1 verzekering 2 motoren

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

1 verzekering 2 motoren

Bericht door WernerVS »

Waarschijnlijk al een veelgestelde vraag , maar vond niet direct iets terug .

Ik heb dus naast mijn GSA1150 een 2de motor bijgekocht .
Nu ben ik niet zinnens om met beide samen te rijden . Nogal moeilijk denk ik dan :-)

Kun je eigenlijk 2 motoren op 1 verzekering zetten? Idem dito voor wegentaks ( er rijd er tenslotte maar 1 op de baan ;-) )
Of zal er niets anders op zitten dan 2 platen , 2 verzekeringen en 2x wegentaks te betalen ?

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn .
Alvast bedankt
Werner
R1150GSA
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door st1100 »

Wegentaks is 60€/jaar daar zou ik dus niet te veel moeite voor doen.

Als je een wagen en motor op dezelfde naam verzekerde , krijg je (hoop ik voor jou) nu al korting op één van beide. En normaal gezien zal de korting voor de 3é groter zijn. Hop naar de verzekeringsagent. Echter constructies zoals vroeger waar je maar met 1 tegelijk op de baan mocht zijn ondertussen verboden.
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door bert111bel »

ik heb nogthans zo een constructie , 1 auto + 2 moten , auto mag echtgenote en ik , motoren 1 chauffeur ikke ...
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door st1100 »

Staat dat dan op de groene kaart?? Want dat was de reden waarom ze dat 20 jaar geleden verboden hebben. Je kon een maat met uw moto laten rijden , bij controle waren papieren helemaal in orde.... en toch was hij niet verzekerd.

Wat er wel kan , iedereen mag (af en toe) met jouw moto rijden , echter jij bent hoofdbestuurder (Erewoord). En als bewezen kan worden dat jij niet de hoofdbestuurder was heb je een probleem.... zoals bij beginnende bestuurders die eigenlijk hoofdbestuurder zijn van mama’s auto....
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door Pol »

bert111bel schreef: 12 sep 2020, 11:45 ik heb nogthans zo een constructie , 1 auto + 2 moten , auto mag echtgenote en ik , motoren 1 chauffeur ikke ...
dus , simulatie : jij rijdt met één van uw twee motos naar spanje en uw vrouw volgt U met de auto . jij hebt dan één polis afgesloten en daar zijn dan 3 groene (sinds 1/06 zijn het witte) kaarten aan gekoppeld ? Heb je de clausules gelezen ? Twee voertuigen in omloop voor de prijs van één ? Ben ik mee ? Bij Ethias zijn ze duidelijk : deze contracten zijn bij wet verboden . Elk voertuig zijn eigen polis en basta en eender wie (die een geldig rijbewijs heeft ) mag daarmee rijden.
Maar...zoals st1100 opmerkt ,wie is op welk moment al dan niet de hoofdbestuurder.
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door WernerVS »

Ik heb al heel wat gelezen . Het een al wat nuttiger dan het andere ;-)
Maar ik heb alvast mijn verzekering aangeschreven wat voor hen de mogelijkheden zijn , en wat voor mij de interessantste oplossing is .
Toch bedankt al allemaal .

Wordt vervolgd .......
R1150GSA
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door WernerVS »

st1100 schreef: 12 sep 2020, 09:36 Wegentaks is 60€/jaar daar zou ik dus niet te veel moeite voor doen.

Als je een wagen en motor op dezelfde naam verzekerde , krijg je (hoop ik voor jou) nu al korting op één van beide.
Momenteel heb ik een 6 wielen verzekering voor de auto + moto .
Ik zie wel wat er uit de bus gaat komen .
R1150GSA
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door MaartenGS-R-RT »

WernerVS schreef: 12 sep 2020, 09:20 Kun je eigenlijk 2 motoren op 1 verzekering zetten? Idem dito voor wegentaks
Formeel: neen.
Veel maatschappijen geven echter korting als je verschillende voertuigen bij hen verzekert (bvb. auto, moto).
Bij sommige loopt de korting op alnaargelang het aantal voertuigen dat verzekerd is (bvb 0% 1e vtg; 20% tweede; 40% derde etc...)
Soms, als je verschillende vtgen wil verzekeren, stel je na vergelijking vast dat jij voor het 1e vtg 130% betaalt in vergelijking met andere maatschappijen, waarmee dus meteen de korting op tweede, derde... vtg gecompenseerd wordt.
Vergelijken is dus de boodschap.
Mijn eigen maatschappij, waarbij ik verzekerd ben via de MAG, bood in mijn ogen het beste pakket.
De bijzondere voorwaarden stipuleren dat ik telkens exclusieve bestuurder ben van mijn tweede.... voertuig. Daar is dus helemaal niks onwettelijks aan; onwettelijk zou enkel zijn dat met één zo'n exclusieve bestuurdersverzekering verschillende voertuigen in B.A. zouden verzekerd zijn.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door st1100 »

Staat dat dan op de ‘groene’ kaart dat jij er alleen mag mee rijden???
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door bert111bel »

MaartenGS-R-RT schreef: 14 sep 2020, 16:33
WernerVS schreef: 12 sep 2020, 09:20
Mijn eigen maatschappij, waarbij ik verzekerd ben via de MAG, bood in mijn ogen het beste pakket.
dat is wat ik ook heb , via de MAG ( en afslag omdat ik er lid van ben ) zakenkantoor Verstraeten - Sint -Niklaas
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door bert111bel »

st1100 schreef: 14 sep 2020, 18:01 Staat dat dan op de ‘groene’ kaart dat jij er alleen mag mee rijden???
neen , dat staat er niet op
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Pol schreef: 12 sep 2020, 15:14 jij hebt dan één polis afgesloten en daar zijn dan 3 groene (sinds 1/06 zijn het witte) kaarten aan gekoppeld
Nee, je kan niet 1 enkele polis afsluiten voor drie voertuigen, resp. groene kaarten. Er geldt eén polis per voertuig, en vice versa.
@ st1100: dat ik alleenbestuurder ben staat niet op de "groene kaart". Dat hoeft niet, dat kan tenandere ook niet want de vormvereisten laten dat niet toe.
Ik begrijp ook niet goed waar je met je vraag heen wilt: de algemene en de bijzondere voorwaarden van het verzekeringscontract bepalen de rechten en plichten. Als ik een korting krijg in ruil voor het engagement de motorfiets als alleenbestuurder (m.u.v. onderhoud/herstel garage) in het verkeer te brengen veroorzaak ik, als ik me daar niet aan hou, alleen voor mezelf problemen.
En nu we het toch over de "groene kaart" hebben: zoals elders in dit topic aangehaald is ze vanaf 01 juni wit, en niet meer noodzakelijk in papieren versie.
Daarenboven: calculeer in dat ze geldt als "vermoeden van verzekering": https://legalnews.be/burgerlijk-recht/v ... van-daele/
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door st1100 »

De reden van m’n vraag staat in de 4é post van deze topic :roll:

Dat de groene kaart binnenkort wit zal zijn wist ik .... daarom staat er ook ‘groene’ kaart.
Kils
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jun 2011, 14:25
Woonplaats: Gochar, Sorbas,
Locatie: Almeria, Spanje.
Contacteer:

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door Kils »

Bij schade in je opslag bijv. brand of stormschade krijg je bij een 1 verzekering voor 2 motoren toch ook maar betaald voor 1 motor. Vreemde vraag voor een Belg is iets meer voor ons zuinige Hollanders toch.
Afbeelding
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door MaartenGS-R-RT »

@st1100: ik kan lezen. In post 2 poneer je de stelling dat "constructies zoals vroeger waarbij je maar met 1 tegelijk op de baan mocht ondertussen verboden zijn".
Ik bewijs dat er vandaag de dag geldige, wettelijke contracten die voorzien in 1 enkele toegelaten bestuurder.
Ik probeer je ook te doen snappen dat de layout van een "groene kaart" in gans Europa zo goed als eenvormig is, en er geen rubriekje op voorzien is waarop staat dat je "enige bestuurder" bent.
Einde "gesprek" wat mij betreft.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door st1100 »

Oei lange tenen precies :shock: Waarom ?

Ik heb uw link gelezen enz... En stel toch nergens dat je ongelijk hebt of dat zo'n contract niet bestaat , vroeg me gewoon af hoe het in z'n werk gaat bij bv. een controle. Et voila : de laatste regel in de link legt het probleem al bloot : " U bent met andere woorden in dat geval niet meer verzekerd, zelfs als u een geldige groene kaart kan voorleggen."

En we zijn met 2 , ik heb namelijk geen zin in zo'n 'gesprek'.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door Pol »

Wij hebben privé nogal wat wielen die allen bij dezelde mij. verzekerd zijn. Ik stelde bij Ethias dan ook de vraag of het mogelijk was clausules in te lassen waarbij ik de exclusieve bestuurder ( ik alleen enz.) van bvb. drie van de vijf motos kon zijn. De man was categoriek : nee ,is niet wettelijk.
Maarten heeft wel zo'n contract kunnen afsluiten en des te beter voor hem. Hij kan telkens de exclusieve bestuurder zijn van zijn 2de voertuig :?: :?:
Laat hem toe te switchen tussen het eerste en het tweede. :?: Hij zegt er niet bij welk voertuig expliciet datgene is waarvoor hij de exclusieve bestuurder is. Sorry Maarten , ik interpreteer het slecht waarschijnlijk. Wat dan ook , het blijft foefelen met de verzekering in dit geval. Immers ,
de twee voertuigen kunnen de baan op met een geldige BA maar de niet exclusieve bestuurder mag niet achter het stuur zitten van één van de twee.
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door WernerVS »

Overeen komen hé mannen :-)
R1150GSA
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Zo blijven we wel even bezig natuurlijk. Nogmaals, tot in den treure: ik heb via de MAG bij Baloise op volstrekt legale wijze momenteel vijf polissen B.A. lopen : de eerste voor een wagen, waar geen exclusiviteitsclausule is voor opgenomen. Tweede, derde, vierde en vijfde telkens voor een motorfiets, met telkens een apart polisnummer. Voor elk van die motoren krijg ik een korting, telkens op voorwaarde dat niemand anders (behalve voor onderhouds-en herstelwerkzaamheden) zich met de motorfiets op de openbare weg begeeft, dus : voor elk van mijn vier motorfietsen ben ik de enige die ermee kan rijden. Die beperking staat gestipuleerd in de bijzondere voorwaarden. Elke motorfiets heeft zijn eigen nrplt en is wettelijk ingeschreven bij de DIV; elke motorfiets heeft een geldige verzekering B.A.
Hoe kun, durf je daar de term "foefelen" op kleven? Besef je wel de draagwijdte van wat je schrijft?
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door bert111bel »

MaartenGS-R-RT schreef: 16 sep 2020, 17:48 Zo blijven we wel even bezig natuurlijk. Nogmaals, tot in den treure: ik heb via de MAG bij Baloise op volstrekt legale wijze momenteel vijf polissen B.A. lopen : de eerste voor een wagen, waar geen exclusiviteitsclausule is voor opgenomen.
Ik heb hetzelfde , ook bij Baloise langs de Mag om ...
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door Pol »

MaartenGS-R-RT schreef: 16 sep 2020, 17:48 Zo blijven we wel even bezig natuurlijk. Nogmaals, tot in den treure: ik heb via de MAG bij Baloise op volstrekt legale wijze momenteel vijf polissen B.A. lopen : de eerste voor een wagen, waar geen exclusiviteitsclausule is voor opgenomen. Tweede, derde, vierde en vijfde telkens voor een motorfiets, met telkens een apart polisnummer. Voor elk van die motoren krijg ik een korting, telkens op voorwaarde dat niemand anders (behalve voor onderhouds-en herstelwerkzaamheden) zich met de motorfiets op de openbare weg begeeft, dus : voor elk van mijn vier motorfietsen ben ik de enige die ermee kan rijden. Die beperking staat gestipuleerd in de bijzondere voorwaarden. Elke motorfiets heeft zijn eigen nrplt en is wettelijk ingeschreven bij de DIV; elke motorfiets heeft een geldige verzekering B.A.
Hoe kun, durf je daar de term "foefelen" op kleven? Besef je wel de draagwijdte van wat je schrijft?
Oei Maarten ,dikke sorry man .Ik kon niet vermoeden dat je zo zou reageren voor wat peanuts !Ik kom natuurlijk uit een wereldje waar vloeken ,stress,sakkeren, snottebellen en brokken van mensen bijna dagelijkse kost waren. Bedankt om even te relativeren .
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door WernerVS »

Ondertussen is alles rond .
Ik heb 2 motoren , 2 verzekeringen en 2 platen .
Wel een serieuze korting gekregen voor de 2de motor .
Verzekering content (denk ik toch :-) ) en ik content .

Nu nog wachten op de plaat en we kunnen bollen .

Merci voor de info en commentaren mensen .
R1150GSA
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: 1 verzekering 2 motoren

Bericht door Koppel!! »

Hbe hier 3 moto's staan, en elk met hun eigen verzekering. Je kan mits een goeie makelaar een mooie korting proberen te bedingen bij de maatschappij, maar elk voertuig met zijn eigen verzekering hebben.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie