Pan of R1200RT, Esa vering?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Seven

Bericht door Seven »

pvdk schreef:Proficiat met je aankoop en vele veilige km's ...
Mijn conclusie als ik al deze topics lees: beide motoren geven zoveel vertrouwen dat je er (als je wil) overal veel te snel mee kan rijden :shock: maw anno 2006 bestaan er geen slechte motoren meer. En geloof me, 90% of meer van de rijders zullen nooit het niveau bereiken waarop men "echt" kan stellen dat het uiterste uit de motor is gehaald ... daarom zijn veel discuties soms overbodig, zeker degene die aan den toog gevoerd worden :D
DE moeilijkheden en of extra onderhoud vind ik toch niet normaal meer ano 2006 voor BMW
Nu er zijn slechtere FJR 2003 kleppen , en zal maar zwijgen over ducati Guzi enz....
Dus ze bestaan nog steeds.
En vroeger kon je nog eens iets zelf oplossen.
Met de huidige elektonieke, word steeds moeilijker.
Maar veel problemen komen van de rijders zelf.
Weinig rijden en dan denken dat je zonder alles goed na te kijken kan starten.
Trouwens iets wat stil staat gaat ook stuk.
Dichtingen enz....
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Ik heb er net 10.000 km opzitten met mijn RT. Hiervoor heb ik 120.000 km met een K1200RS en K1200GT gereden

Plus van de RT:
Ruit geeft prima bescherming en is bijna volledig weg te klappen
Bagageruimte, perfecte tanktas
Zithouding, ook voor duo
Wendbaarheid
Compleet, met alle opties heb je verder niks meer nodig
Servicebeurt is redelijk betaalbaar, zeker in vergelijking met een GT of RS

Min van de RT:
Koppeling... ik raak er maar niet aan gewend en zit vaak een versnelling te hoog en dat rijd erg beroerd op b.v. een rotonde
Power - Een viercilinder pakt gewoon altijd soepeler op. Ik heb het hier dus niet over de topsnelheid!
Olie schijnt een issue te zijn. Niet bij mij, heb er 200 cc in gedaan de afgelopen 10.000 km.

Ik heb in de afgelopen 30 jaar op veel verschillende motoren gereden, van supersport tot supertoerist en off-road. Met bijna alle motoren ben ik wel eens bij de dealer geweest met een 'probleem'. Alleen bij BMW zijn deze problemen en probleempjes zonder mokken en zonder gedoe (ook na vier jaar en buiten de garantie) gratis en voor niets verholpen. Bij één van de Honda's die ik heb gehad verloor ik na 2000 km een voorspatbord en waren zowel de motor als ik behoorlijk beschadigd. Er is een jarenlange rechtzaak aan te pas gekomen vóór ik mijn schade vergoed heb gekregen.

Op dit moment staat mijn RT bij de dealer. Na 10.000 km zat er maar liefst 2 cm speling op het achterwiel. Een fabricagefout wat onder garantie verholpen gaat worden.

Nee, ik zou geen RT meer kopen, ik ben toch meer een viercilinder fan. Ik hoop dat BMW eens een viercilinder gaat maken met een normale wielbasis welke je zonder sleuren de bocht om krijgt. En anders is BMW me kwijt als klant. En een Pan? Ik vind hem spuuglelijk!
Don't fix it if it ain't broken...
Seven

Bericht door Seven »

GT nog duurder dan RT.
Bedankt zeg.

Ne Guzi ook schoon hey, niks voor u??
Wulf

Bericht door Wulf »

een Bmw en een viercylinder die je niet door de bocht moet sleuren....
De GT '06 :D
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
HanzThePanz

patrickGT schreef:een Bmw en een viercylinder die je niet door de bocht moet sleuren....
De GT '06 :D
Uhhh, die had toch een nóg langere wielbasis? :roll:
Wulf

Bericht door Wulf »

De nieuwe Gt stuurt kort genoeg om heel gemakkelijk de kortste haarspeldbochten te nemen en ja de wielbasis is langer dan van de pan en zeker dan van de rt.
Maar met ik (95kg) en mijn vrouw (60kg) er op en 30kg bagage blijft de gt bij erg hoge snelheden zeer stabiel en met de zelfde belading in de bergen zonder problemen door de haarspeldbochten.
Ik heb wel ESA en dat is voor ons een prachtige optie, op snelwegen stand normaal of comfort eens op kortere bochten gewoon op sport zetten en de moto krimpt bij wijze van spreken ineen en wordt een plezier om te sturen.

Groeten, Patrick
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
zeiler1

Bericht door zeiler1 »

Ik heb na enige twijfel tussen de pan en de 1200rt gelukkiglijk gekozen voor de 1200rt.
Het stomste aan de pan is de twee gaten in de moto als je de koffers er af haalt . De RT is nog altijd een motor uit één stuk zonder koffers.
k75c => r850r=>r1200rt '95 => r1200rt '08
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Lekker belangrijk, ik zou geen andere reden weten om de koffers te verwijderen dan om hem te wassen. En als je een motor alleen om optische redenen koopt ben je in mijn optiek tamelijk kortzichtig, het is ook niet dat je er zelfs iets van ziet als je aan het rijden bent of heb je de motor als plantensteun in de kamer staan? :lol: En je weet dat ver vooruit kijken en denken bij motorrijden erg belangrijk is he Afbeelding

Overigens vind ik de Pan met koffers ook niet mooi hoor maar dat geldt ook voor de RT. Wat voor mij telt is het gebruiksgemak en bij een groottoerist de prijs per km. En dan kom je bij een Pan uit. Als geld geen rol speelt koop dan toch vooral de motor van uw keus.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
zeiler1

Bericht door zeiler1 »

Amaai, dat is een agressief antwoord.
Natuurlijk speelt look en 'emotie' mee bij het hebben en kopen van een motor. Voor de meesten is het toch gewoon plezier en vrije tijd.
Dat de 1200rt dan op de koop toe een fantastisch machien is, maakt het nog toffer. We hebben juist op 3 dagen 2000 km onder de wielen, en ik kan je verzekeren....
Onderweg géén Pan's tegen gekomen, wel RT's
Tenslotte rijd ik meestal zonder koffers, tenzij ik ze nodig heb. Maakt je wat slanker, en weeral minder poetswerk achteraf.
Ik heb ook een firmawagen en die is qua prijs per km het goedkoopste. :D Misschien iets voor jou?
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Zie het als agressief, het is zo niet bedoeld. Ik zit 100.000 km per jaar op de motor en je slaat eigenlijk de spijker op z`n koop. Een hoop mensen "hebben" een motor, slechts weinigen "rijden" echt motor. Voor die laatsten is looks niet belangrijk of toch zeker niet het belangrijkst.

Als je in 3 dagen tijd geen Pans tegenkomt moet je eens van de snelweg afgaan :lol:

Ik rij altijd met koffers want ik hoef niet perse slanker te zijn, ik wil opvallen en dan kan je als motorrijder best een beetje groot, zelfs imposant lijken.

Ach een firmawagen, nee, ik ben een motorrijder. Ik rij geen auto, als ik ooit nog eens een auto wil koop ik wel een RT :lol:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
GSven

Bericht door GSven »

zeiler1 schreef: Het stomste aan de pan is de twee gaten in de moto als je de koffers er af haalt .
Of het nu wel mooier is, laat ik in het midden

Afbeelding Afbeelding

Meer info vind je op
http://www.st1300-accessories.co.uk/stx ... anels.html
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Bweuk :shock:

Geef mij dan maar het poepke van nen FJR, met én zonder koffers...
Nil volentibus arduum
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Dat is gewoon een lelijke oplossing. Laat dan toch die koffers erop zitten, kost geen moeite en je kan altijd wat meenemen...
J-P

Dwars

Re: Verschil

Bericht door Dwars »

J-P schreef:en voor mij staat buiten kijf, een van de beste motoren ooit gemaakt, zoniet de beste.
100% mee eens: heb ook een oud model St gehad en bijna 50dzd km mee afgetikt: nooit never wat aan gehad: 1 lampje op die km's :wink: stuurt goed, remt goed, ideaal op de lange baan: benadert idd de perfecte tourbuffel 8) > wel minder karakter en imo een stukkie saaier dan een Gs (sowieso de enige Beemer die hier binnenkomt ) :lol: Rt nog niet mss; sorry voor de liefhebber hiero :wink:
I am not a complete idiot, some parts are missing
doov

Bericht door doov »

Ik zou zeggen, kom eens kijken naar een training en aanschouw wat mogelijk is met een RT. Ge zult aardig verschieten.[/quote]

Kijken naar die training? Ik wil meedoen!
Of if DooV ben? Jazeker.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Rijden zonder koffers op de RT kan heel functioneel zijn.
En de "looks" zonder koffer waren één van de vergelijkingspunten met andere motoren toen ik de aankoop aan het overwegen was.

Ik begrijp dat wie meestal de zondag een toertje doet, er misschien niet veel nut aan heeft om zijn koffer af te nemen. Dan heb je meestal toch plaats genoeg.

Ik rij echter tijdens de week ALTIJD zonder koffers. Waarom?
1) Ik heb ze dan toch niet nodig.
2) Hij blijft mooi. (de RT dan, ik verander niet :wink: )
3) Je wordt iets smaller en kunt dus beter doorschuiven aan de lichten en dergelijke.
4) Ik parkeer op mijn werk binnen en geraak NIET door de deur met de koffers erop!

Welk van die redenen je nu het meest relevant vind, laat ik in het midden.
Voor mij is rijden zonder in ieder geval zeer nuttig.

In ieder geval wil ik NIET doen zoals ik in Italië deze zover heel wat keren gezien heb. *Rijden met slechts één koffer* :!:
Vind ik zo'n stom gezicht :?
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Seven

Bericht door Seven »

Dat is dan ook het voordeel van een pan.
WAnt de spiegels van de moto zijn even breed als de rest.
Rt moet je er rekening mee houden dat je achteraan heel wat breeder bent.
Vraagt dus de nodige aanpassing.

Mijn helm gaat in de top case
In de zij koffers zit reparatie kit banden + pomp.
Zomers zit ook mijn regenpak erbij.
WAnt ik rij met airvent.
Vaak gebeurt het dat ik van of naar werk wat boodschappen doe.
Soms haal ik de kids af in school.
Dus heb ze stees nodig.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

doov schreef:Ik zou zeggen, kom eens kijken naar een training en aanschouw wat mogelijk is met een RT. Ge zult aardig verschieten.
Kijken naar die training? Ik wil meedoen![/quote]

That`s the spirit!!!!
J-P

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

hla schreef: Ik begrijp dat wie meestal de zondag een toertje doet, er misschien niet veel nut aan heeft om zijn koffer af te nemen. Dan heb je meestal toch plaats genoeg.
Ah dat zal het zijn dan :wink: Zondag is zowat de enige dag dat ik niet rij.
Ik rij echter tijdens de week ALTIJD zonder koffers. Waarom?
1) Ik heb ze dan toch niet nodig.
2) Hij blijft mooi. (de RT dan, ik verander niet :wink: )
3) Je wordt iets smaller en kunt dus beter doorschuiven aan de lichten en dergelijke.
4) Ik parkeer op mijn werk binnen en geraak NIET door de deur met de koffers erop!
1) Veel mensen gebruiken hun richtingaanwijzer ook niet, zullen we die er dan ook gelijk afslopen? 8)
2) Zie je daar wat van als je erop zit?
3) Vreemd, ik maar denken dat de spiegels perfekt de breedte aangaven van de motor MET koffers...
4) zie 3...

Met 1 koffer ziet er inderdaad belachelijk uit, tenzij het een topkoffer is :lol:
J-P

zeiler1

Bericht door zeiler1 »

Zeg JP, wat hebben we geluk dat jij de slimste mens met de enige juiste mening ter wereld bent!

Het is waar, we zijn maar 'stupids' met onze 15.000km per jaar tegenover jouw machtige 100000!

Dat maakt het makkelijk voor ons , als we iets willen weten vragen we het nu gewoon aan jou.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
LOMAX

Bericht door LOMAX »

In de linkerhoek Zeiler, 180 cm groot. En in de rechterhoek J-P, nog een heel pak groter vrees ik :P
Relax

Bericht door Relax »

Ff rondlezen op't forum, Zeiler, leer je de vent achter de lettertjes wel kennen. Als je tussen de lijnen leest.

En hou er ff rekening mee dat ie half Gents, half Nederlanders is. Dan kan je'm plots veel meer vergeven.
I respect your opinion. But I don't give shit.
HanzThePanz

Relax schreef:Ff rondlezen op't forum, Zeiler, leer je de vent achter de lettertjes wel kennen. Als je tussen de lijnen leest.

En hou er ff rekening mee dat ie half Gents, half Nederlanders is. Dan kan je'm plots veel meer vergeven.
Pff... Of je nou Belgisch of Nederlands bent; als je een eikel bent mag dat heus wel gezegd worden. Wat een ongelofelijk betweterig mannetje.
Relax

Bericht door Relax »

Pfffffffffffffffffffffffffffff......
I respect your opinion. But I don't give shit.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Relax schreef:Pfffffffffffffffffffffffffffff......
Lekke band Relax ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Plaats reactie