Raar startprobleem

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Flat Twin Power

Raar startprobleem

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb een raar startprobleem bij mijn 1600 GT. Het is namelijk zo dat ie moeilijk start bij warme motor. Als ik gereden heb en ik wil na pakweg 10 minuten terug starten dan "verslikt" ie zich. Bij een duw op de startknop slaat de starter aan maar direct daarna stopt ie om dan een fractie van een seconde later weer op te nemen en te starten. Een beetje zoals de hik. Beter kan ik het niet uitleggen. Ik heb 1 keer gehad dat na het doen van een aantal winkels en dus een paar keer starten op korte tijd hij helemaal niet meer wou starten en ik hem in gang moest laten duwen. Batterij is al vervangen maar bracht geen soelaas.
Hij doet het dus alleen bij warme motor. Soms staat ie hier drie weken stil in de garage en start direct bij koude motor. Iemand een idee?
panneman.be
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:29
Woonplaats: MORTSEL
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: Raar startprobleem

Bericht door panneman.be »

Ik heb met vroeger met een model 2014 paar keer probleem gehad met startknop.
Is tweemaal vervangen met na enkele maanden zelfde probleem en bij de derde was blijkbaar onderdeelnummer, en uitvoering veranderd.
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: Raar startprobleem

Bericht door Freddie »

Op het Duitse forum is hier een heel item aan gewijd. En als schuldige komt de startknop boven. Heb het zelf niet gehad, maar mijn dealer heeft toen de problemen speelden met de schakelaars alles vervangen.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Flat Twin Power

Re: Raar startprobleem

Bericht door Flat Twin Power »

Bedankt voor de reacties. Ik leg het voor aan de dealer.
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Raar startprobleem

Bericht door ferdi »

ik heb zelf een 2012 en vorige week kreeg ik met hetzelfde probleem te maken ……
nooit problemen mee gehad ….
ik dacht toen dat ik te maken had met een slechte batterij , stond bij kameraden en heb hem daar een half uurtje aan de lader gehangen en klik hij liep weer ….
dacht toen dus dat het een laadprobleem was
nu lees ik hier dat het wel eens een ander probleem kan zijn dus
werkt de startknop in dit geval ook na je de motor hebt laten afkoelen ?
Flat Twin Power

Re: Raar startprobleem

Bericht door Flat Twin Power »

Met een koude motor heb ik nog nooit startproblemen gehad. Het valt altijd voor bij een warme motor maar ook weer niet altijd. Er zijn dagen dat ik geen last heb en de volgende dag bijvoorbeeld wel. Ook ik dacht eerst aan de batterij. Gezien die 6 jaar oud was werd ze vervangen maar probleem was nog niet opgelost. Binnenkort moet ik sowieso voor onderhoud dus zal ik het voorleggen aan de dealer en proberen enige coulance uit de brand te slepen voor vervanging van de knoppenwinkel.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Raar startprobleem

Bericht door st1100 »

Geen 1600 maar op m’n K1300 had ik het ook. Dat is een soort temperatuur-veiligheid die een ‘iets mindere’ batterij beschermt. Bij mij is toen een stukje kabelboom ‘bij gestoken’ om die veiligheid te ‘overbruggen’. De startknop is toen ook eerst vervangen maar dat was het niet , het bleef. En het feit dat het enkel met een warme motor is..... 10 minuten wachten werkt ook....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Flat Twin Power

Re: Raar startprobleem

Bericht door Flat Twin Power »

Update. De dealer heeft de motor bekeken en ze denken niet dat het aan de startknop ligt. De motor werd met warme motor ter plaatse verschillende keren gestart ( ik was erbij) en slecht 1 keer hikte de starter. Ze hebben dan contact opgenomen met Bornem en deze adviseren om de startmotor te vervangen en een massakabel bij te trekken omdat ze vermoeden dat er ergens een slechte massa moet zijn. Gezien dit een duur grapje zal zijn volgens hen tussen de 500 en de 1000 euro) zijn ze nu aan het kijken of ze coulance kunnen geven.
lucnbeveren
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jul 2010, 21:26
Woonplaats: Beveren-waas
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Raar startprobleem

Bericht door lucnbeveren »

Hallo,

dat startprobleem heb ik soms ook gehad met mijn 1600 GTL van 2012.
Ze hebben toen onder garantie de startknop vervangen voor dit probleem.
het contactplaatje onder de startknop zet wat uit door de warmte en omdat er een productiefout (lees barstje) was,is er een minimale opening zodat er geen contact mogelijk is.
Door afkoeling ging alles naar de normale toestand en kon ik starten.

grtn,
Luc
Flat Twin Power

Re: Raar startprobleem

Bericht door Flat Twin Power »

Luc, ik heb je een pb gestuurd want bij mij blijft de dealer beweren dat het niet de startknop kan zijn.
Flat Twin Power

Re: Raar startprobleem

Bericht door Flat Twin Power »

Als het goed is mag het ook gezegd worden. Ik krijg van BMW een nieuwe startmotor en er zal een massakabel bijgelegd worden. Met dank aan de dealer om te pushen bij Herr BMW.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Raar startprobleem

Bericht door Pol »

Flat Twin Power schreef: 07 aug 2020, 22:02 Als het goed is mag het ook gezegd worden. Ik krijg van BMW een nieuwe startmotor en er zal een massakabel bijgelegd worden. Met dank aan de dealer om te pushen bij Herr BMW.
Knap van uw dealer ! In Frankrijk moeten dealers niet pushen . Welgekend probleem met dat soort starters. Succes met de nieuwe starter !
Flat Twin Power

Re: Raar startprobleem

Bericht door Flat Twin Power »

Thx Pol.
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Raar startprobleem

Bericht door ferdi »

ik las ergens dat Honda op de Goldwing hetzelfde heeft voorgehad , een extra massakabel was daar ook de oplossing
ludwigske
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jun 2015, 20:03
Woonplaats: Wichelen

Re: Raar startprobleem

Bericht door ludwigske »

Ik had ook af en toe dit probleem met mijn L1600GTL/2012 en ook dan hebben ze een nieuwe startmotor en een tweede massakabel geplaatst.
Daarna geen problemen meer gehad (vervangen onder garantie 2018)

Gr

Ludwig
Guillermo
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2018, 19:48
Woonplaats: Brugge

Re: Raar startprobleem

Bericht door Guillermo »

Identiek probleem gehad met mijn K1300GT onlangs (niet meer willen starten bij warme motor). Gekend probleem bij de K-serie (1300 én jonge versies vd 1600) en werd volgens dealer tot 2015 in garantie vervangen. Nieuwe kabelboom laten steken en meteen ook nieuwe startknop. Heeft mij met jaarlijks onderhoud inbegrepen zowat 740€ gekost. Gisteren 250k gereden en geen problemen meer ondervonden.
K1300GT - 29000km
Plaats reactie