Navigator v1

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
H2SXSE
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2020, 15:55
Woonplaats: Schaijk

Navigator v1

Bericht door H2SXSE »

beste Allen,

ik heb een BMW Navigator VI en ondervind regelmatig problemen om op een route te komen
ik kan probleemloos routes van de pc naar de navigator transporteren en dan van sporen naar reisplanner converteren dit word automatisch een track
als ik dan een route op wil starten vraagt de navigator volgende bestemming selecteren dit zijn altijd maar 2 bestemmingen begin (of startadres) of eind (of eindadres)
(had hiervoor een Zumo 550 pikte de route automatisch op als je hierop kwam en kan kiezen dichtstbijzijnde punt route navigeren)
als ik beginadres kies word ik wel naar het beginpunt vd route geleid maar pikt bij aankomst de route niet op en er volgt ook geen keuze route starten?
ook als we b.v. een route met de club gaan rijden en ik start de route als we reeds op de route zitten pikt de navigator de route niet automatisch op maar vraagt wederom naar begin of eindpunt
welke ik dan ook kies ik word teruggeleid naar gekozen begin of eindpunt
afgelopen week wederom zelfde probleem meerder keren tijdens een clubrit beginpunt of eindpunt gekozen en nadat we ruim over de helft vd route zaten pikte de navigator route ineens op
heb een paar weken terug ontdekt dat als je beginpunt selecteert en route start je bij de 3 balkjes in het scherm naar diverse opties kunt en naar beneden scollend bij pijl met vlag komt en overslaan kunt kiezen dacht wellicht dit is het ei van Columbus maar na enkele km ging de route een heel eigen leven leiden

heb Garmin mail gestuurd en reactie gehad waar ik niks mee kan beginnen over track en sporen nogmaals gemaild en e.e.a. uit proberen te leggen sinds niets meer vernomen
vrijdag bij mijn BMW dealer geweest die mij de Navigator heeft verkocht schijnen iemand meer te hebben met soort van dit probleem en willen het deze voor leggen
ander gouden tip was om een TomTom te kopen !?!? hoorde niemand zeggen dan nemen we de Navigator à 800 euries wel terug! (die overigens verder prima bevalt)

beste Motormannen en Vrouwen wie heeft ervaring/oplossing gouden tip voor dit probleem
M.V.G. Theo.
stropke
Berichten: 520
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:18
Woonplaats: Sint-Amandsberg
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Navigator v1

Bericht door stropke »

Herberekenen staat toch uit ?

Mvg
Stropke
Fun....is not a straight line
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: Navigator v1

Bericht door janeman »

Als je niet op de route bent vraagt hij waar je naar toe wilt, start of eindpunt.
Als je kiest voor beginpunt dan heractiveer je daar de ingelade route opnieuw eens daar aangekomen,
Je kan ook direct eindpunt selecteren dan zie aan het aantal km-ers bij het opstarten.Dan krijg je een vlagje op het gps toestel dat moet je passeren Anders gids hij u terug naar dat punt.
Neem anders eens een kijkje bij mister gps
Succes
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: Navigator v1

Bericht door Ed17 »

Je zou ook de pure track vanuit de pc kunnen verzenden naar de Nav VI en dan die track (spoor) permanent zichtbaar maken op de kaart, zonder die eerst om te vormen naar een route.
Ok, je hebt dan wel geen routeaanwijzingen die je naar je bestemming sturen, maar je kan dan wel de exacte reisweg doen zoals je gepland had.
Je hoeft dan wel zelf te kijken/na te denken hoe je de track rijden moet, maar zo voorkom je dat de Nav VI eigenhandig een bepaalde route gaat uittekenen.
Is niet helemaal een oplossing voor je vraag, maar zo doe ik het meestal.
Succes..
Ed.
..don't concentrate on the finger..
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Navigator v1

Bericht door aantzeetje »

ik heb zo de indruk dat je de laatste jaren de evolutie in het gps wereldje niet meer gevolgd hebt. Vergeet alles wat je weet van je 550 daar alle zumo's die na de 660 op de markt gekomen zijn, nav V en nav VI incluis, totaal anders met routes omgaan.

Als je een track in de gps naar een route laat converteren (begin-einde of einde-begin) vind je die dus terug in je reisplanner als route (en niet als track zoals je schrijft). Deze route bevat uiteraard slechts 2 waypoints: begin en einde. Als je gelijk welke route opstart (dus ook eentjes met bv 10 waypoints in) gaat de gps je altijd vragen naar welk waypoint je wil navigeren. In jouw geval dus begin of einde daar je maar 2 waypoints hebt. Geheel logisch.

Je zet eerst de track zichtbaar op de gps en wijzigt de kleur in wit (werkt het best volgens mij. Als je dan van je route moet afwijken zie je naar waar je moet terug rijden om op de route uit te komen), je gps op herberekenen op UIT, laadt de route in en kiest voor begin. De gps begint te rekenen en stuurt je naar het beginpunt met de instellingen van de gps (snelste tijd of kortste route.... en de ingestelde te vermijden). Daar aangekomen pikt hij de route normaal op mits je echt dat begin/start waypoint passeert (denk dat je een cirkel van 20m rond het waypoint hebt). Doe je dat niet pikt hij ook de route niet op en zie je in de bovenste balk van je gps ga naar.... Je krijgt dus geen aanwijzingen. Niet erg. Je staat OP de route, stopt de route en start die opnieuw op. Omdat je nu al op de route staat kies je nu voor einde. De gps pikt de route gewoon op. Klaar. Moet je om een of andere reden van je route afwijken rij je op het zicht naar de track terug en van daar pikt de gps terug de route op.

Dat je een mail naar Garmin stuurt heeft geen zin want de gps doet wat van hem gevraagd wordt. Dat de dealer zo een antwoord geeft staat voor mij gelijk aan heel weinig gps kennis. Deze had je heel dit bovenstaande verhaal moeten geven.

De nav V en VI werken zoals de zumo 590. Ik raad je aan om heel dat topic op het waypoint forum eens door te spitten en ook een cursus basecamp te volgen want die ga je echt nodig hebben wil je het maximum uit je gps halen.

De gouden tip is jammer genoeg dat het probleem bij jou ligt. Je hebt heel wat uren studie voor de boeg.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Navigator v1

Bericht door Bob »

aantzeetje schreef: vind je die dus terug in je reisplanner als route (en niet als track zoals je schrijft).
Ik volg mee, want ik ben tot op heden TomTomRider-gebruiker maar overweeg de Nav VI omdat hij hardwarematig naadloos aansluit bij de R1250GS die ik net kocht. Momenteel heb ik een Navigator in bruikleen om te zien hoe dat toestel me bevalt alvorens eventueel aan te kopen, want het is eigenlijk wel een ronduit schandalig dure investering.

Je bovenstaande redenering klopt allicht technisch, maar in de praktijk volgens mijn (beperkte) ervaring niet geheel.

Ik ontwerp mijn routes niet met Basecamp maar met MyRouteApp en zet ze ook via die App over van PC op Nav VI. Als ik dan de GPS opzet vraagt hij direct of hij nieuwe routes moet importeren, dat verloopt snel en probleemloos. Je vindt dan in reisplanner de nieuwe route, maar als je die opent gaat ze in rechte lijnen van tussenpunt naar tussenpunt. Mogelijks bestaat er een manier om hier alsnog een deftige rit mee te doen, maar ik vermoed dat dit de vaak gehoorde problemen kan opleveren, namelijk dat twee afzonderlijke Garmins of Navigators, afhankelijk van de instellingen van elk toestel afzonderlijk, tussen twee punten door een andere weg aangeven.

Als je echter in plaats van de reisplanner, de optie "track" of "spoor" selecteert, dan vind je ook daar een file van je pas ingeladen trip. Je kan die laten converteren naar een reis, dat duurt zijn tijd. Nadien vind je in reisplanner van dezelfde trip de route én de track. Misschien is het technisch gezien geen track meer, maar qua benaming staat het prefix "track" er nog voor. Als ik die track kies (inderdaad met de keuze start- of eindpunt), dan is tot nu toe al alles probleemloos verlopen: routebegeleiding naar het startpunt en onmiddellijk oppakken van de juiste route bij aankomt aldaar.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
H2SXSE
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2020, 15:55
Woonplaats: Schaijk

Re: Navigator v1

Bericht door H2SXSE »

bedankt voor de reacties zover,
herberekenen staat idd uit en heb meermaals geprobeerd route op te starten als we op route zitten pikt deze dan niet gelijk op en als ik eindpunt kies als we al op de route zit neemt deze de kortste weg naar eindpunt en pikt pas na een voor mij niet te bepalen aantal km de route wel op misschien dat iemand hier nog een tussenoplossing voor heeft
verders bedankt allemaal voor het meedenken en ga van het weekend e.e.a. aan tips uit proberen

M.V.G. Theo.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Navigator v1

Bericht door aantzeetje »

@Bob: het is algemeen geweten dat je NOOIT een route uit MRA mag gebruiken. Dit zijn directe routes (vandaar de verbindingsstrepen). Als je gps die gaat herberekenen blijft er van je route niks over. Dus Enkel de track exporteren. Ben zelf ook MRA gold member en we vragen nu al meer dan een jaar aan MRA of die optie van een route te exporteren er uit te halen want totaal nutteloos.
Verder zou ik me toch eens verdiepen in BC hoor. Eens onder de knie bestaat er geen prettiger programma om mee te werken.

@H2SXSE: dat is heel vreemd dat hij de route dan niet opneemt. Reageert hij goed als je een echte route rijdt? Er zit toevallig geen onroute kaart in je nav? Welke kaarten staan er actief op je nav? Als er een SD kaartje inzit, wat doet hij als dat er uit is? Eens een harde reset van de nav doen. Met JaVaWa Device Manager eerst back up maken (nav staat standaard in MTP mode, eerst in Mass Storage zetten anders gaat DM je gps niet zien. Je moet dan wel veilig uitwerpen gebruiken op je pc !! ), dan ook eens kijken op corrupte bestanden en kaarten.

Ik rij nooit in de gps geconverteerde tracks. Enkel routes met harde en zachte via punten (shaping points). MRA gebruik ik voor de TT rijders binnen onze groep (ik erger me dood dat deze een track niet 1 op 1 converteert en er een zooitje van maakt). Als ik geen inspiratie heb om een route te maken gebruik ik meestal Kurviger. Werkt beter en prettiger dan MRA. Doch alles wordt door BC ingeladen en verder bewerkt.

Wie hier mee leest moet eens het volgende proberen. Maak 2 motorprofielen in BC aan met de dezelfde te vermijden: snelste tijd en kortste afstand. Maak je route met kortste afstand en maak er een track van als referentie. Laat je stops als waypoint op afroepen staan en zet de rest op niet afroepen. Herbereken je route nu met snelste tijd en pas aan aan de track (die punten zullen hard zijn, dus terug op niet afroepen zetten). Als je tevreden bent stuur je die route naar je gps. Kies in de navigatieinstellingen kortste afstand en zet herberekenen op aan. Wijk je van je route af stuurt je gps je naar het eerstvolgend via punt (kan zijn dat bv op een kruispunt de gps je naar links stuurt terwijl je de route ook naar rechts ziet lopen. Rij dan gewoon naar rechts. Als je uitzoomt zie je dat je naar een viapunt wordt gestuurd om dan terug te keren). De route wordt gewoon opgenomen en blijft voor 99.9% intact. Ik rij zo al 4 jaar rond en werkt perfect. Track staat steeds op de achtergrond ter referentie.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Navigator v1

Bericht door st1100 »

Ik zou persoonlijk nu geen bmw navigator 6 kopen. Ten eerste is dat veel te duur (voor die prijs koop je drie TT550’s) , maar vooral is achterhaald sinds de garmin XT.

Ik zou verwachten dat er in relatief korte tijd een bmw versie van de XT zal komen , en als tegen dan de kinderziektes er uit zouden zijn , lijkt me dat een betere optie.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Navigator v1

Bericht door aantzeetje »

de meeste kopen een nav voor de combinatie met het scroll wieltje. En ja, bmw = duur. Maar zou ook wachten met het aankopen van een VI. Eens de XT versie op de markt gaan deze ook een prijsdeuk krijgen en dan kan je alsnog beslissen wat je koopt.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Navigator v1

Bericht door ferdi »

past de XT ook gewoon in de motor ? dan zonder het bedienen met de controler
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Navigator v1

Bericht door st1100 »

Nee , heeft een andere steun.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: Navigator v1

Bericht door Ed17 »

Nou, gisteren een leuke ervaring gehad met mijn Navigator VI (2017 RT).
Effe brood kopen in Postel en op de terugweg het lampje van de brandstof opgemerkt. Oei, vergeten te tanken!
Tegelijkertijd komt een waarschuwing/icoon op de Navigator die mij eveneens attent maakt dat er iets "loos" is.
Na een vingertoets komt een lijst met tankstations tevoorschijn. Even een keuze maken en de Nav VI leidt je feilloos naar de broodnodige brandstof.
Nu ken ik mijn weg wel een beetje in de streek, maar als je dat ergens "in den vreemde" tegenkomt, vind ik dat toch wreed gemakkelijk!
Ik weet ook dat andere toestellen die mogelijkheid ook bieden, maar dat de Nav VI mij daar attent op maakt, is voor mij toch een pluspunt.
Dat lijkt sommigen wellicht een situatie te zijn van "die'en is blij met een dooie mus.." zoals ze in de kempen zeggen, maar ik vond het toch een aangename verrassing.
Stay Safe..
Ed.
..don't concentrate on the finger..
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Navigator v1

Bericht door Bob »

Tja, als je je motor start met de Nav6 in de houder verschijnt er ook een driehoekje en als je erop tikt staat er dat de ABS-reset nog niet gebeurd is. Staat op het dashboard ook, dus of dat een meerwaarde is? Voor de ene wel, voor de andere niet, dat moet ieder voor zich uitmaken. Als het reservelampje van de brandstof op het dashboard gaat branden kan je op elke hedendaagse GPS wel de nabijliggende (geregistreerde) benzinestations oproepen en selecteren, zij het met een paar handelingen meer. Ik heb er eerlijk gezegd de meerprijs van 400€ niet voor over.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Navigator v1

Bericht door aantzeetje »

ik gebruik die niet. Gaat het reserve lampje branden heb ik nog zeker 80 km om een benzinestation te vinden. Even op waarheen, POI, fuel klikken en krijg ze ook op mijn 590. Heeft ook voor mij geen meerwaarde.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie