Wie heeft zijn tank wel ns helemaal leeg gereden?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Boogieman

Wie heeft zijn tank wel ns helemaal leeg gereden?

Bericht door Boogieman »

Haai

De tank van mijn R1100R (97) daar gaat 21 liter volgens het boekje.

Vandaag (na 300 km op een tank te hebben gereden) begon er af en toe (vooral als ik schuin door de bocht ging) een klaagelijk geluidje te klinken. Wat leek op het geluid wat je hoord als je het contact aanzet en de cylinders onder druk worden gezet.

Dit heb ik nog nooit eerder gehad tijdens het rijden en kreeg het vermoeden dat mn benzine bijna op was... (brandstof pompje oid?)

Normalgesproken tank ik eerder maar ben nu aan het uit dokteren hoever ik ongeveer kan gaan op een tank dus probeer ik het tanken steeds iets langer uit te stellen.
Na een paar km door gereden te hebben klonk het geluid onophoudenlijk en leek mn motor wat te horten en stoten (of was dat slechts mn verbeelding) waarna ik vrijwel direct stopte bij een pomp en m (met 18'5 liter) weer tjokvol (tot ±5mm onder de rand van de tankdop) heb getankt. Het klagelijke geluidje heb ik sinds dien niet meer gehoord.

Nu vraag ik me dus af wat het geluid nou geweest zou kunnen zijn. Was mn benzinne echt bijna op? Volgens het boekje zou er nog zeker wel 2 liter in gezeten moeten hebben. Of is mn tank toch stiekem iets kleiner, of klopt de liter aanduiding bij de pomp niet, of...??

Heeft iemand hier zijn tank wel eens helemaal leeg gereden en heeft die ook dat klagelijke geluidje gehoord?

Wil m liever zelf niet helemaal leeg rijden daar dat schadelijk voor de catalysator (Hoe schrijf je dat?) zou kunnen zijn. (Volgens het boekje.)

Bijvoorbaat vriendelijk bedankt,
Luuk
Dyslectie, hoeschrijfjedatookalweer?
- R1100R -
Relax

Bericht door Relax »

Is al ergens topicje van, dacht ik.
I respect your opinion. But I don't give shit.
bosber
Contacteer:

Re: Wie heeft zijn tank wel ns helemaal leeg gereden?

Bericht door bosber »

Zo heb ik mijn ezeltje opgeleerd en toen hij het kon ging ie toch wel dood zeker.
gaas aan de maas
Boogieman

Bericht door Boogieman »

Heb je een hint voor woorden waar ik op kan zoeken?
(Bijvoorbeeld n deel van de toppictitel oid?)

Thnx
- R1100R -
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Ikke al twee maal leeggereden. Met opzet, ik wou dat lampje eens zien branden (relais bleek verkeerd te steken, gaatje er langs) Eerste keer meer dan vier kilometer met mijn R over de pechstrook geduwd, bergop, zweten man. Tweede keer, door een beter inzicht in de onlogica van de BMW-tank, het tankstation al pruttelend gehaald.
Even samenvatten, maar het staat in detail elders inderdaad beschreven:
pomp zit in de rechterhelft van de tank, niet verbonden met de linkerhelft (hamsterwang). Op lange rechte stukken rij je hem dus pseudo-leeg, maar aan de andere kant zit nog wel een kleine liter stiekem te niksen. Even hard remmen en van links naar rechts smijten brengt u dan nog wel een paar kilometer verder. Maar helemaal leeg krijg je hem dus niet.
Voltanken lukt eigenlijk ook al niet, want eenmaal de benzine, zoals je zelf aangeeft, onderkant tegen de vultuit komt, is er nog een ongebruikte ruimte over van haast twee liter. Gaatje boren in vulhals brengt je al snel 40 km verder, wegens meer tankvolume.
En dan het reservelampje: de vlotter durft wel een van plaats te veranderen, en dan gaat de lamp branden, terwijl je nog meer dan honderd kilometer kan doen.
Tip: gaatje boren, dagteller telkens op nul zetten, en eens leegrijden. Dan weet je bij benadering hoe ver je geraakt per tankbeurt. En dus denken aan snelweg: eerder tanken wegens ongebruikte linkerhelft. En dit doen zonder extra fles benzine in de koffer, dan leer je het veel sneller. :wink:
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Helemaal leeg rijden is misschien wel eens leuk als experiment, maar hou er rekening mee dat je dan een redelijk grove aanslag pleegt op de levensduur en kwaliteit van je benzinepomp...
Nil volentibus arduum
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Zeker niet aandringen is de boodschap, leeg en stoppen. Maar ik las ergens dat de oilhead-pompen stoppen met pompen als ze geen benzine meer krijgen, zodat ze niet droog gaan draaien. Zal het eens opzoeken.
@boogieman : zoekfunctie levert heel wat op, tank, benzine, benzinemeter, reservelampje, blokjes en andere woorden zullen een schat aan info opleveren...
Boogieman

Bericht door Boogieman »

Zo heb ik mijn ezeltje opgeleerd en toen hij het kon ging ie toch wel dood zeker.
:?: :?: :?: (Ikke niet begrijp.)

Dank voor uw uitleg en aanvulling Lomax & Raketman! Dat verklaart het een en ander. Ben nu tochwel benieuwd naar het toppic in kwestie, zal er eerdaags ns naar zoekken. (als iemand de titel nog weet... :) )

Nog een vraagje aan Lomax: Heb jij toen ook dat dat klaagende geluitje gehoord? Of had/heeft jou motor misschien geen injectie? (kon zelf niet goed plaatsen waar het vandaan kwam, de tank dus blijkbaar...)
- R1100R -
jakke

Bericht door jakke »

Boogieman schreef:
:?: :?: :?: (Ikke niet begrijp.)
Dank voor uw uitleg en aanvulling Lomax & Raketman! Dat verklaart het een en ander. Ben nu tochwel benieuwd naar het toppic in kwestie, zal er eerdaags ns naar zoekken. (als iemand de titel nog weet... :) )
Nog een vraagje aan Lomax: Heb jij toen ook dat dat klaagende geluitje gehoord? Of had/heeft jou motor misschien geen injectie? (kon zelf niet goed plaatsen waar het vandaan kwam, de tank dus blijkbaar...)
Volgens mij was het dit hier.

Gr, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Ik heb dat geluidje niet gehoord, Schuberth en je hoort niks meer :wink: .
Ernstig nu, ik ben meteen gestopt toe ie begon te pruttelen. Maar het geluid dat je beschrijft komt van de benzinepomp. Nu schrijf je ergens iets over cylinders op druk zetten, je bedoelt waarschijnlijk het geluid van de pomp die voor voldoende benzinedruk zorgt, richting injectie, en stopt met pompen als de druk hoog genoeg is. Dit geluid is anders, omdat de pomp dan nog "in sap" draait, maar het is familie ervan.
Tik wat zoekwoorden in, en je zal een massa bijleren op korte tijd. Ik heb zelfs nog wat foto's van het "gaatje boren" geplaatst, je komt dat wel ergens tegen.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Jakke for president :wink:
Ik was een beetje lui om het gaan te zoeken, tks for coop :wink:
Bij deze goedgemaakt, wel bij de buren gaan gluren:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=15270
Neele

Bericht door Neele »

Zoeken en nog eens zoeken........... :( Hier een klein antwoord rechtstreeks : Ik doe vlotjes rijden tss de 350 - 400km gemakkelijk en één keertje 450km eruit geperst, had toen nog 1/2l over. Praat wel over een R1150RT, tankinhoud van (theorie) 25,2l . Voor de rest sta ik Lomax bij met z'n uitleg. Moraal van 't verhaal.........tijdig tanken en zeker niet leeg rijden.......is gewoonweg niet goed voor 't beestje !
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
jakke

Bericht door jakke »

LOMAX schreef:Jakke for president :wink:
Ik was een beetje lui om het gaan te zoeken, tks for coop :wink:
Da's niet de eerste keer hé Lomax ?? :lol: :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
dikken
Contacteer:

Bericht door dikken »

Heb ooit eens mijn diversion (met het schaamrood op de wangen) leeggereden. Kwam het enkel te weten door het horten en stoten en uiteindelijk stil vallen. Sindsdien nooit meer voorgehad. mijne rt kan 27 liter slikken en dat is ruim voldoende voor 450 km. Echter 450 km rijden zonder te stoppen is zeer uitzonderlijk.....

Als je dus een lange verbindingsrit maakt, combineer een rustpauze met een tankbeurt. Asl je nou 1 maal tankt of 3 maal, het kost je geen eurocent meer.

En je motor zal het ook apprecieren!!
greetzzz, bart
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Mijn portefeuille wel, maar mijn tank niet... :D
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

JH. schreef:Mijn portefeuille wel, maar mijn tank niet... :D
ge moet niet zo veel naar de h**rtjes gaan, dan kunde uwe portomonee niet leeg rijden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
jakke

Bericht door jakke »

IRON GONZO schreef:
JH. schreef:Mijn portefeuille wel, maar mijn tank niet... :D
ge moet niet zo veel naar de h**rtjes gaan, dan kunde uwe portomonee niet leeg rijden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ik zal ook mijne protmonee eens gaan leegrijden se. :?
mijnen TV heeft de geest gegeven. :evil:

On topic.

Zoals je al hebt kunnen lezen in de link, ga je best eens via internet naar de technische fiche van uw type motor zoeken.
In de boekjes van mijn beemer staat "tankinhoud 17 liter, 4 liter reserve"
Wat velen onder ons interpreteren als zou er maar 17 liter in de tank gaan.
In werkelijkheid gaat er 21 liter in.
Aangezien ik al eens 18,8 liter getankt heb, ga ik ervan uit dat er wel degelijk 21 liter in gaat. :wink:
Afbeelding
skippie

Bericht door skippie »

Vroeger regelmatig, ik had toen een probleem, ik kon nooit stoppen met rijden
Boogieman

Bericht door Boogieman »

Ha! Dat "probleem" heb ik ook.

Rijd al een half jaar iedere dag zeker een halfuur a 3 kwartier om naar mn werk, ik kan er geen genoeg van krijgen!

:)

Wat ben ik blij met mn nieuwe fiets. Zeker nu er nieuwe banden onder zitten die nog niet "vierkant" gereden zijn. (Wat een verschil!)

Heb ns even de draadjes gelezen die hierboven genoemd zijn over de benzinetank en de inhoud er van. Welk iid mijn vragen hebben beantwoord. Er rijzen echter ook meteen weer nieuw vraagjes bij mij gerezen:

- Weet iemand nog de toppicnaam van het "Gaatje booren in de vultrechter toppic" met foto's? Heb deze namenlijk niet met de zoekfunktie kunnen vinden...

- Mijn benzinne verbruik is afgelopen half jaar gemiddeld 1:16,2 een beetje vifty/fifty binnendoor/snelweg en dan rij ik over het algemeen rustig. (lees ik doe best mn best voor een laag verbruik) Als ik niet harder dan 110 rijd scheelt dat ENORM in het verbruik heb ik gemerkt.
Daar dit het enige forum is waar ik meerdere R1100R rijders voorbij zie komen ben ik wel erg benieuwd wat jullie gemiddelde verbruik is met welke rijstijl. (specifiek van andere R1100R rijders dus.) Heb wel wat getallen gelezen in andere toppics maar het lijkt dat de mijne in vergelijking best een forse slok lust.
Ik rijd dus een R1100R uit 97 met Cathalysator, zij koffers en een groot windschem.

Ik weet dat het sommige motormuizen een worst zal wezen wat hun fiets verbruikt als ie maar lekker rijd. En dat je verbruik van tal van factoren afhankelijk is. Toch zou ik graag een indicatie willen, gewoon omdat ik dat leuk vind. Daarom hou ik het zelf ook bij. Misschien dat de lol er over een tijdje vanaf is en ik gewoon weer lekker door rij maar voor nu...

Idereen alvast bedankt voor de voorgaan de reacties!
Dit forum voegt zo toch weer wat toe aan mijn motor plezier.
- R1100R -
LOMAX

Bericht door LOMAX »

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ght=#77414

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... ht=#201147

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... ht=#143096

Ziezo, hier vind je al wat meer uitleg.
Maar nog eens, als je het zelf wil doen (dat boren), zorg dan dat er geen ijzerschilfers in uw tank terechtkomen, en let er ook op dat je met de boorkop niet over de lak van de tank draait. En zeker rubberen ring weer netjes op zijn plaats monteren.
Of laat alles gewoon zoals het is, en ga gewoon iets vroeger tanken.
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

hmm interessant leesvoer van Lomax. Ik heb ook eens wat uitgeprobeerd. Door zeer langzaam te tanken (duurt wel een eeuwigheid) krijg je inderdaad meer benzine in de tank. Ik heb nu net 399 kilometer op de dagteller van de ST staan en heb er nog een paar over.

Als het er echt op aankomt en je vult tot aan de dop, en dan zeer langzaam de vulhals terugtrekt uit de tank en met fluwelen druk het ventiel opent, dan loopt er nog ruim een anderhalve liter naar binnen alvorens de benzine tot aan de rand v.d. asluitdop staat.

Ik zet de motor meestal op de middenbok zo vloeit de benzine gelijkmatig over beide helften naar binnen.

Dat van die pomp aan één kant daar had ik geen weet van. Maar het viel me al wel op dat bij een normale tankbeurt ik telkens slechts 19 liter kon vullen en ik er dus 2 overhad terwijl de boordcomputer aanduidde dat het vat leeg was.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

LOMAX schreef:Of laat alles gewoon zoals het is, en ga gewoon iets vroeger tanken.
De simpelste en goedkoopste oplossing, ik ga gewoon tanken als 't lampje begint te branden aan het eerst volgende tankstation. In het buitenland zelfs nog iets eerder.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Boogieman

Bericht door Boogieman »

Bedankt, de foto's verduidelijken een hoop!

Alleen...
Als mijn motor in de regen heeft gestaan en ik open mijn tankdop dan ligt er regenwater op de bovenste ring van de vultrechter. Dat dep ik altijd vorzichtig op met de papieren doekje en hoop dan maar dat het niet in mn tank valt.
Ben bang dat is ik een gaatje heb geboord dat het water altijd in mn tank zal stromen zodra ik de benzinedop open.

Hebben jullie dat ook of mist er bij mij misschien ergens een extra afsluit ring? (En hoe kwalijk is het als er eens een druppeltje water in mn tank beland? Is volgens mij al wel ns gebeurd namenlijk.)

Denk dat ik dus iid maar voor de gemakkelijke optie ga van iets vaker tanken...
- R1100R -
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Onderkant afsluitdop heb je een rubberen afsluitring, die bovenop de verhoogde rand van de hals drukt. Alles wat binnen deze ring valt, het nieuwe gaatje inbegrepen, is de benzinezijde. Buitenkant ring/verhoging kan wat water staan, maar daar zit standaard een afvoergaatje in die rand, zodat dit water wegloopt. Als er echt veel blijft staan, dan is uw afvoerslang verstopt. Dus, als alles goed in orde is, dan loopt er geen water bij uw benzine.
Boogieman

Bericht door Boogieman »

Dank!

Ik ga kijken of ik m kan ontstoppen.
- R1100R -
Plaats reactie