Heeft iemand ervaring met het eenvoudig verversen van de remolie bij een r1100rt?
Vroeger deed ik het door onder er wat uit te laten lopen via een slangetje en boven bij te vullen totdat er beneden schone olie uitkwam. Lukt dat ook bij een r1100rt?
R1100RT - verversen remolie ?
Moderator: GVN
remolie verversen.
Gewoon opendraaien en laten doorstromen baat niets. Immers de remvloeistof in de ruimte achter de remzuigers wordt niet mee vervangen.
Volgende eenvoudige methode is al stukken beter.
Duw de remblokken (of remzuigers ) volledig in en span deze op zodat ze niet kunnen bewegen. Open het remreservoir en zuig zoveel mogelijk verontreinigde vloeistal weg. Vul deze ruimte vervolgens met nieuwe remvloeistof en zet even het deksel los er terug op. Knijp nu in de remhefboom en zet daarna de ontluchtingsnippel open terhoogte van de remklauw . (deksel erop leggen zoniet kan de remvloeistof naar boven spuiten en mogelijks op het stuur e.a. terechtkomen)
Draai de ontluchtingsnippel lichtjes terug dicht en laat de remhefboom traag terugkeren naar normale stand. Nieuwe vloeistof vult nu de hoofdremcilinder. Knijp de hefboom terug in - open nippel en laat vuile vloeistof wegstromen - nippel terug even dicht - hefboom los - terug knijpen enz..... Controleer wel bijtijds het reservoir op voldoende niveau.
Groetjes jos
Volgende eenvoudige methode is al stukken beter.
Duw de remblokken (of remzuigers ) volledig in en span deze op zodat ze niet kunnen bewegen. Open het remreservoir en zuig zoveel mogelijk verontreinigde vloeistal weg. Vul deze ruimte vervolgens met nieuwe remvloeistof en zet even het deksel los er terug op. Knijp nu in de remhefboom en zet daarna de ontluchtingsnippel open terhoogte van de remklauw . (deksel erop leggen zoniet kan de remvloeistof naar boven spuiten en mogelijks op het stuur e.a. terechtkomen)
Draai de ontluchtingsnippel lichtjes terug dicht en laat de remhefboom traag terugkeren naar normale stand. Nieuwe vloeistof vult nu de hoofdremcilinder. Knijp de hefboom terug in - open nippel en laat vuile vloeistof wegstromen - nippel terug even dicht - hefboom los - terug knijpen enz..... Controleer wel bijtijds het reservoir op voldoende niveau.
Groetjes jos
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Jos, je verhaal klopt niet helemaal hoor. De in- en uitgang van de remklauw zijn wel degelijk van elkaar gescheiden. Dus de olie MOET de cylinder passeren op zijn weg naar buiten. Het steeds dichtdraaien van de afsluitnippel is niet nodig als je het darmpje onderdompelt in een beetje remvloeistof. Dit werkt beduidend sneller.
remmen ontluchten
Het klopt dat je niet telkens "moet" de nippel terug dichtdraaien op voorwaarde dat je op de nippel een slangetje monteert en dit onderdompelt in wat remvloeistof. Doch bij het loslaten van de remhefboom zal de zuiger van de hoofdremcilinder een zuigende werking uitoefenen op de aanwezige vloeistof in leiding en cilinders en zal er telkens terug wat vloeistof opgezogen worden en alzo duurt het ontluchten langer. Bij het opendraaien van de nippel zal er ook telkens een beetjes lucht opgesnoven worden via de schroefdraad, dus de nippel niet te los draaien en vooral het laten terugkeren van de remhefboom moet traag gebeuren. Dit hoeft allemaal niet als je even de nippel terug dicht draait. (het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder zit bijna helemaal teneinde de rustaanslag van de hoofdremcilinder !!)
Nog een andere methode is eenvoudig via een vacuumpomp de vloeistof weg te zuigen terhoogte van de remcilinder.
Het volledig indrukken van de remcilinders terhoogte van de remklauw moet wel steeds gebeuren wil je "alle" remvloeistof vernieuwen. Het is vooral dit laatste reste oude vloeistof dat aanleiding zal geven tot "vapor lock" en oxidatie van de cilinder.
Groetjes jos
Nog een andere methode is eenvoudig via een vacuumpomp de vloeistof weg te zuigen terhoogte van de remcilinder.
Het volledig indrukken van de remcilinders terhoogte van de remklauw moet wel steeds gebeuren wil je "alle" remvloeistof vernieuwen. Het is vooral dit laatste reste oude vloeistof dat aanleiding zal geven tot "vapor lock" en oxidatie van de cilinder.
Groetjes jos