aankoop K1200RS 98

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bobber
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2020, 19:28
Woonplaats: genk

aankoop K1200RS 98

Bericht door bobber »

Hallo Allemaal! ik sta op het punt een (heel) goedkope K1200RS te kopen, wat meteen dan ook mijn eerste BMW zou zijn, en deze is van 98 en heeft 69000 km's... ik heb reeds gezocht op dit forum, en gevonden, dat bij de 97 er wat terugroepacties zijn geweest, nu vraag ik me af of bij n 98 model dit niet meer nodig is geweest...? en o ja, de reden waarom ik vr deze motor zou kiezen is dat ik graag wat comfortabeler lange ritten wil maken; ik ben wel meer van de kleine binnewegjes, dus heb eigenlijk ook wel beetje schrik dat de RS téveel een snelwegmasjien is, een beetje te zwaar, zowel qua gewicht als kracht...? alvast bedankt!
Kawasaki 550GT / Yamaha XJ600 Diversion / Yamaha XJ650 Seca
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: aankoop K1200RS 98

Bericht door Bob »

Hoi,

Ik heb een paar jaren met een K1200RS bouwjaar 2001 gereden. Schitterende machine qua motorkarakter. Je kan er in zesde versnelling evengoed 60 km/u als 160 km/u (en sneller) mee rijden, iets wat met de nieuwe K1200-serie met rechtopstaande viercilinder niet kon (of toch niet even soepel). Ik heb altijd spijt gehad dat ik hem verkocht heb, en toen ik later een K1200R Sport kocht in de hoop dat het nieuwe blok even soepel was, kwam ik bedrogen uit.

De K1200RS is baanvast als een trein op sporen. En daar zit voor jou misschien het addertje onder het gras. Je schrijft dat je eerder te vinden bent voor binnenwegen. Als je daarmee bedoelt dat je autosnelwegen vermijdt, dan is dat geen probleem. Zoals gezegd: van de kracht van de motor moet je geen schrik hebben want die is perfect doseerbaar. Maar als je hoopt dat je de K even vlot als een GS of zelfs een RT door de korte bochtjes kan jagen, dan ga je een beetje teleurgesteld zijn. De K1200 heeft een lange wielbasis en dat merk je ook aan zijn rechtuitstabiliteit én aan zijn bochtengedrag. Maar het forse gewicht, zoals bij zoveel BMW's, lijkt te verdwijnen als sneeuw voor de zon van zodra je vijf km/u rijdt.

Kortom: prima machine, en als je even de tijd neemt om eraan te wennen dan zal je er ook naast de hoofdbanen veel plezier aan beleven.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
bobber
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2020, 19:28
Woonplaats: genk

Re: aankoop K1200RS 98

Bericht door bobber »

ah, nu weet ik waarom ik niet meer 'Bob' als profielnaam kon kiezen ;-) veel dank voor het duidelijke antwoord! ik ben ondertussen wel bereid om wat wendbaarheid in te leveren voor een (veel) grotere 'actieradius' tgv het verhoogde rijcomfort op de grotere wegen, die me dan vervolgens makkelijker naar nog eerder onverkende en voordien zelfs onbereikbare binnewegen zullen kunnen leiden... en verder, qua aandachtspunten bij aankoop, niets specifieks voor dit model? groeten!
Kawasaki 550GT / Yamaha XJ600 Diversion / Yamaha XJ650 Seca
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: aankoop K1200RS 98

Bericht door Bob »

bobber schreef:en verder, qua aandachtspunten bij aankoop, niets specifieks voor dit model? groeten!
Ik laat het aan de specialisten over om daarop te antwoorden. Ik koop en rij, om te sleutelen vertrouw ik op anderen ;-)
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: aankoop K1200RS 98

Bericht door Danny »

K1200RS TGV komt weinig aan, let op lekkende veerpoot achter en voor, goede koude start.
speling op de klok achteraan, deuken in de voorvelg... evt fittende aanzuigrubbers... ding heeft wat jaren en rubber is dan één van de eerste dingen die eraan gaan. bouwjaar banden, rubberen remleidingen of reeds vervangen door stalen.

Laatst nog een k1200RS gehad die gewoon een gat in de remleiding had geremd. kerel flink geschrokken.
Kan je overal mee uit de voeten maar voelt zich best op de autobahn of lange snelle bochten
joe
Berichten: 126
Lid geworden op: 22 nov 2004, 17:56
Locatie: stekene

Re: aankoop K1200RS 98

Bericht door joe »

opgelet voor lekkende keerring op uitgaande as motor
effen voelen onderaan tussenflens tussen motor en boite en letten op oliesporen
was veel voorkomend euvel bij de eerste k1200rs
dure reparatie bij dealer +/-1500 euro
groetjes joe
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: aankoop K1200RS 98

Bericht door st1100 »

Als je shopt in die ‘periode’ , zou je natuurlijk ook voor de meest betrouwbare motor ooit kunnen gaan..... de Honda pan european st1100 en meer bepaald van na ‘96 , toen kreeg hij een upgrade met oa dual braking system en zwaardere alternator.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: aankoop K1200RS 98

Bericht door K1200GT »

Ik heb er eentje gehad van 1997 tot 2001. Is inderdaad zo wendbaar als een olietanker en heeft het motorkarakter van een scheepsdiesel (bergen koppel bij lage toeren maar niet het meest vinnige karakter). Was heel betrouwbaar, maar kreeg na verloop van tijd problemen met lucht in hydraulische koppelingsleiding (vergeten te ontluchten). Koppeling begon bij 57,000 Km te slippen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: aankoop K1200RS 98

Bericht door de Ron »

Heb ik jaren geleden ook eens even mee gereden. Ik vroeg mijne maat om eens even te wisselen op reis, ik met zijn K1200RS en hij even met de r1200rt. Was uiteraard even wennen maar ik reed inderdaad precies met een log tankerschip. Tegenover de RT was lichtvoetig sturen en goede wendbaarheid er niet bij. Was blij om nadien terug op de RT te stappen ..Is uiteraard een persoonlijke mening en gelukkig denk niet iedereen hetzelfde anders zag je maar één moto in het straatbeeld.
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Plaats reactie