schuin afslijten van voorband

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Je gaat er nog steeds van uit dat dat links afslijten bij een zeer beperkt aantal modellen voorkomt...Hetgeen dus niet zo blijkt te zijn.

Enkele modellen waar ik het zelf al gezien heb : Triumph Trophy & Thunderbird, Yamaha XJR & Diversion 900, Honda ST1100 & 1300.

En ook een R100RS, bij zijn vorige eigenaar. Ikzelf heb er echter totaal geen last van...
Nil volentibus arduum
Relax

Bericht door Relax »

Ja, gezien er door de meeste andere motorrijders niet op doorgeboomd wordt, behalve van een paar modellen... En je noemt er hier een paar, maar die maken geen representatief staal uit voor je theorie.

Ik kan je theorie wel volgen qua bochtentechniek en voor een minieme slijtage, maar dan moet dit op nagenoeg alle motoren zo zijn.
Of rijdt iedereen dan zo verdomd goed?
I respect your opinion. But I don't give shit.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Relax schreef:Ja, gezien er door de meeste andere motorrijders niet op doorgeboomd wordt, behalve van een paar modellen... En je noemt er hier een paar, maar die maken geen representatief staal uit voor je theorie.

Ik kan je theorie wel volgen qua bochtentechniek en voor een minieme slijtage, maar dan moet dit op nagenoeg alle motoren zo zijn.
Of rijdt iedereen dan zo verdomd goed?
'k Weetwel dat dit allesbehalve een wetenschappelijk onderbouwde theorie is, maar ik dacht dat er toch al genoeg niet-boxerconcepten tussenstaan om het idee te ontkrachten dat dit fenomeen enkel bij bepaalde modellen voorkomt.

Een verdere factor waarom bij sommigen wel en sommigen niet kan volgens mij ook de rijstijl zijn. Iemand met een rustige gemiddelde rijstijl en vooral ook bochtensnelheid heeft zowieso niet direct de zware behoefte aan een verregaande kijktechniek om zijn bocht te halen. Die komt er zo ook wel doorgezwabberd.
Pas als de snelheden iets, euh, strak toeristischer worden komen die oogdominantie-effecten nog meer tot uiting.

Er zijn 2 soorten situaties waar je op de hoogte zou moeten zijn van dat fenomeen : bij stapvoetse maneuvers (keren in een straat bvb) en de hoger dan gemiddelde bochtensnelheid.

Omgekeerd zijn er voor mij totaal geen overtuigende elementen genoeg om te gaan bepalen dat het fenomeen afhankelijk is van een bepaald motorfietsconcept.
Nil volentibus arduum
Relax

Bericht door Relax »

Zit ik met hetzelfde probleem als jij: volgens mij is het afhankelijk van het concept, of een samenvoeging of één der... Boxer, cardanaandrijving, vering,..., maar ik kan het niet aantonen.

Ben al blij da'k weet wat ik schrijf. En dan nog.
Bruno

Bericht door Bruno »

Relax schreef:
Zeker van?
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Relax schreef:Zit ik met hetzelfde probleem als jij: volgens mij is het afhankelijk van het concept, of een samenvoeging of één der... Boxer, cardanaandrijving, vering,..., maar ik kan het niet aantonen.

Aantoonbaarheid...

Boxerconcept :

Nee. Er zijn genoeg 4-in lijn motoren (en zelfs 3-in lijn) waarbij het ook gebeurt. Niet afhankelijk van de motorconfiguratie dus.

Cardanaandrijving : het gebeurt zowel bij motorfietsen met linkse en rechtse cardan, en zelfs met kettingaandrijving.

Vering : een voorvering kan enkel een probleem vormen indien ze fysisch defect is waardoor beide veerpoten niet meer gelijk in-en uitbewegen (krom, speling). De veerconstante tussen L en R mag zelfs verschillend zijn, de veervoorspanning mag verschillend zijn, de demping mag verschillend zijn. Ook een beetje meer of minder vorkolie, of zelfs links en rechts een ander W-factor maakt niet uit. Al die factoren worden immers uitgemiddeld in een voorvork en kunnen nooit een oorzaak zijn van ongelijke bandenslijtage.
Nil volentibus arduum
Relax

Bericht door Relax »

Euuuuuuuuuuuuuuuh............
Scarto

Bericht door Scarto »

Bruno schreef:
Relax schreef:
Zeker van?
Dat was een mooie voorzet... :wink:
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Eureka? Ik denk dat ik nog een goede oorzaak heb gevonden van dat schuin afslijten. Het valt mij op dat, telkens ik het stuur links loslaat, om vizier open te zetten, de motor lichtjes naar links kantelt. En je laat de linkerhand vaker los dan de rechter, want daar moet je de gas steeds open houden. Maar dat zou natuurlijk niet voldoende zijn om die rare slijtage te verklaren.
Nu ben ik gaan experimenteren, en als je op een rechte weg lichtjes trekt aan de rechterstuurhelft, en een beetje duwt aan de linkerkant, dan kantelt de motor volledig naar links, terwijl hij toch mooi rechtdoor gaat.
Trek je nu op de linkerhelft, dan kantelt ie naar rechts. En het onevenwicht vang je op door heel licht met de rug mee te kantelen.
Stel nu dat je, net als bij de ogen (meester-oog, vaak rechts), een meester-arm hebt, die dus harder trekt aan het stuur dan de andere arm. En in neem aan dat dit vaak de rechterarm gaat zijn. Misschien brengt een gespannen houding dit automatisch met zich mee. En vaak zie ik dan ook motorrijders rijden in een licht gekantelde houding, zelfs op lange rechte stukken.
Probeer het maar eens uit, het effect is echt opvallend.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

en heb je echt uw band er zo volledig mee afgesleten om het resultaat te zien :shock:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
LOMAX

Bericht door LOMAX »

IRON GONZO schreef:en heb je echt uw band er zo volledig mee afgesleten om het resultaat te zien :shock:
Ben er volop mee bezig. En om het snel laten te gaan, doe ik thuis verder op rollen. De motorrijder die dwars als een krab de snelweg onveilig maakt, dat ben ik dus. :wink:
Doe me een lol en probeer het eens uit, en laat dan weten wat je ervan denkt. Desnoods bel je me vanuit het ziekenhuis 8)
VutteRT

Bericht door VutteRT »

Mijn bandenboer vertelde mij zonder dat ik hem ergens naar gevraagd had dat het normaal is dat een band links meer slijt vanwegen de bolling= ronding van het wegoppervlak en goedgelovig als ik ben geloof ik dat :!: :?:
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
Plaats reactie