aanhaalmoment cilinderkopmoeren
Moderator: GVN
aanhaalmoment cilinderkopmoeren
Volgens het werkplaatshandboek: modellen tot 1980 in 3 stappen 15, 35 en tenslotte 40 Nm vanaf 1981 in 3 stappen 15, 25 en tenslotte 35 Nm
Mijn vraag: is er dan geen onderscheid tussen de 70 en 60 pk blokken? Ik hanteer voor de R100RS van 1984 zelfs een aanhaalmoment van 42 Nm
Mijn vraag: is er dan geen onderscheid tussen de 70 en 60 pk blokken? Ik hanteer voor de R100RS van 1984 zelfs een aanhaalmoment van 42 Nm
R100RS/R100R Mystic
Re: aanhaalmoment cilinderkopmoeren
De titel van dit onderwerp kon iets duidelijker, het gaat over de 2 klepsblokken van de R100 reeks van 1976 tot 1985
R100RS/R100R Mystic
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: aanhaalmoment cilinderkopmoeren
dag Droozy,
kan het zijn dat het verschil komt door de eerste types met cilindervoetpakking en types zonder pakking met alleen de O-ring
kan het zijn dat het verschil komt door de eerste types met cilindervoetpakking en types zonder pakking met alleen de O-ring
Re: aanhaalmoment cilinderkopmoeren
Jo, dat kan, dat is dus het verschil tussen gietijzeren en Galnikal cilinders?
De 70 pk blokken met gietijzeren voering vereisen 40 Nm en de andere (ook 70 pk) slechts 35 Nm.
Maar welke invloed heeft dit op de cilinderkoppakking?
Ik heb op de Mystic (slechts 60 pk) na het vervangen van de stoterstangrubbers een "oliezweten" aan beide kanten, ik span die culassen bij tot 40 Nm en laat nog weten of het zweten is gestopt.
De 70 pk blokken met gietijzeren voering vereisen 40 Nm en de andere (ook 70 pk) slechts 35 Nm.
Maar welke invloed heeft dit op de cilinderkoppakking?
Ik heb op de Mystic (slechts 60 pk) na het vervangen van de stoterstangrubbers een "oliezweten" aan beide kanten, ik span die culassen bij tot 40 Nm en laat nog weten of het zweten is gestopt.
R100RS/R100R Mystic
Re: aanhaalmoment cilinderkopmoeren
De culassen van de Mystic zijn nagetrokken, de linkerkant (waar kleine oliedruppeltjes op mijn laars te zien waren) had aan de bovenste moer kant uitlaat slechts 32 Nm, aan de rechterkant (waar een oliezweten ter hoogte van de carburator zichtbaar was) hadden de 2 bovenste net geen 35 Nm.
Alles eerst op 37 Nm aangespannen, daarna alles op 40Nm. De uitlaatklep links moeten bijstellen van <0.20 naar 0.20, de inlaatklep rechts van <0.10 naar 0.10 (wat overeen komt met de plaatsen van "het lek").
Nu nog afwachten of het zweten is verholpen, Mvg, Droozy
Alles eerst op 37 Nm aangespannen, daarna alles op 40Nm. De uitlaatklep links moeten bijstellen van <0.20 naar 0.20, de inlaatklep rechts van <0.10 naar 0.10 (wat overeen komt met de plaatsen van "het lek").
Nu nog afwachten of het zweten is verholpen, Mvg, Droozy
R100RS/R100R Mystic
Re: aanhaalmoment cilinderkopmoeren
Het zweten is niet volledig gestopt, dat wordt een nieuwe koppakking om het definitief op te lossen, bijspannen brengt dus geen soelaas in zo'n geval.
R100RS/R100R Mystic
Re: aanhaalmoment cilinderkopmoeren
Na enkele rustige tourritten van meer dan 100 km is het zweten nu toch zo goed als over, geen olie(druppeltjes) meer op mijn linkervoet.
R100RS/R100R Mystic
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: aanhaalmoment cilinderkopmoeren
met nieuwe pakking ? of alleen aanspannen?Droozy schreef:Na enkele rustige tourritten van meer dan 100 km is het zweten nu toch zo goed als over, geen olie(druppeltjes) meer op mijn linkervoet.
Re: aanhaalmoment cilinderkopmoeren
Jo, na het bijspannen tot 40 Nm heeft "het" zich blijkbaar toch nog iets gezet.
Heb mij trouwens altijd afgevraagd waarom dat aanhaalmoment naar beneden is gehaald.
De "trek" bouten zijn altijd dezelfde gebleven?
Vroeger (ook bij auto's) was er sprake van "rek" bouten, werden aangetrokken op bepaalde kg/m waarde en na 1000km met 30 of zelfs 60° bijgespannen.
Ik heb vastgesteld dat bijtrekken van +/- 35 Nm naar 40Nm bijlange geen 30°(laat staan 60°) is.
Heb mij trouwens altijd afgevraagd waarom dat aanhaalmoment naar beneden is gehaald.
De "trek" bouten zijn altijd dezelfde gebleven?
Vroeger (ook bij auto's) was er sprake van "rek" bouten, werden aangetrokken op bepaalde kg/m waarde en na 1000km met 30 of zelfs 60° bijgespannen.
Ik heb vastgesteld dat bijtrekken van +/- 35 Nm naar 40Nm bijlange geen 30°(laat staan 60°) is.
R100RS/R100R Mystic