Hallo allemaal,
In 2019 (aanslagjaar 2018) bracht ik voor de eerste keer mijn werkelijke beroepskosten in na aankoop van mijn motor (BMW R Nine T) in 2018 die ik grotendeels voor woon-werkverkeer gebruik.
Vorig jaar heb ik wegens omstandigheden echter weinig km's gereden waardoor ik dus niet boven mijn forfaitaire beroepskosten kom. Het heeft dus geen zin dit jaar (aanslagjaar 2019) mijn motor in te geven.
Dit jaar echter rijd ik echter terug veel met de motor en kan ik hoogst waarscshijnlijk mijn motor volgend jaar terug inbrengen. Maar ik vroeg mij af of dit mag nadat je een jaartje hebt overgeslagen.
Ter verduidelijking: Ik schrijf mijn motor af over 5 jaar. Het eerste jaar heb ik ingediend. Het tweede jaar sla ik over. Mag ik 'm dan het derde jaar terug inbrengen als ik voldoende heb gereden?
Alvast bedankt voor de info.
Vraagje ivm aangifte belastingen
Moderator: GVN
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
- Woonplaats: Schelle
- Locatie: Antwerpen
Vraagje ivm aangifte belastingen
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Re: Vraagje ivm aangifte belastingen
Ja dat mag, maar dan ook effectief de derde schijf afschrijven, en niet de tweede.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
- Woonplaats: Schelle
- Locatie: Antwerpen
Re: Vraagje ivm aangifte belastingen
Super! Bedankt voor de info!Bob schreef:Ja dat mag, maar dan ook effectief de derde schijf afschrijven, en niet de tweede.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Re: Vraagje ivm aangifte belastingen
Maar het is niet omdat je weinig kilometers gereden hebt dat je niet boven je forfait kan geraken. Doorgaans is het afschrijven van de aankoopsom het grootste deel, niet zozeer de liters benzine. Wat dan vooral van belang is, is hoeveel procent van die (weinige) kilometers je voor je werk reed. Als dat percentage hoog is zou ik toch overwegen om af te schrijven.
Voorbeeld, een beetje overdereven, maar dat maakt het duidelijk:
Je reed in het jaar waarvoor je aangifte doet maar 1000 km met de moto. Woon-werk-verkeer is dagelijks 50 km. Je bent 19 keer met de moto naar het werk gereden, dat maakt 950 km of 95%. Je mag dan volgende dingen afschrijven:
Voorbeeld, een beetje overdereven, maar dat maakt het duidelijk:
Je reed in het jaar waarvoor je aangifte doet maar 1000 km met de moto. Woon-werk-verkeer is dagelijks 50 km. Je bent 19 keer met de moto naar het werk gereden, dat maakt 950 km of 95%. Je mag dan volgende dingen afschrijven:
- 95% van een schijf van de aankoopprijs van je moto
95% van je verzekeringspremie
95% van de rijtaks
95% van onderhoud en herstellingen
95% van accessoires (bij grote aankopen ook spreiden over enkele jaren)
95% van uitrusting/kledij (eventueel ook spreiden)
brandstofkosten voor 950 km
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
- Woonplaats: Schelle
- Locatie: Antwerpen