Jura

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
JOHANSMEETS
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 sep 2014, 21:33
Woonplaats: Peer

Jura

Bericht door JOHANSMEETS »

Ik denk eraan in september 2020 enkele dagen in de Jura rond te rijden, zoek één hoteltje in deze streek.
Zijn er collega's motorrijders die deze streek kennen graag adres voor hotel.
Graag ook de plaatsen die je zeker moet gezien hebben.
En eventuele ritten zijn altijd welkom.
DM
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2010, 09:50
Woonplaats: Brugge
Locatie: Brugge

Re: Jura

Bericht door DM »

Net voorbij de Jura wel, maar was een super B&B adres
La Bageatiere in Lépin-le-lac
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Jura

Bericht door GSrijder »

In Moirans-En-Montagne hotel Lacuzon. Wij logeerden er afgelopen zomer.
Beoordeling van 9/10 op Bookings

http://www.booking.com/Share-hR0kWRn" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn beoordeling op Bookings:
“Heel vriendelijke dame.
De motoren konden in de garagebox aan de overkant van de straat en de wagen die ons vergezelde mocht bij haar zoon thuis in de garage.
Propere kamers, heel goed ontbijt.
Lekker eten in de bistro onder het hotel”
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Jura

Bericht door Kater »

Eens een middagschotel gaan nuttigen in "Restaurant Motards La Pat'de L'Ours" (place Charles Bletel nr 10, 01250 Corveissiat)= als je dit restaurantje niet hebt gedaan dan heb je als motard de Jura gemist :grin:

Algemeen: Jura, kronkelwegen met hopen tot ik er moe van werd :mrgreen:

Wie in Jura zit, kan op een dagtrip binnendoor zonder autosnelweg kronkelen naar Genève (het meer van Genève/Lac Leman) en doorsteken naar Chamonix - Mont Blanc via départementales D902/D903/D907 (grote molshoop in Zwitserland).

Ik ga graag om de paar jaar in mei/juni voor een weekje met motor en tent :thumbleft:
Ik heb de laatste keer deze aanraders ingegeven op gps en die gespreid over een paar dagen, telkens een kronkelroute laten maken: https://generationvoyage.fr/endroits-visiter-jura/
Wel op voorhand eens gezocht op internet wat op welke plek lag en een aantal posten gecombineerd - de meeste watervallen waren met moto niet bereikbaar.

Voorgekauwde routes in gpx, dan zoek je best op "Franche Comté". Bijvoorbeeld de motorroutes op "routeyou" of "bestbikingroads".
https://www.routeyou.com
https://www.bestbikingroads.com/motorcy ... nche-comte
Af en toe begin ik vol goeie moed aan dergelijke trips, maar heb het nog nooit uitgehouden :pig:
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Jura

Bericht door WILBIKE »

De Jura is een prachtige streek, ooit maakte ik een 5-daagse reis voor onze club naar Arbois, de wijnstad (oa. Henri Maire) van de Jura.
Arbois is makkelijk aan te rijden op één dag, je neemt de autobaan tot buiten België en de rest is makkelijk richting Besançon via departementale wegen te bereiken. We verbleven er in Hotel des Cépages vooraan de rand van de stad. Het was een rustig en erg goed gelegen hotel op wandelafstand van het pittoreske centrum met ruime eetgelegenheden.
Wat betreft ritten zit je er niet verlegen, je kan er in alle richtingen weg al vond ik Lons-le-Saunier wel tegenvallen. Meer oostelijker (Doubs) heb je veel prachtige natuur met kronkelende wegen zoals Kater reeds schreef. Er is inderdaad zowat overal wat te zien, natuurfenomenen, parapluwatervallen, prachtige riviertjes maar niet altijd direct bereikbaar met de motor. Het hangt er van af wat je wil doen, wij wandelden regelmatig al eens naar een waterpartij... Het Lac-de-Vouglans is fantastisch om westelijk volledig af te rijden tot Vouglans, een stukje noordelijk langs de bergwand en dan via Martigna naar Saint Claude/Champagnole om weer te keren. Uiteraard de hoofdwegen die je kan mijden laat je links liggen, gewoon noordelijk door de Haut-Jura de kortste weg volgen tot hotel en je hebt de mooiste wegen van de streek.
Een stukje Zwitserse alpen is eveneens goed te doen (La Chaux-de-Fonds/Neuchâtel/Pontarlier... ) maar wel opletten voor de tijd :wink: , het is overal mooi maar vooral langs het meer van Neuchâtel zijn er steeds snelheidscontroles. Ook zuidelijker richting Genève is het uitleven maar deze streek is in de club reeds voldoende gekend vermoed ik, alléén weerom uitkijken naar de tijd die je nodig hebt om terug in het hotel/vertrekplaats te geraken. In deze streken zijn het niet dezelfde kilometers dan deze die je maakt op grotere wegen, met al de bochtjes, bezienswaardigheden en mooie natuur staat genieten op de eerste plaats en hierdoor wordt de tijd al eens vergeten... :grin: Na ochtendvertrek had ik meermaals een aankomst van na 20 uur, hier moet je niks speciaals voor verzinnen!

Normaal moeten in de catacomben van de club onze Jura-reis nog beschikbaar zijn vermits wij alles moesten overmaken 'ter archief'. Wel bleek dat op de prachtige wegen langs de Zwitserse grens toen niet steeds een goede GPS-ontvangst (Garmin 276) mogelijk was, maar GPS is voor mij slechts aanvulling voor een goede kaart :grin: .

Andere hotels die wij bezochten waren 'La Mainaz ****' in Gex, prachtig gelegen op + 1200 meters met zicht op Lac Leman, motoren binnen en met buitenzwembad maar wel in de duurdere klasse. In Morez hadden we een mooi betaalbaar hotelletje (met watermolen) maar om 20 uur was in het centrum alles gesloten en om 22 uur zelfs alle lichten gedoofd en winkels/cafés met metalen rollen afgesloten. Overdag erg mooi maar door een overdaad aan mensen die beoogden Zwitserland illegaal te bereiken was het 's nachts bijna een dode stad. Na 22 uur mochten wij niet meer buiten van de hotelier en de motoren stonden binnen achter letterlijk enorme sloten aan de binnenzijde waardoor wij door de privé naar onze kamers gingen...

Je gaat zeker geen spijt hebben van deze streek, ze is bij velen onbekend maar heeft mij een onbeschrijfelijke herinnering nagelaten... Let wel, hoe later in het jaar en hoger in meters je gaat moet je 's ochtends wel opletten voor rijm/ijzel of lichte sneeuwtoestanden bij slecht weer maar dit geldt alleen voor de hoogste delen van de Haut Jura en ten oosten van Genève (Morzine...)

Veel reisplezier :thumbright:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Plaats reactie