F 650?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Sébastien

F 650?

Bericht door Sébastien »

Hallo,

ik ben een nieuwe motard, en ben dus op zoek naar een deftige opstapmotor waarmee men toch plezier mee kan beleven.
Na het forum uitgepluizd te hebben kom ik tot een voorlopige conclusie, namelijk dat een F 650 Funduro wel een goede optie zou zijn. Mijn doel is eerst kennis te maken met het motard "leven" en dan ritten in het week ends en eventuele reizen tijdens de vakantie, lijkt me super.
Nu had ik graag van jullie die ermee ervaring hebben, willen weten waarop ik moet letten bij een dergelijk aankoop.
- tot hoeveel kilometers kan men zeggen dat de motorblok nog "gezond" is
- is er mogelijkheid om de accesoirelijst zelf aan te vullen met bijvoorbeeld handvatverwarmers (lijkt me aangenaam in de winter of tussenseizoen) en zijkoffers...
- ik ben 1m86, is deze moto dan niet te "klein" voor mij? ivm zithoogte en wind en dergelijke.
Tja dat zijn zo de eerste vragen die me opkomen, alle suggesties en opmerkingen zijn welkom!

MVG,
Sébastien
jakke

Bericht door jakke »

Hé Sébastien,

Vooreerst van harte welkom op het forum en tussen de beemeraars.

Je moet voor de keuze van een Beemer of andere motor eerst je eigen goesting volgen natuurlijk.
Als tip kan ik je meegeven dat je wel moet zien wat je in de toekomst gaat willen verwachten van de Moto.
Je kan met elke motor op vakantie of toerritten maken.
Maar mischien wil je ook iemand achterop meenemen of heb je nood aan bergruimte als je ergens naartoe wil trekken.
Om van wat meer power nog te zwijgen.
Ik rijdt met de motor van vorig jaar september en had geen enkele rijervaring. Ik heb lang overwogen om een Honda Deauville te kopen, omdat deze 650 cc ook met cardan aangedreven werd en ik niet te zwaar wou beginnen. Maar op aanraden van vele motorrijdende vrienden en kennissen ben ik naar de zwaardere klasse gegaan en heb ik een
R 1100 R van '99 gekocht.
Ik kan niet vergelijken met de lichtere of andere motoren maar ik kan mij best voorstellen dat een 650 cc nu mischien te licht zou bevonden zijn.
Daarom ben ik nu tevreden dat ik in de zwaardere klasse van moto ben terecht gekomen. Dit heeft mischien zo zijn voordeel dat je niet te snel voor een tweede kost staat.
Dit alles is natuurlijk mijn bevinding en er zijn ongetwijfeld anderen die hun visie op de aankoop van een eerste moto zullen geven.

Veel suc6 in de zoektocht naar het geschikte model.

Gr, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Mijn eerste motor was een r1150rt. Een jaar later is het nu een K1200Lt.

Je verstand zit in de rechterhand en de rest is het koppeke erbij houden.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Een F650GS of GS Dakar is zeker een goede instapmotor.
Heb er zelf ervaring mee omdat het gebruikt werd om mijn rij-examen af te leggen.

Voordeel :
- Pluimpje qua gewicht
- Lekker zuinig
- ABS en alle opties mogelijk

Nadeel :
- Gebrek aan power eens je wat rij-ervaring opdoet
- Het "duiken" bij remmen (geen telelever en paralever)
- Geen cardanaandrijving (dus ketting smeren, en kuiswerk die erbij hoort...)
- Na enkele tijd rij je de middenbok aan de grond en is het tijd om te denken aan je volgende motorfiets..

Testen bij je dichtstbijzijnde dealer zou ik zo zeggen :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Paco

Bericht door Paco »

Ik ben nu zelf een paar weken met een 650 funduro aan het rondrijden, mijn eerste motor en het is heel leuk, natuurlijk moet je zelf zien wat je knap vindt maar het voordeel van een funduro is volgens mij dat hij je veel foutjes vergeeft en dat je hem niet versleten krijgt, ik ben zelf net geen 1,80m heb het geluk dat ik een groter scherm geplaats heb anders voel je wel de rijwind.
Wat volgens mij ook belangrijk is dat je voor relatief weinig geld een funduro kan aanschaffen, kijk maar eens of de gekende ebay enz.

Groetjes en veel fun(duro)
Sébastien

Bericht door Sébastien »

Hey Paco,

bedankt voor uw berichtje ( en de anderen ook trouwens ). Ik denk ook dat z'on Funduro wel de goede oplossing voor mij is. Het fungehalte en prijs kwalitiet op de tweedehandsmarkt is voor mij toch van enig belang. Ik wil er in het begin niet teveel geld aanhangen, eerst zien of ik het echt leuk vind en hoe mijn smaak ivm reizen en toeren evolueert om dan de "juiste" moto te vinden. Ook wil ik eerst een beetje kunnen prutsen aan mijn toekomstige moto, en als er dan iets mis loopt is het minder erg dan op z'on dure versie.
Voor wat dat windscherm betreft, vermoed ik dat dat geen probleem is voor te wisselen en er eentje te vinden.
By the way, zijn er verschillen in de bouwjaren, ivm met motorblok of zijn ze allemaal gelijk? Vanaf hoeveel kilometers spreken we van een "versleten" motor, of bestaat dat niet?

Grtz all

Sébastien
Paco

Bericht door Paco »

ik heb er ééntje van 1996 met 70000km op de teller en die kan er nog zeker het dubbele aan, een scherm is geen probleem kan je ook 2de hands vinden, ga misschien eens naar een verkoper die verschillende modelen en merken heeft staan, kan je eens kijken en ook eens er gewoon gaan opzitten, ik twijfelde tussen een Honda transalp en de funduro tot ik eens ben gaan opzitten... konden we alles maar zo eens testen...
groetjes
henrivw

Bericht door henrivw »

Ik rij zelf met een r1150GS. Gisteren als vervangmoto met nieuwe F650 gereden. Wel, dat is een wereld van verschil. Zo licht en handelbaar. Ik ben ook niet van de grootste. (173). Wel wat meer schakelen, en het is wat minder rap, maar toch een plezant ding.
Ik kijk uit naar de verwachte F800GS in 2007.
Dat zal hopelijk perfect voor me zijn.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Paco schreef:ik heb er ééntje van 1996 met 70000km op de teller en die kan er nog zeker het dubbele aan, een scherm is geen probleem kan je ook 2de hands vinden, ga misschien eens naar een verkoper die verschillende modelen en merken heeft staan, kan je eens kijken en ook eens er gewoon gaan opzitten, ik twijfelde tussen een Honda transalp en de funduro tot ik eens ben gaan opzitten... konden we alles maar zo eens testen...groetjes
:oops: :wink:
Paco

Bericht door Paco »

LOMAX schreef:
Paco schreef:ik heb er ééntje van 1996 met 70000km op de teller en die kan er nog zeker het dubbele aan, een scherm is geen probleem kan je ook 2de hands vinden, ga misschien eens naar een verkoper die verschillende modelen en merken heeft staan, kan je eens kijken en ook eens er gewoon op gaan opzitten, ik twijfelde tussen een Honda transalp en de funduro tot ik eens ben gaan opzitten... konden we alles maar zo eens testen...groetjes
:oops: :wink:
merci Lomax in al mijn enthousiasme... :oops:
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Neen hoor, dat was goed geschreven, geen probleem. Maar je kan de tekst op meerdere manieren begrijpen, en ik koos natuurlijk voor de schunnige betekenis :wink:
ErikD

Bericht door ErikD »

Sebastien,

Ik heb zoals paco ook een F650 van 96 met 70.000 op de teller.t'is m'n eerste moto en ik rijd er nu 2 maand mee. op die 2 maand heb ik er al zo'n 2000km mee gereden, tot ergernis van m'n vrouw ;o). Ik ben zojuist het voorbije weekend naar het veerse meer gereden: 350 km op 2 dagen op secundaire wegen.
Ik ben zelf 1m92, en ben er zeer tevreden over. rijdt als een fiets. hij doet alles, ook 120 op de autostrade met nog reserve. Na 3 weken reed ik al de ondergrondse parking in op m'n werk, wat er me niet veel nadoen op m'n werk. Daarenboven kost hij niet veel: heb 2.150€ betaald voor de F650, 250€ aan verzekering per jaar en een 50€ wegentaks. Verder verbruikt hij 5l/100km ongeacht de rijstijl. Het is ook heel gemakkelijk om er aan te werken. Als je op video.google.com zoekt naar F650, dan vind je een hele reeks video's die uitleggen hoe je bepaalde zaken moet doen.
Kortom, ik kan je de f650 zeker aanraden.

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
jasper

Bericht door jasper »

hebben de eigenaars van een f650 al hun kleppen moeten laten stellen???
want ik vind dat de mijne "bokkig rijdt" :? en dacht dat ik men kleppe zou moete laten stellen maar dit zou me een kleine 200€ kosten (bmw garage sint martens latem) en vind dit veel geld.
btw heb ng maar 36000km en men fiets is van 95 of heeft iemand een idee hoe ik men ontsteking kan meten want hier kan het probleem ook liggen (bv met voltmeter ofzo) :lol:
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik bol nu een tweetal weken rond met de F650GS van mijn madam.

Mijn eerste indruk :

De meest onderschatte motor uit de BMW stal. De ding gaat vlotjes tot in zijn tweede op zijn achterwiel en stuurt als de beste. De gasrespons is zonder meer goed te noemen, maar je moet hem wel in de toeren jagen.

Ondertussen komt de eerste 1000km in zicht en het olieverbruik is... genen druppel.

Op de autostrade gaat hij zeer vlot naar de 160 km/u en er is nog overschot. Wel krijg is serius wat rijwind, maar dat zal wel verholpen worden met een verhoogd windscherm.

In een bochtig parcours zal je behoorlijk uit je pijp mogen komen om me te kunnen volgen, zelfs met een motor met een pak PK's meer.

Mijn verbruik zit in "rodage" rond de 4,5 liters/ 100 km.

Nadeel :

Behoorlijk wat trillingen. Eigen aan het concept ?
Zwakke remmen. Hij remt een pak beter wanneer het ABS is uitgeschakeld (bij mij dus altijd).

Kortom, een hééééél plezant motoke om mee rond te krossen ( zo plezant dat geregeld de "wegpiraat" in mij bovenkomt )
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
ErikD

Bericht door ErikD »

Wat dat bokken betreft, de mijne doet hetzelfde. Heb al een paar dingen geprobeerd en tis al beter maar er nog niet helemaal uit:
- Euro 98 tanken ipv euro 95
- Bougies goed gekuist, ook de doppen die op de bougies gaan
- Luchtfilter gekuist
- hem boven de 3000 toeren houden

Ben bij garage in rotselaar geweest hiervoor, en die zeggen dat ge niet anders kunt verwachten van een monocylinder. Maw een beestje met karakter.
Nu ik er over denk, mijn vrouw die doet net hetzelfde: bokken en ge krijgt dat daar maar niet uit... ;o)

ErikD
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Dat "bokken" is er vanaf het modeljaar 2004 volledig uit. De motronic past het ontstekingstijdstip automatisch aan wanneer het rijgedrag van de bestuurder aanleiding zou geven aan het "bokken"
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

ErikD schreef:Wat dat bokken betreft, de mijne doet hetzelfde. Heb al een paar dingen geprobeerd en tis al beter maar er nog niet helemaal uit:
- Euro 98 tanken ipv euro 95
- Bougies goed gekuist, ook de doppen die op de bougies gaan
- Luchtfilter gekuist
- hem boven de 3000 toeren houden
Idem hier. Eigenlijk helpt alleen dat laatste :D

't Is gewoon worden, maar éénmaal je terug leren schakelen hebt om hem tussen de 3-5000 rpm te houden is't idd een stuurijzer/scheurkrapuul eerste klas 8) .
Nil volentibus arduum
jasper

Bericht door jasper »

hem boven de 3000toeren houden kun je al oplossen door een 15t tandwiel te steken vanvoor en dit heb ik al gedaan en is echt wel aangenaam :lol: , 98tanken??? lees overal dat je 95 moet tanke want daar zou minder octaan inzitten, bougies en bougiedoppen heb ik al vervangen want de doppen zaten vastgeroest aan de bougies en reed toen verschrikkelijk, luchtfilter heb ik al gekuist.
En heb nog een vraagje: tegen welk stationair toerental draaien jullie fietsen??? de mijne tussen de 1600 a 1800toeren(1800toeren zeggen ze bij bmw garage in hamme , en in sint martens latem zeggen ze rond de 1000 a 1200toeren) :?
ErikD

Bericht door ErikD »

De mijne staat ook op 1600-1800 toeren. bij 1000 krijg ge er getik bij van het systeem dat 1 van de uitlaatkleppen open houdt voor gemakkelijk starten (anders krijgt de startmotor de monocylinder niet rond gedraaid). Denk niet dat dat gezond is. :roll:

ErikD
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Stationair draait ie rond de 1500 RPM
Mingh
Contacteer:

Bericht door Mingh »

Over dat bokken: Bedoel je dat hij onder de 3000 niet altijd lineair oppakt? Of dat hij bij constante snelheid tussen 3000 en 4000 soms een beetje schokt?
Bij de GS zou t aan de sturing van de injectie liggen. Bij de funduro weet ik t ni, misschien de carburator eens kuisen en afstellen? andere sproeiers in de carbu? Benzine filter eens nakijken?

veel weet ik er niet van maar ik had begrepen dat het zinloos is om naft met hoger octaan te tanken dan dat de motor voor gebouwd is.

In het werkplaatsboek staat over de vrijloop: 1600+/-100 toeren. In St martens slaan ze dus de bal blijkbaar mis.

En trillingen, tja, t is ne 1cylinder. Ik vind die trillingen nog cool. T leuke is dat als je t gas vol opendraait vanaf 2800toeren, hij lekker dondert
you don't stop playing because you get old.
you get old because you stop playing.

Fun on wheelz
BMX: WeThePeople 4Seasons
XC: Intense Uzzi SL
Downhill:Intense M3
Vrooom: Laverda Jota '79
jasper

Bericht door jasper »

bedoel met bokken als je een constante snelheid aanhoud, dat hij zo heen en weer schodderd, dit is wel enkel als je onder 70km/u blijft en toerental doet er niet toe
maar toch al bedankt voor de reacties, denk dat ik men carbs eens ga uiteen halen en is hier een eenvoudige manier voor zonder de helft van de moto te moeten demonteren?
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

jasper schreef:denk dat ik men carbs eens ga uiteen halen en is hier een eenvoudige manier voor zonder de helft van de moto te moeten demonteren?
Dat is toch al eenvoudig bij een F ?

Zadel, zijpanelen, batterij eruit, luchtfilterkast, carbs losmaken aan de kop "et hopla" :wink: .
Nil volentibus arduum
ErikD

Bericht door ErikD »

Jasper,

Ik denk er ook over om de carbu's te kuisen. Ik zie het wel niet zo zitten om ze er uit te halen, daarom dat ik naar een alternatief zocht. Ik heb een benzine additief gekocht van STP dat zowel de carbu's als het binnenste van de cylinder en de kleppen reinigt. Ik heb het alleen nog niet geprobeerd... M'n funduro is nu binnen voor onderhoud, en ik ga zien hoe hij nu gaat rijden.
Ik denk wel dat dat bokken bij een monocylinder hoort. Misschien kunnen andere F650 rijders hierover hun bevindingen delen?

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
ErikD

Bericht door ErikD »

Vandaag heb ik m'n F650 terug na een onderhoud bij de erkende dealer. In de garage hebben ze de bougies en de luchtfilter vervangen en natuurlijk de olie.
Ik heb het er op gewaagd en terug 95 getankt ipv 98 octaan. Direct de daad bij het woord gevoegd en een toertje van 170km gereden langs de maasvalei. Conclusie is dat hij nu goed draait. Het bokken is minimaal aanwezig, de moeite niet om er nog iets aan te doen. Het STP additief voor bij de benzine ga ik nog even wegbergen.

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Plaats reactie