R1150 RT overleden

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ScOOb
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016, 09:38
Woonplaats: Hasselt

R1150 RT overleden

Bericht door ScOOb »

Gisteren het spijtige nieuws uit de garage dat m'n motor helaas overleden is ...
Had hem binnengebracht voor vervangen gaskabels, hoog verbruik en lek aan cardan.

Bij het zoeken naar hoog verbruik bleek een storing in de motronic mbt tot de gasklepsensor wel eens de oorzaak te kunnen zijn. Met hieraan te werken is in de garage plots de bougiekabel beginnen smelten.
Vervangen zou een 180 euro zijn.
Daarmee zou het probleem echter niet opgelost zijn ...
Motronic vervangen, gasklepsensor vervangen, zelfs stekker daarvan ... storing blijft. Kabel doorgemeten: perfect in orde ... verder alles geprobeerd wat in relatie kan staan tot dat probleem. Helaas ...
Conclusie: ws. ergens een gruwelijk probleem in de kabelboom. Maar die vervangen zouden de kosten zo hoog laten oplopen dat dat eigenlijk niet meer verantwoord is...
Iemand nog ideeen wat ik er mee kan ?

Grtz,
scOOb
... -.-. --- --- -...
R1150RT - Garmin Zumo XT- Sena SMH5 -  Garmin Express en Basecamp
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1150 RT overleden

Bericht door Danny »

Sloopkabelboom erin...
BMW tarieven en dealers geven je natuurlijk een nekslag.

Snap sowieso niet wat mensen met een motor die niet meer in garantie is bij de dealer gaat zoeken.

Die dealer motronic eruit en evt een sloop erin.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: R1150 RT overleden

Bericht door Polleke G »

Volgens mij heeft die dealer een grote fout gemaakt,want plots kan dat niet gebeuren,zal wel bij monteren een kabel klem hebben gezeten,met de gevolgen die je nu hebt.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: R1150 RT overleden

Bericht door Polleke G »

Volgens mij heeft die dealer een grote fout gemaakt,want plots kan dat niet gebeuren,zal wel bij monteren een kabel klem hebben gezeten,met de gevolgen die je nu hebt.

https://www.boonstraparts.com/nl/onderd ... CU%20unit/

https://www.boonstraparts.com/nl/onderd ... ep%20Huis/
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R1150 RT overleden

Bericht door Dirk Pauwels »

Kabelboom volledig vervangen op een 1150rt is een monniken werkje. Alleen in de kuip zitten al een stuk of 30 stekkers (niet geteld, maar het zijn er veel) en de kabelboom route is ook belangrijk. Niet moeilijk dat je dan een total loss hebt bij een dealer. 2dehands kabelboom ga je wel vinden, alleen iemand met genoeg tijd die die wil plaatsen kan wel eens een probleem zijn.... Kloteklus....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1150 RT overleden

Bericht door Danny »

Ik wil da wel doen zenne... fkes werk maar da valt wel mee...alleen 150 ouw stekkers uiteen halen :mrgreen: :mrgreen:
dejos
Berichten: 259
Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
Woonplaats: Rillaar
Locatie: Rillaar (Aarschot)

Re: R1150 RT overleden

Bericht door dejos »

Hallo ScOOb, Ik heb nog een goede kabelboom van een 1150RT liggen voor 30 euro , zekeringkast is leeg, Ik heb de volledige set relais wel liggen als je die ook nodig hebt, motronic van monospark 1150RT , 75 euro, gasklepsensor 35 euro en ook de transfo van de onderste bougies van een Twinspark 50 euro.Grts , Jos
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
ScOOb
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016, 09:38
Woonplaats: Hasselt

Re: R1150 RT overleden

Bericht door ScOOb »

Voor de volledigheid ... is niet bij de dealer geweest, echter toch iemand die 35 jaar professionele ervaring heeft met boxers, en hem kon uitlezen. Er is idd heel wat gedemonteerd geweest.
Het probleem ligt volgens hem aan het feit dat de vorige eigenaar een alarm had ingebouwd, en lukraak maar ergens 12 volt gezocht heeft :-?
En dan achteraf dat alarm uitgebouwd heeft ( lees: de kabels doorgeknipt en er uit getrokken). Is bij het rijden nooit echt een probleem geweest, tot dat ergens een losse kabel valse contacten begint te maken aan maasa of zo.
Hebben al eens zitten zoeken, maar op 't eerste, tweede, derde en vierde zicht niks te vinden ... en toch lijkt dat de enige mogelijkheid nog. Hebben 2 andere tps-en ingezeten en 3 andere motronic's. En nog blijft het probleem.

Afbreken is geen probleem. Maar idd. De boom op zich vervangen, gezien de positie hoe de kabels moeten liggen zie ik alleen echt niet haalbaar, laat staan het hele ding terug correct in mekaar krijgen om terug 'veilig' te rijden.
Als me daar iemand mee wil helpen tegen een betaalbare prijs, dan overweeg ik het nog wel ...
Anders heb ik 2 opties : afbreken en onderdelen verkopen, of in zijn geheel naar een opkoper (maar dan vrees ik dat ik alleen maar de prijs voor oud ijzer krijg)
... -.-. --- --- -...
R1150RT - Garmin Zumo XT- Sena SMH5 -  Garmin Express en Basecamp
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1150 RT overleden

Bericht door Danny »

Het is idd wat werk maar bij een 1150 heb ik er nog maar eentje moeten vervangen op al die jaren.

Voor de herstellingkost koop je geen andere motor.
Plaats reactie