de stadslegendes in.
Indien het verbruik over lange(re) termijn gekend is, waarna opnieuw voor een lange(re) periode andere
benzine getankt wordt kan men, gezien het ruime aantal tankbeurten waardoor de verschillen mbt aard
van gebruik ed. uitmiddelen. Indien opnieuw voor een lange(re) periode met de eerste benzinesoort
gereden wordt, dan kan aan de hand van het gemiddelde verbruik van de verschillende priodes een trend
merkbaar worden. Daar is uit gebleken dat RON98 zo'n 8 à 10% zuiniger is.
't is een vrije wereld, men kan/mag uiteraard geloven wat men wil (en niet wat men niet wil).
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Welke benzine

Bericht door toeternietoe »

willy schreef:
toeternietoe schreef:Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik ongelijk heb, als dat het geval is. Maar tot bewijs van het tegendeel, deel ik de verhalen over meer of minder verbruik bij de stadslegendes in.
Indien het verbruik over lange(re) termijn gekend is, waarna opnieuw voor een lange(re) periode andere
benzine getankt wordt kan men, gezien het ruime aantal tankbeurten waardoor de verschillen mbt aard
van gebruik ed. uitmiddelen. Indien opnieuw voor een lange(re) periode met de eerste benzinesoort
gereden wordt, dan kan aan de hand van het gemiddelde verbruik van de verschillende priodes een trend
merkbaar worden. Daar is uit gebleken dat RON98 zo'n 8 à 10% zuiniger is.
't is een vrije wereld, men kan/mag uiteraard geloven wat men wil (en niet wat men niet wil).
Dat is nu precies een test die onbetrouwbare resultaten geeft omdat de omstandigheden - ondanks verschillende tankbeurten - niet exact dezelfde zijn. Om mogelijke kleine verschillen te kunnen detecteren, moet je een labo-test doen.

Ik heb ook nog wat verder gezocht en het blijkt dat er inderdaad een verschil is tussen E10 en E5 dat een theoretisch meerverbruik van 1% zou kunnen geven (Bron: FOD Economie en Touring). In die zin moet ik mijn mening dus herzien. Maar dat verschil is zo miniem dat je dat onmogelijk kan voelen. Voor wie het niettemin toch wil uitrekenen, hierbij een voorbeeld aan recente prijzen van Lukoil:

bij een verbruik van 5l/100 km met E5 aan 1,438 EUR heb je op 100 km 7.19 EUR verbruikt
bij een verbruik van 5.05l/100 km met E10 aan 1.335 heb je op 100 km 6,7 EUR verbruikt.

maw een verschil van 49 cent op 100 km in het voordeel van E10 wat dus totaal geen enkele betekenis heeft. Eén inhaalmaneuver extra en je bent het al kwijt.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Welke benzine

Bericht door willy »

Het theoretische verschil van 1% is gebaseerd op het gegeven dat ethanol een lagere energiewaarde heeft.
Als er maw meer ethanol in een mengsel zit gaat het verbruik omhoog.
Maar daar gaat het niet om, ik weet al van lang voor de tijd dat er 10% ethanol in de benzine zit dat RON98
zuiniger is. Waardoor dat komt heb ik hierboven al eens uitgelegd.
Maar zoals ik al schreef is eenieder vrij om ervan te denken wat hij of zij wil en daarnaar te handelen.
Tijd voor een meer zinvolle tijdsbesteding nu, mensen overtuigen die niet willen overtuigd worden is op
mijn leeftijd te vermoeiend geworden...
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Welke benzine

Bericht door Pol »

willy schreef:
Kils schreef:
willy schreef:98 is duurder, maar de kans bestaat dat dit gecompenseerd wordt door een lager verbruik.
Dat is bij mij het geval, ik tank dus 98 zonder dat me dat meer kost dan 95.

Beetje vreemde conclusie, 98 nu E10 kost hier 1,54 en 95 nu E5 kost 1,34 dat is 20 cent per liter. Hoe je ook denkt je betaalt altijd meer.
Als ik me niet vergis dan bevat RON98 benzine slecht 5% bio-ethanol en RON95 10%.
RON98 heet daarom nu E5, RON95 heet nu E10, omgekeerd dus dan hetgeen u schrijft.
Ik merk dat veel benzinestations wel kortingen geven op diesel en op E10, maar niet op E5 benzine.
Maar ik heb een gelijke korting op de beide benzinesoorten en dan is het verschil een stuk kleiner.
Ik betaal niet meer voor het rijden met E5, het lagere verbruik maakt het prijsverschil goed.
Maar zelfs indien de volle pot betaald wordt voor E5 is het verschil niet zo groot als de prijs aan de pomp
zou doen vermoeden. Bij mij motorfiets (en auto's) is het verbruik met E5 zo'n 10% lager dan met E10.
Wanneer dat in rekening gebracht wordt gaat het niet meer om 20 cent, maar om 6 à 7 cent, voor mij niet
genoeg om met E10 te rijden. (ik weet ook beroepshalve hoe met tot die E-houdende benzines komt,
voor mij hoe minder hoe liever!).
Met de auto voel ik geen verschil, maar ik vind dat mijn R1200RT zich beter voelt met E5 8-)


).
Mogelijk zit het tussen mijn oren maar mijne 850 r van 2000 "lijkt "zich idd ook beter te voelen met de E5. De naald van de toerenteller staat nu ook net voor de 5000 tr/min.tegen 120. Das dan wel duidelijk.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Welke benzine

Bericht door alfa »

Dubbel
Laatst gewijzigd door alfa op 01 nov 2018, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Welke benzine

Bericht door alfa »

Snelheid per uur in een versnelling en toerental blijft altijd hetzelfde onder eender welke kwaliteit van benzine.
Het opendraaien van gashengel kan iets verschillen (*)met daaraan gekoppeld verbruik.
* Door druk verschil in cilinders .
BMW R1100R zonder KFR
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Welke benzine

Bericht door Pol »

alfa schreef:Snelheid per uur in een versnelling en toerental blijft altijd hetzelfde onder eender welke kwaliteit van benzine.
Het opendraaien van gashengel kan iets verschillen (*)met daaraan gekoppeld verbruik.
* Door druk verschil in cilinders .
Best mogelijk maar voordien stond die naald pal op 5000. Geen afstellingen gedaan tussen de vaststellingen !
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Welke benzine

Bericht door Droozy »

Het verbruik is mijn minste zorg, ben van mening (zoals Dirk en Danny) dat ethanol rommel is.
Ik stel ook beroepshalve vast (zij het dan in de biodiesel) dat al die bio's soms zeer experimenteel worden aangemaakt, steeds met hetzelfde doel, inzetten van goedkopere grondstof (lees gerust rommel).
R100RS/R100R Mystic
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Welke benzine

Bericht door alfa »

Pol schreef: Best mogelijk maar voordien stond die naald pal op 5000. Geen afstellingen gedaan tussen de vaststellingen !
Pol ,versleten banden en de spanning ervan kan al snel een verschil geven van 100 toeren tegenover nieuwe banden op juiste druk.
Gr A
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie