Start problemen R1200RT LC

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Lode1974
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 mar 2015, 12:16
Woonplaats: Vollezele
Locatie: Vlaams-Brabant

Start problemen R1200RT LC

Bericht door Lode1974 »

Help!
Iemand onderstaande al tegengekomen?
Begin dit jaar batterij plat. Heb deze rechtstreeks aan de lader gehangen om een volledige nacht te laten opladen. Toen ik s'morgens ging checken was de lader niet aangeslagen en hoorde ik steeds een trillend contact. Het contact (welk weet ik niet) dat dan weer niet dan weer telkens trilde alsof het niet lukte om aan te slaan.
Alles direct afgekoppeld en technieker gebeld die er de dag erna een nieuwe batterij installeerde. Enkele weken zonder problemen starten en gereden tot op een dag niets meer. Display niet oplichten, niks nul komma nul leven in de moto. Opnieuw rechtstreeks aan de lader gehangen en terug vertrokken maar dan maar voor enkele dagen en opnieuw totaal geen leven meer. Batterij weer opgeladen en bij technieker thuis laten staan gedurende anderhalve week. Elke dag werd de motor gestart zonder problemen. Met alarm op, enkel in slot, zijpikkel uit, op den bok, radio af en op, alle mogelijke denkbare combinaties en telkens startte de motor zonder problemen. Starten in de zin van => motor starten, 10 tal seconden laten draaien en terug afleggen. Dit voor anderhalve week lang. Moto dan terug mee genomen en gedurende meer dan twee weken geen enkel probleem. Zlefs nog Indian Days Melsbroek gereden. De week erna was het opnieuw patat....totaal geen leven meer. Technieker is bij me thuis geweest en alles uitgemeten maar vond geen enkel stroomverlies. Kon mij niet direct verder helpen want was eerste maal dat hij dit zag. TEr goede informatie technieker in kwestie is zeer capabel en werkt enkel aan BMW motoren na zijn uren. Heb dan contact opgenomen met D'haese in Zottegem en hem binnen gebracht. Ook zij vonden het een raar probleem en vonden geen fouten of enig stroomverlies...ze dachten dat het probleem bij de batterij lag (slechte batterij?) en met mijn akkoord werd er een nieuwe geinstalleerd. Zaterdag moto terug gaan ophalen en mee naar huis gereden mits kleine omweg :-). Nog afgewassen en enkele minuten laten draaien en dan laten staan op zijpikkel met alarm op. Zondag avond toch uit nieuwsgierigheid nog eens gestart en dit zonder problemen. Deze morgend zet ik contact op, display licht op, maar daar bleef het bij. Starten zat er niet in. Boorspanning gaf 9v aan. Dus moet er ergens een verliesstroom zijn MAAR WAAR???? Ik ben bang dat bij de poging om die slechte batterij op te laden er iets stuk is gegaan of iets anders....elektronica naar de knoppen? hoop van niet.....
Wie heeft dit al meegemaakt of al van gehoord en kan zeggen waar er naar moet gekeken worden. Morgen bel ik opnieuw met D'haese Zottegem. Denk dat ze dan ook wel weten dat ze dieper gaan moeten zoeken.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Start problemen R1200RT LC

Bericht door alfa »

Starter defect , magneet in gebroken . Soms lukt het en andere keren niet en hoor je enkel start relay klikken.
Veel kopen eerst een nieuwe batterij en kan ook bij andere types voorvallen.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... er#p794814" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Start problemen R1200RT LC

Bericht door Man in Black »

alfa schreef:Starter defect , magneet in gebroken . Soms lukt het en andere keren niet en hoor je enkel start relay klikken.
Veel kopen eerst een nieuwe batterij en kan ook bij andere types voorvallen.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... er#p794814" onclick="window.open(this.href);return false;
Eerst de post eens goed lezen, probleem is niet het starten, maar de batterij die telkens leeg/kapot gaat.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Start problemen R1200RT LC

Bericht door st1100 »

Uiteindelijk een hele uitleg , waar je niks verder mee bent. Uw lader kan ook defect zijn....

Heb je geen simpele voltmeter? Anders eentje gaan halen , kost 10€ ofzo. Wat is de batterijspanning in rust/tijdens het starten / en als de motor loopt , tijdens gas geven?

Dat zou ruwweg , rond de 12,8 Volt / niet minder dan 11 Volt / en 14,2 Volt (maar ook niet meer) moeten zijn. Als dat alle drie klopt , dan is hoogstwaarschijnlijk de batterij en het laadcircuit goed. Dan moet je verder kijken en zou je contact kunnen uitzetten en (lek) stroomverbruik kunnen meten. (Niet starten met de amperemeter ertussen , startstroom is veel te groot voor zo’n meter!)

Ook zou eens kunnen testen of de (laad)spanning niet door de knieen gaat bij belasting : blijft het 14 Volt ook met alle lichten , gps enz aan....

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Start problemen R1200RT LC

Bericht door Pol »

Man in Black schreef:
alfa schreef:Starter defect , magneet in gebroken . Soms lukt het en andere keren niet en hoor je enkel start relay klikken.
Veel kopen eerst een nieuwe batterij en kan ook bij andere types voorvallen.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... er#p794814" onclick="window.open(this.href);return false;
Eerst de post eens goed lezen, probleem is niet het starten, maar de batterij die telkens leeg/kapot gaat.
ja ,idd :roll: trouwens , als één van de losgekomen poolschoenen (gevezen of geplakt) op het anker komt te liggen ,wil ik nog wel eens zien of die starter ne kik gaat geven!
Bovendien ,starter blijft stroomloos zolang je niet start. Langs deze weg de batterij leegzuigen is uit te sluiten.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Start problemen R1200RT LC

Bericht door alfa »

Pol schreef: ja ,idd :roll: trouwens , als één van de losgekomen poolschoenen (gevezen of geplakt) op het anker komt te liggen ,wil ik nog wel eens zien of die starter ne kik gaat geven......
Bendix werkt meestal nog en die zal blijven klikken en die dit voorhebben denken dat hun batterij plat of stuk is .
BMW R1100R zonder KFR
PHILIP
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 okt 2004, 11:56
Locatie: noord antwerpen

Re: Start problemen R1200RT LC

Bericht door PHILIP »

Is dit euvel uiteindelijk opgelost Lode ?
Wat was het probleem?
Plaats reactie