Onfrisse praktijken door veilingsite

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Onfrisse praktijken door veilingsite

Bericht door allezvooruit »

Gisteren meegemaakt ,
deel 1
Veilinghuis met zetel in Ninove , verkoop van motorfietsen waaronder Bmw , Harley , Honda , Triumph etc.
Ik sta op de BMW R 1100 S van 98 en breng een 10 min voor tijd een bod uit , bod geaccepteerd , afloop verkoop met 9 min. verlengd .( Normaal tot 20 h )
Ik wacht 5 min , komt een tegenbod binnen en de tijd word opnieuw verlengd . Na 2 min zet ik er nog wat bij en ben weeral de hoogste bieder , yes .De klok telt opnieuw enkele min erbij maar
stilaan komt het einde in zicht ( we zijn ondertussen al 15 over 8 ). De laatste sec. tikken weg , de veiling op dat kavel is gesloten , t'is binnen , joehoe !
Ik haal mij ne koude leffe erbij , giet m uit en drink , al dromend van mijn aanwinst .... totdat ik mijn mails opendoe waarin droog vermeld staat dat ik niet de hoogste bieder meer ben ( of was ) , mail afgeleverd om 20h01 :cry: terwijl mijn geboden bedrag op site stond en de klok aan het aftellen was om 20h14 . Begrijpe wie begrijpen kan (ik dus nie )
Vervolg :
deel2
Mijn zoon had MET succes op de triumph TT 600 Daytona geboden , hij was "eigenaar" geworden van dat kavel . Ook tevreden dus (hij had het kavel binnen zowat 1 min voor mij , toen ik ook dacht dat de BMW binnen was ) Hij heeft wel een ganse nacht kunnen dromen van " zijn " aanwinst en ook een stukske van de voormiddag totdat ... de telefoon ging , het veilinghuis met de droge medeling dat het bod onvoldoende was en als m 500 € erbovenop wilde doen + kosten (17% + 21% op die 17 )
Da ging dus ook niet door he .
Het is niet dat wij hier samen aan de computer zaten , hij woont hier een 3 km vandaan .
Ik moest dit toch is kwijt + ne leffe die niet meer smaakte :oops:

Grtz
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Onfrisse praktijken door veilingsite

Bericht door Dirk Pauwels »

Je kan slechts heel zelden een goeie zaak doen op een veiling, ze lokken bieders met een laag openingsbod en veel bieders willen "winnen" en bieden meer dan ze zouden willen, dan nog btw, daar veilingkost en dan btw op de veilingkost...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: Onfrisse praktijken door veilingsite

Bericht door allezvooruit »

Hoi , ik weet het ,maar toch .
Effe een correctie , het veilinghuis heeft zijn zetel niet in Ninove maar in St- Niklaas .
Grtz
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Onfrisse praktijken door veilingsite

Bericht door Dirk Pauwels »

ik ken het, zit in de passtraat
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Onfrisse praktijken door veilingsite

Bericht door toeternietoe »

Veilingen zijn een wereld apart en sommige veilinghuizen hebben een betere reputatie dan andere. Toch zouden beide situaties ook normaal kunnen zijn.

Jouw bod op de BMW doet me denken aan de "veilingen" op ebay die ook op een bepaald moment aflopen. Daar is het heel gewoon om als bieder, gebruik te maken van een robot-programma op je pc, dat automatisch in de laatste seconde jouw finaal bod uitbrengt. Op die manier zet je de andere bieders buiten spel omdat je daar met manueel klikken niet tegenop kunt. Misschien heeft hier iets dergelijks meegespeeld?

Voor de Daytona was er misschien een minimum ingesteld door de verkoper. Dat minimum wordt niet vooraf meegedeeld om het bieden niet te beïnvloeden. Dat wordt zeer veel gedaan. Een lager bod wordt dan niet aanvaard. Wellicht was dit het geval?
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
allezvooruit
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:53

Re: Onfrisse praktijken door veilingsite

Bericht door allezvooruit »

Hoi ,
Wachten tot de laatste minuut of sec heeft geen zin omdat er automatisch tijd bijkomt , 9 min , dit om anderen de kans te geven om een tegenbod te doen . Ik weet het wel maar het doet toch zeer , al wa minder maar toch .
Grtz
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: Onfrisse praktijken door veilingsite

Bericht door DieterS »

Da's inderdaad 'klote'. Nog weinig goede dingen gehoord van veilingen...
Misschien een keer een ander bier proberen want leffe :pukeright:
Plaats reactie