R1250GS of S1000XR

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Tony Van Laecke
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2020, 10:47
Woonplaats: Waarschoot

R1250GS of S1000XR

Bericht door Tony Van Laecke »

Hallo ,al aan mijn 4e gs toe (R1200GS LC 2016, met bewust geen ESA). Voor de volgende aan het twijfelen tussen R1250GS en S1000XR.Hou van de ergonomie van mijn GS (heuphoek van 56 jaar is heel goed, nergens pijn), En van de telelever die standaard goeie baanligging geeft, geen induiken. De lineraire krachtopbouw en stabiliteit (demping dicht en 1 slagje terug (jawel geen ESA =traploos regelen))Deze 2016 LC was voor mij wel de belangrijkste update, wat een verschil met de vorige generatie, vraagt ook om hoger in toeren te rijden om evenveel motorrem te hebben. Enfin een stuk sportiever. weet niet zeker of de 1250 ook zo`n merkbaar verschil gaat geven met de 1200, had eigenlijk gehoopt op een motor met kortere overbrenging zodat er meer toeren en meer pk`s en minder koppel tevoorschijn kwamen. Niks van dat alles, jammer. Daarom de neiging om naar de S1000XR te lonken.De R1200GS (en waarschijnlijk de R1250GS) ontberen toch beetje acceleratie en top end die er zou kunnen uitgepuurd worden zodat het echt een sport-tour moto word, zodat je ook niet stilvalt boven de 200 en boven de 8500rpm (circuitgebruik). Om te reizen/spelen (eifel,bergpassen) is de GS perfect, maar dat ietsje meer toerenbereik/vermogen mis ik toch soms , vooral op circuit (amateuristisch vrij rijden).
Dus wat meer toeren/pk (perfect mogelijk bij aangepaste overbrenging) en wat minder cc en kilos en de perfecte GS is daar.
XT600, XRV650,XTZ660,XTZ750,R1100GS 1994,R1200GS 2004, R1200GS 2011, R1200GS LC 2016
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R1250GS of S1000XR

Bericht door Bob »

Ik heb ze allebei (gehad), de XR weliswaar bouwjaar 2016 en niet de laatste nieuwe. Als ik je bericht lees is je keuze precies al gemaakt hé, je mist met de GS toeren en PK's voor op het circuit, dan ga je met een XR niet bedrogen uitkomen.

Als je dat reizen door Eifel en over bergpassen zonder passagier doet, dan gaat dat ook prima met de S1000XR. Om met z'n tweeën meerdaags de wijde wereld in te trekken misten mijn vrouw en ik op de XR hoofdzakelijk bagagecapaciteit. Qua comfort valt hij goed genoeg mee, zeker wanneer je investeert in wat after market spulletjes (comfortzadel, groter windscherm, ...)

Het beste advies is en blijft: testrit gaan doen met beide modellen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Tony Van Laecke
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2020, 10:47
Woonplaats: Waarschoot

Re: R1250GS of S1000XR

Bericht door Tony Van Laecke »

Idd testritten gebeuren nog dit jaar of volgend jaar. En keuze is helemaal nog niet gemaakt,nog altijd lichte voorkeur voor GS omdat ik 100% zeker ben dat ik er mij mee overal mee zal amuseren. Zijn ongetwijfeld beide fantastische motos. en duo rij ik ook zo goed als nooit, mijn vrouw rijd zelf.En offroad zoek ik ook niet op, en een gewoon grindpad kan je met elke moto doorheen. Is alleen dat iets sportievere overbrenging de GS nog idealer zou maken, iets meer toerenberiek en pk`s. Wat doet de GS1250 rond de 200,8500rpm in 5e en verleggen naar 6e, trekt hij dan nog even lineair door of loopt het traag op naar 220? Die dingen interesseren mij en kan ik moeilijk in testrit gaan opzoeken. dus de top-end die de de S1000XR wel heeft zou ik graag deels in een nieuwe gs willen vinden.
XT600, XRV650,XTZ660,XTZ750,R1100GS 1994,R1200GS 2004, R1200GS 2011, R1200GS LC 2016
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R1250GS of S1000XR

Bericht door Bob »

Tony Van Laecke schreef: 14 okt 2020, 09:24Wat doet de GS1250 rond de 200,8500rpm in 5e en verleggen naar 6e, trekt hij dan nog even lineair door of loopt het traag op naar 220?
Dat is iets wat ik nog niet uitgeprobeerd heb, gaat ook niet zomaar op wettelijke wijze. Wat nuttige info kan zijn:
  • Ongeveer een jaar geleden ben ik met de S1000XR een dag gaan toeren in de Eifel, samen met een vriend met R1250GSA. Om zo snel mogelijk op bochtige wegen te zijn namen we 's ochtends vanuit Antwerpen de autosnelweg naar Aachen (D). Louter voor de lol hebben we bij het overschrijden van de Nederlands-Duitse grens het gas eens opengetrokken, gewoon in zesde beginnen accelereren van 120 km/u naar topsnelheid. Tot 215 km/u op teller bleef de R1250GSA op relatief constante afstand volgen, daarboven viel de boxer omzeggens stil en bleef de viercilinder doorgaan.
  • Een gelijkaardig "fenomeen" op het werk: bij doortrekken na oprijden van een autosnelweg kon ik met een R1200RT/LC een collega op Yamaha FJR1300 goed volgen tot aan 200 km/u. Daarboven ging het met de boxer maar traagjes verder voor de laatste 15 km/u die ik er toen op die locatie nog uitgeperst kreeg. Een dergelijke vergelijking heb ik nog niet kunnen maken met een R1250RT omdat de FJR's inmiddels quasi allemaal buiten gebruik gesteld zijn.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Plaats reactie