Woon-werkverkeer: 850 <=> 1150?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
G.Snake
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:31
Locatie: Maaskant

Woon-werkverkeer: 850 <=> 1150?

Bericht door G.Snake »

Hallo allemaal, ik ben sinds kort van werkplaats veranderd en ben aan het overwegen om deze verplaatsing met de moto te gaan doen. Wie kan me helpen? Welk type of welke motor is daar het meest geschikt voor? Ik doe ongeveer 50 Km, waarvan de helft E314 en de rest grote baan. Graag jullie adviezen en raad.Groeten, Guy.
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Guy, allereerst welkom in ons forum 8)

Als je het gamma bekijkt vandaag en eventueel snelle toekomst zou ik je toch een R1150RT of een R1200RT aanraden. Maar we kunnen uiteraard moeilijk voor jou beslissen. De RT heeft alleszinds de meeste kwaliteiten inzake wind/regenbescherming. Een andere all-rounder is de GS. Dit zijn denk ik de enige twee motorfietsen van BMW waar écht zoveel fanatieke fans van zijn. We maken het simpel : een RT voor het woon/werk en een GS voor het weekend :? Mijn Roadster leent zich hier minder toe, maar alles is uiteraard doenbaar. R1150RS/R1200ST is ook een goed sportiever alternatief en als je meer van een viercylinder houdt, zou je kunnen kiezen voor een K1200RS.

Ideaal kwa bescherming is de R1150RT/R1200RT en de K1200LT. Maar... smaken en ideeën verschillen (en gelukkig maar... :shock: ) En alles hangt uiteraard af van je budget.

MotoRgroeten :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Ga eens langs bij een BMW verdeler en vraag om een testrit met de 850 en met de 1150 .
Dan voel je meteen aan wat je zoekt .
Ga je de sportieve toer op , ga je spelen en als een pijl door de filles flitsen , ja dan kan je de extra power van de 1150 wel gebruiken :lol: .
ga je er op een normale manier mee rijden , en hou je van een normale soepele manier van rijden , dan is de 850 ruim voldoende . :wink:
Ga je er geregeld met bepakking en een duo op uit , dan weer de 1150 .
En ga zo maar door . :arrow:
Om eerlijk te zijn ik had vroeger een RT1100 en had hem bijna verkocht voor een 850 RT .
Maar voor die 1000€ meer had ik de 1150 met wat meer power .
Ik rij er dagelijks mee . Het enige voordeel van de 850 ten opzichte van de 1150 is dat het kleine broertje soepelder door de filles in de binnenstad rijdt . De grote loebas is wat bokkiger . :wink:
Succes bij uw zoektocht
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Wat is uw rijgedrag.
ga je graag comfortabel maar toch sportief zou ik u de R1150RS aanraden.
ben je meer van ik wil lui en geen windje rond mijn oren, dan is de RT iets voor u.
hou je van het natuur geweld vol op je borstkas. een R1150R of de rockster.
racen die 50Km een R1100S
keuze genoeg alleen moet jij beslissen welke rijstijl je hebt en dan een proefritje proberen maken met de machine die het best bij u past.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

En wat dacht je van een goeie K100LT, een K75RT of een K1100? Die motoren zijn qwa wind- en regenbescherming zeker niet minder dan een R hoor! Zeker als je er eentje neemt met electr. verstelbare ruit.
Maar je zal waarschijnlijk vallen voor de R. Anders had je het hier niet gepost. :wink:
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

850 of 1150 of 1200?
Vraag is ook welk model je graag zou hebben?
Maar omdat je vraagt achter een 850 of een 1150 kunnen we veronderstellen dat het hier om een R of een RT gaat, of mag de 1150Gs ook in het rijtje?
Rij nu zelf met een 1150RT en had hiervoor een 850R.
Ben over beiden heel tevreden. RT heeft veel meer luxe en je zit beter beschermt voor de wind/regen. 850R was leuk om mee te spelen door het lagere gewicht.
Heb je al enige ervaring met motorrijden?
Wat is je budget?
Wat moet een moto zeker hebben?
Ga je winter en zomer rijden?

Als je een opstapper bent, vergeet vooral niet genoeg budget uit te trekken voor degelijke kledij!!!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Nieuw, zou ik zeker niet voor een 850 gaan. Wat je minder betaalt bij de aankoop krijg je evenmin terug als je hem verkoopt. Dus de depreciatie is dezelfde of zelf nog groter. Verder niks mis met de 850 in jouw geval.
Op 2deHandsmarkt kan je een zaak doen met een 850. De regel is wel dat je hem dan lang bijhoudt anders val je terug in het bovenvernoemd geval.
Voor woon-werk verkeer zou ik toch kiezen voor een RT, tenzij dat je op het werk en thuis voldoende tijd en ruimte hebt om je natte spullen te laten drogen. :wink:

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
G.Snake
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:31
Locatie: Maaskant

Bericht door G.Snake »

Het is voor mij duidelijk dat ik hier vooral te maken ga hebben met een emotionele beslissing. Ik vind ze allemaal zo mooi, en ik wil ze zo graag allemaal. Ik zal jullie forum nog maar met veel aandacht lezen en me zo meer en meer laten informeren. Het is zeer interessant om met de specialisten ter zake te kunnen overleggen. Alvast bedankt, ik apprecieer het ten zeerste...
Ik blijf jullie volgen. Mijn beste wensen en hou het veilig.
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door pvde »

Guy, laat ons het weten als je beslist hebt wat je zal of aangekocht hebt, wij zijn er allemaal naar benieuwd wat het zal worden. :wink:
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Scarto
Berichten: 710
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:47
Locatie: Merelbeke

Bericht door Scarto »

Guy,

Een heleboel vragen komt op je af. Ga je die verplaatsing met de wagen of met de motorfiets doen? Indien dat laatste, met welke motorfiets? Ga je die motorfiets enkel gebruiken voor uw werkverplaatsing, of wil je die ook gebruiken om tijdens uw vrije tijd lekkere tochtjes te ondernemen al dan niet samen met vrouwlief? Ben je een bezadigde rijder die kan genieten van bij rustige rijstijl, of heb je racebloed in je aderen? Welk budget wil en kan ik er aan besteden?

Allemaal vragen maar toch belangrijk om te weten. Stel alles eens op een rijtje en we zullen u hier graag helpen bij uw keuze.

Groeten en veel succes.

Martin M.
R1150RT Titanium T.S. /2003
Jan RT
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:14

Bericht door Jan RT »

Ik rij elke dag van Antwerpen naar Gent met een R850Rt en ben heel te vreden van mijn moto, ik heb bewust voor een occasie R850Rt gekozen met ABS en handvat verwarming, wat wel een noodzaak is als je 365d per jaar wil rijden, een toerbuffel ik heb een gematigde rijstijl en rij zelden normaal 125km/u dit tegen 5,2l voldoet hij 100% aan mijn verwachtingen ( 400km met een bak) en hij viel volledig binnen mijn budget misschien later iets zwaarder maar zou niet weten waarom, en op reis geniet ik moet dus niet racen
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door frederik »

Harald schreef:Ga eens langs bij een BMW verdeler en vraag om een testrit met de 850 en met de 1150 .
Dan voel je meteen aan wat je zoekt .
Ga je de sportieve toer op , ga je spelen en als een pijl door de filles flitsen , ja dan kan je de extra power van de 1150 wel gebruiken :lol: .
ga je er op een normale manier mee rijden , en hou je van een normale soepele manier van rijden , dan is de 850 ruim voldoende . :wink:
Ga je er geregeld met bepakking en een duo op uit , dan weer de 1150 .
En ga zo maar door . :arrow:
Om eerlijk te zijn ik had vroeger een RT1100 en had hem bijna verkocht voor een 850 RT .
Maar voor die 1000€ meer had ik de 1150 met wat meer power .
Ik rij er dagelijks mee . Het enige voordeel van de 850 ten opzichte van de 1150 is dat het kleine broertje soepelder door de filles in de binnenstad rijdt . De grote loebas is wat bokkiger . :wink:
vergeet je het verschil in verbruik er niet bij te vermelden !!!
Plaats reactie